הגירה

"קריאה הופכת את כולנו למהגרים. היא לוקחת אותנו הרחק מביתנו אבל חשוב מכך – היא מוצאת עבורנו בית." (ג'ין ריס). מבחר ספרים על עקירה, הגירה וחיפוש בית לרגל יום המהגר הבינלאומי שחל ב-18 בדצמבר.

(2 דירוגים)
Williams House Publicationsמרץ 2019פרוזה תרגום185 עמ' מודפסים
דיגיטלי35
עמק ענקי התבלין
ספר דיגיטלי
35
זהו סיפורה של זוהרה, נערה ברובע היהודי בעיר בתי החול בתימן. הרובע שוכן בעיר הרדומה, בעמק ענקי התבלין. בעיר החיים מתנהלים על גגות צופני סוד, ובבתים הנשענים זה כנגד זה כמחפשים נחמה. היא גדלה לעולם בו כשפים ולחשים הם עניין שבשגרה, ואמונות תפלות הן האמת לאמיתה.
עולם בו שליטים מוסלמים מאוהבים ומאוכזבים, שבורי לב, ומלאי יגון, רודים בכולם להנאתם הצרופה. עיר בה מארגי החיים של כולם נשזרים זה בזה, סודות איומים מפוררים משפחות, וקשרי דם נחתמים בבלי דעת. זו אותה העיר המבעבעת מחום הקיץ, מחום החורף, ומגשמים הממוססים את בתי החול. 
זה הוא סיפורה של זוהרה, עם אותו עור לבנוני וקורן שלה, ובמיוחד לעת ערב, אז היא  דומה לירח בבוהק גופה, זוהרה שמשך שנים ארוכות משאלתה היחידה היא להיות הכי כהה שאפשר, כמו העבדו, העבדים, שחורה כזפת, כפחם, כגללי הצאן אותם אספה בגנבה להסקה. 
וזהו גם סיפורה של רחל בת סאלם, סבתא של זוהרה, שהיא התגלמות הרשע עלי אדמות, ועליה אמרו הנשים שהיא כל כך מרושעת שאם יבוא עקרב ויעקוץ את גופה  ימות המסכן תוך שעה מהרעל. 
וזהו סיפורה של נצרה המיילדת, שהשכנות אמרו עליה שהיא כל כך ממולחת ומפולפלת עד שאת כל מאכליה היא בישלה בלי תבלינים בכלל. וגם סיפורו של מוסי המשובש, המנבא ומחשב את קץ העולם תחת שטיח כבד... וזה הוא בעיקר סיפורן של הנשים ברובע היהודי, של הגברים מהרובע היהודי, המוסלמי והתורכי, ושל חלקת הנחשים, אשר למרות כל המריבות והאיבה, שם נאספו כולם בהגיע תורם. 
ספר דיגיטלי
35
זהו סיפורה של זוהרה, נערה ברובע היהודי בעיר בתי החול בתימן. הרובע שוכן בעיר הרדומה, בעמק ענקי התבלין. בעיר החיים מתנהלים על גגות צופני סוד, ובבתים הנשענים זה כנגד זה כמחפשים נחמה. היא גדלה לעולם בו כשפים ולחשים הם עניין שבשגרה, ואמונות תפלות הן האמת לאמיתה.
עולם בו שליטים מוסלמים מאוהבים ומאוכזבים, שבורי לב, ומלאי יגון, רודים בכולם להנאתם הצרופה. עיר בה מארגי החיים של כולם נשזרים זה בזה, סודות איומים מפוררים משפחות, וקשרי דם נחתמים בבלי דעת. זו אותה העיר המבעבעת מחום הקיץ, מחום החורף, ומגשמים הממוססים את בתי החול. 
זה הוא סיפורה של זוהרה, עם אותו עור לבנוני וקורן שלה, ובמיוחד לעת ערב, אז היא  דומה לירח בבוהק גופה, זוהרה שמשך שנים ארוכות משאלתה היחידה היא להיות הכי כהה שאפשר, כמו העבדו, העבדים, שחורה כזפת, כפחם, כגללי הצאן אותם אספה בגנבה להסקה. 
וזהו גם סיפורה של רחל בת סאלם, סבתא של זוהרה, שהיא התגלמות הרשע עלי אדמות, ועליה אמרו הנשים שהיא כל כך מרושעת שאם יבוא עקרב ויעקוץ את גופה  ימות המסכן תוך שעה מהרעל. 
וזהו סיפורה של נצרה המיילדת, שהשכנות אמרו עליה שהיא כל כך ממולחת ומפולפלת עד שאת כל מאכליה היא בישלה בלי תבלינים בכלל. וגם סיפורו של מוסי המשובש, המנבא ומחשב את קץ העולם תחת שטיח כבד... וזה הוא בעיקר סיפורן של הנשים ברובע היהודי, של הגברים מהרובע היהודי, המוסלמי והתורכי, ושל חלקת הנחשים, אשר למרות כל המריבות והאיבה, שם נאספו כולם בהגיע תורם. 
(20 דירוגים)
ידיעות ספריםפברואר 2016פרוזה מקור325 עמ' מודפסים
דיגיטלי3244
מודפס68.6
גלבי
ספר דיגיטלי
3244מקורי
ספר מודפס
68.6 מחיר מוטבע על הספר 98
זהו חודש ספטמבר בשנת 1983. זוהרה התגרשה כבר לפני חמש שנים מבעלה הקיבוצניק, אבל טרם הסירה את הטבעת מאצבעהּ. היא עורכת דין מצליחה בשנות השלושים לחייה ואֵם ליונתן בן השבע. זוהרה נושאת על גבה את כאבי משבר ההגירה של הוריה שעלו מתימן, ובתוכם את היעלמותה של אחותה בתיה מן המעברה. עייפה מעשרות שנים של היתקלות בקירות, היא יוצאת למסע חיפושים עם יגאל, חוקר פרטי שתקן ואופטימי, שנותן לה זמן ונותן לה מרחב נשימה.
 
חברתה הטובה ביותר של זוהרה היא אדיבה, בת לניצולי שואה פולניים ששכלה את אחיה במלחמת יום הכיפורים. אדיבה היא דור שני לסודות ולהשתקות, וגם היא נושאת על גבה את סבלותיהם של הוריה, שהולכים ומתבררים כאיומים יותר ויותר ככל שנוקף הזמן.
 
סיפורן של השתיים מעיד באופן עז מבע על אודות מורכבותו של כור ההיתוך הישראלי בגילומו המיוסר והשביר. העלילה נודדת בין סביבות חיים שונות אך דומות להפליא, ובין זמנים לסירוגין מאז סוף שנות החמישים - עת הסעיר משפט אייכמן את המדינה - ועד לתחילת שנות השמונים, עת החלו להיפרם הפקעות שלכדו סודות כמוסים על פשעים רחוקים. כל זאת תוך שיבוץ מעודן של רגעי הומור וגרוטסקה, חסד וחמלה, שברי שפות יהודיות נשכחות ופיוט רב-יופי.
 
"גַּלְבִּי" הוא רומן מותח, מסעיר ושובה-לב על כוחם הנצחי של קשרי דם ומשפחה, על תעצומות נפשן ותשוקתן של נשים חברוֹת ונשים אחיוֹת, על התמודדות עם אובדן ועל אזלת היד של כולנו – ולא משנה מאיזה עדה אנחנו - למול כוחם המצמית של תהליכים היסטוריים ושל עוולות שנעשו בזמנים אחרים, שאין ביכולתנו למנוע ואין ביכולתנו להשיב לאחור ולתקן. 
 
פרשת ילדי תימן מוצגת כאן כפי שמעולם לא הוצגה בספרות העברית: פצע שותת ומייסר, שאין שוכחים ממנו ואין מכפרים עליו. הסופרת הנפלאה איריס אליה כהן שבה ומוכיחה בפנינו את רגישותה העצומה לכל מה שסוער בלבבם של אנשים, ואת כושר ההבחנה הקפדני שלה לכל אשר רוחש בין קירות הבית, בין בני הבית, הנוכחים והנעדרים.
 
זהו הרומן השלישי מפרי עטה של איריס אליה כהן, סופרת ומשוררת, אם לארבעה המתגוררת בטבעון. קדמו לו "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), שזכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן; ו"דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), שנמנה עם תריסר המועמדים לפרס ספיר.
ספר דיגיטלי
3244מקורי
ספר מודפס
68.6 מחיר מוטבע על הספר 98
זהו חודש ספטמבר בשנת 1983. זוהרה התגרשה כבר לפני חמש שנים מבעלה הקיבוצניק, אבל טרם הסירה את הטבעת מאצבעהּ. היא עורכת דין מצליחה בשנות השלושים לחייה ואֵם ליונתן בן השבע. זוהרה נושאת על גבה את כאבי משבר ההגירה של הוריה שעלו מתימן, ובתוכם את היעלמותה של אחותה בתיה מן המעברה. עייפה מעשרות שנים של היתקלות בקירות, היא יוצאת למסע חיפושים עם יגאל, חוקר פרטי שתקן ואופטימי, שנותן לה זמן ונותן לה מרחב נשימה.
 
חברתה הטובה ביותר של זוהרה היא אדיבה, בת לניצולי שואה פולניים ששכלה את אחיה במלחמת יום הכיפורים. אדיבה היא דור שני לסודות ולהשתקות, וגם היא נושאת על גבה את סבלותיהם של הוריה, שהולכים ומתבררים כאיומים יותר ויותר ככל שנוקף הזמן.
 
