הביקורות של הספר ריגשההצחיק והלהיב נהנתי מאוד

1/1/1970
ePublishמרץ 2024עיון, היסטוריה ופוליטיקה353 עמ' מודפסים
דיגיטלי2542
מודפס5964.4
פלשתינה (א"י) 1949-1919
ספר דיגיטלי
2542מקורי
ספר מודפס
5964.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 92

בתום מלחמת העולם הראשונה התחייבה בריטניה לסייע לעם היהודי להקים את מולדתו בארץ ישראל. אלא שהבריטים מעלו בתפקידם. הם צמצמו משמעותית את עליית היהודים ארצה, הגבילו את רכישת האדמות בידי יהודים לכדי 5% משטחי הארץ ואפשרו את ההגירה המסיבית (הרשומה או הבלתי רשומה) של הערבים לארץ. מעבר לכך, בדוחותיהם סילפו הבריטים את הנתונים הדמוגרפיים השונים ואת נתוני הבעלות על קרקעות ארץ ישראל, לטובת הערבים.

התנהלותה של בריטניה הולידה שלוש סוגיות מרכזיות בחקר הסכסוך הישראלי־ערבי: היקף ההגירה הערבית לארץ בתקופת המנדט; אחוזי הבעלות הערבית על כלל אדמות ארץ ישראל; מספר הערבים שהלכה למעשה הפכו לפליטים בעקבות מלחמת תש"ח, ומתוכם מספר הזכאים למעמד 'פליט' לפי ההגדרה המקובלת הבין לאומית.

באמצעות חומרים ארכיוניים חדשים שנחשפו, בשיטות מתמטיות וסטטיסטיות, בביקורת ובשיפור של מחקרים קודמים, מוכיח מחקר זה שלוש טענות מרכזיות:
חלק נכבד מתושבי הקבע הערבים, שחיו בארץ ישראל ערב מלחמת תש"ח, מורכב מ־200,000-170,000 ערבים שהיגרו ארצה מראשית השליטה הבריטית ועד סיומה ב־1948 ומצאצאיהם; מספר הערבים שהיו לפליטים עקב מלחמת העצמאות היה נמוך משמעותית מהמספר 700,000 נפש המוצג בתעמולה הערבית; בהערכה גסה, היקף הקרקעות שהיו בבעלות ערבית פרטית – בכללן קרקעות שהוחזקו אם בידי ערבים באופן פיראטי אם בידי תושבי חוץ ערבים בעלי נתינות זרה בלבד – היה לכל היותר כ־20% מכלל שטחי ארץ ישראל.

כמו כן המחבר מראה שחרף התנהלותה הפרו ערבית של בריטניה נותר היישוב העברי נאמן לה במהלך מלחמת העולם השנייה, בה בעת שחלק הארי של הערבים תמכו בגרמנים. כך למשל כ־30,000 יהודים לחמו לצד הבריטים ואילו כ־6,000 מתוך 12,000 הערבים (מארץ ישראל ומחוצה לה) שגויסו בתחומי ארץ ישראל, ערקו לצבא הרייך במהלך הקרבות. קרוב ל־4,000 מהנותרים הצטרפו לנאצים לאחר שנשבו בידי מדינות הציר, או הקימו מחתרות צבאיות כגייס חמישי לסייע לרומל בעת פלישתו לארץ ישראל.

ספר דיגיטלי
2542מקורי
ספר מודפס
5964.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 92

בתום מלחמת העולם הראשונה התחייבה בריטניה לסייע לעם היהודי להקים את מולדתו בארץ ישראל. אלא שהבריטים מעלו בתפקידם. הם צמצמו משמעותית את עליית היהודים ארצה, הגבילו את רכישת האדמות בידי יהודים לכדי 5% משטחי הארץ ואפשרו את ההגירה המסיבית (הרשומה או הבלתי רשומה) של הערבים לארץ. מעבר לכך, בדוחותיהם סילפו הבריטים את הנתונים הדמוגרפיים השונים ואת נתוני הבעלות על קרקעות ארץ ישראל, לטובת הערבים.

התנהלותה של בריטניה הולידה שלוש סוגיות מרכזיות בחקר הסכסוך הישראלי־ערבי: היקף ההגירה הערבית לארץ בתקופת המנדט; אחוזי הבעלות הערבית על כלל אדמות ארץ ישראל; מספר הערבים שהלכה למעשה הפכו לפליטים בעקבות מלחמת תש"ח, ומתוכם מספר הזכאים למעמד 'פליט' לפי ההגדרה המקובלת הבין לאומית.

באמצעות חומרים ארכיוניים חדשים שנחשפו, בשיטות מתמטיות וסטטיסטיות, בביקורת ובשיפור של מחקרים קודמים, מוכיח מחקר זה שלוש טענות מרכזיות:
חלק נכבד מתושבי הקבע הערבים, שחיו בארץ ישראל ערב מלחמת תש"ח, מורכב מ־200,000-170,000 ערבים שהיגרו ארצה מראשית השליטה הבריטית ועד סיומה ב־1948 ומצאצאיהם; מספר הערבים שהיו לפליטים עקב מלחמת העצמאות היה נמוך משמעותית מהמספר 700,000 נפש המוצג בתעמולה הערבית; בהערכה גסה, היקף הקרקעות שהיו בבעלות ערבית פרטית – בכללן קרקעות שהוחזקו אם בידי ערבים באופן פיראטי אם בידי תושבי חוץ ערבים בעלי נתינות זרה בלבד – היה לכל היותר כ־20% מכלל שטחי ארץ ישראל.

