הביקורות של אור

1/1/1970
דיגיטלי32
המוח הטוטליטרי
ספר דיגיטלי
32

מדוע ללמוד היסטוריה? מדוע העבר משנה? ובכן, היסטוריה מתארת את התנהגות האדם, לאורך אלפי שנים. משמע, אם ברצוננו ללמוד על טבעו, היסטוריה היא המקום בשבילנו. ובהיותי אדם, התוודעות עם טבע האדם משמעה ללמוד על עצמי. ללמוד היסטוריה, זה ללמוד על עצמך.

מכאן נובעת התעניינותי המתמשכת במאה ה-20, בעיקר במחציתה הראשונה, שבה נולדו המשטרים הטוטליטריים. הינני מחשיב תקופה זו, יחד עם הספרות העשירה שנכתבה במהלכה, כבעלת חשיבות מכרעת להבנת טבע האדם. הבנה של מצבנו כיצורים פגיעים ושבריריים, אך גם בעלי עוצמות ויכולות אדירות. הבנה של האופן שבו אנו בוחרים להתמודד עם התנאים של קיומנו. הבנה של טוב, אך חשוב מכל: הבנה של הרוע. כמו כן, אני סבור שקיימת נקודת עיוורון מסוימת בכל הקשור לתקופה הסוריאליסטית הזו, שבאה לידי ביטוי גם במחקר העשיר בנושא, והיא זו שמאפשרת לה להרים ראשה בשנית, באיטיות אך בעקביות. לא נוכל להתנגד למה שאיננו מבינים, שכן רק דרך ההבנה, הפקת הלקחים הנדרשת, הופכת לאפשרית. 

מהו הטוטליטריזם? רבים יטענו בפשטות כי מדובר במשטר שחודר באופן ''טוטאלי'' לחיי הפרט. זו אומנם אינה שגיאה, אך מדובר בהתייחסות למתודולוגיה בלבד, ולא למהות. והרי, שבמקרה הזה, הראשונה נגזרת מן השנייה, ובשלב מאוחר יותר אסביר גם מדוע. אך אם זו אינה המהות, מה כן? כמו שעלינו למצוא את המשותף לכלל הזרמים הליברליים, על מנת להגדיר מה הוא ה"ליברליזם", כך גם במקרה שלנו, בשביל לפענח את מהות הטוטליטריזם, עלינו לבחון תחילה את המשותף לאידיאולוגיות הטוטליטריות – פשיזם וקומוניזם. וכמובן, שהבנת האידיאולוגיה, מצריכה צלילה מעמיקה לכתביהם של ההוגים הטוטליטריים, אם אפשר לקטלג אותם בצורה הזו. במהלך הספר אראה שאומנם מדובר בפילוסופיות פוליטיות המנוגדות לחלוטין, אך הן למעשה חולקות אקסיומות זהות.  

ספר דיגיטלי
32

מדוע ללמוד היסטוריה? מדוע העבר משנה? ובכן, היסטוריה מתארת את התנהגות האדם, לאורך אלפי שנים. משמע, אם ברצוננו ללמוד על טבעו, היסטוריה היא המקום בשבילנו. ובהיותי אדם, התוודעות עם טבע האדם משמעה ללמוד על עצמי. ללמוד היסטוריה, זה ללמוד על עצמך.

מכאן נובעת התעניינותי המתמשכת במאה ה-20, בעיקר במחציתה הראשונה, שבה נולדו המשטרים הטוטליטריים. הינני מחשיב תקופה זו, יחד עם הספרות העשירה שנכתבה במהלכה, כבעלת חשיבות מכרעת להבנת טבע האדם. הבנה של מצבנו כיצורים פגיעים ושבריריים, אך גם בעלי עוצמות ויכולות אדירות. הבנה של האופן שבו אנו בוחרים להתמודד עם התנאים של קיומנו. הבנה של טוב, אך חשוב מכל: הבנה של הרוע. כמו כן, אני סבור שקיימת נקודת עיוורון מסוימת בכל הקשור לתקופה הסוריאליסטית הזו, שבאה לידי ביטוי גם במחקר העשיר בנושא, והיא זו שמאפשרת לה להרים ראשה בשנית, באיטיות אך בעקביות. לא נוכל להתנגד למה שאיננו מבינים, שכן רק דרך ההבנה, הפקת הלקחים הנדרשת, הופכת לאפשרית. 

מהו הטוטליטריזם? רבים יטענו בפשטות כי מדובר במשטר שחודר באופן ''טוטאלי'' לחיי הפרט. זו אומנם אינה שגיאה, אך מדובר בהתייחסות למתודולוגיה בלבד, ולא למהות. והרי, שבמקרה הזה, הראשונה נגזרת מן השנייה, ובשלב מאוחר יותר אסביר גם מדוע. אך אם זו אינה המהות, מה כן? כמו שעלינו למצוא את המשותף לכלל הזרמים הליברליים, על מנת להגדיר מה הוא ה"ליברליזם", כך גם במקרה שלנו, בשביל לפענח את מהות הטוטליטריזם, עלינו לבחון תחילה את המשותף לאידיאולוגיות הטוטליטריות – פשיזם וקומוניזם. וכמובן, שהבנת האידיאולוגיה, מצריכה צלילה מעמיקה לכתביהם של ההוגים הטוטליטריים, אם אפשר לקטלג אותם בצורה הזו. במהלך הספר אראה שאומנם מדובר בפילוסופיות פוליטיות המנוגדות לחלוטין, אך הן למעשה חולקות אקסיומות זהות.  

1/1/1970
מנדלי, כתבאוגוסט 2024עיון, היסטוריה ופוליטיקה400 עמ' מודפסים
דיגיטלי2542
יהודי איטליה
ספר דיגיטלי
2542מקורי

איזה יחס נקטה איטליה כלפי היהודים במשך מלחמת העולם השנייה? היסטוריונים הוכיחו מעבר לכל ספק שאיטלקים רבים השתתפו בשואה, אולם למרות זאת נודעה איטליה בתור חברת "ציר" שלמעשה אף עזרה ליהודים.

שירה קליין חושפת כאן כיצד דגלו יהודים איטלקים במובהק בדעה שאיטליה הפשיסטית הייתה טובה אליהם, אפילו שהיו קורבנות ונרדפו במדינה זו. היא מראה כיצד התנסויותיהם של היהודים בעשרות השנים שלפני מלחמת העולם השנייה – שנים שבהן נעשו לפטריוטים איטלקים נלהבים, מתוך שימורה של התרבות היהודית המאפיינת אותם – גרמו להם לתמוך אחרי כן במעשייה זו על ניקיון כפיה של איטליה במהלך המלחמה, בחסות מסע התעמולה הפשיסטי הגזעני.

יהודי איטליה חוו כמעט מאה שנים של תמורות דרמטיות: מהאמנציפציה ב־1848 ועד לחוקי הגזע של 1938, במוצאם מפלט בעת המלחמה באמריקה ובפלשתינה, וכשנוצר הצורך לקומם את ניצולי השואה לאחר מכן. ההיסטוריה התרבותית והחברתית הזאת נובעת משפע של מקורות שלא נחקרו קודם לכן, לרבות ראיונות פנים אל פנים וספרי זיכרונות שטרם יצאו לאור.

