משפט אייכמן

ידיעות ספריםינואר 2024עיון240 עמ' מודפסים
דיגיטלי48
מודפס68.6
ללכת ברחובות הפנימיים - היקום של יואל הופמן
ספר דיגיטלי
48
ספר מודפס
68.6 מחיר מוטבע על הספר 98

"הוא גם מביא לספר הזה את נקודת המבט של לפני־הספר ואחרי־הספר. הוא כאילו יוצר את החלל שבו אפשר לשים אותו. רק מה. צריך להתקרב אליו כמו אל הקיסר של יפן. נמוך יותר ולהתרחק בזחילה אחורנית."

יואל הופמן, גוטפרשה, קטע מס' 87

ספר דיגיטלי
48
ספר מודפס
68.6 מחיר מוטבע על הספר 98

"הוא גם מביא לספר הזה את נקודת המבט של לפני־הספר ואחרי־הספר. הוא כאילו יוצר את החלל שבו אפשר לשים אותו. רק מה. צריך להתקרב אליו כמו אל הקיסר של יפן. נמוך יותר ולהתרחק בזחילה אחורנית."

יואל הופמן, גוטפרשה, קטע מס' 87

מאגנסנובמבר 2021עיון, פסיכולוגיה172 עמ' מודפסים
דיגיטלי57
למה לחתול יש מגפיים?
ספר דיגיטלי
57

"החתול במגפיים" בנוסחו של שארל פרו ראה אור בפריז בסוף המאה השבע-עשרה באוסף סיפורי אמא אווזה. יגאל שוורץ חושף כיצד פרו תפר למעשייה לבוש ספרותי חדש וססגוני, ארוג מהסיפור העממי ומן המעשייה החצרונית. סיפורו של פרו והמעשייה העממית מכסים זה על זה אך גם מגלים זה את זה, ומאירים באור אכזרי הן את טיבו של ההמון הן את חצר המלוכה. בין קפליו הרבים של לבוש זה אצורה פרשת דרכים חברתית, תרבותית ופוליטית.
ומה מסתירים המגפיים שלרגלי החתול?

שאלה זו הסעירה את יגאל שוורץ עוד מילדותו, והיא זו ששלחה אותו למסע חקירה ייחודי, מתעתע ורב-פנים של "החתול במגפיים". במחקר ספרותי מעמיק זה מנתח שוורץ את המעשייה הנודעת ומקשה בעיקשות על כל אחד מפרטיה, תוך השוואת נוסחים ותכנים. למה לחתול יש מגפיים? למה בן טוחן? למה המרקיז דה קראבאס? ולמה ארמונו של המפלץ?

את תשובותיו מגייס שוורץ ממגוון רחב של פרספקטיבות – מהפסיכואנליזה, מהפנומנולוגיה, מהסוציולוגיה ומחקר הספרות – נקודות מבט שונות שכולן נפגשות בשורשי החרדה שהוא מאתר בבסיסה של המעשייה: החרדה הכרוכה בהסתרה, שהיא בעת ובעונה אחת החרדה מפני המסכה, אך גם מפני מה שאולי אינו מסתתר מאחוריה כלל.

ספר דיגיטלי
57

"החתול במגפיים" בנוסחו של שארל פרו ראה אור בפריז בסוף המאה השבע-עשרה באוסף סיפורי אמא אווזה. יגאל שוורץ חושף כיצד פרו תפר למעשייה לבוש ספרותי חדש וססגוני, ארוג מהסיפור העממי ומן המעשייה החצרונית. סיפורו של פרו והמעשייה העממית מכסים זה על זה אך גם מגלים זה את זה, ומאירים באור אכזרי הן את טיבו של ההמון הן את חצר המלוכה. בין קפליו הרבים של לבוש זה אצורה פרשת דרכים חברתית, תרבותית ופוליטית.
ומה מסתירים המגפיים שלרגלי החתול?

שאלה זו הסעירה את יגאל שוורץ עוד מילדותו, והיא זו ששלחה אותו למסע חקירה ייחודי, מתעתע ורב-פנים של "החתול במגפיים". במחקר ספרותי מעמיק זה מנתח שוורץ את המעשייה הנודעת ומקשה בעיקשות על כל אחד מפרטיה, תוך השוואת נוסחים ותכנים. למה לחתול יש מגפיים? למה בן טוחן? למה המרקיז דה קראבאס? ולמה ארמונו של המפלץ?

את תשובותיו מגייס שוורץ ממגוון רחב של פרספקטיבות – מהפסיכואנליזה, מהפנומנולוגיה, מהסוציולוגיה ומחקר הספרות – נקודות מבט שונות שכולן נפגשות בשורשי החרדה שהוא מאתר בבסיסה של המעשייה: החרדה הכרוכה בהסתרה, שהיא בעת ובעונה אחת החרדה מפני המסכה, אך גם מפני מה שאולי אינו מסתתר מאחוריה כלל.

עם עובדינואר 2021עיון310 עמ' מודפסים
מודפס78.4
היד הזאת הכותבת
ספר מודפס
78.4 מחיר מוטבע על הספר 98

באמצע חודש מאי 2018 התכנסנו חבורה של חוקרי ספרות ממקומות שונים בעולם ב־Jesus College באוניברסיטת קיימברידג', ודיברנו יומיים תמימים ביצירותיו המונומנטליות של יובל שמעוני שראו אור (כולן בהוצאת עם עובד) עד אותו מועד:  מעוף היונה (1990), חדר (1999), אל העפר (2007) וקו המלח (2014).

ההרצאות בחנו את יצירתו של שמעוני מנקודות מוצא שונות, ועובדו לימים למאמרים. אלה נערכו עריכה מדעית, והרי הם לפניכם, ונוספו להם מאמרים של שני חוקרים שלא עלה בידם להגיע לכינוס. קובץ המאמרים היד הזאת הכותבת - על יצירתו של יובל שמעוני נפתח בדברי מבוא מאת ירון פלג, שאירח את הכינוס וערך את הספר עם מוריה דיין קודיש ויגאל שוורץ.

משתתפים: מיכאל גלוזמן, מוריה דיין קודיש, פיליפ הולנדר, אבנר הולצמן, עודד ניר, חנה סוקר־שווגר, ירון פלג, ערן קפלן, רונית רפ, ויגאל שוורץ. דברי סיכום: יובל שמעוני.

ספר מודפס
78.4 מחיר מוטבע על הספר 98

באמצע חודש מאי 2018 התכנסנו חבורה של חוקרי ספרות ממקומות שונים בעולם ב־Jesus College באוניברסיטת קיימברידג', ודיברנו יומיים תמימים ביצירותיו המונומנטליות של יובל שמעוני שראו אור (כולן בהוצאת עם עובד) עד אותו מועד:  מעוף היונה (1990), חדר (1999), אל העפר (2007) וקו המלח (2014).

ההרצאות בחנו את יצירתו של שמעוני מנקודות מוצא שונות, ועובדו לימים למאמרים. אלה נערכו עריכה מדעית, והרי הם לפניכם, ונוספו להם מאמרים של שני חוקרים שלא עלה בידם להגיע לכינוס. קובץ המאמרים היד הזאת הכותבת - על יצירתו של יובל שמעוני נפתח בדברי מבוא מאת ירון פלג, שאירח את הכינוס וערך את הספר עם מוריה דיין קודיש ויגאל שוורץ.

משתתפים: מיכאל גלוזמן, מוריה דיין קודיש, פיליפ הולנדר, אבנר הולצמן, עודד ניר, חנה סוקר־שווגר, ירון פלג, ערן קפלן, רונית רפ, ויגאל שוורץ. דברי סיכום: יובל שמעוני.

גמאינואר 2019עיון, שירה294 עמ' מודפסים
דיגיטלי43
מילת הכבוד של הרחוב
ספר דיגיטלי
43

רוני סומק (יליד בגדד, 1951) הוא כנראה המשורר הפופולרי ביותר בשירה הישראלית. מראשית דרכו הפואטית באמצע שנות ה-70 זכתה יצירתו הן באהדת הביקורת והן באהבת הקוראים. במרוצת השנים הפך סומק למשורר הישראלי הנקרא, המוזמן, המתורגם והנוכח ביותר במדיה, בארץ ובעולם. שירים כדוגמת "קו העוני" ו"שיר אושר" נלמדים בתוכנית הלימודים בבתי הספר התיכוניים, וצוטטו אינספור פעמים. סומק עצמו הפך "אב שירי" למשוררים צעירים רבים, והשפעתו חורגת משדה השירה.  למרות נוכחותה הרבה של הפואטיקה של סומק במרחב התרבות הישראלי, טרם נעשתה עבודה מחקרית מקיפה על יצירתו. ספר זה מבקש למלא חלל זה, ולהגיש לראשונה מכלול מחקרי מרתק העוסק כולו בשירת רוני סומק. טובי חוקרי השירה העברית תרמו מפרי עטם לספר זה: מוריה דיין, אורי הולנדר, טפת הכהן־ביק, חנן חבר, רונית חכם, גלעד מאירי, קציעה עלון, יובל פז, רות קרטון־בלום, ורד קרתי שם-טוב, שרון שדה, יגאל שוורץ, נועה שקרג'י.