סיפורן של השתיים מעיד באופן עז מבע על אודות מורכבותו של כור ההיתוך הישראלי בגילומו המיוסר והשביר. העלילה נודדת בין סביבות חיים שונות אך דומות להפליא, ובין זמנים לסירוגין מאז סוף שנות החמישים - עת הסעיר משפט אייכמן את המדינה - ועד לתחילת שנות השמונים, עת החלו להיפרם הפקעות שלכדו סודות כמוסים על פשעים רחוקים. כל זאת תוך שיבוץ מעודן של רגעי הומור וגרוטסקה, חסד וחמלה, שברי שפות יהודיות נשכחות ופיוט רב-יופי.
 
"גַּלְבִּי" הוא רומן מותח, מסעיר ושובה-לב על כוחם הנצחי של קשרי דם ומשפחה, על תעצומות נפשן ותשוקתן של נשים חברוֹת ונשים אחיוֹת, על התמודדות עם אובדן ועל אזלת היד של כולנו – ולא משנה מאיזה עדה אנחנו - למול כוחם המצמית של תהליכים היסטוריים ושל עוולות שנעשו בזמנים אחרים, שאין ביכולתנו למנוע ואין ביכולתנו להשיב לאחור ולתקן. 
 
פרשת ילדי תימן מוצגת כאן כפי שמעולם לא הוצגה בספרות העברית: פצע שותת ומייסר, שאין שוכחים ממנו ואין מכפרים עליו. הסופרת הנפלאה איריס אליה כהן שבה ומוכיחה בפנינו את רגישותה העצומה לכל מה שסוער בלבבם של אנשים, ואת כושר ההבחנה הקפדני שלה לכל אשר רוחש בין קירות הבית, בין בני הבית, הנוכחים והנעדרים.
 
זהו הרומן השלישי מפרי עטה של איריס אליה כהן, סופרת ומשוררת, אם לארבעה המתגוררת בטבעון. קדמו לו "מַכְּתוּבּ" (הקיבוץ המאוחד, 2011), שזכה בפרס שרת התרבות ובפרס רמת גן; ו"דושינקָא, נשמה" (הקיבוץ המאוחד, 2013), שנמנה עם תריסר המועמדים לפרס ספיר.
(31 דירוגים)
סלע ספרים2012פרוזה מקור327 עמ' מודפסים
דיגיטלי34
מודפס64.4
הסנדלר מכוכבאן
ספר דיגיטלי
34
ספר מודפס
64.4 מחיר מוטבע על הספר 92
משלוח תוך 48 שעות

כמה דברים אתם יודעים על הישוב היהודי בתימן? וכמה אתם יודעים על אורח החיים בתימן בכלל? ארז צדוק לוקח אתכם למסע מרהיב ומעורר השראה בצנעא ובכפר כוכבאן, שם חיה משפחתו של רוברט סאל, ברוקר ניו-יורקי אגוצנטרי וקר רוח, בעוני ובמחסור מתוך בחירה.

רוברט, שדבר קיומה של משפחתו מתברר לו רגע לפני מות אימו, יוצא למסע מרגש ועתיר תהפוכות בתימן בניסיון להבין מדוע הסתירה ממנו אימו את המידע. כתנאי לשמיעת הסיפור, הוא נאלץ במשך שבוע לקיים את אורח החיים הנהוג במקום, כולל המנהגים והתפילות המרובות. הסיפור שישמע ותיבת הפנדורה שתיפתח, תאיים על ההווה שלו ועל עתידו.

בכישרון מחבר ארז צדוק עבר והווה ליצירה ספרותית, שמתחילה בצנעא בשנת 1938 ומסתיימת בירושלים של ימינו אלה. זה סיפור על אהבה ושנאה, על פשעים ונקמות, על הדרך הקשה מתימן לארץ ישראל וקשיי ההתאקלמות בה, ועל אנשים שאמונתם הבלתי מתפשרת באלוהים סוחפת אותם למחוזות שטרם הכרנו.

משלוח תוך 48 שעות
ספר דיגיטלי
34
ספר מודפס
64.4 מחיר מוטבע על הספר 92

כמה דברים אתם יודעים על הישוב היהודי בתימן? וכמה אתם יודעים על אורח החיים בתימן בכלל? ארז צדוק לוקח אתכם למסע מרהיב ומעורר השראה בצנעא ובכפר כוכבאן, שם חיה משפחתו של רוברט סאל, ברוקר ניו-יורקי אגוצנטרי וקר רוח, בעוני ובמחסור מתוך בחירה.

רוברט, שדבר קיומה של משפחתו מתברר לו רגע לפני מות אימו, יוצא למסע מרגש ועתיר תהפוכות בתימן בניסיון להבין מדוע הסתירה ממנו אימו את המידע. כתנאי לשמיעת הסיפור, הוא נאלץ במשך שבוע לקיים את אורח החיים הנהוג במקום, כולל המנהגים והתפילות המרובות. הסיפור שישמע ותיבת הפנדורה שתיפתח, תאיים על ההווה שלו ועל עתידו.

בכישרון מחבר ארז צדוק עבר והווה ליצירה ספרותית, שמתחילה בצנעא בשנת 1938 ומסתיימת בירושלים של ימינו אלה. זה סיפור על אהבה ושנאה, על פשעים ונקמות, על הדרך הקשה מתימן לארץ ישראל וקשיי ההתאקלמות בה, ועל אנשים שאמונתם הבלתי מתפשרת באלוהים סוחפת אותם למחוזות שטרם הכרנו.

ילדי הלך לאן? פרשת ילדי תימן – החטיפה וההכחשה

נתן שיפריס
דיגיטלי3256
מודפס103.6
ילדי הלך לאן? פרשת ילדי תימן – החטיפה וההכחשה
ספר דיגיטלי
3256מקורי
ספר מודפס
103.6 מחיר מוטבע על הספר 148

נחטפו או לא נחטפו? היה או לא היה? האם הכל בדיה אחת גדולה? או שמא מדובר בגֶזֶל מאורגן של ילדים בחסות המדינה?

כשבעים שנה חלפו מאז החלה "פרשת ילדי תימן", וצילה הכבד עדיין איתנו – מעיב על חייהן של משפחות הנעדרים ואינו מרפה מן המצפון הלאומי. למעלה מ 2,000- ילדים נעלמו בשנות הפרשה, רובם מיוצאי תימן. האם ייתכן שהיעלמותם היא רק פרי של צירופי מקרים? דמיונות שווא? האם יהיה בנו כוח להודות כי נעשה בישראל פשע שכזה?

רובם של מכחישי הפרשה מסתמכים בעיקר על תחושות בטן, על "אמיתוֹת" מטעם, כמתקשים להאמין שדבר כזה היה יכול לקרות אצלנו. והנה כאן לפנינו מחקר שיטתי, ראשון מסוגו, המוכיח שאכן, היו דברים מעולם...

מחבר הספר הזה קרא – כפי שלא עשה זאת איש לפניו – חומרים היסטוריים למכביר, ובראשם קרוב לאלף העדויות שנמסרו בועדת החקירה הממלכתית לפרשה, מצד מאות ממשפחות הנעדרים ומצד עשרות מן ה"קולטים" – פקידים בכירים, רופאים, אחיות, עובדות סוציאליות ועוד. על-ידי שיחזור נתיב היעלמותם של הילדים הוא חשף את הסדר והשיטתיות של התופעה, על שלל מרכיביה. מסקנותיו ברורות, חד-משמעיות, חותכות – ומכאיבות.

כל מי שיקרא את הספר בנפש פתוחה וללא דעה קדומה יגלה כי הוא מקעקע באופן מוחלט את מסקנות הוועדה ואת כל טענות ההכחשה למיניהן: חטיפת ילדים שיטתית וממוסדת היתה גם היתה, והספר הזה מתאר בבירור איך פעלו הדברים ומי היו האחראים לכך.

עד היום נמנו כבר 2,050 ילדים נעלמים, וגם המספר הזה אינו סופי. ועדיין, נותרת משוועת לפתרון השאלה לאן מובילים עקבותיהם. ילדי הלך לאן? הוא ספר מהַפֵּך-מעיים, ספר הוֹפֵך-לבבות.

ד"ר נתן שיפריס הוא היסטוריון, עורך ראשי של האנתולוגיה המקווּנת "אבות הציונות", מייסד המיזם "היהודים: דיוקן קבוצתי" לתיעוד הצילום היהודי ההיסטורי, ומרכז מפעלי מחקר, תיעוד והנצחה בפרויקט חקר יהדות גליציה ובּוקּוֹבינה באוניברסיטת חיפה. השתתף בגל המחאה של הרב עוזי משולם בשנות התשעים סביב פרשת ילדי תימן, ובעקבותיו אף ישב שלוש שנים בכלא. עורך שותף של קובץ המאמרים "ילדים של הלב: היבטים חדשים בחקר פרשת ילדי תימן". ספרו ילדי הלך לאן? מסכם את מחקרו רב-השנים על הפרשה.

ספר דיגיטלי
3256מקורי
ספר מודפס
103.6 מחיר מוטבע על הספר 148

נחטפו או לא נחטפו? היה או לא היה? האם הכל בדיה אחת גדולה? או שמא מדובר בגֶזֶל מאורגן של ילדים בחסות המדינה?