"זהו מחקר חשוב שמטרתו לנתח את הרגע הבולט ביותר בהיסטוריה של יהודי איטליה במקביל לנקודות המפנה המאיימות של המשטר הפשיסטי: החוקים הגזעניים, המלחמה, הגירוש וההשמדה בתקופת רפובליקת סאלו." - מנואלה קונסוני, פרופסור חבר להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו, מנהלת המרכז הבינלאומי לחקר האנטישמיות ע"ש וידאל ששון, האוניברסיטה העברית בירושלים

"שירה קליין היא חוקרת וסופרת מוכשרת ומנוסה, רגישה וביקורתית, כותבת בסגנון פשוט וקולח, ובדרך אגב מביאה גם הרבה עניינים מעוררים סקרנות מאתגרת נוספת (ובכלל זה צילומים נדירים)." - ראובן בונפיל, פרופסור אמריטוס של היסטוריה יהודית, האוניברסיטה העברית בירושלים

"קליין מציעה לנו שחזור עשיר ומפורט של ההיסטוריה המודרנית של יהודי איטליה ותמונה היסטורית שימושית של טבעו הרשע, אם כי המוזנח לעתים קרובות, של הפשיזם האיטלקי ומדיניותו האנטישמית בתקופה 1938-1945. זו גם אזהרה מפני האפשרות המתמדת של תחיית הפשיזם, הגזענות, והאנטישמיות, באיטליה ומחוצה לה. התיאור של קליין על סיפורי מקלט יהודים מאיטליה לפלשתינה וארצות הברית רלוונטי במיוחד." - סימון לויס סולם, פרופסור חבר להיסטוריה באוניברסיטת קאפוסקרי, ונציה

פרופ' שירה קליין, מרצה בכירה להיסטוריה באוניברסיטת צ'אפמן, זכתה במענקים מטעם "קרן הזיכרון לתרבות יהודית", "קרן יד הנדיב " ו"קרן השואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה". במהדורתו האנגלית, ספר זה זכה במעמד הגמר של הפרס הלאומי לספרים יהודיים, National Jewish Book Award.

ספר דיגיטלי
2542מקורי

איזה יחס נקטה איטליה כלפי היהודים במשך מלחמת העולם השנייה? היסטוריונים הוכיחו מעבר לכל ספק שאיטלקים רבים השתתפו בשואה, אולם למרות זאת נודעה איטליה בתור חברת "ציר" שלמעשה אף עזרה ליהודים.

שירה קליין חושפת כאן כיצד דגלו יהודים איטלקים במובהק בדעה שאיטליה הפשיסטית הייתה טובה אליהם, אפילו שהיו קורבנות ונרדפו במדינה זו. היא מראה כיצד התנסויותיהם של היהודים בעשרות השנים שלפני מלחמת העולם השנייה – שנים שבהן נעשו לפטריוטים איטלקים נלהבים, מתוך שימורה של התרבות היהודית המאפיינת אותם – גרמו להם לתמוך אחרי כן במעשייה זו על ניקיון כפיה של איטליה במהלך המלחמה, בחסות מסע התעמולה הפשיסטי הגזעני.

יהודי איטליה חוו כמעט מאה שנים של תמורות דרמטיות: מהאמנציפציה ב־1848 ועד לחוקי הגזע של 1938, במוצאם מפלט בעת המלחמה באמריקה ובפלשתינה, וכשנוצר הצורך לקומם את ניצולי השואה לאחר מכן. ההיסטוריה התרבותית והחברתית הזאת נובעת משפע של מקורות שלא נחקרו קודם לכן, לרבות ראיונות פנים אל פנים וספרי זיכרונות שטרם יצאו לאור.

"זהו מחקר חשוב שמטרתו לנתח את הרגע הבולט ביותר בהיסטוריה של יהודי איטליה במקביל לנקודות המפנה המאיימות של המשטר הפשיסטי: החוקים הגזעניים, המלחמה, הגירוש וההשמדה בתקופת רפובליקת סאלו." - מנואלה קונסוני, פרופסור חבר להיסטוריה של עם ישראל ויהדות זמננו, מנהלת המרכז הבינלאומי לחקר האנטישמיות ע"ש וידאל ששון, האוניברסיטה העברית בירושלים

"שירה קליין היא חוקרת וסופרת מוכשרת ומנוסה, רגישה וביקורתית, כותבת בסגנון פשוט וקולח, ובדרך אגב מביאה גם הרבה עניינים מעוררים סקרנות מאתגרת נוספת (ובכלל זה צילומים נדירים)." - ראובן בונפיל, פרופסור אמריטוס של היסטוריה יהודית, האוניברסיטה העברית בירושלים

"קליין מציעה לנו שחזור עשיר ומפורט של ההיסטוריה המודרנית של יהודי איטליה ותמונה היסטורית שימושית של טבעו הרשע, אם כי המוזנח לעתים קרובות, של הפשיזם האיטלקי ומדיניותו האנטישמית בתקופה 1938-1945. זו גם אזהרה מפני האפשרות המתמדת של תחיית הפשיזם, הגזענות, והאנטישמיות, באיטליה ומחוצה לה. התיאור של קליין על סיפורי מקלט יהודים מאיטליה לפלשתינה וארצות הברית רלוונטי במיוחד." - סימון לויס סולם, פרופסור חבר להיסטוריה באוניברסיטת קאפוסקרי, ונציה

פרופ' שירה קליין, מרצה בכירה להיסטוריה באוניברסיטת צ'אפמן, זכתה במענקים מטעם "קרן הזיכרון לתרבות יהודית", "קרן יד הנדיב " ו"קרן השואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה". במהדורתו האנגלית, ספר זה זכה במעמד הגמר של הפרס הלאומי לספרים יהודיים, National Jewish Book Award.

1/1/1970
מטרספטמבר 2024עיון, היסטוריה ופוליטיקה336 עמ' מודפסים
דיגיטלי2854
מודפס5975.6
גנגסטרים נגד נאצים
ספר דיגיטלי
2854מקורי
ספר מודפס
5975.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 108

"תלבשו את האגרופנים, חברים," אמר ברמן. "תנו להם ישר בשפם המברשת המטופש שלהם." ... במשך עשר דקות תמימות הם חבטו בראשים נאצים ... כשנגמרו המכות ברמן עלה לבמה, חליפתו מוכתמת בדם נאצי ... ואז שלף אקדח וירה ירייה אחת אל תוך התקרה.

כאשר עלה אדולף היטלר לשלטון בגרמניה, הפשיזם החל להכות שורש באדמת אמריקה. פעילים נאצים החלו להתאגד בערים הגדולות וב־1933 היו יותר מ־100 קבוצות אנטישמיות שפעלו בגלוי בארצות הברית. אמריקאים מעטים העזו להשמיע את קולם או להשיב מלחמה – עד שהתנגדות מאורגנת של גנגסטרים יהודים פתחה במלחמה אישית משלה נגד הנאצים שבקרבם.

הסיפור האמיתי המדהים על עליית הנאציזם באמריקה בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה – ועל הגנגסטרים היהודים חסרי הפחד ומשפחות הפשע שאיחדו כוחות להשיב מלחמה. מייקל בנסון, חושף בסגנון קולנועי מרתק את התפקיד שמילאו מאפיונרים כמו מאיר לנסקי, בגסי סיגל ומיקי כהן בהדיפת הגל הגואה של אוהדי הנאצים בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת.

