במהלך הקריאה בספר הזה הרגשתי, ובמידה רבה גם הבנתי,
כי כאב החיים במסכה,
צער החיים על פי המוכתב מבחוץ ולא על פי הפנימיות -
חוצה מגזר, חוצה מגדר, חוצה גיל מין מצב משפחתי ועוד.
העלילה היא עלילת התבגרותו של נער, שיש לו כהגדרת הסביבה בה הוא גדל, "נטיות הפוכות".
נער שהוא "ילד טוב".
"... תמיד להישאר ילד טוב. וילדים טובים מתחתנים עם אישה ורק עם אישה ולא עולה בדעתם האפשרות המופרכת להתחתן עם איש... יסתפקו גם באהבה, כזו שיש בה מספיק כדי למתוח חופה, כדי להקים בית. ילדים טובים בולעים ודוחקים ומחביאים עמוק עמוק, לא רק את התשוקות הכי בסיסיות שלהם, אלא את כל מה שאינטואטיבי, את כל מה שאותנטי, את כל המתפרץ והרוצה לבוא, את האיד המרוסן שלהם. להכול הם קוראים יצר הרע, הילדים הטובים. את הכול הם דוחפים בידיים וברגליים ובכל מה שרק יש בכוחם אל מתחת לשולחן, אל מתחת לאדמה, אל מתחת לעצמם, שלא ייצא משם לעולם."
נכנסתי לעולם זר לי:
עולם הישיבה התיכונית, ישיבת ההסדר, הקהילה האמונית, הבית הדתי.
הוכנסתי בגילוי לב לתוך חיים עם ייסורי מצפון, עם תחושת אשמה תמידית במיוחד סביב ענייני מין וגוף.
"ביקרתי" בעולם בו מחנכים מרשים לעצמם לעסוק ולקחת אחריות בדברים שאין להם בהם שום ידע, וודאי לא הכשרה.
וזה לא היה לי קל.
כאחת שחינכה לא מעט מתבגרים ומתבגרות ידעתי תמיד לומר:
עד כאן התחום שלי ומכאן מעבירה הלאה ליועצת, לרכזת, לפסיכולוגית.
במרחב אותו מתאר הכותב – מרחב הציונות הדתית - אין גבול כזה למחנך, לרב.
אסתר, שנישאה לביני (גיבור הספר) אומרת לו שנים מאוחר יותר, כשזה תוהה מה היה יכול לעשות אחרת,
״יכולת קצת לא להאמין להם, ביני".
באופן מפתיע רב הישיבה מתקשר אליו אחרי שנים כדי להתנצל,
כי יום כיפור בפתח,
כי הבין (אולי) שטעה.
דמותו של ביני ודמותה של אסתר זוגתו מתוארות בחמלה, ביופי בהמון כאב ורגישות.
סצינת הגילוי מול ההורים היא סצינה מופלאה.
הגיבור אומר להורים מה שאומר ואז משתררת שתיקה.
הוא רק רואה את הספרים והספרים כאיזו מטונימיה לעולם הדתי המסודר, המאורגן, היודע טוב ורע והכולא אותו.
"אבא ואמא הביטו בי ולא אמרו שום דבר. לא הבטתי בהם. הבטתי אל המטבח ואז על הרצפה ועל זגוגית החלון ואז על מדפי הספרים. אבא ואמא הוסיפו לשתוק.
עברתי עם המבט שלי ממדף ספרים אחד למדף ספרים אחר. למטה, במדפים התחתונים מונחים ספרי תלמוד בבלי, גדולים וכהים, שני מדפים ארוכים וגבוהים בהם מסכתות הגמרא עומדות זו לצד זו על פי הסדר. מעליהם ספרי התלמוד הירושלמי, הבינוניים בגודלם, אבל שמנים יותר, וגבוהים פחות. על ידם, בשלושה מדפים קרובים, עומדים דחוסים החומשים..." וכך הלאה והלאה.
גם המפגשים של הבן עם אביו מצליחים לייצר אמפטיה לקושי של שניהם.
הדרך בה הבן מוביל את ההסבר לאב המתוסכל - המבקש ממנו לא להתגרש
כי יש להם זוגיות יפה, זוגיות טובה, כי מיניות היא לא הכל בחיים - הייתה כל כך חדה ובהירה ומתבוננת לאמת בעיניים.
הוא שואל את אביו אם הוא היה יכול להיות בזוגיות עם חבר טוב שלו.
האב לרגע לא מבין. ואז נדמה כי משהו נטמע בו.
הספר מרבה לתאר בחמלה ובביקורתיות את החברה בה גדל והתחנך הגיבור.
חברה שאומרת הכל במילים אחרות ומטשטשת את האמת.
אולי מתוך איזו כוונה טובה אבל הטשטוש קיים.
ביקורת על טיפולים ועל מטפלים שגורמים לנזק ופוצעים את הנפש שגם כך מלאה בייסורים.
ובתוך כל הקושי הזה של קבלת הזהות ושל הגרושים יש גם אלוהים.
עליו ביני מוותר.
ויש תאורים של הארץ הזו על תחנות ההתבגרות בה,
ויש איזו אמת שנגלית לאט לאט שמדברת על חיים זוגיים ושואלת שאלות למהות הזוגיות.
שאלות שתפסו גם אותי בוחנת את הזוגיות שלי, בגילי, במבט קצת אחר.
ויש כוח בדמויות ויש כוח בסיפור החיים הזה ויש בו אופטימיות גדולה
שאפשר
שצריך
שזו המחויבות האמיתית שלנו להיות מה שנועדנו, שאין בזה רע.
להיפך.