כשבעים שנה חלפו מאז החלה "פרשת ילדי תימן", וצילה הכבד עדיין איתנו – מעיב על חייהן של משפחות הנעדרים ואינו מרפה מן המצפון הלאומי. למעלה מ 2,000- ילדים נעלמו בשנות הפרשה, רובם מיוצאי תימן. האם ייתכן שהיעלמותם היא רק פרי של צירופי מקרים? דמיונות שווא? האם יהיה בנו כוח להודות כי נעשה בישראל פשע שכזה?

רובם של מכחישי הפרשה מסתמכים בעיקר על תחושות בטן, על "אמיתוֹת" מטעם, כמתקשים להאמין שדבר כזה היה יכול לקרות אצלנו. והנה כאן לפנינו מחקר שיטתי, ראשון מסוגו, המוכיח שאכן, היו דברים מעולם...

מחבר הספר הזה קרא – כפי שלא עשה זאת איש לפניו – חומרים היסטוריים למכביר, ובראשם קרוב לאלף העדויות שנמסרו בועדת החקירה הממלכתית לפרשה, מצד מאות ממשפחות הנעדרים ומצד עשרות מן ה"קולטים" – פקידים בכירים, רופאים, אחיות, עובדות סוציאליות ועוד. על-ידי שיחזור נתיב היעלמותם של הילדים הוא חשף את הסדר והשיטתיות של התופעה, על שלל מרכיביה. מסקנותיו ברורות, חד-משמעיות, חותכות – ומכאיבות.

כל מי שיקרא את הספר בנפש פתוחה וללא דעה קדומה יגלה כי הוא מקעקע באופן מוחלט את מסקנות הוועדה ואת כל טענות ההכחשה למיניהן: חטיפת ילדים שיטתית וממוסדת היתה גם היתה, והספר הזה מתאר בבירור איך פעלו הדברים ומי היו האחראים לכך.

עד היום נמנו כבר 2,050 ילדים נעלמים, וגם המספר הזה אינו סופי. ועדיין, נותרת משוועת לפתרון השאלה לאן מובילים עקבותיהם. ילדי הלך לאן? הוא ספר מהַפֵּך-מעיים, ספר הוֹפֵך-לבבות.

ד"ר נתן שיפריס הוא היסטוריון, עורך ראשי של האנתולוגיה המקווּנת "אבות הציונות", מייסד המיזם "היהודים: דיוקן קבוצתי" לתיעוד הצילום היהודי ההיסטורי, ומרכז מפעלי מחקר, תיעוד והנצחה בפרויקט חקר יהדות גליציה ובּוקּוֹבינה באוניברסיטת חיפה. השתתף בגל המחאה של הרב עוזי משולם בשנות התשעים סביב פרשת ילדי תימן, ובעקבותיו אף ישב שלוש שנים בכלא. עורך שותף של קובץ המאמרים "ילדים של הלב: היבטים חדשים בחקר פרשת ילדי תימן". ספרו ילדי הלך לאן? מסכם את מחקרו רב-השנים על הפרשה.

(6 דירוגים)
פרדס הוצאה לאוראוקטובר 2014פרוזה מקור259 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
ספרי תמה תמימה
ספר דיגיטלי
30

כשחייו של חסן דועכים לנגד עיניה, מגוללת חממה את סיפור חייהם באוזני נכדתה. ספרי תמה תמימה הוא סיפור אהבה בן 77 שנה המתחיל בכפר קטן בתימן. כשחממה פוגשת לראשונה את בן דודה היא לא מדמיינת לרגע מה טומן עתידם המשותף. חסן מדביק את חממה בחלומו לעלות לארץ ישראל, והיא יוצאת למסע מרתק בו היא מכירה את חברתה הטובה, מסכנת את חייה ומגלה את אהבתה לחסן. הזוג הצעיר וחבריהם גונבים את הגבול לעדן ועולים על ספינה אל הארץ המובטחת, המתגלה כמחנה מעבר עתלית. אך גם כשהם זוכים להתיישב ביישוב צעיר בשם פרדס חנה, המנוחה והנחלה עדיין אינה מנת חלקם. יחד עם הקמת משפחתם והתמודדות עם קשיי ההורות הם נאבקים בבריטים, בצנע ולעתים אחד בשנייה. בעוד הספר מתאר את קורותיה של משפחה אחת, הוא מתעתד לחשוף ולתאר פיסה מעולמם של עולי תימן, על מגוון הריחות והצבעים, האמונות וסגנון החיים היחודיים להם. עולמם העתיק ‐ בתי הכפר העשויים בוץ וצואת פרות, הבאר של רבי שלום שבזי שבו המים אינם נגמרים לעולם, החיים תחת שלטון האימאם וטקסי הנישואין בגיל צעיר ‐ מקבל תפנית משמעותית עם הגעתם לארץ ישראל. ההתמודדות עם הציונות החילונית על כל חלקיה מאתגרת את העולים אך לעולם אינה שוברת את נאמנותם התמימה.

ספר דיגיטלי
30

כשחייו של חסן דועכים לנגד עיניה, מגוללת חממה את סיפור חייהם באוזני נכדתה. ספרי תמה תמימה הוא סיפור אהבה בן 77 שנה המתחיל בכפר קטן בתימן. כשחממה פוגשת לראשונה את בן דודה היא לא מדמיינת לרגע מה טומן עתידם המשותף. חסן מדביק את חממה בחלומו לעלות לארץ ישראל, והיא יוצאת למסע מרתק בו היא מכירה את חברתה הטובה, מסכנת את חייה ומגלה את אהבתה לחסן. הזוג הצעיר וחבריהם גונבים את הגבול לעדן ועולים על ספינה אל הארץ המובטחת, המתגלה כמחנה מעבר עתלית. אך גם כשהם זוכים להתיישב ביישוב צעיר בשם פרדס חנה, המנוחה והנחלה עדיין אינה מנת חלקם. יחד עם הקמת משפחתם והתמודדות עם קשיי ההורות הם נאבקים בבריטים, בצנע ולעתים אחד בשנייה. בעוד הספר מתאר את קורותיה של משפחה אחת, הוא מתעתד לחשוף ולתאר פיסה מעולמם של עולי תימן, על מגוון הריחות והצבעים, האמונות וסגנון החיים היחודיים להם. עולמם העתיק ‐ בתי הכפר העשויים בוץ וצואת פרות, הבאר של רבי שלום שבזי שבו המים אינם נגמרים לעולם, החיים תחת שלטון האימאם וטקסי הנישואין בגיל צעיר ‐ מקבל תפנית משמעותית עם הגעתם לארץ ישראל. ההתמודדות עם הציונות החילונית על כל חלקיה מאתגרת את העולים אך לעולם אינה שוברת את נאמנותם התמימה.

(2 דירוגים)
פרדס הוצאה לאורינואר 2017פרוזה תרגום172 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
היהודי היפה
ספר דיגיטלי
30
הרומן היהודי היפה שייך לגל החדש של ספרות שהתפתחה בעשורים האחרונים בעולם הערבי ועוסקת ביהודים־ערבים, שהיוו בעבר חלק בלתי נפרד ממנו. הרומן מגולל את סיפור האהבה המפתיע הנרקם בין פַאטִמָה, בתו של המופתי בכפר קטן, לבין סאלם היהודי, בנו של חרט הכפר, על רקע התסיסה המשיחית־שבתאית בתימן של המאה השבע עשרה וערעור היחסים בין היהודים למוסלמים שבא בעקבותיה. אלמֻקרי מתאר את היחסים המורכבים בין היהודים למוסלמים, יחסים שנעים בין סימביוזה לדחייה ומתגלמים בצורה המובהקת ביותר בשם הרומן, אשר מבטא בעת ובעונה אחת פחד קמאי ומשיכה ארוטית כמעט אל היהודי.
עלי אלמֻקרי נולד בשנת 1966 בעיירה חמרה שבדרום תימן, והפך לעיתונאי חשוב בתימן. במקביל פיתח קריירה ספרותית משגשגת, בתחילה בתחום השירה ובשנים האחרונות גם בפרוזה. ספריו זכו להערכה רבה ושניים מהם, טעם אסואד ראאחה סודאא [טעם שחור ריח שחור] ואליהודי אלחאלי, אף נכללו ברשימת הספרים של פרס בוקר הערבי.
יהודה שנהב־שהרבני הוא פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בין תרגומיו האחרונים: פנים לבנות (2014) ומסעו של גאנדי הקטן (2016), שניהם מאת אליאס ח'ורי, וכן הזיכרון שוחח איתי והסתלק (2015) מאת סלמאן נאטור. בימים אלה הוא מסיים לתרגם רומן נוסף מאת אליאס ח'ורי, ילדי הגטו.
 