הספר מציג עובדות מפתיעות, דמויות בלתי נשכחות ומתעד את הטקטיקות חסרות הרחמים של הגנגסטרים למיגור הפשיזם – שהמריצו אמריקאים מן השורה להצטרף אליהם במאבקם. הספר מגיע לשיא באחד האירועים הידועים לשמצה לפני המלחמה – העצרת הנאצית ב־1939 במדיסון סקוור גארדן – כאשר אזרחים שומרי חוק עמדו לצד פושעים קשוחים כדי להיאבק על נפשה של האומה. זהו אחד הפרקים המרתקים והפחות ידועים בהיסטוריה האמריקאית ובפשע המאורגן האמריקאי.

"גנגסטרים נגד נאצים נקרא כמו סיפור פשע בדיוני במיטבו, אף על פי שהאירועים המתוארים בספר אמיתיים לגמרי... אחד הספרים המרתקים ביותר שנתקלתי בהם." – ג'ון לנד, The Providence Journal

"בנסון מספר את הפרק הנשכח הזה בהיסטוריה היהודית האמריקאית בצורה טובה ומלאת להט." – New York Journal of Books

ספר דיגיטלי
2854מקורי
ספר מודפס
5975.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 108

"תלבשו את האגרופנים, חברים," אמר ברמן. "תנו להם ישר בשפם המברשת המטופש שלהם." ... במשך עשר דקות תמימות הם חבטו בראשים נאצים ... כשנגמרו המכות ברמן עלה לבמה, חליפתו מוכתמת בדם נאצי ... ואז שלף אקדח וירה ירייה אחת אל תוך התקרה.

כאשר עלה אדולף היטלר לשלטון בגרמניה, הפשיזם החל להכות שורש באדמת אמריקה. פעילים נאצים החלו להתאגד בערים הגדולות וב־1933 היו יותר מ־100 קבוצות אנטישמיות שפעלו בגלוי בארצות הברית. אמריקאים מעטים העזו להשמיע את קולם או להשיב מלחמה – עד שהתנגדות מאורגנת של גנגסטרים יהודים פתחה במלחמה אישית משלה נגד הנאצים שבקרבם.

הסיפור האמיתי המדהים על עליית הנאציזם באמריקה בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה – ועל הגנגסטרים היהודים חסרי הפחד ומשפחות הפשע שאיחדו כוחות להשיב מלחמה. מייקל בנסון, חושף בסגנון קולנועי מרתק את התפקיד שמילאו מאפיונרים כמו מאיר לנסקי, בגסי סיגל ומיקי כהן בהדיפת הגל הגואה של אוהדי הנאצים בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת.

הספר מציג עובדות מפתיעות, דמויות בלתי נשכחות ומתעד את הטקטיקות חסרות הרחמים של הגנגסטרים למיגור הפשיזם – שהמריצו אמריקאים מן השורה להצטרף אליהם במאבקם. הספר מגיע לשיא באחד האירועים הידועים לשמצה לפני המלחמה – העצרת הנאצית ב־1939 במדיסון סקוור גארדן – כאשר אזרחים שומרי חוק עמדו לצד פושעים קשוחים כדי להיאבק על נפשה של האומה. זהו אחד הפרקים המרתקים והפחות ידועים בהיסטוריה האמריקאית ובפשע המאורגן האמריקאי.

"גנגסטרים נגד נאצים נקרא כמו סיפור פשע בדיוני במיטבו, אף על פי שהאירועים המתוארים בספר אמיתיים לגמרי... אחד הספרים המרתקים ביותר שנתקלתי בהם." – ג'ון לנד, The Providence Journal

"בנסון מספר את הפרק הנשכח הזה בהיסטוריה היהודית האמריקאית בצורה טובה ומלאת להט." – New York Journal of Books

1/1/1970
צבעוניםאוגוסט 2021עיון, שואה108 עמ' מודפסים
דיגיטלי39
מודפס47.6
דרכון רומני
ספר דיגיטלי
39
ספר מודפס
47.6 מחיר מוטבע על הספר 68

דרכון רומני – פשעי רומניה הפשיסטית כלפי העם היהודי

השלטון הקומוניסטי ברומניה הצליח להטעות את דעת העולם באשר לאחריות העם הרומני וצבאו לשואת היהודים ברומניה ובשטחים שכבשה במלחמת העולם השנייה. עדויות של שורדים ומסמכים שנחשפו אחרי המהפכה בדצמבר 1989 מלמדים שחוץ מהנאצים לא היה עם שביצע זוועות נגד העם היהודי כמו העם הרומני וזרועות הצבא שלו. רוב עמי אירופה שיתפו פעולה מרצון או מאונס עם הנאצים, מקצתם ביצעו התנכלויות ליהודים ופוגרומים, אבל שום עם לא ביצע השמדת יהודים במאסות של מאות אלפים כפי שביצעו העם, הצבא והז'נדרמריה הרומניים. 

ספר דיגיטלי
39
ספר מודפס
47.6 מחיר מוטבע על הספר 68

דרכון רומני – פשעי רומניה הפשיסטית כלפי העם היהודי

השלטון הקומוניסטי ברומניה הצליח להטעות את דעת העולם באשר לאחריות העם הרומני וצבאו לשואת היהודים ברומניה ובשטחים שכבשה במלחמת העולם השנייה. עדויות של שורדים ומסמכים שנחשפו אחרי המהפכה בדצמבר 1989 מלמדים שחוץ מהנאצים לא היה עם שביצע זוועות נגד העם היהודי כמו העם הרומני וזרועות הצבא שלו. רוב עמי אירופה שיתפו פעולה מרצון או מאונס עם הנאצים, מקצתם ביצעו התנכלויות ליהודים ופוגרומים, אבל שום עם לא ביצע השמדת יהודים במאסות של מאות אלפים כפי שביצעו העם, הצבא והז'נדרמריה הרומניים. 

1/1/1970
דיגיטלי2844
מודפס5973.6
התמורה הגדולה
ספר דיגיטלי
2844מקורי
ספר מודפס
5973.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 92

התמורה הגדולה הוא מספרי ההיסטוריה החשובים של המאה העשרים, וחשיבותו ניכרת גם בימינו. קרל פולני חושף בספרו את שורשי הקטסטרופה שפקדה את האנושות בתקופתו.

תחילת הסיפור בתהליך התיעוש, שצבר תאוצה במפנה המאה התשע־עשרה. תהליך זה חולל מהפכה חומרית ורעיונית שהחריבה את מוסדותיה של החברה הכפרית האגררית המסורתית, וכוננה סדר עולם חדש שדגל בחירויות הפרט ובסחר חופשי, מתוך קישור הדוק ביניהם. בקישור זה, שהכפיף את חיי האדם לכללי המיקח והממכר, טמון זרע הפורענות. "במקום שהכלכלה תהיה משוקעת ביחסים החברתיים, היחסים החברתיים משוקעים במערכת הכלכלית" — כך פולני מסכם את היפוך היוצרות שסימן את בוא הקפיטליזם. התוצאה הייתה פגיעה מתמשכת ברקמת הקהילה, בחיי המשפחה וביחסים החברתיים בכללותם.

אך הפגיעה לא הייתה מוגבלת לחברה: ל"שוק החופשי" הייתה השפעה הרסנית לא פחות על הכלכלה, כפי שמעידים המשברים התכופים המערערים את תפקוד המשק ברמה הלאומית והבינלאומית. הבולט שבמשברים אלו הוא השפל הגדול של שנות השלושים של המאה העשרים, שהביא לקריסה כלכלית ומדינית כלל־עולמית. זה היה המצע שעליו צמח הפשיזם — תגובה נואשת של ציבור חסר אונים למול כוחות השוק. הפרשנות שקרל פולני מעניק לפרק זה בהיסטוריה המודרנית מאפשרת לנו להבין טוב יותר את קשיי ההווה, ובמיוחד את הגורמים למשבר הליברליזם המתפתח בימינו.