 ספר חובה לאוהבי שירתו של סומק, לחוקרים, למורים ותלמידים; אף מי שטרם זכה להתוודע לשירת סומק ימצא בספר זה שער מזמין ליצירתו.

ספר דיגיטלי
43

רוני סומק (יליד בגדד, 1951) הוא כנראה המשורר הפופולרי ביותר בשירה הישראלית. מראשית דרכו הפואטית באמצע שנות ה-70 זכתה יצירתו הן באהדת הביקורת והן באהבת הקוראים. במרוצת השנים הפך סומק למשורר הישראלי הנקרא, המוזמן, המתורגם והנוכח ביותר במדיה, בארץ ובעולם. שירים כדוגמת "קו העוני" ו"שיר אושר" נלמדים בתוכנית הלימודים בבתי הספר התיכוניים, וצוטטו אינספור פעמים. סומק עצמו הפך "אב שירי" למשוררים צעירים רבים, והשפעתו חורגת משדה השירה.  למרות נוכחותה הרבה של הפואטיקה של סומק במרחב התרבות הישראלי, טרם נעשתה עבודה מחקרית מקיפה על יצירתו. ספר זה מבקש למלא חלל זה, ולהגיש לראשונה מכלול מחקרי מרתק העוסק כולו בשירת רוני סומק. טובי חוקרי השירה העברית תרמו מפרי עטם לספר זה: מוריה דיין, אורי הולנדר, טפת הכהן־ביק, חנן חבר, רונית חכם, גלעד מאירי, קציעה עלון, יובל פז, רות קרטון־בלום, ורד קרתי שם-טוב, שרון שדה, יגאל שוורץ, נועה שקרג'י.

 ספר חובה לאוהבי שירתו של סומק, לחוקרים, למורים ותלמידים; אף מי שטרם זכה להתוודע לשירת סומק ימצא בספר זה שער מזמין ליצירתו.

כנרת זמורה דבירנובמבר 2017עיון, ביוגרפיה128 עמ' מודפסים
דיגיטלי39
מודפס78.4
מעת לעט
ספר דיגיטלי
39
ספר מודפס
78.4 מחיר מוטבע על הספר 98

איך יצרו י"ל גורדון, מ"א גינצבורג, אברהם מאפו ויוצרים יהודים אחרים את הסיפורת העברית החדשה? איך אפשר להסביר את העובדה שיצחק שמי, יליד חברון שהיה קשור אליה בכל נימי נפשו, גנז את הסיפור היחיד שלו שעוסק בה? מה הניע את אהרן ראובני, שהגיע לארץ בשנת 1910, בגיל עשרים וארבע, לאחר ששוטט בכמה וכמה ארצות, לצאת שוב ל"מסע מחקרי", ברגל, סביב העולם? מה מחבר בין יחסו של ש"י עגנון לנשים פטאליות, כגון בלומה נאכט מ"סיפור פשוט" ושירה משירה, ליחסו לברל כצנלסון ולאלוהים? 

שאלות אלה וקרובות להן נידונות במאמרים הכלולים בחטיבה הראשונה של הספר, המתמקדת בסיפורת העברית שנכתבה בארץ ישראל בתקופת העלייה השנייה.
החטיבה השנייה כוללת מסות הדנות בסיפורת הישראלית במחצית השנייה של המאה העשרים.

במסה הראשונה מתואר המהפך שהתרחש בסיפורת הישראלית בשני העשורים האחרונים של המאה העשרים. במסות האחרות מוצגים דיוקנאות של יוצרים ישראלים חשובים (יורם קניוק, יהושע קנז, דוד שיץ, רות אלמוג, יואל הופמן וראובן מירן) באמצעות עיון מקיף באחת או בשתיים מיצירותיהם המרכזיות. 



פרופ' יגאל שוורץ הוא ראש מכון "הקשרים" לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית באוניברסיטת בן־גוריון בנגב. מספריו האחרונים: אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד, דביר, אוניברסיטת בן־גוריון בנגב, 2014; האשכנזים: המרכז נגד המזרח, דביר, אופקי מחקר, אוניברסיטת בר־אילן, 2014; The Zionist Paradox: Hebrew Literature and ;Israeli Identity, Brandeis University Press, 2014 לקסיקון הקשרים לסופרים ישראלים (עם זיסי סתוי), דביר, מכון "הקשרים", אוניברסיטת בן־גוריון בנגב, 2014; מקהלה הונגרית, דביר, 2014; ;The Rebirth of Hebrew Literature, Peter Lang, 2016 מקוננת במכנסי נמר: אמנות הסיפור של צרויה שלו (עם שי צור ונופר רשקס), ידיעות אחרונות, 2017.

ספר דיגיטלי
39
ספר מודפס
78.4 מחיר מוטבע על הספר 98

איך יצרו י"ל גורדון, מ"א גינצבורג, אברהם מאפו ויוצרים יהודים אחרים את הסיפורת העברית החדשה? איך אפשר להסביר את העובדה שיצחק שמי, יליד חברון שהיה קשור אליה בכל נימי נפשו, גנז את הסיפור היחיד שלו שעוסק בה? מה הניע את אהרן ראובני, שהגיע לארץ בשנת 1910, בגיל עשרים וארבע, לאחר ששוטט בכמה וכמה ארצות, לצאת שוב ל"מסע מחקרי", ברגל, סביב העולם? מה מחבר בין יחסו של ש"י עגנון לנשים פטאליות, כגון בלומה נאכט מ"סיפור פשוט" ושירה משירה, ליחסו לברל כצנלסון ולאלוהים? 

שאלות אלה וקרובות להן נידונות במאמרים הכלולים בחטיבה הראשונה של הספר, המתמקדת בסיפורת העברית שנכתבה בארץ ישראל בתקופת העלייה השנייה.
החטיבה השנייה כוללת מסות הדנות בסיפורת הישראלית במחצית השנייה של המאה העשרים.

במסה הראשונה מתואר המהפך שהתרחש בסיפורת הישראלית בשני העשורים האחרונים של המאה העשרים. במסות האחרות מוצגים דיוקנאות של יוצרים ישראלים חשובים (יורם קניוק, יהושע קנז, דוד שיץ, רות אלמוג, יואל הופמן וראובן מירן) באמצעות עיון מקיף באחת או בשתיים מיצירותיהם המרכזיות. 



פרופ' יגאל שוורץ הוא ראש מכון "הקשרים" לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית באוניברסיטת בן־גוריון בנגב. מספריו האחרונים: אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד, דביר, אוניברסיטת בן־גוריון בנגב, 2014; האשכנזים: המרכז נגד המזרח, דביר, אופקי מחקר, אוניברסיטת בר־אילן, 2014; The Zionist Paradox: Hebrew Literature and ;Israeli Identity, Brandeis University Press, 2014 לקסיקון הקשרים לסופרים ישראלים (עם זיסי סתוי), דביר, מכון "הקשרים", אוניברסיטת בן־גוריון בנגב, 2014; מקהלה הונגרית, דביר, 2014; ;The Rebirth of Hebrew Literature, Peter Lang, 2016 מקוננת במכנסי נמר: אמנות הסיפור של צרויה שלו (עם שי צור ונופר רשקס), ידיעות אחרונות, 2017.

ידיעות ספריםמרץ 2017עיון336 עמ' מודפסים
דיגיטלי3244
מודפס68.6
מקוננת במכנסי נמר
ספר דיגיטלי
3244מקורי
ספר מודפס
68.6 מחיר מוטבע על הספר 98
צרויה שלו פרסמה ב-1988 ספר שירה ששמו מטרה נוחה לצלפים. ב-1993 ראה אור הרומן הראשון שלה,רקדתי עמדתי. אך רק ב-1997, עם הוצאת הרומן השני שלה, "חיי אהבה", היא זכתה לאהדת הקהל בארץ ובחו"ל. היום, לאחר פרסום ארבעה רומנים נוספים ("בעל ואישה", "תרה", "שארית החיים" ו"כאב"), שלו היא הסופרת הישראלית המוערכת והמצליחה ביותר בעולם.
 
באופן מפתיע, ההתקבלות המדהימה שזכו לה ספריה בישראל ובעולם לא הובילה את חוקרי הספרות בארץ להעמיק ביצירתה. רבים רואים בה סופרת העסוקה אך ורק בד' אמותיהן של משפחות ישראליות מהמעמד הבינוני. ספר זה נולד מתוך רצון לשנות את המגמה הזאת.
 
שלושת כותבי הספ ר– יגאל שוורץ, שי צור ונופר רשקס, מציעים קריאות פסיכו-מיתולוגיות, תאולוגיות-לאומיות וארכאולוגיות-מגדריות. בתוך כך הם חושפים רבדים נסתרים ביצירתה של צרויה שלו ומצביעים על מאפייניה הייחודיים והמרתקים.
 