כמו כן המחבר מראה שחרף התנהלותה הפרו ערבית של בריטניה נותר היישוב העברי נאמן לה במהלך מלחמת העולם השנייה, בה בעת שחלק הארי של הערבים תמכו בגרמנים. כך למשל כ־30,000 יהודים לחמו לצד הבריטים ואילו כ־6,000 מתוך 12,000 הערבים (מארץ ישראל ומחוצה לה) שגויסו בתחומי ארץ ישראל, ערקו לצבא הרייך במהלך הקרבות. קרוב ל־4,000 מהנותרים הצטרפו לנאצים לאחר שנשבו בידי מדינות הציר, או הקימו מחתרות צבאיות כגייס חמישי לסייע לרומל בעת פלישתו לארץ ישראל.

איגרות מקמהון־חוסיין, הצהרת בלפור ושאלת ארץ ישראל - מיתוס ההבטחה הכפולה

יוני רייני
1/1/1970
ePublishספטמבר 2023עיון, היסטוריה ופוליטיקה256 עמ' מודפסים
דיגיטלי2542
מודפס5968.6
איגרות מקמהון־חוסיין, הצהרת בלפור ושאלת ארץ ישראל - מיתוס ההבטחה הכפולה
ספר דיגיטלי
2542מקורי
ספר מודפס
5968.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

במלחמת העולם הראשונה התחייבה בריטניה בפני בעלי בריתה הצרפתים, היהודים והשריפים, לחלוק עימם את שטחי האימפריה העות’מאנית במזרח התיכון. לשריפים הובטחו רק האזורים הערביים הטהורים שאינם בתחום האינטרסים של צרפת. לצרפת הובטחו האזורים שהיו תחת השפעה לצרפתים, וליהודים הובטח סיוע בשיקום הבית הלאומי של העם היהודי בארץ ישראל שלעתיד תקום בו המדינה היהודית.

במרוצת השנים פרחו מיתוסים סביב נושא ההבטחה עקב היעדרם של מסמכים היסטוריים שראו אור בתקופה מאוחרת בלבד. מבין המיתוסים הנשללים בספר: קיימות סתירות בהתחייבויות הבריטים ליהודים, לשריפים ולצרפתיים; ההבטחה לשריפים הייתה הסכם מחייב; הערבים ככלל לחמו בטורקים לצד הבריטים; הצהרת בלפור הייתה יוזמה של בריטניה לבדה; הצהרת בלפור לא נשאה אופי מחייב; הבית הלאומי לא נועד להשתרע על כל ארץ ישראל והבית הלאומי לא נועד להפוך למדינה יהודית בעתיד.

מסמכים היסטוריים בארכיונים הערביים ובארכיון הבריטי סייעו להפרכת מיתוסים אלה ואחרים. מהמחקר המקיף של המחבר מתבהרת התמונה השלמה: הצד השריפי הבין שארץ ישראל איננה נכללת בהבטחה ומעולם לא ראה בה שטח ערבי טהור; השריף חוסיין הצהיר שאיננו חפץ בה; בלפור הודיע שאיננו רשאי לצאת בהצהרה משלו על ארץ ישראל ללא הסכמת בעלות בריתה של בריטניה.

תוכן העניינים

שער ראשון מושגים ורקע כללי

פרק א: צביונה הלאומי-אתני של ארץ ישראל במאה ה-19 ועד ערב מלחמת העולם הראשונה

   רקע

   אופייה הלאומי-אתני של ארץ ישראל במאה ה-19 ועד ערב מלחמת העולם הראשונה

   הפרחת השממה בידי היהודים וגלי ההגירה של הערבים

   ההשפעה הצרפתית בסוריה רבתי ובארץ ישראל בפרט

פרק ב: הסכמי צרפת עם טורקיה ועם גרמניה ערב מלחמת העולם הראשונה

פרק ג: פרוטוקול דמשק

 

שער שני דמויות מפתח

פרק ד: השריף של מכה חוסיין בן עלי

   הצהרת חוסיין השריף של מכה ב-1919: "אין לי עניין בארץ ישראל, לא לי ולא לצאצאים שלי"

   מקור מיתוס ההבטחה הכפולה על ארץ ישראל

   ניסיונות לערער על ויתורו של השריף חוסיין על ארץ ישראל

פרק ה: פייסל איבן חוסיין

   מיתוס כיבוש דמשק בידי פייסל

   הסכם פייסל ויצמן (3 בינואר 1919)

פרק ו: מוחמד שריף אל פארוקי

   תהליכים שהובילו לניהול המשא ומתן בין השריף לבריטים בתיווכו של אל-פארוקי

   התרשמות הבריטים מאל-פארוקי

   הדיון של הבריטים עם אל-פארוקי באינטרסים הטריטוריאליים של צרפת והשלכותיהם על גורל ארץ ישראל

   סיכום הפרק

 

שער שלישי המחלוקות בין החוקרים סביב פרשת איגרות מקמהון-חוסיין ופתרונן

פרק ז: לשאלת המונח 'מחוז' באיגרות מקמהון-חוסיין

   מבוא

   מקמהון אל חוסיין (24 באוקטובר 1915)

   חוסיין אל מקמהון (5 בנובמבר 1915)

   משמעות המונחים סוריה, אל-שאם ודמשק

   מקמהון אל חוסיין (14 בדצמבר 1915)

   חוסיין אל מקמהון (1 בינואר 1916)

   סיכום הפרק

פרק ח: לשאלת התוקף המשפטי של איגרות מקמהון-חוסיין

 