לנוכח המשברים הכלכליים, החברתיים והסביבתיים הפוקדים את העולם הקפיטליסטי הגלובלי במאה העשרים ואחת, הגותו של פולני – אינטלקטואל רב־תחומי ומחשובי ההיסטוריונים החברתיים של המאה העשרים – שבה ומעוררת התעניינות רבה וחשיבותה זוכה להכרה מחודשת.

קרל פולני (1964-1886), איש רוח ממוצא יהודי־הונגרי, היה אינטלקטואל רב־תחומי ומחשובי ההיסטוריונים החברתיים של המאה העשרים. הוא עסק בפיתוח השקפה כוללת על אופי היחסים הכלכליים במסגרות חברתיות שונות; ועיסוקו זה הוביל אותו — בין השאר באמצעות מחקר היסטורי ואנתרופולוגי — לניתוח כלכלת השוק כצורה ייחודית של ארגון חברתי. פולני גדל בשלהי ימיה של האימפריה האוסטרו־הונגרית. הוא למד משפטים, ובמלחמת העולם הראשונה שירת כקצין פרשים בצבא האוסטרו־הונגרי. ב־1924 עזב פולני את הונגריה מסיבות פוליטיות, עבר לווינה ושימש שם עיתונאי כלכלי. מחשבתו הפוליטית, שמגיעה לשיא ביטויה בספרו התמורה הגדולה, התעצבה על רקע "הדור הגדול" של בודפשט, הניסוי קצר הימים של "וינה האדומה" והחשיבה החברתית הקתולית.
עם עליית הפשיזם נאלץ פולני להימלט ללונדון. לימים הוא היגר לצפון אמריקה, ושם לימד, חקר וכתב עד יומו האחרון.

ספר דיגיטלי
2844מקורי
ספר מודפס
5973.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 92

התמורה הגדולה הוא מספרי ההיסטוריה החשובים של המאה העשרים, וחשיבותו ניכרת גם בימינו. קרל פולני חושף בספרו את שורשי הקטסטרופה שפקדה את האנושות בתקופתו.

תחילת הסיפור בתהליך התיעוש, שצבר תאוצה במפנה המאה התשע־עשרה. תהליך זה חולל מהפכה חומרית ורעיונית שהחריבה את מוסדותיה של החברה הכפרית האגררית המסורתית, וכוננה סדר עולם חדש שדגל בחירויות הפרט ובסחר חופשי, מתוך קישור הדוק ביניהם. בקישור זה, שהכפיף את חיי האדם לכללי המיקח והממכר, טמון זרע הפורענות. "במקום שהכלכלה תהיה משוקעת ביחסים החברתיים, היחסים החברתיים משוקעים במערכת הכלכלית" — כך פולני מסכם את היפוך היוצרות שסימן את בוא הקפיטליזם. התוצאה הייתה פגיעה מתמשכת ברקמת הקהילה, בחיי המשפחה וביחסים החברתיים בכללותם.

אך הפגיעה לא הייתה מוגבלת לחברה: ל"שוק החופשי" הייתה השפעה הרסנית לא פחות על הכלכלה, כפי שמעידים המשברים התכופים המערערים את תפקוד המשק ברמה הלאומית והבינלאומית. הבולט שבמשברים אלו הוא השפל הגדול של שנות השלושים של המאה העשרים, שהביא לקריסה כלכלית ומדינית כלל־עולמית. זה היה המצע שעליו צמח הפשיזם — תגובה נואשת של ציבור חסר אונים למול כוחות השוק. הפרשנות שקרל פולני מעניק לפרק זה בהיסטוריה המודרנית מאפשרת לנו להבין טוב יותר את קשיי ההווה, ובמיוחד את הגורמים למשבר הליברליזם המתפתח בימינו.

לנוכח המשברים הכלכליים, החברתיים והסביבתיים הפוקדים את העולם הקפיטליסטי הגלובלי במאה העשרים ואחת, הגותו של פולני – אינטלקטואל רב־תחומי ומחשובי ההיסטוריונים החברתיים של המאה העשרים – שבה ומעוררת התעניינות רבה וחשיבותה זוכה להכרה מחודשת.

קרל פולני (1964-1886), איש רוח ממוצא יהודי־הונגרי, היה אינטלקטואל רב־תחומי ומחשובי ההיסטוריונים החברתיים של המאה העשרים. הוא עסק בפיתוח השקפה כוללת על אופי היחסים הכלכליים במסגרות חברתיות שונות; ועיסוקו זה הוביל אותו — בין השאר באמצעות מחקר היסטורי ואנתרופולוגי — לניתוח כלכלת השוק כצורה ייחודית של ארגון חברתי. פולני גדל בשלהי ימיה של האימפריה האוסטרו־הונגרית. הוא למד משפטים, ובמלחמת העולם הראשונה שירת כקצין פרשים בצבא האוסטרו־הונגרי. ב־1924 עזב פולני את הונגריה מסיבות פוליטיות, עבר לווינה ושימש שם עיתונאי כלכלי. מחשבתו הפוליטית, שמגיעה לשיא ביטויה בספרו התמורה הגדולה, התעצבה על רקע "הדור הגדול" של בודפשט, הניסוי קצר הימים של "וינה האדומה" והחשיבה החברתית הקתולית.
עם עליית הפשיזם נאלץ פולני להימלט ללונדון. לימים הוא היגר לצפון אמריקה, ושם לימד, חקר וכתב עד יומו האחרון.

אידיאולוגיות פוליטיות מודרניות

אנדרו הייווד
1/1/1970
דיגיטלי63
מודפס101.2
אידיאולוגיות פוליטיות מודרניות
ספר דיגיטלי
63
ספר מודפס
101.2 מחיר מוטבע על הספר 119

אידיאולוגיות פוליטיות מודרניות מציג תמונה עדכנית, מעמיקה ומתוחכמת של תפיסות העולם הפוליטיות העיקריות. כולנו משתמשים דרך קבע במונחים כמו חירות, צדק וזכויות, ובביטויים שמרן, ליברל או אנרכיסט בבואנו לתאר דעה או עמדה. ואולם, לא תמיד אנו מבינים לעומקן את המשמעויות של המושגים האלה. מהו למשל שוויון, והאם בני האדם באמת נולדים שווים? מהם הערכים או האמונות של הפשיזם ומה המשמעות של ירוקים? ובכלל – מהי אידיאולוגיה? הספר עונה על שאלות אלה ואחרות בשפה נהירה ונגישה, והוא מיועד גם לקוראים שהנושא חדש עבורם. כל אחד מפרקיו עוסק בהשקפה אחרת – מהאידיאולוגיות המסורתיות של המאה ה־19, כמו ליברליזם, שמרנות וסוציאליזם, ועד החדשות יותר, כמו פמיניזם, אידיאולוגיה ירוקה 
ורב־תרבותיות.

ספרו של אנדרו הייווד הוא אבן יסוד במוסדות להשכלה גבוהה בבריטניה ובמקומות אחרים בעולם.