"מקוננת במכנסי נמר", המתעמק במכלול יצירתה של שלו, וכתוב בשטף וברהיטות, הוא חיבור תאורטי ומתפלמס. הקורא בו יגלה כי מאחורי העולם הבורגני הנגלה לעין ביצירתה, שוכן עולם ברוקי מרהיב המתכתב עם מיתולוגיות וסיפורי אגדות יהודיים ולא יהודיים, ויוצר אגדות ישראליות חדשות.
 
(תמר סתר ויפתח אשכנזי)
 
ד“ר שי צור כתבה את עבודת הדוקטור שלה בנושא חורבן הבית הפרטי בספרות הישראלית בת־זמננו באוניברסיטה העברית בירושלים, ובה גם לימדה. עורכת ספרים ומנחה סדנאות לכתיבה יוצרת.
 
נופר רשקס כותבת את עבודת המאסטר שלה באוניברסיטת בן־גוריון בנגב, בנושא סוגת הקינה בשירה העברית האנדלוסית במאה האחת־עשרה. מתרגלת במחלקה לספרות עברית, חברה במערכת הצעירה של כתב העת “מכאן“ ולקטורית.
 
פרופ‘ יגאל שוורץ, ראש מכון “הקשרים“ לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית באוניברסיטת בן־גוריון בנגב. מספריו האחרונים: אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד (2014, זכה בפרס ס. יזהר לשנת 2015), מקהלה הונגרית (The ,(2014
Zionist Paradox (2014), לקסיקון הקשרים לסופרים ישראלים (עורך, יחד עם זיסי סתווי, The Rebirth of Hebrew Literature (2014 (2016
 
ספר דיגיטלי
3244מקורי
ספר מודפס
68.6 מחיר מוטבע על הספר 98
צרויה שלו פרסמה ב-1988 ספר שירה ששמו מטרה נוחה לצלפים. ב-1993 ראה אור הרומן הראשון שלה,רקדתי עמדתי. אך רק ב-1997, עם הוצאת הרומן השני שלה, "חיי אהבה", היא זכתה לאהדת הקהל בארץ ובחו"ל. היום, לאחר פרסום ארבעה רומנים נוספים ("בעל ואישה", "תרה", "שארית החיים" ו"כאב"), שלו היא הסופרת הישראלית המוערכת והמצליחה ביותר בעולם.
 
באופן מפתיע, ההתקבלות המדהימה שזכו לה ספריה בישראל ובעולם לא הובילה את חוקרי הספרות בארץ להעמיק ביצירתה. רבים רואים בה סופרת העסוקה אך ורק בד' אמותיהן של משפחות ישראליות מהמעמד הבינוני. ספר זה נולד מתוך רצון לשנות את המגמה הזאת.
 
שלושת כותבי הספ ר– יגאל שוורץ, שי צור ונופר רשקס, מציעים קריאות פסיכו-מיתולוגיות, תאולוגיות-לאומיות וארכאולוגיות-מגדריות. בתוך כך הם חושפים רבדים נסתרים ביצירתה של צרויה שלו ומצביעים על מאפייניה הייחודיים והמרתקים.
 
"מקוננת במכנסי נמר", המתעמק במכלול יצירתה של שלו, וכתוב בשטף וברהיטות, הוא חיבור תאורטי ומתפלמס. הקורא בו יגלה כי מאחורי העולם הבורגני הנגלה לעין ביצירתה, שוכן עולם ברוקי מרהיב המתכתב עם מיתולוגיות וסיפורי אגדות יהודיים ולא יהודיים, ויוצר אגדות ישראליות חדשות.
 
(תמר סתר ויפתח אשכנזי)
 
ד“ר שי צור כתבה את עבודת הדוקטור שלה בנושא חורבן הבית הפרטי בספרות הישראלית בת־זמננו באוניברסיטה העברית בירושלים, ובה גם לימדה. עורכת ספרים ומנחה סדנאות לכתיבה יוצרת.
 
נופר רשקס כותבת את עבודת המאסטר שלה באוניברסיטת בן־גוריון בנגב, בנושא סוגת הקינה בשירה העברית האנדלוסית במאה האחת־עשרה. מתרגלת במחלקה לספרות עברית, חברה במערכת הצעירה של כתב העת “מכאן“ ולקטורית.
 
פרופ‘ יגאל שוורץ, ראש מכון “הקשרים“ לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית באוניברסיטת בן־גוריון בנגב. מספריו האחרונים: אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד (2014, זכה בפרס ס. יזהר לשנת 2015), מקהלה הונגרית (The ,(2014
Zionist Paradox (2014), לקסיקון הקשרים לסופרים ישראלים (עורך, יחד עם זיסי סתווי, The Rebirth of Hebrew Literature (2014 (2016
 
גמאספטמבר 2016עיון277 עמ' מודפסים
דיגיטלי44
נסיך ומהפכן
ספר דיגיטלי
44

במשך עשרות שנים סמי מיכאל הוא אחד הסופרים האהובים ביותר על קהל הקוראים בארץ, ואין בכך פלא. הדמויות שהוא משרטט מלאות ומורכבות והקוראים נשבים בעלילות חייהן המפותלות. מיכאל רגיש לעוולות מכל סוג, ואהבת אדם כבירה נושבת בכל עמוד ועמוד בספריו. הוא מבין גדול לליבם של נשים וגברים ואין לו מתחרים ביכולת לתאר קשרי מין של צעירים ומבוגרים כאחד. לאלה יש להוסיף את תיאורי הנוף העירוני ומראות הטבע המופלאים שלו — שכונות בבגדד, בחיפה ובג'נין; נהר החידקל הענק, על גחמותיו עם חילופי העונות, שיטפונות ושריפות יער בצפונה של ישראל ועוד ועוד. בספריו בונה סמי מיכאל גשרים תרבותיים הן לעולם הערבי שבקרבנו והן למכלול שמקיף אותנו, גשרים אשר בספרות העברית כמעט שאינם קיימים.

סמי מיכאל אוהב את הקוראים שלו ואלה משיבים לו אהבה. הספר הזה, שמיסֹודו הוא פרי כנס שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו בסתיו 2015 ,מציג מנקודות מבט חדשות תמונה מקיפה ומעמיקה של אמנות הסיפור ותפיסת העולם והאדם של מיכאל. מאמץ רב הושקע בהכנתו, ויש לקוות שהוא ישמש את אוהביו הרבים של הסופר, ויהווה תמריץ למחקרים נוספים במפעלו האמנותי הדגול.

יגאל שוורץ

ספר דיגיטלי
44

במשך עשרות שנים סמי מיכאל הוא אחד הסופרים האהובים ביותר על קהל הקוראים בארץ, ואין בכך פלא. הדמויות שהוא משרטט מלאות ומורכבות והקוראים נשבים בעלילות חייהן המפותלות. מיכאל רגיש לעוולות מכל סוג, ואהבת אדם כבירה נושבת בכל עמוד ועמוד בספריו. הוא מבין גדול לליבם של נשים וגברים ואין לו מתחרים ביכולת לתאר קשרי מין של צעירים ומבוגרים כאחד. לאלה יש להוסיף את תיאורי הנוף העירוני ומראות הטבע המופלאים שלו — שכונות בבגדד, בחיפה ובג'נין; נהר החידקל הענק, על גחמותיו עם חילופי העונות, שיטפונות ושריפות יער בצפונה של ישראל ועוד ועוד. בספריו בונה סמי מיכאל גשרים תרבותיים הן לעולם הערבי שבקרבנו והן למכלול שמקיף אותנו, גשרים אשר בספרות העברית כמעט שאינם קיימים.

סמי מיכאל אוהב את הקוראים שלו ואלה משיבים לו אהבה. הספר הזה, שמיסֹודו הוא פרי כנס שנערך באוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו בסתיו 2015 ,מציג מנקודות מבט חדשות תמונה מקיפה ומעמיקה של אמנות הסיפור ותפיסת העולם והאדם של מיכאל. מאמץ רב הושקע בהכנתו, ויש לקוות שהוא ישמש את אוהביו הרבים של הסופר, ויהווה תמריץ למחקרים נוספים במפעלו האמנותי הדגול.

יגאל שוורץ

(4 דירוגים)
כנרת זמורה דבירמאי 2014עיון, פרוזה מקור288 עמ' מודפסים
דיגיטלי3239
מודפס75.2
מקהלה הונגרית
ספר דיגיטלי
3239מקורי
ספר מודפס
75.2 מחיר מוטבע על הספר 94

אח ואחות גדלים בבית קטן ומבודָד בלב פרדס משוגע בישראל של שנות החמישים...