שער רביעי ערביי האימפריה העות'מאנית בתקופת מלחמת העולם הראשונה

פרק ט: הערבים במלחמת העולם הראשונה

   מאזן כוחות צבא השריף ובניו בהשוואה לכוחות הצבא הטורקי

   ערביי האימפריה העות'מאנית במלחמת העולם הראשונה

   סיכום הפרק

 

שער חמישי הצהרת בלפור (2 בנובמבר 1917)

פרק י: הצהרת בלפור (2 בנובמבר 1917) והשוני שלה מאיגרות מקמהון חוסיין

   רקע

   סוגיית גבולות הבית הלאומי ומשמעות המונח 'בית לאומי' בנוסח ההצהרה

   גבולות הבית הלאומי

   משמעות המונח 'בית לאומי'

   יחסם של ערביי ארץ ישראל ומחוצה לה כלפי הבית הלאומי היהודי

   ההבדלים בין ההבטחות של הצהרת בלפור להבטחות באיגרות מקמהון-חוסיין

 

נספח א: הבהרותיהם של מדינאים בריטים בעניין המדינה היהודית

נספח ב: הטיוטות שהובילו להצהרת בלפור

רשימת מקורות

ספר דיגיטלי
2542מקורי
ספר מודפס
5968.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

במלחמת העולם הראשונה התחייבה בריטניה בפני בעלי בריתה הצרפתים, היהודים והשריפים, לחלוק עימם את שטחי האימפריה העות’מאנית במזרח התיכון. לשריפים הובטחו רק האזורים הערביים הטהורים שאינם בתחום האינטרסים של צרפת. לצרפת הובטחו האזורים שהיו תחת השפעה לצרפתים, וליהודים הובטח סיוע בשיקום הבית הלאומי של העם היהודי בארץ ישראל שלעתיד תקום בו המדינה היהודית.

במרוצת השנים פרחו מיתוסים סביב נושא ההבטחה עקב היעדרם של מסמכים היסטוריים שראו אור בתקופה מאוחרת בלבד. מבין המיתוסים הנשללים בספר: קיימות סתירות בהתחייבויות הבריטים ליהודים, לשריפים ולצרפתיים; ההבטחה לשריפים הייתה הסכם מחייב; הערבים ככלל לחמו בטורקים לצד הבריטים; הצהרת בלפור הייתה יוזמה של בריטניה לבדה; הצהרת בלפור לא נשאה אופי מחייב; הבית הלאומי לא נועד להשתרע על כל ארץ ישראל והבית הלאומי לא נועד להפוך למדינה יהודית בעתיד.

מסמכים היסטוריים בארכיונים הערביים ובארכיון הבריטי סייעו להפרכת מיתוסים אלה ואחרים. מהמחקר המקיף של המחבר מתבהרת התמונה השלמה: הצד השריפי הבין שארץ ישראל איננה נכללת בהבטחה ומעולם לא ראה בה שטח ערבי טהור; השריף חוסיין הצהיר שאיננו חפץ בה; בלפור הודיע שאיננו רשאי לצאת בהצהרה משלו על ארץ ישראל ללא הסכמת בעלות בריתה של בריטניה.

תוכן העניינים

שער ראשון מושגים ורקע כללי

פרק א: צביונה הלאומי-אתני של ארץ ישראל במאה ה-19 ועד ערב מלחמת העולם הראשונה

   רקע

   אופייה הלאומי-אתני של ארץ ישראל במאה ה-19 ועד ערב מלחמת העולם הראשונה

   הפרחת השממה בידי היהודים וגלי ההגירה של הערבים

   ההשפעה הצרפתית בסוריה רבתי ובארץ ישראל בפרט

פרק ב: הסכמי צרפת עם טורקיה ועם גרמניה ערב מלחמת העולם הראשונה

פרק ג: פרוטוקול דמשק

 

שער שני דמויות מפתח

פרק ד: השריף של מכה חוסיין בן עלי

   הצהרת חוסיין השריף של מכה ב-1919: "אין לי עניין בארץ ישראל, לא לי ולא לצאצאים שלי"

   מקור מיתוס ההבטחה הכפולה על ארץ ישראל

   ניסיונות לערער על ויתורו של השריף חוסיין על ארץ ישראל

פרק ה: פייסל איבן חוסיין

   מיתוס כיבוש דמשק בידי פייסל

   הסכם פייסל ויצמן (3 בינואר 1919)

פרק ו: מוחמד שריף אל פארוקי

   תהליכים שהובילו לניהול המשא ומתן בין השריף לבריטים בתיווכו של אל-פארוקי

   התרשמות הבריטים מאל-פארוקי

   הדיון של הבריטים עם אל-פארוקי באינטרסים הטריטוריאליים של צרפת והשלכותיהם על גורל ארץ ישראל

   סיכום הפרק

 

שער שלישי המחלוקות בין החוקרים סביב פרשת איגרות מקמהון-חוסיין ופתרונן

פרק ז: לשאלת המונח 'מחוז' באיגרות מקמהון-חוסיין

   מבוא

   מקמהון אל חוסיין (24 באוקטובר 1915)

   חוסיין אל מקמהון (5 בנובמבר 1915)

   משמעות המונחים סוריה, אל-שאם ודמשק

   מקמהון אל חוסיין (14 בדצמבר 1915)

   חוסיין אל מקמהון (1 בינואר 1916)

   סיכום הפרק

פרק ח: לשאלת התוקף המשפטי של איגרות מקמהון-חוסיין

 

שער רביעי ערביי האימפריה העות'מאנית בתקופת מלחמת העולם הראשונה

פרק ט: הערבים במלחמת העולם הראשונה

   מאזן כוחות צבא השריף ובניו בהשוואה לכוחות הצבא הטורקי

   ערביי האימפריה העות'מאנית במלחמת העולם הראשונה

   סיכום הפרק

 