“מלאכת התרגום של יהודה שנהב־שהרבני היא מעשה של חסד. היא חושפת בפעם הראשונה בפני הקורא הישראלי דובר העברית רומן שנכתב בערבית בתימן.”
ספר דיגיטלי
30
הרומן היהודי היפה שייך לגל החדש של ספרות שהתפתחה בעשורים האחרונים בעולם הערבי ועוסקת ביהודים־ערבים, שהיוו בעבר חלק בלתי נפרד ממנו. הרומן מגולל את סיפור האהבה המפתיע הנרקם בין פַאטִמָה, בתו של המופתי בכפר קטן, לבין סאלם היהודי, בנו של חרט הכפר, על רקע התסיסה המשיחית־שבתאית בתימן של המאה השבע עשרה וערעור היחסים בין היהודים למוסלמים שבא בעקבותיה. אלמֻקרי מתאר את היחסים המורכבים בין היהודים למוסלמים, יחסים שנעים בין סימביוזה לדחייה ומתגלמים בצורה המובהקת ביותר בשם הרומן, אשר מבטא בעת ובעונה אחת פחד קמאי ומשיכה ארוטית כמעט אל היהודי.
עלי אלמֻקרי נולד בשנת 1966 בעיירה חמרה שבדרום תימן, והפך לעיתונאי חשוב בתימן. במקביל פיתח קריירה ספרותית משגשגת, בתחילה בתחום השירה ובשנים האחרונות גם בפרוזה. ספריו זכו להערכה רבה ושניים מהם, טעם אסואד ראאחה סודאא [טעם שחור ריח שחור] ואליהודי אלחאלי, אף נכללו ברשימת הספרים של פרס בוקר הערבי.
יהודה שנהב־שהרבני הוא פרופסור לסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב. בין תרגומיו האחרונים: פנים לבנות (2014) ומסעו של גאנדי הקטן (2016), שניהם מאת אליאס ח'ורי, וכן הזיכרון שוחח איתי והסתלק (2015) מאת סלמאן נאטור. בימים אלה הוא מסיים לתרגם רומן נוסף מאת אליאס ח'ורי, ילדי הגטו.
 
“מלאכת התרגום של יהודה שנהב־שהרבני היא מעשה של חסד. היא חושפת בפעם הראשונה בפני הקורא הישראלי דובר העברית רומן שנכתב בערבית בתימן.”
(דירוג אחד)
ספרי ניביולי 2020פרוזה מקור314 עמ' מודפסים
דיגיטלי35
היכן את ציונה
ספר דיגיטלי
35
"היכן את ציונה" נוגע בפצע הפתוח של חטיפת ילדי תימן דרך סיפורם של שני צעירים, יוליה ויוסף, הנפגשים בעת לימודיהם בפקולטה לרפואה באוניברסיטה בווינה.
יוסף הוא בן למשפחה שמקורה בכפר נידח בתימן. הבשורה על פתיחת שערי ציון לעלייה הניעה את המשפחה, יחד עם אלפי יהודים חדורי להט, לעלות לישראל. דרכם מביתם עד לעדן בתימן ומשם למחנה עולים בארץ הייתה רצופה ייסורים. במחנה העולים נעלמה ציונה, אחותו התאומה של יוסף, מבית הילדים. למשפחה נמסר שהיא חלתה והועברה לבית חולים, אך משם לא שבה מעולם.
 
יוליה היא בתם המאומצת של מרגיט ואריך. השניים, אסירים לשעבר באי גולי אוטוק שביוגוסלביה, נישאו ועברו להתגורר בביתו של אריך בווינה. כשכשלו ניסיונותיה של מרגיט להרות עקב עינויים שעונתה באי, החליט הזוג לאמץ תינוקת שעברה אינו ידוע.
המפגש בין יוסף ויוליה מוליד אהבה גדולה, ורגע לפני מימושה מתגלים סודות עבר המזעזעים את שתי המשפחות.
 
פרופסור יונה קרוננברג הוא מנתח בעל שם עולמי בתחום כירורגיית האוזניים ושיקום השמיעה. עבודותיו המקצועיות פורסמו בעיתונות המדעית הבין-לאומית. את עתותיו הפנויות הוא מקדיש לכתיבה. כתב שני ספרי ילדים ("הילד שאהב ללכת למרפאה" ו"הבלון של יעלה"), מדריך טיולים לעיר וינה ("על השניצל מוצרט ובתי הקפה") וכן רומן מתח היסטורי המתרחש בין וינה לישראל ("חנית הגורל") שגם תורגם לגרמנית.
ספר דיגיטלי
35
"היכן את ציונה" נוגע בפצע הפתוח של חטיפת ילדי תימן דרך סיפורם של שני צעירים, יוליה ויוסף, הנפגשים בעת לימודיהם בפקולטה לרפואה באוניברסיטה בווינה.
יוסף הוא בן למשפחה שמקורה בכפר נידח בתימן. הבשורה על פתיחת שערי ציון לעלייה הניעה את המשפחה, יחד עם אלפי יהודים חדורי להט, לעלות לישראל. דרכם מביתם עד לעדן בתימן ומשם למחנה עולים בארץ הייתה רצופה ייסורים. במחנה העולים נעלמה ציונה, אחותו התאומה של יוסף, מבית הילדים. למשפחה נמסר שהיא חלתה והועברה לבית חולים, אך משם לא שבה מעולם.
 
יוליה היא בתם המאומצת של מרגיט ואריך. השניים, אסירים לשעבר באי גולי אוטוק שביוגוסלביה, נישאו ועברו להתגורר בביתו של אריך בווינה. כשכשלו ניסיונותיה של מרגיט להרות עקב עינויים שעונתה באי, החליט הזוג לאמץ תינוקת שעברה אינו ידוע.
המפגש בין יוסף ויוליה מוליד אהבה גדולה, ורגע לפני מימושה מתגלים סודות עבר המזעזעים את שתי המשפחות.
 
פרופסור יונה קרוננברג הוא מנתח בעל שם עולמי בתחום כירורגיית האוזניים ושיקום השמיעה. עבודותיו המקצועיות פורסמו בעיתונות המדעית הבין-לאומית. את עתותיו הפנויות הוא מקדיש לכתיבה. כתב שני ספרי ילדים ("הילד שאהב ללכת למרפאה" ו"הבלון של יעלה"), מדריך טיולים לעיר וינה ("על השניצל מוצרט ובתי הקפה") וכן רומן מתח היסטורי המתרחש בין וינה לישראל ("חנית הגורל") שגם תורגם לגרמנית.

המדריך התימני לכתיבת אגדות

יניב חג׳בי
מודפס61.6
המדריך התימני לכתיבת אגדות
ספר מודפס
61.6 מחיר מוטבע על הספר 88
"וספר זה הוא בכורי פטר ידי וגם קרבן נדבתי כמאמר המשורר ולד ימיר פר ופעוט שה תמורתו. והספר באר יבאר היטב את שלושים ושנים החלקים הם יסוד מלאכת האגדה וגם מביא משל לאגדה השלמה למען יבין הקורא את מלאכת הכתיבה דבורה על אופניה."
 
למה הביאו את האתיופים לישראל, כדי שיהיו חלקי חילוף לתימנים, מאז הפציע השחר הלבן על ההיסטוריה שבני האדם כתבו לאורו את עצמם על קירות מערות ובתוך דפי ספרים, זקוק כל עם השב להיבנות בארצו לקבוצת אנשים קטנה, שבעצם זהותה הנקובה תמחק את דמויותיהם של בניה הסובלים בחיוך קל מוראות גורל ואדם, זרקורי אפלה נעימים לעין ולאוזן בעצם נוכחותם, צללים שחורים, מחייכים, נכנעים, שגם במריים הרי הם כגלי הים המורדים בחוף, עוברים בחטף את הגבול ונסוגים מיד מאימת האדמה, משתעשעים בתעריפי העונש כילד המתחטא בחיק אביו, כל עם מתחדש-רוחנית צריך לצללים שיארבו לו בשוליו, שיציירו את דמותו, בונים בקתותיהם ואוהליהם, אוהלי הדודים התמימים מתימן, מאתיופיה, אוהלי הבדווים ממדבר פארן הזועמים בשחור יריעותיהם, אוהלי הדודים האינדיאנים מהגבעות השחורות, אוהלי כושן, אוהלי בשר ודם, אוהלי האבות השחורים, אוהלים בהם יארחו את ילדי הגורל הלבן שתעו אליהם מתוך ערי הדמים, יונים בודדות בתוך להקות עורבים שחורים, ילדי הנוגה שברצונם לשכוח עצמם ישכיחו את נותני המחסה, ימחקו אותם בידיהם קורנות האור.
ספר מודפס
61.6 מחיר מוטבע על הספר 88
"וספר זה הוא בכורי פטר ידי וגם קרבן נדבתי כמאמר המשורר ולד ימיר פר ופעוט שה תמורתו. והספר באר יבאר היטב את שלושים ושנים החלקים הם יסוד מלאכת האגדה וגם מביא משל לאגדה השלמה למען יבין הקורא את מלאכת הכתיבה דבורה על אופניה."
 