ספר דיגיטלי
63
ספר מודפס
101.2 מחיר מוטבע על הספר 119

אידיאולוגיות פוליטיות מודרניות מציג תמונה עדכנית, מעמיקה ומתוחכמת של תפיסות העולם הפוליטיות העיקריות. כולנו משתמשים דרך קבע במונחים כמו חירות, צדק וזכויות, ובביטויים שמרן, ליברל או אנרכיסט בבואנו לתאר דעה או עמדה. ואולם, לא תמיד אנו מבינים לעומקן את המשמעויות של המושגים האלה. מהו למשל שוויון, והאם בני האדם באמת נולדים שווים? מהם הערכים או האמונות של הפשיזם ומה המשמעות של ירוקים? ובכלל – מהי אידיאולוגיה? הספר עונה על שאלות אלה ואחרות בשפה נהירה ונגישה, והוא מיועד גם לקוראים שהנושא חדש עבורם. כל אחד מפרקיו עוסק בהשקפה אחרת – מהאידיאולוגיות המסורתיות של המאה ה־19, כמו ליברליזם, שמרנות וסוציאליזם, ועד החדשות יותר, כמו פמיניזם, אידיאולוגיה ירוקה 
ורב־תרבותיות.

ספרו של אנדרו הייווד הוא אבן יסוד במוסדות להשכלה גבוהה בבריטניה ובמקומות אחרים בעולם.

שורשי הפשיזם האירופי: 1945-1789 - כרך ב

ישי לנדא
1/1/1970
דיגיטלי46
מודפס118.2
שורשי הפשיזם האירופי: 1945-1789 - כרך ב
ספר דיגיטלי
46
ספר מודפס
118.2 מחיר מוטבע על הספר 139

שורשי הפשיזם האירופי: 1945-1789 מתחקה אחר מקורותיה ועלייתה של תופעה פוליטית קיצונית והרת אסון - הפשיזם האירופי בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. הספר עוסק בתהליכים ההיסטוריים שהזינו את הפשיזם ובתנאים המוקדמים שאפשרו אותו. הפשיזם הוא חידוש פוליטי של המאה ה-20, אך הוא מעוגן ברצף היסטורי, ולכן יש לראותו כהמשך וכהבשלה של התפתחויות קודמות.

כרך ב בוחן מגוון סיבות וגורמים - חברתיים, פוליטיים, תרבותיים ואידיאולוגיים - שתרמו לצמיחת הפשיזם. נתמקד בדרך חסרת הפשרות שבה התמודד הפשיזם עם האתגר המקיף שהציבה חברת ההמונים בפני נציגי הסדר החברתי הישן ובפני תומכיה של מודרניות אחרת, היררכית וסמכותנית.

ד"ר ישי לנדא הוא מרצה בכיר להיסטוריה באוניברסיטה הפתוחה. מחקריו עוסקים בעת החדשה, בעיקר בהגותם של פרידריך ניטשה וקרל מרקס, בתיאוריה פוליטית ובתרבות פופולרית. ספרו האחרון, The Apprentice's Sorcerer: Liberal Tradition and Fascism (Brill, 2009), התמקד בזיקות שבין הפשיזם לליברליזם.

ספר דיגיטלי
46
ספר מודפס
118.2 מחיר מוטבע על הספר 139

שורשי הפשיזם האירופי: 1945-1789 מתחקה אחר מקורותיה ועלייתה של תופעה פוליטית קיצונית והרת אסון - הפשיזם האירופי בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. הספר עוסק בתהליכים ההיסטוריים שהזינו את הפשיזם ובתנאים המוקדמים שאפשרו אותו. הפשיזם הוא חידוש פוליטי של המאה ה-20, אך הוא מעוגן ברצף היסטורי, ולכן יש לראותו כהמשך וכהבשלה של התפתחויות קודמות.

כרך ב בוחן מגוון סיבות וגורמים - חברתיים, פוליטיים, תרבותיים ואידיאולוגיים - שתרמו לצמיחת הפשיזם. נתמקד בדרך חסרת הפשרות שבה התמודד הפשיזם עם האתגר המקיף שהציבה חברת ההמונים בפני נציגי הסדר החברתי הישן ובפני תומכיה של מודרניות אחרת, היררכית וסמכותנית.

ד"ר ישי לנדא הוא מרצה בכיר להיסטוריה באוניברסיטה הפתוחה. מחקריו עוסקים בעת החדשה, בעיקר בהגותם של פרידריך ניטשה וקרל מרקס, בתיאוריה פוליטית ובתרבות פופולרית. ספרו האחרון, The Apprentice's Sorcerer: Liberal Tradition and Fascism (Brill, 2009), התמקד בזיקות שבין הפשיזם לליברליזם.

שורשי הפשיזם האירופי: 1945-1789 - כרך א

ישי לנדא
1/1/1970
דיגיטלי46
מודפס118.2
שורשי הפשיזם האירופי: 1945-1789 - כרך א
ספר דיגיטלי
46
ספר מודפס
118.2 מחיר מוטבע על הספר 139

שורשי הפשיזם האירופי: 1945-1789 מתחקה אחר מקורותיה ועלייתה של תופעה פוליטית קיצונית והרת אסון - הפשיזם האירופי בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. הספר עוסק בתהליכים ההיסטוריים שהזינו את הפשיזם ובתנאים המוקדמים שאפשרו אותו. הפשיזם הוא חידוש פוליטי של המאה ה־20, אך הוא מעוגן ברצף היסטורי, ולכן יש לראותו כהמשך וכהבשלה של התפתחויות קודמות.
 
כרך א מציג גישות פרשניות שונות להבנת הפשיזם, על המשותף והמפריד ביניהן, ובוחן את הטענה שיש לחפש את שורשי הפשיזם בקו פרשת המים הפוליטית של העידן המודרני, הרי היא המהפכה הצרפתית. 
 
כרך ב בוחן מגוון סיבות וגורמים - חברתיים, פוליטיים, תרבותיים ואידיאולוגיים - שתרמו לצמיחת הפשיזם. הוא מתמקד בדרך חסרת הפשרות שבה התמודד הפשיזם עם האתגר המקיף שהציבה חברת ההמונים המודרנית בפני נציגי הסדר החברתי הישן ובפני תומכיה של מודרניות אחרת, היררכית וסמכותנית.
 
ד"ר ישי לנדא הוא מרצה בכיר להיסטוריה באוניברסיטה הפתוחה. מחקריו עוסקים בעת החדשה, בעיקר בהגותם של פרידריך ניטשה וקרל מרקס, בתיאוריה פוליטית ובתרבות פופולרית. ספרו האחרון, The Apprentice's Sorcerer: Liberal  (Brill, 2009) Tradition and Fascism, התמקד בזיקות שבין הפשיזם לליברליזם.

ספר דיגיטלי
46
ספר מודפס
118.2 מחיר מוטבע על הספר 139

שורשי הפשיזם האירופי: 1945-1789 מתחקה אחר מקורותיה ועלייתה של תופעה פוליטית קיצונית והרת אסון - הפשיזם האירופי בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. הספר עוסק בתהליכים ההיסטוריים שהזינו את הפשיזם ובתנאים המוקדמים שאפשרו אותו. הפשיזם הוא חידוש פוליטי של המאה ה־20, אך הוא מעוגן ברצף היסטורי, ולכן יש לראותו כהמשך וכהבשלה של התפתחויות קודמות.
 
כרך א מציג גישות פרשניות שונות להבנת הפשיזם, על המשותף והמפריד ביניהן, ובוחן את הטענה שיש לחפש את שורשי הפשיזם בקו פרשת המים הפוליטית של העידן המודרני, הרי היא המהפכה הצרפתית. 
 