פעם, לפני שנים, סיפר יגאל שוורץ את הסיפור הזה, סיפור ילדותו, לרות אלמוג, שכתבה בעקבותיו את יצירתה הבלתי נשכחת "גמדים על הפיז'מה". כעת, מקץ עשרים שנה, נוטל לידיו שוורץ את היצירה של אלמוג, ומתוך קריאה מחודשת בה יוצא לחפש שוב את סיפורו שלו.

מקהלה הונגרית - שנכתב בשני חדרים לסירוגין, בבודפשט ובנווה שלום, בארבעה חודשים בלבד, כמתוך דיבוק - הוא ספר שלא דומה לשום דבר אחר שנכתב פה. הוא וידוי מהמם. הוא סיאנס מוּטרף ש"מדוֹבב" הורים ואחות שהלכו לעולמם זה מכבר; העלאת זיכרונות בְּאוב–הדמיון עם סימפוניה ווֹקאלית שבודה אמת נצחית, אם יש דבר כזה. הוא ממוּאָר מופלא ביופיו, אגדה, מיתולוגיה ארצית. ובו בזמן הוא אף לא אחד מאלה. רק כולם ביחד. מהופכים על ראשם. הילה בלום 

צרויה שלו: "מקהלה ספרותית מדהימה בעוצמתה, המשלבת את קולות החיים והמתים, את הילדות הישראלית בילדות אירופית, את הסיפור האישי של אח ואחות שאיש לא הגן עליהם מפני הוריהם שורדי השואה בסיפור הכללי של ילדי שנות החמישים של המאה הקודמת. יצירה עזה ומזעזעת, עמוקה ונועזת."

בלהה בן–אליהו: "יצירת מופת מטלטלת שבה חיים וספרות נפגשים באופן שיש בו ביטוי עז ומכמיר לב לכוחה המחיה והמתקן של ה'קריאה'. בכישרון, בחוכמה ובאומץ נדירים מתוארים כאן מחוזות פנימיים וחיצוניים, שנמזגים בהם כאב וצער ויופי וכעס ואשמה, ואולי מעל לכול כבוד עמוק למלֵאוּת חייהם של אלה שאינם כאן עוד."

חיים באר: "כמו בוגנוויליה סגולה הנכרכת מסביב לברוש ותיק ויוצרת אגב כך מראה רב–הוד, כך משתרגת המקהלה ההונגרית של שוורץ מסביב לגמדים על הפיז'מה של אלמוג ובוראת יצירת מופת מופלאה שהיא בה בעת וידוי חושפני ואמיץ המביא אותנו אל מעמקי נשמתו של המספר, 'שיעור לדוגמה' בסוגיית אמת ובדיה בספרות וסיפור חד-פעמי ורב-עוצמה הכתוב באהבה וביושר הראויים להערצה."

רוני סומק: "מקהלה הונגרית הוא ספר שובר הרמוניה, מיתרי הגרון של הגיבורים הם חוטי תיל. הדקירה הופכת לבלוז והמחבר מחליף את שרביט המנצחים בתת–מקלע. אלמוג ושוורץ משחקים פינג–פונג שהכללים בו משתנים בלי הרף, ומאיה–נעמי הופכת את הקרב הזה לקרב של אבירים..." 

ספר דיגיטלי
3239מקורי
ספר מודפס
75.2 מחיר מוטבע על הספר 94

אח ואחות גדלים בבית קטן ומבודָד בלב פרדס משוגע בישראל של שנות החמישים...

פעם, לפני שנים, סיפר יגאל שוורץ את הסיפור הזה, סיפור ילדותו, לרות אלמוג, שכתבה בעקבותיו את יצירתה הבלתי נשכחת "גמדים על הפיז'מה". כעת, מקץ עשרים שנה, נוטל לידיו שוורץ את היצירה של אלמוג, ומתוך קריאה מחודשת בה יוצא לחפש שוב את סיפורו שלו.

מקהלה הונגרית - שנכתב בשני חדרים לסירוגין, בבודפשט ובנווה שלום, בארבעה חודשים בלבד, כמתוך דיבוק - הוא ספר שלא דומה לשום דבר אחר שנכתב פה. הוא וידוי מהמם. הוא סיאנס מוּטרף ש"מדוֹבב" הורים ואחות שהלכו לעולמם זה מכבר; העלאת זיכרונות בְּאוב–הדמיון עם סימפוניה ווֹקאלית שבודה אמת נצחית, אם יש דבר כזה. הוא ממוּאָר מופלא ביופיו, אגדה, מיתולוגיה ארצית. ובו בזמן הוא אף לא אחד מאלה. רק כולם ביחד. מהופכים על ראשם. הילה בלום 

צרויה שלו: "מקהלה ספרותית מדהימה בעוצמתה, המשלבת את קולות החיים והמתים, את הילדות הישראלית בילדות אירופית, את הסיפור האישי של אח ואחות שאיש לא הגן עליהם מפני הוריהם שורדי השואה בסיפור הכללי של ילדי שנות החמישים של המאה הקודמת. יצירה עזה ומזעזעת, עמוקה ונועזת."

בלהה בן–אליהו: "יצירת מופת מטלטלת שבה חיים וספרות נפגשים באופן שיש בו ביטוי עז ומכמיר לב לכוחה המחיה והמתקן של ה'קריאה'. בכישרון, בחוכמה ובאומץ נדירים מתוארים כאן מחוזות פנימיים וחיצוניים, שנמזגים בהם כאב וצער ויופי וכעס ואשמה, ואולי מעל לכול כבוד עמוק למלֵאוּת חייהם של אלה שאינם כאן עוד."

חיים באר: "כמו בוגנוויליה סגולה הנכרכת מסביב לברוש ותיק ויוצרת אגב כך מראה רב–הוד, כך משתרגת המקהלה ההונגרית של שוורץ מסביב לגמדים על הפיז'מה של אלמוג ובוראת יצירת מופת מופלאה שהיא בה בעת וידוי חושפני ואמיץ המביא אותנו אל מעמקי נשמתו של המספר, 'שיעור לדוגמה' בסוגיית אמת ובדיה בספרות וסיפור חד-פעמי ורב-עוצמה הכתוב באהבה וביושר הראויים להערצה."

רוני סומק: "מקהלה הונגרית הוא ספר שובר הרמוניה, מיתרי הגרון של הגיבורים הם חוטי תיל. הדקירה הופכת לבלוז והמחבר מחליף את שרביט המנצחים בתת–מקלע. אלמוג ושוורץ משחקים פינג–פונג שהכללים בו משתנים בלי הרף, ומאיה–נעמי הופכת את הקרב הזה לקרב של אבירים..." 

כנרת זמורה דביר2014עיון216 עמ' מודפסים
דיגיטלי37
מודפס73.6
האשכנזים
ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
73.6 מחיר מוטבע על הספר 92

בפרק הפותח את ספרו החדש מציע פרופ' יגאל שוורץ מסד חדש, מהפכני, להיסטוריוגרפיה של הספרות העברית החדשה שיתבסס על קריטריונים מנטאליים-סגנוניים. הוא טוען שהספרות העברית החדשה המכונה "האשכנזית" מורכבת משני קורפוסים שונים שנוצרו על-ידי קבוצות יוצרים, שלכל אחת מהן יש אופי מנטאלי נבדל בשל ההקשרים הגיאו-תרבותיים הייחודיים שבהם היא נוצרה. האופי המנטאלי של היוצרים בני הקבוצות הגיאו-תרבותיות השונות משתקף במאפיינים סגנוניים של הקורפוסים הספרותיים המייצגים כל קבוצה וקבוצה. בין שתי קבוצות היוצרים הללו, ששוורץ מכנה אותן "הספרות העברית המזרח-אירופית" ו"הספרות העברית המרכז-אירופית", התנהלה בעבר הלא רחוק מלחמת תרבות של ממש, שהדיה נשמעו היטב בספרות היפה, בביקורת ובמסות הגותיות. המלחמה הזאת הסתיימה, לפחות זמנית, בניצחון גדול של הקבוצה "המזרח-אירופית". שוורץ חושף את שורשי התופעה הזאת, את גילוייה המובהקים, ועומד על ההשתמעויות המרכזיות הנגזרות ממנה.

גם בפרקים האחרים בספר פותח המחבר צוהר להתבוננות מחודשת במקטעים חשובים ומרתקים בהיסטוריה של התרבות העברית החדשה. בפרק השני הוא עוקב אחר מה שהוא מגדיר כמנגנון העיקרי שבאמצעותו יצרו הסופרים העבריים את האדם הלאומי החדש. בפרק השלישי הוא עומד על המאפיינים הייחודיים של הספרות העברית-ישראלית בקרב ספרויות המתיישבים המודרניות. ובפרק הרביעי הוא מציע דיון חדשני שעניינו "מפת הדמיון של התרבות הישראלית", ובוחר, כמקרה מבחן בדרום-אמריקה כ"מקום של משמעות" בהיסטוריה הציונית ובספרות העברית החדשה.
 