למה הביאו את האתיופים לישראל, כדי שיהיו חלקי חילוף לתימנים, מאז הפציע השחר הלבן על ההיסטוריה שבני האדם כתבו לאורו את עצמם על קירות מערות ובתוך דפי ספרים, זקוק כל עם השב להיבנות בארצו לקבוצת אנשים קטנה, שבעצם זהותה הנקובה תמחק את דמויותיהם של בניה הסובלים בחיוך קל מוראות גורל ואדם, זרקורי אפלה נעימים לעין ולאוזן בעצם נוכחותם, צללים שחורים, מחייכים, נכנעים, שגם במריים הרי הם כגלי הים המורדים בחוף, עוברים בחטף את הגבול ונסוגים מיד מאימת האדמה, משתעשעים בתעריפי העונש כילד המתחטא בחיק אביו, כל עם מתחדש-רוחנית צריך לצללים שיארבו לו בשוליו, שיציירו את דמותו, בונים בקתותיהם ואוהליהם, אוהלי הדודים התמימים מתימן, מאתיופיה, אוהלי הבדווים ממדבר פארן הזועמים בשחור יריעותיהם, אוהלי הדודים האינדיאנים מהגבעות השחורות, אוהלי כושן, אוהלי בשר ודם, אוהלי האבות השחורים, אוהלים בהם יארחו את ילדי הגורל הלבן שתעו אליהם מתוך ערי הדמים, יונים בודדות בתוך להקות עורבים שחורים, ילדי הנוגה שברצונם לשכוח עצמם ישכיחו את נותני המחסה, ימחקו אותם בידיהם קורנות האור.
מודפס59.2
מנהרת הזמן 39 - מבצע מרבד הקסמים
ספר מודפס
59.2 מחיר מוטבע על הספר 74
ניסינו שוב להדביק פתקים על קירות מנהרת-הזמן, כדי להגיע לארוע שאנחנו רוצים. איזה ארוע? בקשנו להגיע ליציאת מצרים.
אבל למנהרת-הזמן חוקים משלה. נכון, הגענו ליציאת בני-ישראל לארץ-ישראל ופגשנו את משה, אבל זו לא היתה מצרים וזה לא היה משה רבנו.
במחנה 'גאלה' שבתימן, לא רחוק מקברו של רבי שלום שבזי, היהודים לא האמינו לנו כשספרנו להם שנטוס במטוס לארץ-ישראל. מה זה מטוס? ציפור גדולה? נשר? איך זה מתרומם לשמים?
"זה... זה... איך קראת לנשר הזה?" שאל אותי הנער עם הפאות.
"אוירון," אמרתי לו, "מטוס." 
"מטוס..." הוא חזר על דברי, "מטוס... וזה, כלומר הנשר הזה, יביא אותנו עד ארץ-ישראל? ככה?" הוא פרש את ידיו לצדדים, "עם הכנפים האלה?"
אחרים ראו במטוס מעין מרבד קסמים, שהביא את היהודים לארץ-ישראל. לכולם המבצע הזה נראה כמו ימות המשיח שבו היהודים שהתפזרו בעולם נקבצו בארץ-ישראל.
ספר מודפס
59.2 מחיר מוטבע על הספר 74
ניסינו שוב להדביק פתקים על קירות מנהרת-הזמן, כדי להגיע לארוע שאנחנו רוצים. איזה ארוע? בקשנו להגיע ליציאת מצרים.
אבל למנהרת-הזמן חוקים משלה. נכון, הגענו ליציאת בני-ישראל לארץ-ישראל ופגשנו את משה, אבל זו לא היתה מצרים וזה לא היה משה רבנו.
במחנה 'גאלה' שבתימן, לא רחוק מקברו של רבי שלום שבזי, היהודים לא האמינו לנו כשספרנו להם שנטוס במטוס לארץ-ישראל. מה זה מטוס? ציפור גדולה? נשר? איך זה מתרומם לשמים?
"זה... זה... איך קראת לנשר הזה?" שאל אותי הנער עם הפאות.
"אוירון," אמרתי לו, "מטוס." 
"מטוס..." הוא חזר על דברי, "מטוס... וזה, כלומר הנשר הזה, יביא אותנו עד ארץ-ישראל? ככה?" הוא פרש את ידיו לצדדים, "עם הכנפים האלה?"
אחרים ראו במטוס מעין מרבד קסמים, שהביא את היהודים לארץ-ישראל. לכולם המבצע הזה נראה כמו ימות המשיח שבו היהודים שהתפזרו בעולם נקבצו בארץ-ישראל.
רסלינגיולי 2018היסטוריה ופוליטיקה230 עמ' מודפסים
דיגיטלי40
מודפס67.2
ירושלים של עולי תימן
ספר דיגיטלי
40
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84
עם כיבוש תימן על ידי הטורקים בשנת 1872 נכללו תימן וארץ ישראל במסגרת מדינית אחת של האימפריה העות'מנית. המעבר לארץ ישראל היה חופשי וללא הגבלות. זיקתם של יהודי תימן לארץ ישראל, אשר באה לידי ביטוי בתפילה ובפיוט, לצד התגברות שנאת המוסלמים בתימן ליהודים בשל ההגנה היחסית אשר לה זכו מהממשל העות'מני, הביאו לאכזבה משוויון הזכויות אשר להם ציפו, כל זאת בהשוואה לקהילות יהודים אחרות שהיו נתינים ברחבי האימפריה העות'מנית.
 
ספרו של דרור חוברה בוחן את מצבם החברתי, הדתי והכלכלי של עולי תימן בירושלים בין השנים 1948-1881. יש בו תיאור הגורמים המייחדים את המשתכנים התימנים משאר האוכלוסייה בירושלים, כמו גם הרקע והמגמות שהובילו אותם להתיישבות בשכונות שמחוץ לחומה. הספר מספק תיאור של חיי החברה והדת בשכונות השונות של ירושלים, אשר כוללים עניינים שבין אדם לחברו לצד אירועים חברתיים ייחודיים. הספר מציג תמונה מקיפה ורחבה של מכלול האתגרים שעמם התמודדו החברים בקהילת עולי תימן בשכונות ירושלים.
 
דרור חוברה מצליח להעביר את תחושת החיים המקיפה של חיי קהילה יהודית, ייחודית, דתית – קהילת עולי תימן בשכונות ירושלים. הספר מספק תמונת חיים מקיפה של חיי קהילה שעמודי התווך שלה שזורים בתהליכי התהוות של מוסדות קהילתיים בעלי אופי יהודי. ספרו של חוברה הוא מחקר היסטורי מקורי, הוא מבוסס על מחקרים שפורסמו ועל ארכיונים מרכזיים ופרטיים במטרה לחשוף את קורות העולים בירושלים והשתלבותם בחיי המעשה.
 
 
ד"ר דרור חוברה הוא מרצה במכללת אורות ישראל. כתב את עבודת הדוקטורט במחלקה לתולדות ישראל – אוניברסיטת בר אילן. מחקריו עוסקים בהיסטוריה-חברתית; חוברה מתמקד בהתיישבות עולי תימן הראשונים בשכונות שהוקמו בירושלים בשלהי המאה ה-19 ובאופן התנהלות חייהם בין השנים 1948-1881.
 
 
 
*ספר זה רואה אור בהוצאה משותפת של רסלינג והאגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר  
ספר דיגיטלי
40
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84
עם כיבוש תימן על ידי הטורקים בשנת 1872 נכללו תימן וארץ ישראל במסגרת מדינית אחת של האימפריה העות'מנית. המעבר לארץ ישראל היה חופשי וללא הגבלות. זיקתם של יהודי תימן לארץ ישראל, אשר באה לידי ביטוי בתפילה ובפיוט, לצד התגברות שנאת המוסלמים בתימן ליהודים בשל ההגנה היחסית אשר לה זכו מהממשל העות'מני, הביאו לאכזבה משוויון הזכויות אשר להם ציפו, כל זאת בהשוואה לקהילות יהודים אחרות שהיו נתינים ברחבי האימפריה העות'מנית.
 
ספרו של דרור חוברה בוחן את מצבם החברתי, הדתי והכלכלי של עולי תימן בירושלים בין השנים 1948-1881. יש בו תיאור הגורמים המייחדים את המשתכנים התימנים משאר האוכלוסייה בירושלים, כמו גם הרקע והמגמות שהובילו אותם להתיישבות בשכונות שמחוץ לחומה. הספר מספק תיאור של חיי החברה והדת בשכונות השונות של ירושלים, אשר כוללים עניינים שבין אדם לחברו לצד אירועים חברתיים ייחודיים. הספר מציג תמונה מקיפה ורחבה של מכלול האתגרים שעמם התמודדו החברים בקהילת עולי תימן בשכונות ירושלים.
 
דרור חוברה מצליח להעביר את תחושת החיים המקיפה של חיי קהילה יהודית, ייחודית, דתית – קהילת עולי תימן בשכונות ירושלים. הספר מספק תמונת חיים מקיפה של חיי קהילה שעמודי התווך שלה שזורים בתהליכי התהוות של מוסדות קהילתיים בעלי אופי יהודי. ספרו של חוברה הוא מחקר היסטורי מקורי, הוא מבוסס על מחקרים שפורסמו ועל ארכיונים מרכזיים ופרטיים במטרה לחשוף את קורות העולים בירושלים והשתלבותם בחיי המעשה.
 
 
ד"ר דרור חוברה הוא מרצה במכללת אורות ישראל. כתב את עבודת הדוקטורט במחלקה לתולדות ישראל – אוניברסיטת בר אילן. מחקריו עוסקים בהיסטוריה-חברתית; חוברה מתמקד בהתיישבות עולי תימן הראשונים בשכונות שהוקמו בירושלים בשלהי המאה ה-19 ובאופן התנהלות חייהם בין השנים 1948-1881.
 