כרך ב בוחן מגוון סיבות וגורמים - חברתיים, פוליטיים, תרבותיים ואידיאולוגיים - שתרמו לצמיחת הפשיזם. הוא מתמקד בדרך חסרת הפשרות שבה התמודד הפשיזם עם האתגר המקיף שהציבה חברת ההמונים המודרנית בפני נציגי הסדר החברתי הישן ובפני תומכיה של מודרניות אחרת, היררכית וסמכותנית.
 
ד"ר ישי לנדא הוא מרצה בכיר להיסטוריה באוניברסיטה הפתוחה. מחקריו עוסקים בעת החדשה, בעיקר בהגותם של פרידריך ניטשה וקרל מרקס, בתיאוריה פוליטית ובתרבות פופולרית. ספרו האחרון, The Apprentice's Sorcerer: Liberal  (Brill, 2009) Tradition and Fascism, התמקד בזיקות שבין הפשיזם לליברליזם.

1/1/1970
תשע נשמותפברואר 2019עיון, הגות ופילוסופיה70 עמ' מודפסים
דיגיטלי20
הפשיזם הנצחי
ספר דיגיטלי
20

פשיזם! פשיסט! נהפכו לתארים וכינויי גנאי נפוצים ביותר בימינו, ושימושיהם יכולים לסמן דבר והיפוכו. אבל האם אי-פעם ירדנו לעומקה של האידיאולוגיה הזו? האם בחברה שלנו נרשמת סכנה ממשית להתפרצות פשיסטית? ומה שיותר חמור: האם כבר יש בנו מאפיינים פשיסטיים? בשאלות הללו מתעסק לא פחות מאומברטו אקו, באחד המסמכים האיקוניים שלו, ולוכד ומזקק את תמצית מהותו של זרם בעל אינספור התגלמויות וצורות, לכדי תמונה ברורה ומוחשית.

הטקסט של אומברטו אקו – שגדל באיטליה המוסולינית – נובט מתוך עיני הילד שזכה בתחרות חיבורים בחסות המשטר הפשיסטי, עובר דרך שכבות של בגרות חקרנית ומלומדת, ומסתכם במבט צלול על משטרים טוטליטריים. אקו הוא קטגור הפשיזם, אך לא פחות מכך הוא סנגור ההומניזם, המאמין כי גם בלילה החשוך ביותר, בלב המאפליה, יש אורות דולקים ומסר של תקווה.

הפשיזם הנצחי מלווה במבחן ערכים – טקסט נוקב אנושי ודק-הבחנה מאת מרדכי בר-און, שהוא בחינה של המציאות הישראלית, בדק-בית וקריאה נרגשת לכינון חברה אזרחית ודמוקרטית. קריאה זו יוצאת מפיו של אדם שהקדיש שבעים שנה לפעילות ציבורית, החל בתקופת הקמתה של ישראל,  דרך פעילות נמרצת כקצין חינוך ראשי, כראש לשכתו של משה דיין, כחבר כנסת, כאיש תרבות וחוקר. 
 
אומברטו אקו
נולד באלסנדרייה שבצפון איטליה בשנת 1932. היה מדיאבליסט, סמיוטיקן, פילוסוף, מומחה למדיה וסופר. פרופסור אמריטוס ומנהל בית הספר הגבוה למדעי הרוח באוניברסיטת בולוניה, דוקטור כבוד מטעם ארבעים אוניברסיטאות בעולם, קיבל פרסים אינספור, בהם פרס נסיך אסטוראס 2000 ופרס סטרגה בשנת 1981.
ספריו הבולטים: 'שם הוורד', 'המטוטלת של פוקו', 'האי של יום האתמול', 'באודולינו', 'פרשנות ופרשנות יתר', 'תולדות היופי', 'תולדות הכיעור', 'תולדות האגדות', ועוד. הם תורגמו ליותר מארבעים שפות. אקו מת במילאנו ב-2016.
 
מרדכי בר-און
ד"ר אל"מ (מיל.) מרדכי בר-און גדל בראשון לציון. עם פרוץ מלחמת העצמאות נשלח לקורס הקצינים הראשון של צה"ל. לחם בחטיבת "גבעתי". נפצע בקרב ברמת הכובש. שירת בצבא הקבע עשרים שנה כמפקד העתודה האקדמית, ראש ענף היסטוריה, ראש לשכת הרמטכ"ל משה דיין וקצין חינוך ראשי, וייסד את "ספריית תרמיל". בשנת 1968 פרש מצה"ל בדרגת אלוף משנה וכיהן כראש מחלקת הנוער והחלוץ של התנועה הציונית העולמית. בשנים 1986-1984 שימש כחבר כנסת מטעם תנועת ר"צ ולאחר מכן היה נשיא "הקרן החדשה לישראל", שאותה יסד. 
סיים תואר ראשון בהצטיינות מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק ותואר שלישי ביחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית. בשנים 2016-1994 היה עמית מחקר בי"ד יצחק בן צבי". חיבר עשרה ספרי מחקר. בשנתיים האחרונות הוא כותב ספרות יפה. נשוי לאראלה, אב לשלוש בנות, סב לשמונה נכדים וארבעה נינים. גר בירושלים.

ספר דיגיטלי
20

פשיזם! פשיסט! נהפכו לתארים וכינויי גנאי נפוצים ביותר בימינו, ושימושיהם יכולים לסמן דבר והיפוכו. אבל האם אי-פעם ירדנו לעומקה של האידיאולוגיה הזו? האם בחברה שלנו נרשמת סכנה ממשית להתפרצות פשיסטית? ומה שיותר חמור: האם כבר יש בנו מאפיינים פשיסטיים? בשאלות הללו מתעסק לא פחות מאומברטו אקו, באחד המסמכים האיקוניים שלו, ולוכד ומזקק את תמצית מהותו של זרם בעל אינספור התגלמויות וצורות, לכדי תמונה ברורה ומוחשית.

הטקסט של אומברטו אקו – שגדל באיטליה המוסולינית – נובט מתוך עיני הילד שזכה בתחרות חיבורים בחסות המשטר הפשיסטי, עובר דרך שכבות של בגרות חקרנית ומלומדת, ומסתכם במבט צלול על משטרים טוטליטריים. אקו הוא קטגור הפשיזם, אך לא פחות מכך הוא סנגור ההומניזם, המאמין כי גם בלילה החשוך ביותר, בלב המאפליה, יש אורות דולקים ומסר של תקווה.

הפשיזם הנצחי מלווה במבחן ערכים – טקסט נוקב אנושי ודק-הבחנה מאת מרדכי בר-און, שהוא בחינה של המציאות הישראלית, בדק-בית וקריאה נרגשת לכינון חברה אזרחית ודמוקרטית. קריאה זו יוצאת מפיו של אדם שהקדיש שבעים שנה לפעילות ציבורית, החל בתקופת הקמתה של ישראל,  דרך פעילות נמרצת כקצין חינוך ראשי, כראש לשכתו של משה דיין, כחבר כנסת, כאיש תרבות וחוקר. 
 