שער חמישי הצהרת בלפור (2 בנובמבר 1917)

פרק י: הצהרת בלפור (2 בנובמבר 1917) והשוני שלה מאיגרות מקמהון חוסיין

   רקע

   סוגיית גבולות הבית הלאומי ומשמעות המונח 'בית לאומי' בנוסח ההצהרה

   גבולות הבית הלאומי

   משמעות המונח 'בית לאומי'

   יחסם של ערביי ארץ ישראל ומחוצה לה כלפי הבית הלאומי היהודי

   ההבדלים בין ההבטחות של הצהרת בלפור להבטחות באיגרות מקמהון-חוסיין

 

נספח א: הבהרותיהם של מדינאים בריטים בעניין המדינה היהודית

נספח ב: הטיוטות שהובילו להצהרת בלפור

רשימת מקורות

תיק סגור: תעלומת המופתי והשואה

יוני רייני
1/1/1970
דיגיטלי2538
מודפס5961.6
תיק סגור: תעלומת המופתי והשואה
ספר דיגיטלי
2538מקורי
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

ספר זה הוא אסופת מחקרים העוסקים בשאלת חלקו של המופתי, חאג’ אמין אל-חוסייני, בשואת העם היהודי. המחבר מציג בשיטתיות את המחלוקת סביב שאלת מעורבותו של המופתי בשואת היהודים.

דרך הצגת מסמכים אותנטיים מארכיונים ודרך ציטוטים מיומנו של המופתי, המחבר מבחין בין מאווייו של אל-חוסייני להשמיד את העם היהודי בתירוץ שהם עלולים, לגישתו, להגר לארץ ישראל ולהתיישב בה לבין מעורבותו הישירה בהשמדת היהודים באירופה.

המחבר מתמודד עם שלל מיתוסים שהיו לפסבדו עובדה היסטורית. הוא מוכיח שהצטרפות המופתי למאבק הצבאי של הנאצים לא נבע מטעמים לאומיים בלבד, יתרה מזאת בתקופת שואה נודעו ממדי האסון של היהודים. מלבד זאת, בספר מובאים מסמכים רשמיים רבים ועדויות רבות מהמאה ה-19 ועד לערב מלחמת העולם השנייה. לפיהם ניכר שמרבית ערבי ארץ ישראל חיו בשלום עם היהודים ואף תמכו בעליית הציונים לארץ ישראל, עד לעליית הנאצים לשלטון.

היות שהחמולה שלהם ומקום הגדירו את זהותם, היו הערבים נטולי זיקה לאומית ארצישראלית. הם התנגדו לקבל על עצמם זהות לאומית פלסטינית ודחו את ‘התנועה הלאומית הפלסטינית’ כנציגתם, מאחר שבראש מעייניהם היו השמירה על המרקם השבטי והשיפור הדרמתי באיכות חייהם הודות למפעלי הציונים.

התגבשותה של הזהות הפלסטינית והתלקחותה נבעו מהנאציזם ומההערצה להיטלר שפשטו בארץ בהשפעת הטמפלרים הנאצים שחיו בארץ.

ספר דיגיטלי
2538מקורי
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

ספר זה הוא אסופת מחקרים העוסקים בשאלת חלקו של המופתי, חאג’ אמין אל-חוסייני, בשואת העם היהודי. המחבר מציג בשיטתיות את המחלוקת סביב שאלת מעורבותו של המופתי בשואת היהודים.

דרך הצגת מסמכים אותנטיים מארכיונים ודרך ציטוטים מיומנו של המופתי, המחבר מבחין בין מאווייו של אל-חוסייני להשמיד את העם היהודי בתירוץ שהם עלולים, לגישתו, להגר לארץ ישראל ולהתיישב בה לבין מעורבותו הישירה בהשמדת היהודים באירופה.

המחבר מתמודד עם שלל מיתוסים שהיו לפסבדו עובדה היסטורית. הוא מוכיח שהצטרפות המופתי למאבק הצבאי של הנאצים לא נבע מטעמים לאומיים בלבד, יתרה מזאת בתקופת שואה נודעו ממדי האסון של היהודים. מלבד זאת, בספר מובאים מסמכים רשמיים רבים ועדויות רבות מהמאה ה-19 ועד לערב מלחמת העולם השנייה. לפיהם ניכר שמרבית ערבי ארץ ישראל חיו בשלום עם היהודים ואף תמכו בעליית הציונים לארץ ישראל, עד לעליית הנאצים לשלטון.

היות שהחמולה שלהם ומקום הגדירו את זהותם, היו הערבים נטולי זיקה לאומית ארצישראלית. הם התנגדו לקבל על עצמם זהות לאומית פלסטינית ודחו את ‘התנועה הלאומית הפלסטינית’ כנציגתם, מאחר שבראש מעייניהם היו השמירה על המרקם השבטי והשיפור הדרמתי באיכות חייהם הודות למפעלי הציונים.

התגבשותה של הזהות הפלסטינית והתלקחותה נבעו מהנאציזם ומההערצה להיטלר שפשטו בארץ בהשפעת הטמפלרים הנאצים שחיו בארץ.