 
 
*ספר זה רואה אור בהוצאה משותפת של רסלינג והאגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר  
טוטם ספריםאוקטובר 2016פרוזה מקור259 עמ' מודפסים
דיגיטלי35
מודפס59.2
אחותי הדסה
ספר דיגיטלי
35
ספר מודפס
59.2 מחיר מוטבע על הספר 74
ברומן החדש, "אחותי הדסה",לא חוששת הסופרת נעמי אחימור לכתוב על הבושה והכאב שהם מנת גורלה של חברה מסורתית, ושל אישה שטעמה מן הפרי האסור. "אחותי הדסה", הוא רומן מרתק המספר את סיפורה של תמר לוי, נערה ואישה צעירה הנלחמת על אהבה ועל עצמאות בכל כוחה. לתמר אין סיכויים פעמיים: ראשית, היא בת למשפחה תימנית שמרנית בעשור הראשון של המדינה, ושנית – היא הולכת ומתעוורת, אף שהיא מסתירה זאת בתחכום ובמאמצים כבירים. הישרדות? שיעור בגוונים של אור וחושך?
מאבקה של תמר על מאור עיניה, הוא בעצם מאבק נגד הציות העיוור שכופה המסורת הפטריארכלית, מאבק המסתיים בניצחון הגדול שמדליק מעט אור בחושך המתקרב.
זהו ספרה השני של הסופרת נעמי אחימור, אחרי "ילדה טובה, ילדה רעה", שגם בו תוארו עולי תימן בעשורים הראשונים למדינה. גם כאן אחימור מציירת ביד אמן סיפור שנמתח בין עדינות לכוח, ובכישרון וראייה חודרת היא טווה לנגד עינינו חיי נשים ונערות באותן משפחות אשר מגששות באפלה, בסבך קשיי היום יום.
ספר דיגיטלי
35
ספר מודפס
59.2 מחיר מוטבע על הספר 74
ברומן החדש, "אחותי הדסה",לא חוששת הסופרת נעמי אחימור לכתוב על הבושה והכאב שהם מנת גורלה של חברה מסורתית, ושל אישה שטעמה מן הפרי האסור. "אחותי הדסה", הוא רומן מרתק המספר את סיפורה של תמר לוי, נערה ואישה צעירה הנלחמת על אהבה ועל עצמאות בכל כוחה. לתמר אין סיכויים פעמיים: ראשית, היא בת למשפחה תימנית שמרנית בעשור הראשון של המדינה, ושנית – היא הולכת ומתעוורת, אף שהיא מסתירה זאת בתחכום ובמאמצים כבירים. הישרדות? שיעור בגוונים של אור וחושך?
מאבקה של תמר על מאור עיניה, הוא בעצם מאבק נגד הציות העיוור שכופה המסורת הפטריארכלית, מאבק המסתיים בניצחון הגדול שמדליק מעט אור בחושך המתקרב.
זהו ספרה השני של הסופרת נעמי אחימור, אחרי "ילדה טובה, ילדה רעה", שגם בו תוארו עולי תימן בעשורים הראשונים למדינה. גם כאן אחימור מציירת ביד אמן סיפור שנמתח בין עדינות לכוח, ובכישרון וראייה חודרת היא טווה לנגד עינינו חיי נשים ונערות באותן משפחות אשר מגששות באפלה, בסבך קשיי היום יום.
(6 דירוגים)
ידיעות ספרים2012ביוגרפיה334 עמ' מודפסים
דיגיטלי3248
קולי35
שחור
ספר דיגיטלי
3248מקורי
ספר קולי
35

שחור הוא סיפורו של זוהר ארגוב, מלידה ועד מוות, מבעד לעיניהם של 15 אנשים, הקרובים לו ביותר.

ארגוב נולד ב 1955- בשיכון המזרח. הוא החל לפרוח מיד, ניצנים קטנים שהפכו זר יפהפה ב-1975. תוך עשר שנים נשרף, ועוד שנתיים עד שמת בייסורים. ימיו האחרונים היו שחורים במיוחד.

מיד לאחר מותו של ארגוב יצא רינו צרור לסיבוב שיחות עם אנשי המעגל הראשון שלו. הוא ביקש עדויות. תיאורים מלאים על חייו של המלך. הוא התחיל באמו, יונה עורקבי ז"ל, מאז יצאה את תימן ברגל בדרכה לישראל; המשיך הלאה לאחותו, מלכה רדי, ומשם לעדויות מלאות של דמויות המפתח בחייו של ארגוב. ביניהם, ממובילי המחנה - אהובה עוזרי, אביהו מדינה, אהרון עמרם, שימי תבורי, יהודה קיסר, שוני גבריאלי - וגם האהובה, השכנה, המורה, ובת הזוג האחרונה.

"שחור", כך כונו אנשים מן הפרופיל של זוהר ארגוב. שחור, כשם הצבע. שחור, בלשון סלנג, ששורשיו מן המזרח, שעורו נוטה לכהה, שהגייתו שאובה מן הים-תיכוני, שתרבותו לא-משהו, והשכלתו על פי רוב לוקה בחסרים שונים. זהו "שחור". מושג מקביל ל"דלת העם", שפירושו פרימיטיבי, שכוונתו שלא הגיע לדרגת מעלתנו, אנחנו האחים הלבנים. ארגוב נולד לתוך החוויה הזו, ינק אותה, סבב בה, חי אותה כל יום בחייו, ואיתה גם נחנק ומת בבית המעצר.

רינו צרור מבכירי העיתונאים בישראל, מוציא לאור את תעודת הזהות של זוהר בן יונה ועובדיה עורקבי, הוא זוהר ארגוב. המלך.

ספר דיגיטלי
3248מקורי
ספר קולי
35

שחור הוא סיפורו של זוהר ארגוב, מלידה ועד מוות, מבעד לעיניהם של 15 אנשים, הקרובים לו ביותר.

ארגוב נולד ב 1955- בשיכון המזרח. הוא החל לפרוח מיד, ניצנים קטנים שהפכו זר יפהפה ב-1975. תוך עשר שנים נשרף, ועוד שנתיים עד שמת בייסורים. ימיו האחרונים היו שחורים במיוחד.

מיד לאחר מותו של ארגוב יצא רינו צרור לסיבוב שיחות עם אנשי המעגל הראשון שלו. הוא ביקש עדויות. תיאורים מלאים על חייו של המלך. הוא התחיל באמו, יונה עורקבי ז"ל, מאז יצאה את תימן ברגל בדרכה לישראל; המשיך הלאה לאחותו, מלכה רדי, ומשם לעדויות מלאות של דמויות המפתח בחייו של ארגוב. ביניהם, ממובילי המחנה - אהובה עוזרי, אביהו מדינה, אהרון עמרם, שימי תבורי, יהודה קיסר, שוני גבריאלי - וגם האהובה, השכנה, המורה, ובת הזוג האחרונה.

"שחור", כך כונו אנשים מן הפרופיל של זוהר ארגוב. שחור, כשם הצבע. שחור, בלשון סלנג, ששורשיו מן המזרח, שעורו נוטה לכהה, שהגייתו שאובה מן הים-תיכוני, שתרבותו לא-משהו, והשכלתו על פי רוב לוקה בחסרים שונים. זהו "שחור". מושג מקביל ל"דלת העם", שפירושו פרימיטיבי, שכוונתו שלא הגיע לדרגת מעלתנו, אנחנו האחים הלבנים. ארגוב נולד לתוך החוויה הזו, ינק אותה, סבב בה, חי אותה כל יום בחייו, ואיתה גם נחנק ומת בבית המעצר.

רינו צרור מבכירי העיתונאים בישראל, מוציא לאור את תעודת הזהות של זוהר בן יונה ועובדיה עורקבי, הוא זוהר ארגוב. המלך.

דיגיטלי35
בת הקודש
ספר דיגיטלי
35

הרומן "בת הקודש" פורש בפני הקורא את סיפור חייה של בתיה (בניה בתימנית) בתימן של שנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת. בגיל שנתיים מתה אמה ודודתה אמצה אותה כבת. בתיה גדלה עם ארבעה ילדי  משפחת מדאני.

בתיה גדלה לעלמה מכירה תודה, צנועה וביישנית. עוד בנעוריה המוקדמים היא מחוזרת בעקשנות על ידי שלום בן שלום, ממנו היא בורחת תדיר עד גיל 17. אחרי נישואיה לשלום בן שלום היא נוסעת לגור עם אמו וכעבור שנה הם יוצאים למסע רגלי עד עדן תחנת המעבר לישראל

קשיים רבים חווה בתיה בחייה, אבל היא תולה זאת בגורל יתמותה ומקבלת הכל בהבנה

עד שהיא הופכת אישה ואם. אז היא הופכת דעתנית, בטוחה בעצמה ונחושה לשמור על זכויותיה.

הסיפור מציג את התרבות היפה של תימן (מנהגים, מאכלים), ואת חכמת החיים.

ספר דיגיטלי
35

הרומן "בת הקודש" פורש בפני הקורא את סיפור חייה של בתיה (בניה בתימנית) בתימן של שנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת. בגיל שנתיים מתה אמה ודודתה אמצה אותה כבת. בתיה גדלה עם ארבעה ילדי  משפחת מדאני.

בתיה גדלה לעלמה מכירה תודה, צנועה וביישנית. עוד בנעוריה המוקדמים היא מחוזרת בעקשנות על ידי שלום בן שלום, ממנו היא בורחת תדיר עד גיל 17. אחרי נישואיה לשלום בן שלום היא נוסעת לגור עם אמו וכעבור שנה הם יוצאים למסע רגלי עד עדן תחנת המעבר לישראל

קשיים רבים חווה בתיה בחייה, אבל היא תולה זאת בגורל יתמותה ומקבלת הכל בהבנה

עד שהיא הופכת אישה ואם. אז היא הופכת דעתנית, בטוחה בעצמה ונחושה לשמור על זכויותיה.