כל הפרקים עומדים ב"סטטוס" דיאלוגי מובהק. הם "מדברים" עם טקסטים ועמיתים אמיתיים ומדומיינים, מקשיבים ומתווכחים בעוצמה ובלהט, יוצרים קריאה מעורבת, מרתקת ומשמעותית. 
 
פרופ' יגאל שוורץ הוא ראש מכון "הקשרים" לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. כיהן כראש החוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים וכראש המחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. פרסם עשרה ספרי מחקר בעברית ובאנגלית ועשרות מאמרים שראו אור בשמונה שפות. ערך את כתבי העת מכאן ואפס שתיים. עורך ראשי של סדרת ספרי המחקר מסה קריטית ועורך שותף של כתב העת האלקטרוני BGU REVIEW ושל סדרת ספרי המחקר מושג. שימש כעורך הסיפורת העברית של הוצאת כתר ומשמש כעורך בכיר בהוצאת כנרת, זמורה, דביר. ערך כמאתיים וחמישים ספרים: עיון, שירה, מחזה וסיפורת.
ספר דיגיטלי
37
ספר מודפס
73.6 מחיר מוטבע על הספר 92

בפרק הפותח את ספרו החדש מציע פרופ' יגאל שוורץ מסד חדש, מהפכני, להיסטוריוגרפיה של הספרות העברית החדשה שיתבסס על קריטריונים מנטאליים-סגנוניים. הוא טוען שהספרות העברית החדשה המכונה "האשכנזית" מורכבת משני קורפוסים שונים שנוצרו על-ידי קבוצות יוצרים, שלכל אחת מהן יש אופי מנטאלי נבדל בשל ההקשרים הגיאו-תרבותיים הייחודיים שבהם היא נוצרה. האופי המנטאלי של היוצרים בני הקבוצות הגיאו-תרבותיות השונות משתקף במאפיינים סגנוניים של הקורפוסים הספרותיים המייצגים כל קבוצה וקבוצה. בין שתי קבוצות היוצרים הללו, ששוורץ מכנה אותן "הספרות העברית המזרח-אירופית" ו"הספרות העברית המרכז-אירופית", התנהלה בעבר הלא רחוק מלחמת תרבות של ממש, שהדיה נשמעו היטב בספרות היפה, בביקורת ובמסות הגותיות. המלחמה הזאת הסתיימה, לפחות זמנית, בניצחון גדול של הקבוצה "המזרח-אירופית". שוורץ חושף את שורשי התופעה הזאת, את גילוייה המובהקים, ועומד על ההשתמעויות המרכזיות הנגזרות ממנה.

גם בפרקים האחרים בספר פותח המחבר צוהר להתבוננות מחודשת במקטעים חשובים ומרתקים בהיסטוריה של התרבות העברית החדשה. בפרק השני הוא עוקב אחר מה שהוא מגדיר כמנגנון העיקרי שבאמצעותו יצרו הסופרים העבריים את האדם הלאומי החדש. בפרק השלישי הוא עומד על המאפיינים הייחודיים של הספרות העברית-ישראלית בקרב ספרויות המתיישבים המודרניות. ובפרק הרביעי הוא מציע דיון חדשני שעניינו "מפת הדמיון של התרבות הישראלית", ובוחר, כמקרה מבחן בדרום-אמריקה כ"מקום של משמעות" בהיסטוריה הציונית ובספרות העברית החדשה.
 
כל הפרקים עומדים ב"סטטוס" דיאלוגי מובהק. הם "מדברים" עם טקסטים ועמיתים אמיתיים ומדומיינים, מקשיבים ומתווכחים בעוצמה ובלהט, יוצרים קריאה מעורבת, מרתקת ומשמעותית. 
 
פרופ' יגאל שוורץ הוא ראש מכון "הקשרים" לחקר הספרות והתרבות היהודית והישראלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. כיהן כראש החוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים וכראש המחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. פרסם עשרה ספרי מחקר בעברית ובאנגלית ועשרות מאמרים שראו אור בשמונה שפות. ערך את כתבי העת מכאן ואפס שתיים. עורך ראשי של סדרת ספרי המחקר מסה קריטית ועורך שותף של כתב העת האלקטרוני BGU REVIEW ושל סדרת ספרי המחקר מושג. שימש כעורך הסיפורת העברית של הוצאת כתר ומשמש כעורך בכיר בהוצאת כנרת, זמורה, דביר. ערך כמאתיים וחמישים ספרים: עיון, שירה, מחזה וסיפורת.

אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד

יגאל שוורץ
כנרת זמורה דביר2014עיון584 עמ' מודפסים
מודפס67.2
אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84
משלוח תוך 48 שעות
אהרן אפלפלד כתב כ-40 ספרים, והוא מהסופרים הנחשבים ביותר בעולם. ברם, חוקרי יצירתו צימצמו את עניינם בה, במשך שנים רבות, לשתי סוגיות: השואה ודרכי ייצוגה והזהות היהודית. 
 
פרופ´ יגאל שוורץ, חוקרו הבולט של אפלפלד, שגם ערך כמחצית מספריו, שם לו למטרה לחלץ את הדיון ביצירתו של הסופר הדגול מ"הגטו" שבו כלאו אותה. בחיבוריו על יצירותיו של אפלפלד, שרובם כונסו בספר זה, הוא מוביל את הקורא להכרת עולמו הבדיוני של הסופר על רבדיו השונים. בין היתר: היחס לאירופה שבין מלחמות העולם, החיים בישראל, סבך היחסים בין אמונה, דת ומודרניות, שלל הקשרים בין סיפורת, היסטוריה ומיתוס, הניסיון לחבור לילדות האבודה, היחס המורכב לאהבה ולמיניות ועוד.
 
מקום מיוחד מוקדש בספר לבחינה שיטתית, מושכלת ומדוקדקת של אמנות הסיפר של אפלפלד. 
משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84
אהרן אפלפלד כתב כ-40 ספרים, והוא מהסופרים הנחשבים ביותר בעולם. ברם, חוקרי יצירתו צימצמו את עניינם בה, במשך שנים רבות, לשתי סוגיות: השואה ודרכי ייצוגה והזהות היהודית. 
 
פרופ´ יגאל שוורץ, חוקרו הבולט של אפלפלד, שגם ערך כמחצית מספריו, שם לו למטרה לחלץ את הדיון ביצירתו של הסופר הדגול מ"הגטו" שבו כלאו אותה. בחיבוריו על יצירותיו של אפלפלד, שרובם כונסו בספר זה, הוא מוביל את הקורא להכרת עולמו הבדיוני של הסופר על רבדיו השונים. בין היתר: היחס לאירופה שבין מלחמות העולם, החיים בישראל, סבך היחסים בין אמונה, דת ומודרניות, שלל הקשרים בין סיפורת, היסטוריה ומיתוס, הניסיון לחבור לילדות האבודה, היחס המורכב לאהבה ולמיניות ועוד.
 
מקום מיוחד מוקדש בספר לבחינה שיטתית, מושכלת ומדוקדקת של אמנות הסיפר של אפלפלד. 