הצד הנסתר של השואה והנאציזם

יוני רייני
1/1/1970
דיגיטלי37
מודפס5961.6
הצד הנסתר של השואה והנאציזם
ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

ספר זה הוא חיבור מקיף המתאר את הזיקה בין הנאציזם לעולם המוסלמי דרך השתלשלותם של אירועים היסטוריים, המשתקפים בגישתם האידיאולוגית והפוליטית של גורמים נאציים רמי דרג: אדולף היטלר, היינריך הימלר, ‘המשרד למדיניות הגזע של המפלגה הנציונל סוציאליסטית’, אדולף אייכמן, פריץ גרובה והמופתי חאג’ אמין אל חוסייני. המחבר בוחן מסמכים אותנטיים וחומרים תיעודיים בגרמנית, בשפות סלאביות, בעברית ובערבית, ככלי עזר להראות עד כמה הייתה עזה הערצת הנאצים את דת האסלאם. הואיל ולדידם הנצרות הייתה דת רכרוכית, שאינה הולמת את האופי הנאצי, שקלו להמירה בדת מוחמד.

נוסף על סוגיית הדת, נדונה גם סוגיית הגזע של עמי האסלאם בכלל ושל הערבים בפרט. המחבר מראה שבשונה מהיהודים, התורה הנאצית מעולם לא ראתה בערבים בני גזע נחות, לכן לא רק שנישואי תערובת בין ערבים לארים לא נאסרו, אף נקבע על ידי היטלר ו’מדעני הרייך’ שבדמם זורם דם ארי. המחבר דן במידת חשיבותו של המופתי, חאג’ אמין אל-חוסייני, לממשל הרייך ולצבאו במהלך מלחמת העולם השנייה. כמו כן הוא מתמודד עם השאלה: עד כמה השפיעה, אם בכלל, מעורבותו של המופתי ביישום ‘הפתרון הסופי’.

ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

ספר זה הוא חיבור מקיף המתאר את הזיקה בין הנאציזם לעולם המוסלמי דרך השתלשלותם של אירועים היסטוריים, המשתקפים בגישתם האידיאולוגית והפוליטית של גורמים נאציים רמי דרג: אדולף היטלר, היינריך הימלר, ‘המשרד למדיניות הגזע של המפלגה הנציונל סוציאליסטית’, אדולף אייכמן, פריץ גרובה והמופתי חאג’ אמין אל חוסייני. המחבר בוחן מסמכים אותנטיים וחומרים תיעודיים בגרמנית, בשפות סלאביות, בעברית ובערבית, ככלי עזר להראות עד כמה הייתה עזה הערצת הנאצים את דת האסלאם. הואיל ולדידם הנצרות הייתה דת רכרוכית, שאינה הולמת את האופי הנאצי, שקלו להמירה בדת מוחמד.

נוסף על סוגיית הדת, נדונה גם סוגיית הגזע של עמי האסלאם בכלל ושל הערבים בפרט. המחבר מראה שבשונה מהיהודים, התורה הנאצית מעולם לא ראתה בערבים בני גזע נחות, לכן לא רק שנישואי תערובת בין ערבים לארים לא נאסרו, אף נקבע על ידי היטלר ו’מדעני הרייך’ שבדמם זורם דם ארי. המחבר דן במידת חשיבותו של המופתי, חאג’ אמין אל-חוסייני, לממשל הרייך ולצבאו במהלך מלחמת העולם השנייה. כמו כן הוא מתמודד עם השאלה: עד כמה השפיעה, אם בכלל, מעורבותו של המופתי ביישום ‘הפתרון הסופי’.

שואה, נאציזם ואסלאם קיצוני

יוני רייני
1/1/1970
דיגיטלי37
מודפס5961.6
שואה, נאציזם ואסלאם קיצוני
ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

הספר דן בשאלה כיצד נתפסים בני דת האסלאם בעיני הנאצים ומדוע הרגישו הנאצים בנוח לשתף פעולה עם עמי האסלאם והערבים בפרט. מחבר הספר מפריך את הטיעון הרווח שהנאצים ראו במוסלמים, באשר הם, שווי מעמד ליהודים בגלל היותם שמיים. כמו כן המחבר מוכיח שלעמי האסלאם היה ערך נעלה באידיאולוגיה הנאצית, והם אף זכו בתואר 'ארים של כבוד'. 

זאת ועוד, היטלר ועוזריו סלדו עמוקות מהדת הנוצרית ושאיפתם הייתה להחליפה בדת האסלאם. מבחינתם, דת זו הלמה יותר את האופי של הנאציזם. 

במחקרו נשען המחבר על מקורות ראשוניים, כגון: מסמכים בגרמנית, תעודות בשפות סלביות, עדויות של צמרת המפלגה הנאצית ומחקרים של חוקרים בעלי שם עולמי.

 

יוני רייני משמש חוקר, מרצה במרכז הבינלאומי לדיפלומטיה ציבורית ולהסברה ישראלית, איש הסברה ויועץ הסברה פרו ישראלית לגורמי הסברה מקצועיים. בעבר שימש חוקר בכיר ב'פורום קדם למזרחנות והסברה' וכיום פועל באופן עצמאי. חיבר מאמרים שעניינם היסטוריה של המזרח התיכון  ושבירת מיתוסים המתייחסים לסכסוך הישראלי ערבי. מאמריו פורסמו באתרי חדשות, בכללם CIJnews, ניוזדסק ישראל ובאתר שהקים 'ניפוץ מיתוסים, המציאות והעובדות'. יוני רייני הוא בנם של פרופ' אנסון רייני, ממובילי חוקרי ארץ ישראל בארץ ובעולם, ופרופ' ציפורה כוכבי רייני שבין היתר תרגמה את מכתבי אל עמארנה האכדיים וחיברה את הביוגרפיה של הסופרת נעמי פרנקל. מספרי המחבר: "האומנם עזה כבושה ונצורה". הספר מפריך את הטיעון שעזה נתונה לכיבוש ולמצור בידי ישראל."מסתננים עלייך ישראל". הספר מוכיח כי רובם המוחלט של האפריקאים בארץ אינם פליטים אלא מהגרי עבודה."הזכות על ארצנו: נאבקים בנרטיב ה''פלסטיני'''. הספר עוסק בהיסטוריה של ארץ ישראל מהתקופה העות'מנית ועד קום המדינה ומפריך את נרטיב הנכבה הידוע גם כנרטיב "הפלסטיני". הספר מתאר בהרחבה את ההיבט המשפטי של זכויות היהודים על ארצם מהירדן ועד הים, בכלל זה - הזכות להתיישב ביהודה ושומרון.

ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

הספר דן בשאלה כיצד נתפסים בני דת האסלאם בעיני הנאצים ומדוע הרגישו הנאצים בנוח לשתף פעולה עם עמי האסלאם והערבים בפרט. מחבר הספר מפריך את הטיעון הרווח שהנאצים ראו במוסלמים, באשר הם, שווי מעמד ליהודים בגלל היותם שמיים. כמו כן המחבר מוכיח שלעמי האסלאם היה ערך נעלה באידיאולוגיה הנאצית, והם אף זכו בתואר 'ארים של כבוד'. 

זאת ועוד, היטלר ועוזריו סלדו עמוקות מהדת הנוצרית ושאיפתם הייתה להחליפה בדת האסלאם. מבחינתם, דת זו הלמה יותר את האופי של הנאציזם. 

במחקרו נשען המחבר על מקורות ראשוניים, כגון: מסמכים בגרמנית, תעודות בשפות סלביות, עדויות של צמרת המפלגה הנאצית ומחקרים של חוקרים בעלי שם עולמי.

 

יוני רייני משמש חוקר, מרצה במרכז הבינלאומי לדיפלומטיה ציבורית ולהסברה ישראלית, איש הסברה ויועץ הסברה פרו ישראלית לגורמי הסברה מקצועיים. בעבר שימש חוקר בכיר ב'פורום קדם למזרחנות והסברה' וכיום פועל באופן עצמאי. חיבר מאמרים שעניינם היסטוריה של המזרח התיכון  ושבירת מיתוסים המתייחסים לסכסוך הישראלי ערבי. מאמריו פורסמו באתרי חדשות, בכללם CIJnews, ניוזדסק ישראל ובאתר שהקים 'ניפוץ מיתוסים, המציאות והעובדות'. יוני רייני הוא בנם של פרופ' אנסון רייני, ממובילי חוקרי ארץ ישראל בארץ ובעולם, ופרופ' ציפורה כוכבי רייני שבין היתר תרגמה את מכתבי אל עמארנה האכדיים וחיברה את הביוגרפיה של הסופרת נעמי פרנקל. מספרי המחבר: "האומנם עזה כבושה ונצורה". הספר מפריך את הטיעון שעזה נתונה לכיבוש ולמצור בידי ישראל."מסתננים עלייך ישראל". הספר מוכיח כי רובם המוחלט של האפריקאים בארץ אינם פליטים אלא מהגרי עבודה."הזכות על ארצנו: נאבקים בנרטיב ה''פלסטיני'''. הספר עוסק בהיסטוריה של ארץ ישראל מהתקופה העות'מנית ועד קום המדינה ומפריך את נרטיב הנכבה הידוע גם כנרטיב "הפלסטיני". הספר מתאר בהרחבה את ההיבט המשפטי של זכויות היהודים על ארצם מהירדן ועד הים, בכלל זה - הזכות להתיישב ביהודה ושומרון.

1/1/1970
דיגיטלי37
מודפס5961.6
מסתננים עלייך ישראל
ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

ספר זה עוסק בתופעת ההסתננות מאפריקה לישראל ובהשלכותיה.
 
השאלות המרכזיות שעימן מתמודד המחבר הן כדלקמן:
 
איזה חלק מכלל המסתננים מהווים הפליטים או מהגרי העבודה.
מהן המטרות הסמויות של ארגוני שמאל קיצוני וארגוני זכויות האדם.
האם לעתיד לבוא תשפיע קליטתם של המסתננים בארץ על מדינת ישראל כמדינה יהודית.
האם קיימת זיקה בין התגברות רמת הפשיעה בארץ להגירה מאפריקה.
כיצד תופעת ההסתננות משפיעה על איכות חייהם של האזרחים הוותיקים המתגוררים בשכונות חלשות בדרום תל אביב ובפריפריה.
מקורות המידע המשמשים את המחבר הם מסמכים ממשלתיים, מחקרים אקדמיים, נתונים של ארגון זכויות האדם של האו”ם, ראיונות עם מסתננים, מאמרים ברשתות החברתיות, סרטונים ועוד.

ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

ספר זה עוסק בתופעת ההסתננות מאפריקה לישראל ובהשלכותיה.
 
השאלות המרכזיות שעימן מתמודד המחבר הן כדלקמן:
 
איזה חלק מכלל המסתננים מהווים הפליטים או מהגרי העבודה.
מהן המטרות הסמויות של ארגוני שמאל קיצוני וארגוני זכויות האדם.
האם לעתיד לבוא תשפיע קליטתם של המסתננים בארץ על מדינת ישראל כמדינה יהודית.
האם קיימת זיקה בין התגברות רמת הפשיעה בארץ להגירה מאפריקה.
כיצד תופעת ההסתננות משפיעה על איכות חייהם של האזרחים הוותיקים המתגוררים בשכונות חלשות בדרום תל אביב ובפריפריה.
מקורות המידע המשמשים את המחבר הם מסמכים ממשלתיים, מחקרים אקדמיים, נתונים של ארגון זכויות האדם של האו”ם, ראיונות עם מסתננים, מאמרים ברשתות החברתיות, סרטונים ועוד.