הסיפור מציג את התרבות היפה של תימן (מנהגים, מאכלים), ואת חכמת החיים.

דיגיטלי35
שוקולד מריר
ספר דיגיטלי
35
הספר שוקולד מריר מספר את קורותיו של יוסף – ילד תימני בן ארבע, שהוברח מכפרו שבתימן לפלשתינה. לבד, מנותק ממשפחתו, גדל יוסף ושרד, למרות הקשיים הרבים. זהו סיפור נוגע ללב, על בחירה בחיים, על כוח נשי, על התמדה ועקשנות, על תפילות שלא נענו ועל אלו שנענו, דרך נופי תימן וריחותיה, ועד לפלשתינה של המנדט הבריטי ומדינת ישראל בתחילת דרכה. הספר מבוסס על סיפור אמיתי.
זהו ספרו הראשון, ספר שמאז היותו צעיר ידע שיכתוב אותו, רק לא ידע מתי. הציור שעל העטיפה מאת האמן שי כהן צויר בשוקולד מריר 70% על לוח זכוכית.
ספר דיגיטלי
35
הספר שוקולד מריר מספר את קורותיו של יוסף – ילד תימני בן ארבע, שהוברח מכפרו שבתימן לפלשתינה. לבד, מנותק ממשפחתו, גדל יוסף ושרד, למרות הקשיים הרבים. זהו סיפור נוגע ללב, על בחירה בחיים, על כוח נשי, על התמדה ועקשנות, על תפילות שלא נענו ועל אלו שנענו, דרך נופי תימן וריחותיה, ועד לפלשתינה של המנדט הבריטי ומדינת ישראל בתחילת דרכה. הספר מבוסס על סיפור אמיתי.
זהו ספרו הראשון, ספר שמאז היותו צעיר ידע שיכתוב אותו, רק לא ידע מתי. הציור שעל העטיפה מאת האמן שי כהן צויר בשוקולד מריר 70% על לוח זכוכית.
(דירוג אחד)
רסלינגדצמבר 2005עיון205 עמ' מודפסים
דיגיטלי40
מודפס63.2
סיפורה של להקה
ספר דיגיטלי
40
ספר מודפס
63.2 מחיר מוטבע על הספר 79
שרה לוי-תנאי ייסדה את תיאטרון-מחול ענבל בשנת 1949. בשנת 1951, בכנס המחולות בקיבוץ דליה, ראה אותה לראשונה ג'רום רובינס (הכוריאוגרף הנודע של "סיפור הפרברים") ואמר: "היא גאון", ויותר מאוחר הכתיר אותה כ"אחד משלושת הכוריאוגרפים הגדולים בעולם". ואכן, שרה לוי-תנאי, אשר בשנת 1973 קיבלה את פרס ישראל למחול, שייכת לקטגוריה של אומנים גדולים אשר פרצו דרך חדשה.
שרה לוי-תנאי, בת העדה התימנית, גדלה והתחנכה בארץ. כאומנית, חשה צורך לחזור למקורותיה – המזרח בכלל ויהודי תימן בפרט – אשר מהם שאבה את ההשראה ליצירתה בענבל. חרף העובדה שהתחנכה על ברכי התרבות המערבית, היא וענבל מצאו עצמם בעין הסערה של הבעיה העדתית, כמו גם בשאלת אופיים של התרבות והאומנות בישראל.
הספר "סיפורה של להקה" מביא בלשון בהירה את סיפורה של שרה לוי-תנאי ולהקת ענבל – מהימים הראשונים של ייסוד הלהקה ועד לפרישתה של לוי-תנאי – תוך כדי תיאור ההתקבלות המסוכסכת של הלהקה על ידי מבקרי התרבות בישראל, לצד הערצתה הבלתי מסויגת באירופה ובארצות הברית, כמו גם לצד הצגת המתח הבלתי פתור, אשר ליוה את הלהקה מראשית ימיה, בין מחול "פולקלוריסטי-מסורתי", אשר שואב את שפתו מהמקורות העבריים, לבין ריקוד מודרני של כוריאוגרפית כריזמטית, אשר בוראת שפת סימנים חדשה.
 
גילה טולידאנו היא מהמייסדים של להקת ענבל. הייתה יד ימינה של שרה לוי-תנאי במשך 26 שנה. בשמונה השנים האחרונות לעבודתה שימשה כמנכ"לית של תיאטרון-מחול ענבל. בשנת 1984 הקימה את הספרייה הישראלית למחול ואת ארכיון תיעוד המחול בישראל, ושימשה כמנהלת הספרייה במשך 14 שנה.
ספר דיגיטלי
40
ספר מודפס
63.2 מחיר מוטבע על הספר 79
שרה לוי-תנאי ייסדה את תיאטרון-מחול ענבל בשנת 1949. בשנת 1951, בכנס המחולות בקיבוץ דליה, ראה אותה לראשונה ג'רום רובינס (הכוריאוגרף הנודע של "סיפור הפרברים") ואמר: "היא גאון", ויותר מאוחר הכתיר אותה כ"אחד משלושת הכוריאוגרפים הגדולים בעולם". ואכן, שרה לוי-תנאי, אשר בשנת 1973 קיבלה את פרס ישראל למחול, שייכת לקטגוריה של אומנים גדולים אשר פרצו דרך חדשה.
שרה לוי-תנאי, בת העדה התימנית, גדלה והתחנכה בארץ. כאומנית, חשה צורך לחזור למקורותיה – המזרח בכלל ויהודי תימן בפרט – אשר מהם שאבה את ההשראה ליצירתה בענבל. חרף העובדה שהתחנכה על ברכי התרבות המערבית, היא וענבל מצאו עצמם בעין הסערה של הבעיה העדתית, כמו גם בשאלת אופיים של התרבות והאומנות בישראל.
הספר "סיפורה של להקה" מביא בלשון בהירה את סיפורה של שרה לוי-תנאי ולהקת ענבל – מהימים הראשונים של ייסוד הלהקה ועד לפרישתה של לוי-תנאי – תוך כדי תיאור ההתקבלות המסוכסכת של הלהקה על ידי מבקרי התרבות בישראל, לצד הערצתה הבלתי מסויגת באירופה ובארצות הברית, כמו גם לצד הצגת המתח הבלתי פתור, אשר ליוה את הלהקה מראשית ימיה, בין מחול "פולקלוריסטי-מסורתי", אשר שואב את שפתו מהמקורות העבריים, לבין ריקוד מודרני של כוריאוגרפית כריזמטית, אשר בוראת שפת סימנים חדשה.
 
גילה טולידאנו היא מהמייסדים של להקת ענבל. הייתה יד ימינה של שרה לוי-תנאי במשך 26 שנה. בשמונה השנים האחרונות לעבודתה שימשה כמנכ"לית של תיאטרון-מחול ענבל. בשנת 1984 הקימה את הספרייה הישראלית למחול ואת ארכיון תיעוד המחול בישראל, ושימשה כמנהלת הספרייה במשך 14 שנה.
דיגיטלי37
אבי ואהלי
ספר דיגיטלי
37
"בשנותיו האחרונות של אבי, כשהייתי פותח בשיחה ואומר לו ‘אבּא’, היה הוא משיב לי, ‘אָה, אֲבִּי וּאַהְלִי’, וחשתי שבמלים הללו נמסכה אהבה גדולה. ‘אבּי ואהלי’ פירושו ‘אבי וכל משפחתי’; ובתשובתו זו אבי התכוון לומר לי שאני בשבילו הכל – אביו, אמו, אחיו ואחיותיו וילדיו וכל בני המשפחה גם יחד. הכל. מבחינתנו, המשפחה היתה כל העולם. מה שמחוץ למשפחתנו – זה העולם החיצוני. כל עוד אבי חי, לא הבנתי את הפירוש המדויק של הביטוי, אבל חשתי את כל הרגש והמשמעות העמוקה שנמסכו בו."

הילד התימני שזכה כבר כפעוט לכינוי האשכנזי יענקלה, מה שגרם לכמה אי-הבנות משעשעות, מבקש בספרו לצייר תמונה שלמה ככל האפשר של משפחתו הענפה, שהיתה ונותרה עבורו עולם ומלואו. בעזרת סיפורים ואנקדוטות מהחיים ובסגנונו המיוחד, בבחינת מועט המחזיק את המרובה, נפרשות לא רק תולדות המשפחה אלא גם תרבות מרתקת, שהגיעה לישראל לפני קום המדינה והתעצבה בשכונות של תל-אביב וגבעתיים, על שפתה, מנהגיה, מאכליה וטיפוסיה הציוריים, ובהם היוצרת והמוזיקאית אהובה עוזרי ז"ל, הזמרת שושנה דמארי ז"ל, ודמויות מוכרות נוספות מהתרבות הישראלית. 
ספר דיגיטלי
37
"בשנותיו האחרונות של אבי, כשהייתי פותח בשיחה ואומר לו ‘אבּא’, היה הוא משיב לי, ‘אָה, אֲבִּי וּאַהְלִי’, וחשתי שבמלים הללו נמסכה אהבה גדולה. ‘אבּי ואהלי’ פירושו ‘אבי וכל משפחתי’; ובתשובתו זו אבי התכוון לומר לי שאני בשבילו הכל – אביו, אמו, אחיו ואחיותיו וילדיו וכל בני המשפחה גם יחד. הכל. מבחינתנו, המשפחה היתה כל העולם. מה שמחוץ למשפחתנו – זה העולם החיצוני. כל עוד אבי חי, לא הבנתי את הפירוש המדויק של הביטוי, אבל חשתי את כל הרגש והמשמעות העמוקה שנמסכו בו."