אומברטו אקו
נולד באלסנדרייה שבצפון איטליה בשנת 1932. היה מדיאבליסט, סמיוטיקן, פילוסוף, מומחה למדיה וסופר. פרופסור אמריטוס ומנהל בית הספר הגבוה למדעי הרוח באוניברסיטת בולוניה, דוקטור כבוד מטעם ארבעים אוניברסיטאות בעולם, קיבל פרסים אינספור, בהם פרס נסיך אסטוראס 2000 ופרס סטרגה בשנת 1981.
ספריו הבולטים: 'שם הוורד', 'המטוטלת של פוקו', 'האי של יום האתמול', 'באודולינו', 'פרשנות ופרשנות יתר', 'תולדות היופי', 'תולדות הכיעור', 'תולדות האגדות', ועוד. הם תורגמו ליותר מארבעים שפות. אקו מת במילאנו ב-2016.
 
מרדכי בר-און
ד"ר אל"מ (מיל.) מרדכי בר-און גדל בראשון לציון. עם פרוץ מלחמת העצמאות נשלח לקורס הקצינים הראשון של צה"ל. לחם בחטיבת "גבעתי". נפצע בקרב ברמת הכובש. שירת בצבא הקבע עשרים שנה כמפקד העתודה האקדמית, ראש ענף היסטוריה, ראש לשכת הרמטכ"ל משה דיין וקצין חינוך ראשי, וייסד את "ספריית תרמיל". בשנת 1968 פרש מצה"ל בדרגת אלוף משנה וכיהן כראש מחלקת הנוער והחלוץ של התנועה הציונית העולמית. בשנים 1986-1984 שימש כחבר כנסת מטעם תנועת ר"צ ולאחר מכן היה נשיא "הקרן החדשה לישראל", שאותה יסד. 
סיים תואר ראשון בהצטיינות מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים, תואר שני מאוניברסיטת קולומביה בניו-יורק ותואר שלישי ביחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית. בשנים 2016-1994 היה עמית מחקר בי"ד יצחק בן צבי". חיבר עשרה ספרי מחקר. בשנתיים האחרונות הוא כותב ספרות יפה. נשוי לאראלה, אב לשלוש בנות, סב לשמונה נכדים וארבעה נינים. גר בירושלים.

1/1/1970
כרמלאוגוסט 2018עיון, שואה, הגות ופילוסופיה180 עמ' מודפסים
דיגיטלי2540
צלקתו של אודיסאוס
ספר דיגיטלי
2540מקורי

אֶריך אָוּאֶרבַּך (1957-1892) היה פילולוג יהודי גרמני דגול, חוקר ספרות השוואתית, היסטוריון ומבקר ספרות. ספר זה מציג מחדש את הביוגרפיה הרעיונית של יצירתו במסכת תמציתית ובהירה, הממחישה את התהוות היצירה לצד התמורות הדרמטיות בנות הזמן – עליית הפשיזם בגרמניה והמהפכה הנאצית שהעלתה את היטלר לשלטון ודחקה את אוארבך לגלות באיסטנבול. בספר זה נבחנים חייו, זמנו ועבודתו של אוארבך מנקודת מבט קונטקסטואלית, המביאה בחשבון את הרקע ההיסטורי והאידאולוגי – את ניצחונן של הפילולוגיה הארית וההיסטוריוגרפיה הנאצית, המבוססות על גזענות ועל אנטישמיות. אלו עקרו כליל את התנ"ך העברי, הברית הישנה, מן התרבות הגרמנית ומן הציוויליזציה המערבית. בתגובה חיבר אוארבך אפולוגיה (Apologia), כתב הגנה על המסורת ההומניסטית היהודית־נוצרית של המערב בימים שזו עמדה בפני הסכנה הגדולה ביותר לקיומה.

ספר דיגיטלי
2540מקורי

אֶריך אָוּאֶרבַּך (1957-1892) היה פילולוג יהודי גרמני דגול, חוקר ספרות השוואתית, היסטוריון ומבקר ספרות. ספר זה מציג מחדש את הביוגרפיה הרעיונית של יצירתו במסכת תמציתית ובהירה, הממחישה את התהוות היצירה לצד התמורות הדרמטיות בנות הזמן – עליית הפשיזם בגרמניה והמהפכה הנאצית שהעלתה את היטלר לשלטון ודחקה את אוארבך לגלות באיסטנבול. בספר זה נבחנים חייו, זמנו ועבודתו של אוארבך מנקודת מבט קונטקסטואלית, המביאה בחשבון את הרקע ההיסטורי והאידאולוגי – את ניצחונן של הפילולוגיה הארית וההיסטוריוגרפיה הנאצית, המבוססות על גזענות ועל אנטישמיות. אלו עקרו כליל את התנ"ך העברי, הברית הישנה, מן התרבות הגרמנית ומן הציוויליזציה המערבית. בתגובה חיבר אוארבך אפולוגיה (Apologia), כתב הגנה על המסורת ההומניסטית היהודית־נוצרית של המערב בימים שזו עמדה בפני הסכנה הגדולה ביותר לקיומה.

1/1/1970
כרמל2007פרוזה תרגום245 עמ' מודפסים
דיגיטלי2542
שנת השלושים
ספר דיגיטלי
2542מקורי

אינגבורג בַּכמַן (1926-1973) היא מן היוצרים החשובים במחצית השניה של המאה העשרים. יצירתה מבקשת לזעזע את הקורא ולעוררו להתבוננות נוקבת בעצמו ובעולם בו הוא חי.
 
בכמן פותחת צוהר אל עולמות הסמויים מן העין בעברהּ של ארצה, אוסטריה, הכולל בתוכו את הטראומה של ה"אנשלוס" – סיפוחה לרייך השלישי. גיבוריה שרויים בתרבות של דיכוי, רדיפה וכאב, בעיקר כאבן של נשים הכלואות במשטר פטריארכלי. הדמויות של בכמן שבויות במסעות ללא תכלית, הן קמות ונהרסות על קווי התפר של מרחבים גאוגרפיים ותרבותיים. ובכל זאת, עדויותיהן הופכות לספרות שחוצה את סף הזמן והמקום, מעבר לאוסטריה ואפילו מעבר לטריטוריות של השפה הגרמנית. "הפשיזם", אומרת בכמן, "מתחיל ביחסים בין בני האדם. הפשיזם הוא ההגדרה הראשונית של היחסים בין גבר לאישה… וכאן, בחברה שלנו, שוררת מלחמה תמידית".

ספר דיגיטלי
2542מקורי

אינגבורג בַּכמַן (1926-1973) היא מן היוצרים החשובים במחצית השניה של המאה העשרים. יצירתה מבקשת לזעזע את הקורא ולעוררו להתבוננות נוקבת בעצמו ובעולם בו הוא חי.
 
בכמן פותחת צוהר אל עולמות הסמויים מן העין בעברהּ של ארצה, אוסטריה, הכולל בתוכו את הטראומה של ה"אנשלוס" – סיפוחה לרייך השלישי. גיבוריה שרויים בתרבות של דיכוי, רדיפה וכאב, בעיקר כאבן של נשים הכלואות במשטר פטריארכלי. הדמויות של בכמן שבויות במסעות ללא תכלית, הן קמות ונהרסות על קווי התפר של מרחבים גאוגרפיים ותרבותיים. ובכל זאת, עדויותיהן הופכות לספרות שחוצה את סף הזמן והמקום, מעבר לאוסטריה ואפילו מעבר לטריטוריות של השפה הגרמנית. "הפשיזם", אומרת בכמן, "מתחיל ביחסים בין בני האדם. הפשיזם הוא ההגדרה הראשונית של היחסים בין גבר לאישה… וכאן, בחברה שלנו, שוררת מלחמה תמידית".