1/1/1970
דיגיטלי37
מודפס5961.6
הזכות על ארצנו
ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

הספר עוסק בהיסטוריה של ארץ ישראל מהתקופה העות'מנית ועד קום המדינה.

בספר הזכות על ארצנו – נאבקים בנרטיב ה״פלסטיני״ נדונות שאלות מרכזיות, העוסקות בזכותו של העם היהודי לתקומה לאומית בארצו, והוא מפריך את נרטיב הנכבה הידוע גם כנרטיב "הפלסטיני". הספר מתאר בהרחבה את ההיבט המשפטי של זכויות היהודים על ארצם מהירדן ועד הים, בכלל זה – הזכות להתיישב ביהודה ושומרון. קביעותיו של המחבר נשענות על מאורעות היסטוריים רבי משמעות, ביניהם: החתימה על כתב המנדט ב-1922 וההכרה הרשמית של האו"ם בזכויות העם היהודי בכ"ו ביוני 1945.

מחבר הספר מבסס את דבריו על חומרים היסטוריים מתקופות שונות: מסמכים רשמיים, עדויות של בני סמכא, מחקרים של חוקרים מובילים בעולם שהתמחו בהיסטוריה של ארץ ישראל בתקופות הנדונות או במשפט הבינלאומי. בדיון מפורט מוצגים נתונים דמוגרפיים שונים ונתונים על הגירת הערבים לארץ מהמאה התשע-עשרה ועד 1948, שלהי תקופת המנדט. בנוסף לכל אלה, המפה של  הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל (26 חלקים) ואזכור תצלומי אוויר משמשים את המחבר לחיזוק הטענה שהארץ הייתה שוממה בתקופת העלייה הראשונה (1881).

ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
5961.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

הספר עוסק בהיסטוריה של ארץ ישראל מהתקופה העות'מנית ועד קום המדינה.

בספר הזכות על ארצנו – נאבקים בנרטיב ה״פלסטיני״ נדונות שאלות מרכזיות, העוסקות בזכותו של העם היהודי לתקומה לאומית בארצו, והוא מפריך את נרטיב הנכבה הידוע גם כנרטיב "הפלסטיני". הספר מתאר בהרחבה את ההיבט המשפטי של זכויות היהודים על ארצם מהירדן ועד הים, בכלל זה – הזכות להתיישב ביהודה ושומרון. קביעותיו של המחבר נשענות על מאורעות היסטוריים רבי משמעות, ביניהם: החתימה על כתב המנדט ב-1922 וההכרה הרשמית של האו"ם בזכויות העם היהודי בכ"ו ביוני 1945.

מחבר הספר מבסס את דבריו על חומרים היסטוריים מתקופות שונות: מסמכים רשמיים, עדויות של בני סמכא, מחקרים של חוקרים מובילים בעולם שהתמחו בהיסטוריה של ארץ ישראל בתקופות הנדונות או במשפט הבינלאומי. בדיון מפורט מוצגים נתונים דמוגרפיים שונים ונתונים על הגירת הערבים לארץ מהמאה התשע-עשרה ועד 1948, שלהי תקופת המנדט. בנוסף לכל אלה, המפה של  הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל (26 חלקים) ואזכור תצלומי אוויר משמשים את המחבר לחיזוק הטענה שהארץ הייתה שוממה בתקופת העלייה הראשונה (1881).

האומנם עזה כבושה ונצורה

יוני רייני
1/1/1970
דיגיטלי29
מודפס54.6
האומנם עזה כבושה ונצורה
ספר דיגיטלי
29
ספר מודפס
54.6 מחיר מוטבע על הספר 78

הספר מפריך את הטענות שלפיהן עזה נתונה עדיין לכיבוש ומצור ישראלי חרף ההתנתקות מכל שטחיה ב-2005 ומראה כי על אף שהחלה ישראל בתהליך של יציאה מלאה מהרצועה בשלהי 2005, שוגרו לעברה מטחי ירי של קסאמים לאורך שנת 2006 שכמותם לא נורו בחמש השנים שקדמו להתנתקות. למרות זאת גורמים שונים בארץ ובעולם מסלפים את העובדות. הם מייחסים את ההחמרה במצב למצור שהטילה ישראל על הרצועה בעקבות השתלטות חמאס ביוני 2007 ומסבירים כי למעשה תושבי עזה נתונים עדיין לשליטה אפקטיבית ישראלית. גורמים אלה מתעלמים מחזונו של ארגון הטרור חמאס - חיסול מדינת ישראל. 
המציאות שנתגלעה בגבולנו הדרומי מובילה למחשבה שמסירת שטחים ביהודה ושומרון לידי הרשות הפלסטינאית איננה מבטיחה לישראל ביטחון בגבולה המזרחי. כשם שהחמאס דחק את רגליה של הרשות הפלסטינאית מהשליטה בעזה והחל מיד להתקיף את ישראל, כן הוא או כל גורם קיצוני אחר עלולים להשתלט על יהודה ושומרון  ולהתקיף אותנו גם ממזרח. ניתן להניח שאף במקרה זה יהיה מי שיטען כלפי ישראל שהמדינה הפלסטינית עדיין נתונה לכיבוש הישראלי בגלל תלותם של הפלסטינאים בכלכלה הישראלית או למשל בשירותים השונים שישראל מספקת להם. וכך לעולם לא נוכל להתנתק מהיותנו "כובשים".
זאת ועוד, הספר מתאר את תפקידן החשוב של המנהרות בעזה. הן אינן משמשות רק כאמצעי ביטחוני, אלא גם כאמצעי להפקת רווחים כלכליים. החמאס גובה מסים ממייבְאֵי הסחורות המועברות בסחורות. 
 