פולחן הסופר ודת המדינה

יגאל שוורץ
כנרת זמורה דביר2011עיון223 עמ' מודפסים
מודפס71.2
פולחן הסופר ודת המדינה
ספר מודפס
71.2 מחיר מוטבע על הספר 89
כמעט יובל חלף מאז החל עמוס עוז לפרסם מיצירותיו ושמו עדיין פועל עלינו ככישוף. בין שמדובר בספר חדש מפרי עטו, בהתבטאות פומבית שלו, בזכייה בעוד פרס בינלאומי ואפילו באי־זכייה בו בכל אחד מאלה יש כדי לעורר התלהטות יצרים ציבורית.
עוז הוא אייקון. הוא הסופר העברי המתורגם ביותר, הנמכר ביותר, ולדעת רבים. אכן כן, גם היפה ביותר, ובתוך כך התפתחה סביבו מין "הפרעת קריאה דו־קוטבית": מתייחסים אליו כאל בֶֽן אֽלים, אבל גם כאל שעיר לעזאזל. מעריצים אותו כשם שחשים חובה להשמיץ אותו. מתפעלים מיכולת הביטוי המופלאה שלו ומהכריזמה שלו בה במידה שסולדים מהן.
מה פשר הלהט הזה, שאין לו אח ורע ביחסנו לסופרים ישראלים אחרים? למה אנחנו מגיבים לעמוס עוז בעוצמה כמו־פולחנית, לטוב ולרע? על רקע מה נוצרה התופעה הזאת? ולאיזה צורך? וגם: מה חלקו של עוז עצמו במופע המרתק הזה? האם התסריט שבו הוא ממלא את התפקיד של מי שמוכתר למלך ואז מודח מן הכס, וחוזר חלילה, נכפה עליו? ואולי הוא עצמו כונן את עצמו לתפקיד הזה, ואף עיצב ושיכלל אותו, כבר בתחילת הקריירה המפוארת שלו, באמצעות ארגז כלים ספרותי שבנה למטרה הזאת בדיוק? ועוד: עכשיו, אחרי הרומן האחרון שלו עד כה, סיפור על אהבה וחושך, האם באמת אפשר לומר שעוז עדיין ממלא את "תפקידו הלאומי"? 
שאלות אלה הן הפריזמה שדרכה מבודד חוקר הספרות והתרבות יגאל שוורץ את המהות ה"עוזית" כדי להגיש אותה קרוב לעינינו. את תשובותיו המפתיעות ומעוררות המחשבה הוא מבסס על מהלכים פרשניים מבריקים, המשלבים בין מודלים תיאורטיים מתחומי דעת שונים לבין קריאה ביצירותיו של עוז, בספרים ובמאמרים שנכתבו עליהן ובשלל המכתבים המדהימים בחיוניותם ובעוצמתם שמאות קוראים כתבו לעוז בעקבות סיפור על אהבה וחושך. 
פולחן הסופר ודת המדינה מתאפיין בסקרנות אינטלקטואלית מידבקת, היוצאת מענייני השעה וחוזרת אליהם כדי להאיר אותם מחדש, ומתגבש לכדי נגיעה מחכימה בצלע היצירה שממנה נוצר חלק מרכזי של קהילת הקוראים הישראלית. 
ספר מודפס
71.2 מחיר מוטבע על הספר 89
כמעט יובל חלף מאז החל עמוס עוז לפרסם מיצירותיו ושמו עדיין פועל עלינו ככישוף. בין שמדובר בספר חדש מפרי עטו, בהתבטאות פומבית שלו, בזכייה בעוד פרס בינלאומי ואפילו באי־זכייה בו בכל אחד מאלה יש כדי לעורר התלהטות יצרים ציבורית.
עוז הוא אייקון. הוא הסופר העברי המתורגם ביותר, הנמכר ביותר, ולדעת רבים. אכן כן, גם היפה ביותר, ובתוך כך התפתחה סביבו מין "הפרעת קריאה דו־קוטבית": מתייחסים אליו כאל בֶֽן אֽלים, אבל גם כאל שעיר לעזאזל. מעריצים אותו כשם שחשים חובה להשמיץ אותו. מתפעלים מיכולת הביטוי המופלאה שלו ומהכריזמה שלו בה במידה שסולדים מהן.
מה פשר הלהט הזה, שאין לו אח ורע ביחסנו לסופרים ישראלים אחרים? למה אנחנו מגיבים לעמוס עוז בעוצמה כמו־פולחנית, לטוב ולרע? על רקע מה נוצרה התופעה הזאת? ולאיזה צורך? וגם: מה חלקו של עוז עצמו במופע המרתק הזה? האם התסריט שבו הוא ממלא את התפקיד של מי שמוכתר למלך ואז מודח מן הכס, וחוזר חלילה, נכפה עליו? ואולי הוא עצמו כונן את עצמו לתפקיד הזה, ואף עיצב ושיכלל אותו, כבר בתחילת הקריירה המפוארת שלו, באמצעות ארגז כלים ספרותי שבנה למטרה הזאת בדיוק? ועוד: עכשיו, אחרי הרומן האחרון שלו עד כה, סיפור על אהבה וחושך, האם באמת אפשר לומר שעוז עדיין ממלא את "תפקידו הלאומי"? 
שאלות אלה הן הפריזמה שדרכה מבודד חוקר הספרות והתרבות יגאל שוורץ את המהות ה"עוזית" כדי להגיש אותה קרוב לעינינו. את תשובותיו המפתיעות ומעוררות המחשבה הוא מבסס על מהלכים פרשניים מבריקים, המשלבים בין מודלים תיאורטיים מתחומי דעת שונים לבין קריאה ביצירותיו של עוז, בספרים ובמאמרים שנכתבו עליהן ובשלל המכתבים המדהימים בחיוניותם ובעוצמתם שמאות קוראים כתבו לעוז בעקבות סיפור על אהבה וחושך. 
פולחן הסופר ודת המדינה מתאפיין בסקרנות אינטלקטואלית מידבקת, היוצאת מענייני השעה וחוזרת אליהם כדי להאיר אותם מחדש, ומתגבש לכדי נגיעה מחכימה בצלע היצירה שממנה נוצר חלק מרכזי של קהילת הקוראים הישראלית. 
מודפס54.4
ממה באמת עשוי הירח
ספר מודפס
54.4 מחיר מוטבע על הספר 68
מִמָּה בֶּאֱמֶת עָשׂוּי הַיָּרֵחַ? מִפִּתָּה עֲנָקִית שֶׁהַדֻּבָּה הַגְּדוֹלָה זוֹלֶלֶת כָּל יוֹם קְצָת, אֲבָל רַק קְצָת? וְאוּלַי מִבַּד עֲנָקִי, שֶׁהַחַיָּט שֶׁל הַיְּקוּם גּוֹזֵר מִמֶּנּוּ כָּל יוֹם קְצָת, אֲבָל רַק קְצָת, וְתוֹפֵר מִמֶּנּוּ שַׂק שֶׁל כּוֹכָבִים שֶׁבָּהֶם מְשַׂחֲקִים הַיְּלָדִים שֶׁל הַמַּלְאָכִים?
הַמּוֹרָה רוּתִי מְנַסָּה לְלַמֵּד אֶת הַכִּתָּה כַּמָּה עֻבְדּוֹת עַל הַיָּרֵחַ, 
אֲבָל לַיְּלָדִים יֵשׁ הֶסְבֵּרִים מִשֶּׁלָּהֶם לַדְּבָרִים שֶׁקּוֹרִים כָּל לַיְלָה בַּשָּׁמַיִם, וְהֵם מַצְלִיחִים לִסְחֹף אַחֲרֵיהֶם אֲפִלּוּ אֶת הַמּוֹרָה רוּתִי.
 
מִמָּה בֶּאֱמֶת עָשׂוּי הַיָּרֵחַ הוּא יְצִירָתָם הַמְּשֻׁתֶּפֶת שֶׁל יִגְאַל שְׁוַורְץ, חוֹקֵר וְעוֹרֵךְ סִפְרוּת, וְשֶׁלזֹהַר, בִּתּוֹ בַּת הַ־12, שֶׁעָפִים כָּאן עַל כַּנְפֵי הַדִּמְיוֹן, 
מַמָּשׁ כְּמוֹ יַלְדֵי הַכִּתָּה שֶׁל הַמּוֹרָה רוּתִי.
רָחֵלִי שָׁלֵו, מְאַיֶּרֶת סִפְרֵי יְלָדִים וְנֹעַר, 
הִצְטָרְפָה לַמָּעוֹף הַמְּשֻׁתָּף, וְהֶעֱנִיקָה לַסִּפּוּר אִיּוּרִים מְלֵאֵי שִׂמְחָה, שֶׁמְּשַׁיְּטִים בֵּין מְצִיאוּת לַחֲלוֹם.
ספר מודפס
54.4 מחיר מוטבע על הספר 68
מִמָּה בֶּאֱמֶת עָשׂוּי הַיָּרֵחַ? מִפִּתָּה עֲנָקִית שֶׁהַדֻּבָּה הַגְּדוֹלָה זוֹלֶלֶת כָּל יוֹם קְצָת, אֲבָל רַק קְצָת? וְאוּלַי מִבַּד עֲנָקִי, שֶׁהַחַיָּט שֶׁל הַיְּקוּם גּוֹזֵר מִמֶּנּוּ כָּל יוֹם קְצָת, אֲבָל רַק קְצָת, וְתוֹפֵר מִמֶּנּוּ שַׂק שֶׁל כּוֹכָבִים שֶׁבָּהֶם מְשַׂחֲקִים הַיְּלָדִים שֶׁל הַמַּלְאָכִים?
הַמּוֹרָה רוּתִי מְנַסָּה לְלַמֵּד אֶת הַכִּתָּה כַּמָּה עֻבְדּוֹת עַל הַיָּרֵחַ, 
אֲבָל לַיְּלָדִים יֵשׁ הֶסְבֵּרִים מִשֶּׁלָּהֶם לַדְּבָרִים שֶׁקּוֹרִים כָּל לַיְלָה בַּשָּׁמַיִם, וְהֵם מַצְלִיחִים לִסְחֹף אַחֲרֵיהֶם אֲפִלּוּ אֶת הַמּוֹרָה רוּתִי.
 