1/1/1970
מודפס107.2
אנטי נאורות
ספר מודפס
107.2 מחיר מוטבע על הספר 134

פרופסור זאב שטרנהל, היסטוריון הרעיונות וחוקר מדע המדינה שקנה לו שם עולמי כחוקר הפשיזם, מעמיק כאן את חיפושו אחר המגמה שבסופו של דבר ערערה את יסודות הדמוקרטיה והעלתה את הלאומנות הרדיקלית, ששיאה במהפכות הימין של המאה העשרים. המחבר מציע פרשנות חדשה ומהפכנית המקדימה את לידתה של מגמה זו מהמועד שמייחסים לה במחקר ההיסטורי.

האנטי־נאורות הדוחה את סמכותה של התבונה, את העקרונות האוניברסליים ואת הזכויות הטבעיות נוצרה כתגובה לנאורות של המאות ה־17 וה־18. אולם מהמאה ה־18 התפתחה כתנועה העומדת בזכות עצמה, לא כאנטי־מודרניות אלא כמודרניות אחרת. תנועה זו, שעם מייסדיה נמנים יוהן גוטפריד הרדר ואדמונד ברק, ביססה את תשתית הלאומנות, כפרה בקדימות היחיד ובאוטונומיה שלו וראתה בחברה לא מכלול של יחידים חופשיים אלא גוף אורגני. האנטי־נאורות שהלכה והתבססה במאה ה־19 ובפרוס המאה העשרים יצרה את הלאומנות הדורסנית על שלוחותיה וגווניה האידאולוגיים והמקומיים, ששיאה בפשיזם האירופי. המסע המורכב שהמחבר מוליך בו את קוראיו מסתיים בפן מרתק נוסף של מסורת האנטי־נאורות: המאבק בימי המלחמה הקרה בנאורות הצרפתית, שהוצגה כמבשרת של המהפכה הסובייטית.

ספר מודפס
107.2 מחיר מוטבע על הספר 134

פרופסור זאב שטרנהל, היסטוריון הרעיונות וחוקר מדע המדינה שקנה לו שם עולמי כחוקר הפשיזם, מעמיק כאן את חיפושו אחר המגמה שבסופו של דבר ערערה את יסודות הדמוקרטיה והעלתה את הלאומנות הרדיקלית, ששיאה במהפכות הימין של המאה העשרים. המחבר מציע פרשנות חדשה ומהפכנית המקדימה את לידתה של מגמה זו מהמועד שמייחסים לה במחקר ההיסטורי.

האנטי־נאורות הדוחה את סמכותה של התבונה, את העקרונות האוניברסליים ואת הזכויות הטבעיות נוצרה כתגובה לנאורות של המאות ה־17 וה־18. אולם מהמאה ה־18 התפתחה כתנועה העומדת בזכות עצמה, לא כאנטי־מודרניות אלא כמודרניות אחרת. תנועה זו, שעם מייסדיה נמנים יוהן גוטפריד הרדר ואדמונד ברק, ביססה את תשתית הלאומנות, כפרה בקדימות היחיד ובאוטונומיה שלו וראתה בחברה לא מכלול של יחידים חופשיים אלא גוף אורגני. האנטי־נאורות שהלכה והתבססה במאה ה־19 ובפרוס המאה העשרים יצרה את הלאומנות הדורסנית על שלוחותיה וגווניה האידאולוגיים והמקומיים, ששיאה בפשיזם האירופי. המסע המורכב שהמחבר מוליך בו את קוראיו מסתיים בפן מרתק נוסף של מסורת האנטי־נאורות: המאבק בימי המלחמה הקרה בנאורות הצרפתית, שהוצגה כמבשרת של המהפכה הסובייטית.

1/1/1970
דיגיטלי2835
מודפס55.2
על הרודנות
ספר דיגיטלי
2835מקורי
ספר מודפס
55.2 מחיר מוטבע על הספר 69

כבר הדמוקרטיות הקדומות חזו קריסה והשתלטות של רודנים.
 
כפי שמתאר המחבר בספר זה, אנחנו איננו מחוסנים מפני איום זה, ויתר על כן, המבנה הפוליטי של הדמוקרטיות המודרניות מתמודד עם איומים חדשים, לא שונים בהרבה ממה שניצלוה הרודנויות שפשו בעולם במאה העשרים. אנחנו איננו יותר חכמים ויותר מחוסנים מן האירופים שחזו בדמוקרטיה הנכנעת לפאשיזם, לנאציזם או לקומוניזם. 
 
היתרון היחיד שלנו הוא שאנחנו יכולים ללמוד מן הניסיון שלהם.
 
המחבר פורש לפנינו עשרים דרכים להבחין באיומים ולהימנע מהם.

ספר דיגיטלי
2835מקורי
ספר מודפס
55.2 מחיר מוטבע על הספר 69

כבר הדמוקרטיות הקדומות חזו קריסה והשתלטות של רודנים.
 
כפי שמתאר המחבר בספר זה, אנחנו איננו מחוסנים מפני איום זה, ויתר על כן, המבנה הפוליטי של הדמוקרטיות המודרניות מתמודד עם איומים חדשים, לא שונים בהרבה ממה שניצלוה הרודנויות שפשו בעולם במאה העשרים. אנחנו איננו יותר חכמים ויותר מחוסנים מן האירופים שחזו בדמוקרטיה הנכנעת לפאשיזם, לנאציזם או לקומוניזם. 
 
היתרון היחיד שלנו הוא שאנחנו יכולים ללמוד מן הניסיון שלהם.
 
המחבר פורש לפנינו עשרים דרכים להבחין באיומים ולהימנע מהם.

איטליה מליברליזם לפאשיזם

שלמה בן-עמי
1/1/1970
מודפס46.4
איטליה מליברליזם לפאשיזם
ספר מודפס
46.4 מחיר מוטבע על הספר 58

ככל שגובר האיום לאורחות החיים הדמוקרטיים, כך נעשה לקחו של הפאשיזם חיוני יותר. אין זאת כי כל דור וכל חברה מצוּוים לשוב ולספר בעליית הפאשיזם. החיבור שלפנינו הוא ניתוח תמציתי, המעוגן בממצאי המחקר העדכני, של התהליך שהביא לאבדנה של הדמוקרטיה האיטלקית ועליית הפאשיזם בהנהגת מוסוליני. אף שהחיבור דן במקרה האיטלקי אין הוא משולל הפניות והקבלות לחברות ולמצבים אחרים. ההיסטוריה של קריסת הדמוקרטיה האיטלקית היא גם ההיסטוריה האפשרית של קריסתה של כל דמוקרטיה.

ספר מודפס
46.4 מחיר מוטבע על הספר 58

ככל שגובר האיום לאורחות החיים הדמוקרטיים, כך נעשה לקחו של הפאשיזם חיוני יותר. אין זאת כי כל דור וכל חברה מצוּוים לשוב ולספר בעליית הפאשיזם. החיבור שלפנינו הוא ניתוח תמציתי, המעוגן בממצאי המחקר העדכני, של התהליך שהביא לאבדנה של הדמוקרטיה האיטלקית ועליית הפאשיזם בהנהגת מוסוליני. אף שהחיבור דן במקרה האיטלקי אין הוא משולל הפניות והקבלות לחברות ולמצבים אחרים. ההיסטוריה של קריסת הדמוקרטיה האיטלקית היא גם ההיסטוריה האפשרית של קריסתה של כל דמוקרטיה.

צפית ב-9 ביקורות מתוך 9