יוני רייני משמש כאיש הסברה וכיועץ לגורמי הסברה מקצועיים. בעבר שימש כחוקר בכיר ב'פורום קדם' למזרחנות והסברה. כיום פועל באופן עצמאי. פרסם מאמרים רבים בנושא ההיסטוריה של המזרח התיכון. רייני שובר מיתוסים המתייחסים לסכסוך הישראלי ערבי. הוא מפרסם כתבות ומאמרים באתרי חדשות לרבות CIJnews, ניוזדסק ישראל ובאתר שהקים 'ניפוץ מיתוסים, המציאות והעובדות'. יוני רייני הוא בנם של פרופ' אנסון רייני, ממובילי חוקרי ארץ ישראל בעולם ופרופ' ציפורה ריי כוכבי רייני, שבין היתר היא הביוגרפית הרשמית של הסופרת נעמי פרנקל. מבין עבודותיו:
זכויות העם היהודי על יהודה ושומרון ועל בנייה ביישובים באזור
היחסים בין הנאצים והעולם המוסלמי במלחמת העולם השנייה
ארץ ישראל במאה ה-19
ארץ ישראל בתקופת המנדט
ארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם הראשונה
תהליך השלום
מלחמות ישראל
חוקים בינלאומיים הנוגעים לישראל
האיום הדמוגרפי
זכויות אדם ביהודה ושומרון
היווצרות הלאומיות הפלסטינית
המסתננים מאפריקה
ביקורות על הגורמים הקיצוניים בימין ובשמאל הישראלי
 

ספר דיגיטלי
29
ספר מודפס
54.6 מחיר מוטבע על הספר 78

הספר מפריך את הטענות שלפיהן עזה נתונה עדיין לכיבוש ומצור ישראלי חרף ההתנתקות מכל שטחיה ב-2005 ומראה כי על אף שהחלה ישראל בתהליך של יציאה מלאה מהרצועה בשלהי 2005, שוגרו לעברה מטחי ירי של קסאמים לאורך שנת 2006 שכמותם לא נורו בחמש השנים שקדמו להתנתקות. למרות זאת גורמים שונים בארץ ובעולם מסלפים את העובדות. הם מייחסים את ההחמרה במצב למצור שהטילה ישראל על הרצועה בעקבות השתלטות חמאס ביוני 2007 ומסבירים כי למעשה תושבי עזה נתונים עדיין לשליטה אפקטיבית ישראלית. גורמים אלה מתעלמים מחזונו של ארגון הטרור חמאס - חיסול מדינת ישראל. 
המציאות שנתגלעה בגבולנו הדרומי מובילה למחשבה שמסירת שטחים ביהודה ושומרון לידי הרשות הפלסטינאית איננה מבטיחה לישראל ביטחון בגבולה המזרחי. כשם שהחמאס דחק את רגליה של הרשות הפלסטינאית מהשליטה בעזה והחל מיד להתקיף את ישראל, כן הוא או כל גורם קיצוני אחר עלולים להשתלט על יהודה ושומרון  ולהתקיף אותנו גם ממזרח. ניתן להניח שאף במקרה זה יהיה מי שיטען כלפי ישראל שהמדינה הפלסטינית עדיין נתונה לכיבוש הישראלי בגלל תלותם של הפלסטינאים בכלכלה הישראלית או למשל בשירותים השונים שישראל מספקת להם. וכך לעולם לא נוכל להתנתק מהיותנו "כובשים".
זאת ועוד, הספר מתאר את תפקידן החשוב של המנהרות בעזה. הן אינן משמשות רק כאמצעי ביטחוני, אלא גם כאמצעי להפקת רווחים כלכליים. החמאס גובה מסים ממייבְאֵי הסחורות המועברות בסחורות. 
 
יוני רייני משמש כאיש הסברה וכיועץ לגורמי הסברה מקצועיים. בעבר שימש כחוקר בכיר ב'פורום קדם' למזרחנות והסברה. כיום פועל באופן עצמאי. פרסם מאמרים רבים בנושא ההיסטוריה של המזרח התיכון. רייני שובר מיתוסים המתייחסים לסכסוך הישראלי ערבי. הוא מפרסם כתבות ומאמרים באתרי חדשות לרבות CIJnews, ניוזדסק ישראל ובאתר שהקים 'ניפוץ מיתוסים, המציאות והעובדות'. יוני רייני הוא בנם של פרופ' אנסון רייני, ממובילי חוקרי ארץ ישראל בעולם ופרופ' ציפורה ריי כוכבי רייני, שבין היתר היא הביוגרפית הרשמית של הסופרת נעמי פרנקל. מבין עבודותיו:
זכויות העם היהודי על יהודה ושומרון ועל בנייה ביישובים באזור
היחסים בין הנאצים והעולם המוסלמי במלחמת העולם השנייה
ארץ ישראל במאה ה-19
ארץ ישראל בתקופת המנדט
ארץ ישראל בתקופת מלחמת העולם הראשונה
תהליך השלום
מלחמות ישראל
חוקים בינלאומיים הנוגעים לישראל
האיום הדמוגרפי
זכויות אדם ביהודה ושומרון
היווצרות הלאומיות הפלסטינית
המסתננים מאפריקה
ביקורות על הגורמים הקיצוניים בימין ובשמאל הישראלי
 

צפית ב-30 ביקורות מתוך 69