מִמָּה בֶּאֱמֶת עָשׂוּי הַיָּרֵחַ הוּא יְצִירָתָם הַמְּשֻׁתֶּפֶת שֶׁל יִגְאַל שְׁוַורְץ, חוֹקֵר וְעוֹרֵךְ סִפְרוּת, וְשֶׁלזֹהַר, בִּתּוֹ בַּת הַ־12, שֶׁעָפִים כָּאן עַל כַּנְפֵי הַדִּמְיוֹן, 
מַמָּשׁ כְּמוֹ יַלְדֵי הַכִּתָּה שֶׁל הַמּוֹרָה רוּתִי.
רָחֵלִי שָׁלֵו, מְאַיֶּרֶת סִפְרֵי יְלָדִים וְנֹעַר, 
הִצְטָרְפָה לַמָּעוֹף הַמְּשֻׁתָּף, וְהֶעֱנִיקָה לַסִּפּוּר אִיּוּרִים מְלֵאֵי שִׂמְחָה, שֶׁמְּשַׁיְּטִים בֵּין מְצִיאוּת לַחֲלוֹם.
כנרת זמורה דביר2009עיון171 עמ' מודפסים
מודפס68.8
מאמין בלי כנסייה
ספר מודפס
68.8 מחיר מוטבע על הספר 86
משלוח תוך 48 שעות
"בקיץ 1990 נזדמנה לי הזכות לשהות עם אהרן אפלפלד ומשפחתו במרכז ללימודי היהדות שבאחוזת יארנטון באוקספורד [...] במשך כמה שבועות נהגנו, אפלפלד ואנוכי, לקדם את הבקרים בטיולים רגליים לאורך אחד מיובלי התמזה הנושק לאחוזה - טיולים שבמהלכם שוחחנו על דא ועל הא וגם על נושאים הקשורים בהוויה הכמוסה של יצירתו.
באחד הבקרים, לאחר שחצינו שדה תירס שהזכיר לאהרן את שדות התירס האוקראיניים שבהם הסתתר, ילד רך בשנים, במהלך מלחמת העולם השנייה, אזרתי עוז ושאלתי אותו, לא בלי סדרת התנצלויות מקדימות, איך זה אין בכל ספריו תיאור של זוגיות ממש בין גבר ואישה בוגרים, על כל מאפייניה של מערכת יחסים כזאת. אהרן התבונן בי בעיניו הענקיות, שהעדשות של משקפיו מגדילות אותן עוד יותר, והשיב לי תשובה שכבר אז ידעתי כי תיחרת במוחי."
מאמין בלי כנסייה, יגאל שוורץ
 
אהרן אפלפלד, חתן פרס ישראל לספרות, הוא מהחשובים שבסופרי העולם בני זמננו. עד כה פירסם שלושים וארבעה ספרים, ואלה תורגמו לעשרות שפות וזכו לביקורות נלהבות ולפרסים יוקרתיים בחמש יבשות.
ספריו של אפלפלד הם גם מוקדהּ של חידה פסיכו־תרבותית מרתקת: החידה של דפוס התקבלותם והפרשנות שניתנה להם דווקא כאן, בארצו. בארבע המסות הכלולות במאמין בלי כנסייה ממשיך החוקר והעורך יגאל שוורץ מהלך מחקרי - ובמידה רבה גם בלשי - רב־שנים אל פתרון החידה הזאת, והפעם בתבנית משולשת של מסע אל יצירותיו המאוחרות והמפתיעות של הסופר, אל הביוגרפיה שלו ואל הגבולות הטעונים שבין בדיון למציאות ביצירתו.
 
מאמין בלי כנסייה הוא ספרו השני של שוורץ על אפלפלד לאחר קינת היחיד ונצח השבט, שראה אור בשנת 1996 (ובאנגלית ב–2001) ועסק בשתי חטיבות הספרים המוקדמות במפעלו היצירתי של הסופר עד אז. הפעם מתמקד שוורץ בשלושה־עשר הספרים המאוחרים של אפלפלד, ובהם הוא מצביע על שינויים דרמטיים באמנות הסיפור של מחברם ובתפיסת האדם והעולם העולה ממנה, לרבות נטישתו של אפלפלד את הנוסח הלירי־אימפרסיוניסטי המפורסם שלו לטובת סגנון המבוסס על שברי פסוקים ורסיסי ביטויים עממיים. בספרים אלה, כפי ששוורץ מפליא להראות, אפלפלד מכונן פואטיקה המגייסת לתוכה מקורות לשוניים קאנוניים ומערערת על תוקפם כאחד - פואטיקה המשקפת נאמנה את מצבו של הסופר החש כמאמין בלי כנסייה.
 
שוורץ, שגם ערך כמה מספריו של אפלפלד, מגייס את היכרותו עם הסופר ואת התמצאותו המופלגת ביצירותיו כדי להוביל את הקוראים אל המחוזות האינטימיים של כתביו. דרך בחינת העיסוק באהבה ובמיניות ביצירתו, חקירת יחסו לאמונה, דת ומודרניות, ודיון בזהותו כסופר ישראלי רוקם שוורץ חוויית קריאה מעשירה ומאירת עיניים לקוראיו ולאוהביו של אפלפלד.
הילה בלום
משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
68.8 מחיר מוטבע על הספר 86
"בקיץ 1990 נזדמנה לי הזכות לשהות עם אהרן אפלפלד ומשפחתו במרכז ללימודי היהדות שבאחוזת יארנטון באוקספורד [...] במשך כמה שבועות נהגנו, אפלפלד ואנוכי, לקדם את הבקרים בטיולים רגליים לאורך אחד מיובלי התמזה הנושק לאחוזה - טיולים שבמהלכם שוחחנו על דא ועל הא וגם על נושאים הקשורים בהוויה הכמוסה של יצירתו.
באחד הבקרים, לאחר שחצינו שדה תירס שהזכיר לאהרן את שדות התירס האוקראיניים שבהם הסתתר, ילד רך בשנים, במהלך מלחמת העולם השנייה, אזרתי עוז ושאלתי אותו, לא בלי סדרת התנצלויות מקדימות, איך זה אין בכל ספריו תיאור של זוגיות ממש בין גבר ואישה בוגרים, על כל מאפייניה של מערכת יחסים כזאת. אהרן התבונן בי בעיניו הענקיות, שהעדשות של משקפיו מגדילות אותן עוד יותר, והשיב לי תשובה שכבר אז ידעתי כי תיחרת במוחי."
מאמין בלי כנסייה, יגאל שוורץ
 
אהרן אפלפלד, חתן פרס ישראל לספרות, הוא מהחשובים שבסופרי העולם בני זמננו. עד כה פירסם שלושים וארבעה ספרים, ואלה תורגמו לעשרות שפות וזכו לביקורות נלהבות ולפרסים יוקרתיים בחמש יבשות.
ספריו של אפלפלד הם גם מוקדהּ של חידה פסיכו־תרבותית מרתקת: החידה של דפוס התקבלותם והפרשנות שניתנה להם דווקא כאן, בארצו. בארבע המסות הכלולות במאמין בלי כנסייה ממשיך החוקר והעורך יגאל שוורץ מהלך מחקרי - ובמידה רבה גם בלשי - רב־שנים אל פתרון החידה הזאת, והפעם בתבנית משולשת של מסע אל יצירותיו המאוחרות והמפתיעות של הסופר, אל הביוגרפיה שלו ואל הגבולות הטעונים שבין בדיון למציאות ביצירתו.
 
מאמין בלי כנסייה הוא ספרו השני של שוורץ על אפלפלד לאחר קינת היחיד ונצח השבט, שראה אור בשנת 1996 (ובאנגלית ב–2001) ועסק בשתי חטיבות הספרים המוקדמות במפעלו היצירתי של הסופר עד אז. הפעם מתמקד שוורץ בשלושה־עשר הספרים המאוחרים של אפלפלד, ובהם הוא מצביע על שינויים דרמטיים באמנות הסיפור של מחברם ובתפיסת האדם והעולם העולה ממנה, לרבות נטישתו של אפלפלד את הנוסח הלירי־אימפרסיוניסטי המפורסם שלו לטובת סגנון המבוסס על שברי פסוקים ורסיסי ביטויים עממיים. בספרים אלה, כפי ששוורץ מפליא להראות, אפלפלד מכונן פואטיקה המגייסת לתוכה מקורות לשוניים קאנוניים ומערערת על תוקפם כאחד - פואטיקה המשקפת נאמנה את מצבו של הסופר החש כמאמין בלי כנסייה.
 