הילד התימני שזכה כבר כפעוט לכינוי האשכנזי יענקלה, מה שגרם לכמה אי-הבנות משעשעות, מבקש בספרו לצייר תמונה שלמה ככל האפשר של משפחתו הענפה, שהיתה ונותרה עבורו עולם ומלואו. בעזרת סיפורים ואנקדוטות מהחיים ובסגנונו המיוחד, בבחינת מועט המחזיק את המרובה, נפרשות לא רק תולדות המשפחה אלא גם תרבות מרתקת, שהגיעה לישראל לפני קום המדינה והתעצבה בשכונות של תל-אביב וגבעתיים, על שפתה, מנהגיה, מאכליה וטיפוסיה הציוריים, ובהם היוצרת והמוזיקאית אהובה עוזרי ז"ל, הזמרת שושנה דמארי ז"ל, ודמויות מוכרות נוספות מהתרבות הישראלית. 
(דירוג אחד)
ספרי ניבמאי 2020פרוזה מקור418 עמ' מודפסים
דיגיטלי35
לך נכספה נפשי
ספר דיגיטלי
35
"מכל הרכוש לקחו רק שלושה חמורים ועליהם שמו את המעט. קשה לארוז חיים שלמים על שלושה חמורים."
 
"יהודית התגברה על חששותיה. היא הבינה שאין לה ברירה ושקעה ברחמים עצמיים על מר גורלה, גורל נערה צעירה שאביה כופה עליה נישואים שאין היא רוצה בהם. אביה משיא אותה לאדם שגילו כמעט פי שלושה מגילה. היא, בת השבע-עשרה, נישאת למורי עווד בן הארבעים וחמש". 
 
לך נכספה נפשי מגולל את סיפורן המרתק של שתי משפחות בתימן, המרוחקות גיאוגרפית זו מזו, אשר כל אחת מהן מחליטה לעלות לארץ ישראל. במסען הארוך רצוף התלאות בחולות המדבר ובהריה הגבוהים של תימן אל עבר הארץ הנכספת, מסע שנמשך כשבע שנים, יקשור הגורל בין שתיהן.
אירוע רודף אירוע, ולקוראים מתגלים חיים ואנשים מיוחדים שבזכות אישיותם הכובשת והמסעירה שורדים את קשיי העלייה והחיים בארץ. 
לך נכספה נפשי פותח צוהר לאורחות החיים בתימן, למנהגי הלידה והנישואים, למעמד ועוד ומתאר את הווי החיים בישראל בימי ראשיתה. 
 
שושנה (יוסף) שובי — נשואה, אימא לארבעה ילדים וסבתא לנכדים —  היא ציירת, פסלת ומורה לאומנות בגמלאות. "לך נכספה נפשי" ספר הביכורים שלה, ובו היא מעלה על הכתב את קורות משפחתה כפי ששמעה אותם מפי אימה. 
ספר דיגיטלי
35
"מכל הרכוש לקחו רק שלושה חמורים ועליהם שמו את המעט. קשה לארוז חיים שלמים על שלושה חמורים."
 
"יהודית התגברה על חששותיה. היא הבינה שאין לה ברירה ושקעה ברחמים עצמיים על מר גורלה, גורל נערה צעירה שאביה כופה עליה נישואים שאין היא רוצה בהם. אביה משיא אותה לאדם שגילו כמעט פי שלושה מגילה. היא, בת השבע-עשרה, נישאת למורי עווד בן הארבעים וחמש". 
 
לך נכספה נפשי מגולל את סיפורן המרתק של שתי משפחות בתימן, המרוחקות גיאוגרפית זו מזו, אשר כל אחת מהן מחליטה לעלות לארץ ישראל. במסען הארוך רצוף התלאות בחולות המדבר ובהריה הגבוהים של תימן אל עבר הארץ הנכספת, מסע שנמשך כשבע שנים, יקשור הגורל בין שתיהן.
אירוע רודף אירוע, ולקוראים מתגלים חיים ואנשים מיוחדים שבזכות אישיותם הכובשת והמסעירה שורדים את קשיי העלייה והחיים בארץ. 
לך נכספה נפשי פותח צוהר לאורחות החיים בתימן, למנהגי הלידה והנישואים, למעמד ועוד ומתאר את הווי החיים בישראל בימי ראשיתה. 
 
שושנה (יוסף) שובי — נשואה, אימא לארבעה ילדים וסבתא לנכדים —  היא ציירת, פסלת ומורה לאומנות בגמלאות. "לך נכספה נפשי" ספר הביכורים שלה, ובו היא מעלה על הכתב את קורות משפחתה כפי ששמעה אותם מפי אימה. 
דיגיטלי39
הרקמה שבינינו
ספר דיגיטלי
39

 הרקמה שבינינו הוא ספר על אנשים. על חיבורים בין אנשים. חיבורים שאינינו יכולים לראות אך אנו יכולים להרגיש. המחברת מתארת את תהליך הגדילה שלה במשפחה מסורתית שהגיעה מתימן לישראל. היא מתמקדת בתיאורי מערכות היחסים בבית ובקהילה.
כילדה היא מתבוננת בסקרנות במה שמתרחש, מעלה תובנות ותפישות שלה לגבי מערכות יחסים, בתוך מסע החיים האישי שלה. לימים, היא תהפוך למטפלת באנשים, בתחומים מגוונים, אך בעיקר בנושא מערכות יחסים. בעקבות משבר בזוגיות שלה, יצרה מודל מוחשי ייחודי ומקורי, העושה אנלוגיה ממבנה רקמת החיבור ותפקידיה בגוף האדם, למערכות יחסים. בספר מובאים כלים מעשיים ודוגמאות המעניקים אפשרות להיטיב ולהעמיק את הקשרים בין בני זוג.

"שילוב מרתק בין האישי למקצועי המדעי והסיפורי".
- פרופסור ורד נבו סלונים, אוניברסיטת בן גוריון.


"ספרה של גילה בלפר מרשים, אמין. הרגישות והכנות מאפשרים להציג בחדות סיטואציות, מצבים משפחתיים ואנושיים. המטפורה - רקמת החיבור מתאימה מאוד למודל כפי שהוא מוצג בספר".

- פרופסור יצחק בן מרדכי, אוניברסיטת בן גוריון.


גילה בלפר, עובדת סוציאלית בהכשרתה שמאחוריה למעלה מ-30 שנות ניסיון בהתערבויות טיפוליות, מנחה ומטפלת ביחידים ובזוגות, למדה טיפול זוגי, אימאגו, את תרפיית הגשטאלט, למדה ולימדה NLP ודמיון מודרך. בעבודתה היא משלבת את השיטות הטיפוליות ומתאימה אותן למטופליה, ומעבירה סדנאות והרצאות בנושא מערכות יחסים. בלפר היא תושבת הנגב, נשואה ואם לשתי בנות. "הרקמה שבינינו" הוא ספרה הראשון.

ספר דיגיטלי
39

 הרקמה שבינינו הוא ספר על אנשים. על חיבורים בין אנשים. חיבורים שאינינו יכולים לראות אך אנו יכולים להרגיש. המחברת מתארת את תהליך הגדילה שלה במשפחה מסורתית שהגיעה מתימן לישראל. היא מתמקדת בתיאורי מערכות היחסים בבית ובקהילה.
כילדה היא מתבוננת בסקרנות במה שמתרחש, מעלה תובנות ותפישות שלה לגבי מערכות יחסים, בתוך מסע החיים האישי שלה. לימים, היא תהפוך למטפלת באנשים, בתחומים מגוונים, אך בעיקר בנושא מערכות יחסים. בעקבות משבר בזוגיות שלה, יצרה מודל מוחשי ייחודי ומקורי, העושה אנלוגיה ממבנה רקמת החיבור ותפקידיה בגוף האדם, למערכות יחסים. בספר מובאים כלים מעשיים ודוגמאות המעניקים אפשרות להיטיב ולהעמיק את הקשרים בין בני זוג.

"שילוב מרתק בין האישי למקצועי המדעי והסיפורי".
- פרופסור ורד נבו סלונים, אוניברסיטת בן גוריון.


"ספרה של גילה בלפר מרשים, אמין. הרגישות והכנות מאפשרים להציג בחדות סיטואציות, מצבים משפחתיים ואנושיים. המטפורה - רקמת החיבור מתאימה מאוד למודל כפי שהוא מוצג בספר".

- פרופסור יצחק בן מרדכי, אוניברסיטת בן גוריון.


גילה בלפר, עובדת סוציאלית בהכשרתה שמאחוריה למעלה מ-30 שנות ניסיון בהתערבויות טיפוליות, מנחה ומטפלת ביחידים ובזוגות, למדה טיפול זוגי, אימאגו, את תרפיית הגשטאלט, למדה ולימדה NLP ודמיון מודרך. בעבודתה היא משלבת את השיטות הטיפוליות ומתאימה אותן למטופליה, ומעבירה סדנאות והרצאות בנושא מערכות יחסים. בלפר היא תושבת הנגב, נשואה ואם לשתי בנות. "הרקמה שבינינו" הוא ספרה הראשון.

צפית ב-30 ספרים מתוך 297