ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
רביעיית מיתרים
אנה אנקוויסט

תקציר

רביעיית מיתרים נראה תחילה כעוד יצירת סיפורת משובחת אופיינית של אנה אנקוויסט, הסופרת ההולנדית הגדולה האהובה באירופה ובארץ. אבל ברבע האחרון שלו מצליח הרומאן הזה להפתיע אפילו את עצמו, כי הוא מתגלגל להיות טקסט מסוג שאנקוויסט לא כתבה מעולם, מעֵין מותחן פשע, ומסתבר שהיא שולטת להפליא בז'אנר, והאיפוק המפורסם שלה בוהק בו בלבוש חדש.
 הסיפור ממוקם במרכז אמסטרדם, סביב נהר האֵיי וסירת־מגורים העוגנת בו, בעתיד קרוב האורב במרחק פסיעה, עתיד של עולם מנוכר, שבו אנו הולכים ומאבדים את הנכסים החברתיים והתרבותיים שלנו, וגם את הצורך בקשב אמפתי. הציניות של השחיתות השלטונית חוגגת, שרים ופקידים בכירים משוחדים ונסחטים, פושעים כלואים שולחים יד ארוכה אל מעֵבר לחומות הכלא.
 ארבעת הנגנים החובבים – רופאה, בונה־כינורות, אחות ומנהל מרכז המוזיקה שנסגר – הנפגשים תדיר בסירת־המגורים לנגן מוזיקה־לשם־מוזיקה ברביעיית המיתרים, הם יוצאי־דופן: בלי מוזיקה היו אבודים. לכל אחד מהם, כך הולך ומתחוור, "חבילה" משלו, ורִיק של שתיקה מרוחקת שורר בינם לבין בני־זוגם בהווה או בעבר. הרביעייה הקאמרית היא המפלט שלהם, המקום המזוקק של קשב וקרבה אנושית, אשר בו, בלי מלים, על כל אחד מהם להרגיש את כוונת שותפו ולתמוך בו, להוביל בעדינות או להניח לעצמו להיות מוּבל, ליזום מתוך התחשבות או להצטרף.
 בעלילה מקבילה מתפתחת קִרבה מפתיעה מלאת נפש בין המורה הבכיר שלהם לצ'לו לפני שנים – היום זקן מותש בן למעלה מ־80, שאינו מסתדר עם חידושיו הטכנולוגיים של העולם – לבין נער מוסלמי, בן של מבקשי מקלט ממרוקו.
 זרע פורענות שזורעת בנאיביות אחת מנגניות הרביעייה יזמן אל הספינה אורח לא־קרוא, שיאיים להפוך גם את המפלט המוזיקלי לאשליה.

המוזיקה, היא תציל אותך / רן בן-נון
הסופרת ההולנדית הנערצת יצרה דיסטופיה קודרת, עם שביב של תקווה
המוזיקה, היא תציל אותך / רן בן-נון
הסופרת ההולנדית הנערצת יצרה דיסטופיה קודרת, עם שביב של תקווה
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • המוזיקה, היצירה, היא המפלט האחרון; היא תציל אותנו כשהכל מסביב מתמוטט וקורס, היא האור שבאפלה. גיבורי "רביעיית מיתרים" של אנה אנקוויסט יעשו הכול כדי להגיע למפגש הנגינה על סירתו של נגן הוויולה, כי זה בערך מה שנשאר להם בחיים האלה. יש להם קריירות שהולכות ומצטמצמות או חיי משפחה שהולכים ומתפרקים, אבל כל אלה הם עולם הולך ונעלם שרק הנגינה צובעת אותו בצבעים חיים יותר לכמה דקות או שעות. מרחוק צופה בהם בקינאה מסוימת רייניר, המורה למוזיקה הקשיש שלהם, שהיה רוצה להצטרף אליהם, אבל הכבוד העצמי עוצר בעדו – הוא לא יהיה הגלגל החמישי ברביעיית מיתרים. בבדידותו הוא יוצר קשר מיוחד עם ילד בן מהגרים מהשכונה, חיבור שהופך אט אט מחשש וחשדנות לחיבה עמוקה, שבבסיסה אהבה אמיתית לצלילי הקלאסיקות הנצחיות.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • החזרה/ אלינור קטון
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קשה וקודר מהרגיל אצל אנקוויסט.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • אם להודות על האמת, הנגינה שלהם לא מבריקה במיוחד וגם החיבור לא מאוד מרשים, אבל זה בכלל לא הנושא – רביעיית המיתרים היא בעצם קבוצת תמיכה שבה אפשר לדבר על הכול: אבטלה, אובדן, שכול, כאב. אחרי החזרה הם יושבים על בירה ומשוחחים, נוצרות חברויות אמת ואפילו רומן מזדמן, קשרים מתהדקים.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • בעתיד הקרוב, הדיסטופי והאומלל שיצרה אנקוויסט בגאונותה, החיבור הזה יקר מפז. הסופרת ההולנדית הנערצת מזהה תהליכים שהאנושות מצויה בהם כבר עכשיו, ומגבירה אותם רק בפעימה אחת כדי להראות עד כמה אנו קרובים לקטסטרופה: עוד טיפה אלימות, עוד קצת שחיתות, מעט יותר כדורגל ומעט פחות מוזיקה, והגיהינום כבר כאן.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • הספר הזה, מ-2014, הוא לא אחד משיאיה של אנקוויסט (אם כי הוא עדיין נפלא בדרכו).
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • הלן, כינור שני, אחות סיעודית המתמודדת עם עודף משקל ויוצרת בתמימות קשר עם אסיר מסוכן בלי לדעת לאן הוא עלול להוביל אותה ואת חבריה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "מה עוד נשאר לנו? עם טיפת חוסר־מזל יש לפנינו עוד מחצית מהחיים, צריך לשאת אותה, יותר מזה, צריך למלא אותה".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • אמסטרדם, אבל העיר היפה של היום, לא המכוערת של אנקוויסט.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • כן. אנקוויסט, גם לא בשיאה, היא אחת הסופרות החשובות והמשפיעות בעולם כיום.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • אי אפשר לחיות זמן רב כל כך לצד האלימות הגואה בלי שהיא תגיע אליך ותפלוש לתוך חייך. זה מה שקורה גם לרביעיית המיתרים החביבה שלנו בחלקו האחרון של הספר. האמונה בטוב שבעולם ובכוחה המרפא של המוזיקה, נשברת ומתרסקת אל תוך מציאות של אימה גולמית. אבל אם תחפשו את התקווה, תמצאו אותה, כמו רייניר הזקן, דווקא בדמויות שהכי מעוררות חשד. הזר, האחר, הוא זה שיוכל להצילנו, כי בסופו של דבר, הוא בדיוק כמונו: בסך הכל אדם אחד, קטן, שמחפש רק שקט, שלווה וחיים רגילים בעולם קשה ועוין.