שוורץ, שגם ערך כמה מספריו של אפלפלד, מגייס את היכרותו עם הסופר ואת התמצאותו המופלגת ביצירותיו כדי להוביל את הקוראים אל המחוזות האינטימיים של כתביו. דרך בחינת העיסוק באהבה ובמיניות ביצירתו, חקירת יחסו לאמונה, דת ומודרניות, ודיון בזהותו כסופר ישראלי רוקם שוורץ חוויית קריאה מעשירה ומאירת עיניים לקוראיו ולאוהביו של אפלפלד.
הילה בלום

הידעת את הארץ שם הלימון פורח

יגאל שוורץ
כנרת זמורה דביר2007עיון598 עמ' מודפסים
מודפס75.2
הידעת את הארץ שם הלימון פורח
ספר מודפס
75.2 מחיר מוטבע על הספר 94
משלוח תוך 48 שעות
"ספר זה נולד מזיווג של מצוקה קיומית וסקרנות אינטלקטואלית. שורשיו בניסיון להבין את טיבה ואת מקורותיה של אי הנחת שאנו, הישראלים, חשים ביחס לזהות שלנו וביחס למקום שאותו אנו מגדירים כביתנו הלאומי. מדוע אנו שבים וקובלים שלא על מדינה כזו חלמנו (...) מדוע אנו שבים ומתאכזבים מהישראליוּת, ולעתים אפילו מתביישים בהיותנו ישראלים (...) ובמקביל, מה מקורו של הספק המכרסם בנו ביחס לעתיד הבית הלאומי שלנו - ספק שאנו טורחים להזין אותו במסירוּת, ואשר, צריך להודות על האמת, אינו מתיישב כלל עם ההצלחה האובייקטיבית הפנומנלית של הפרויקט הציוני."
בחיפוש אחר מענה לשאלות הללו ודומות להן, שאותן הוא מציג בפתיח לספרו, יוצא יגאל שוורץ למסע ספרותי-היסטורי מאלף לאורך הדרכים שבהן השתתפה הספרות העברית בעיצוב החזון של בית לאומי חדש לאדם היהודי החדש, או במושגיו של ספר זה: הדרכים שבהן התוותה הספרות העברית את "מחשבת המרחב" ו"הנדסת האדם" ששימשו, או לפחות היו אמורות לשמש, כמסד לתחייה המחודשת של עם ישראל בארצו.
 
בתנופת המסע הזה, החדשני במתודולוגיה שלו והמפתיע בנופים התרבותיים שנחשפים בו ובמסקנות העולות מתוכו, עובר יגאל שוורץ דרך חמישה צמתים ספרותיים התוחמים ביניהם יותר ממאה שנות ספרות עברית: אהבת ציון של אברהם מאפו (1853) הטקסט שבאמצעותו מעצב שוורץ את מושגי המחקר המשמשים אותו בספר זה, אלטנוילנד של תיאודור הרצל (1902) ויואש של יוסף לואידור (1912) , המשקפים את שני הדגמים הציוניים האוטופיים המרכזיים שהתחרו ביניהם במשך כמה עשורים על לבם ועל תודעתם של הקוראים העברים, הוא הלך בשדות של משה שמיר (1948) ונוודים וצפע של עמוס עוז (1963), המייצגים את שתי התגובות הספרותיות העקרוניות של בני היישוב ל"פרויקט הציוני" - "פרויקט" שהם עצמם, הצברים הראשונים, היו אמורים להיות ההוכחה האולטימטיבית להגשמתו.
 
את הספר נועל מוסף מאת יפעת הכט, שעניינו מפות ספרותיות שנערכו בהתאמה למחקרו של יגאל שוורץ - מוסף המהווה תרומה של ממש לתחום הביניים שבו משיקות התיאוריה של הטקסט הספרותי והגיאוגרפיה ההומניסטית.
משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
75.2 מחיר מוטבע על הספר 94
"ספר זה נולד מזיווג של מצוקה קיומית וסקרנות אינטלקטואלית. שורשיו בניסיון להבין את טיבה ואת מקורותיה של אי הנחת שאנו, הישראלים, חשים ביחס לזהות שלנו וביחס למקום שאותו אנו מגדירים כביתנו הלאומי. מדוע אנו שבים וקובלים שלא על מדינה כזו חלמנו (...) מדוע אנו שבים ומתאכזבים מהישראליוּת, ולעתים אפילו מתביישים בהיותנו ישראלים (...) ובמקביל, מה מקורו של הספק המכרסם בנו ביחס לעתיד הבית הלאומי שלנו - ספק שאנו טורחים להזין אותו במסירוּת, ואשר, צריך להודות על האמת, אינו מתיישב כלל עם ההצלחה האובייקטיבית הפנומנלית של הפרויקט הציוני."
בחיפוש אחר מענה לשאלות הללו ודומות להן, שאותן הוא מציג בפתיח לספרו, יוצא יגאל שוורץ למסע ספרותי-היסטורי מאלף לאורך הדרכים שבהן השתתפה הספרות העברית בעיצוב החזון של בית לאומי חדש לאדם היהודי החדש, או במושגיו של ספר זה: הדרכים שבהן התוותה הספרות העברית את "מחשבת המרחב" ו"הנדסת האדם" ששימשו, או לפחות היו אמורות לשמש, כמסד לתחייה המחודשת של עם ישראל בארצו.
 
בתנופת המסע הזה, החדשני במתודולוגיה שלו והמפתיע בנופים התרבותיים שנחשפים בו ובמסקנות העולות מתוכו, עובר יגאל שוורץ דרך חמישה צמתים ספרותיים התוחמים ביניהם יותר ממאה שנות ספרות עברית: אהבת ציון של אברהם מאפו (1853) הטקסט שבאמצעותו מעצב שוורץ את מושגי המחקר המשמשים אותו בספר זה, אלטנוילנד של תיאודור הרצל (1902) ויואש של יוסף לואידור (1912) , המשקפים את שני הדגמים הציוניים האוטופיים המרכזיים שהתחרו ביניהם במשך כמה עשורים על לבם ועל תודעתם של הקוראים העברים, הוא הלך בשדות של משה שמיר (1948) ונוודים וצפע של עמוס עוז (1963), המייצגים את שתי התגובות הספרותיות העקרוניות של בני היישוב ל"פרויקט הציוני" - "פרויקט" שהם עצמם, הצברים הראשונים, היו אמורים להיות ההוכחה האולטימטיבית להגשמתו.
 
את הספר נועל מוסף מאת יפעת הכט, שעניינו מפות ספרותיות שנערכו בהתאמה למחקרו של יגאל שוורץ - מוסף המהווה תרומה של ממש לתחום הביניים שבו משיקות התיאוריה של הטקסט הספרותי והגיאוגרפיה ההומניסטית.
כנרת זמורה דביר2005עיון460 עמ' מודפסים
מודפס47.2
מה שרואים מכאן
ספר מודפס
47.2 מחיר מוטבע על הספר 59
משלוח תוך 48 שעות
מה שרואים מכאן הוא ניסיון לכתוב היסטוריה של ספרות בעידן "לא היסטורי". זהו מסע של חוקר תרבות הנע מן ההווה אל העבר ומן העבר אל ההווה, מתעכב בצמתים מרכזיים וגם בתחנות נידחות במסלול ההתפתחות של הספרות העברית החדשה, ומתבונן בהם מנקודות מבט מתודולוגיות שונות.
 
הפרקים הראשונים בספר דנים בהנדסת האדם ועיצוב המרחב בספרות העברית החדשה, בשמרנות חברתית ומהפכנות דתית באהבת ציון של אברהם מאפו, ובמחשבת המקום במעבר לנהר של מ"י ברדיצ'בסקי. הפרקים הבאים מוקדשים לדיון ב"פואטיקה הסרבנית" המאפיינת את ספר הקבצנים של מנדלי מוכר ספרים, לעיון בסיפורת של בני העלייה השנייה משתי פרספקטיבות היסטוריות "עוינות", ולבחינה מחודשת של פרשת ההתקבלות ה"מוזרה" של הסופר הנשכח אהרן ראובני. הפרקים האחרונים עוסקים בשאלת דוריותו של "דור המדינה", באופיו המיוחד של ארון הספרים של "דור יום כיפור", בהיסטוריה קצרה של סוגיית הזהות בספרות הישראלית, ובסיפור על אהבה וחושך של עמוס עוז כספר פולחן.
 
משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
47.2 מחיר מוטבע על הספר 59
מה שרואים מכאן הוא ניסיון לכתוב היסטוריה של ספרות בעידן "לא היסטורי". זהו מסע של חוקר תרבות הנע מן ההווה אל העבר ומן העבר אל ההווה, מתעכב בצמתים מרכזיים וגם בתחנות נידחות במסלול ההתפתחות של הספרות העברית החדשה, ומתבונן בהם מנקודות מבט מתודולוגיות שונות.
 
הפרקים הראשונים בספר דנים בהנדסת האדם ועיצוב המרחב בספרות העברית החדשה, בשמרנות חברתית ומהפכנות דתית באהבת ציון של אברהם מאפו, ובמחשבת המקום במעבר לנהר של מ"י ברדיצ'בסקי. הפרקים הבאים מוקדשים לדיון ב"פואטיקה הסרבנית" המאפיינת את ספר הקבצנים של מנדלי מוכר ספרים, לעיון בסיפורת של בני העלייה השנייה משתי פרספקטיבות היסטוריות "עוינות", ולבחינה מחודשת של פרשת ההתקבלות ה"מוזרה" של הסופר הנשכח אהרן ראובני. הפרקים האחרונים עוסקים בשאלת דוריותו של "דור המדינה", באופיו המיוחד של ארון הספרים של "דור יום כיפור", בהיסטוריה קצרה של סוגיית הזהות בספרות הישראלית, ובסיפור על אהבה וחושך של עמוס עוז כספר פולחן.
 
צפית ב-11 ספרים מתוך 11