ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9
להיות גבר
ניקול קראוס

תקציר

ביצירה המופתית הזאת ניקול קראוס צוללת ללא מורא לעומק היחסים בין גברים ונשים ולשלל המתחים שהם מעוררים מאז ראשית הימים. 
קובץ הסיפורים להיות גבר נע סביב העולם ובמרחבי ההווה ומציג דמויות גבריות שונות - אבות, מאהבים, חברים, ילדים, פתיינים, ואפילו בעל אבוד שאולי לא היה כלל בעל מעולם. 
הסיפורים משקפים ומהדהדים להפליא זה את זה באיזון כה מכוּונן ומדויק, שחוויית הקריאה היא כמו של רומן. הדים בוקעים משלל זירות החיים: הורים מזדקנים ותינוקות בני יומם; פריחה של נערה מתבגרת ופליאה נוכח העוצמה המינית המתעוררת; פערי הדורות וחוזים חריגים חדשים שנחתמים בינינו לבין החיים; השתאות על תעלומת החיים שבהווה ועל העתיד הממתין בפתח.
להיות גבר מטיל זרקור עז, ממוקד, על הכוחות המניעים את הקיום האנושי: סקס, כוח, אלימות, תשוקה, גילוי עצמי, התבגרות. בדרכה העמוקה, הנוקבת, המבריקה, קראוס מטלטלת את הקורא וחודרת ללבו אגב חשיפת החולשה והעוצמה הטבועות בקיום האנושי, האנושי מדי.

"אוסף מהודק וחיוני, המתנוצץ בתובנות וברגעים של יופי כתוב להפליא. הוא מעורר צחוק חסר בושה, הוא מעלה מחשבות עמוקות... בספר המרהיב הזה שזורים יחדיו עדינות, שמחה וצער."
בוסטון גלוב
"אוסף משובח... תיאוריה של קראוס את הניואנסים הדקים של סקס ואהבה, אינטימיות ותלות... סיפוריה תופסים את הדמויות ברגעים בחייהן שבהם הן רעבות לחוויות ופתוחות לאפשרויות, והפתיחוּת הזאת משתקפת בסיפורים עצמם: עלילות בהולות וחיות מכדי לאפשר
קווי־עלילה מדויקים, פתרונות פשטניים או תשובות קלות."
 ניו יורק טיימס
"קראוס חוקרת את הקשרים הסבוכים של אומנות
  התקשורת האנושית. "
סן פרנסיסקו כרוניקל
"שוֹט חזק וארוך של גאונות... זה כמו לבלות את הלילה בשיחה עם חבר מבריק. 'להיות גבר' הוא אוסף סיפורים שאפשר ללכת בו לאיבוד, ולגלות בתוכו את עושר האפשרויות שהעולם הזה מציע."
וושינגטון פוסט 
"ניקול קראוס היא מהאמיצים והמקוריים שבסופרים בני דורה."
מילווקי ג'ורנל סנטינל 
"קראוס הוא סטייליסטית פיוטית, הפרוזה שלה מעניקה משקל עצום לכאב ולמאבקים של הדמויות שלה".
פילדלפיה אינקוויירר
“לקראוס יש רגישות מדהימה לעלוּם ולבלתי נתפס."
שיקגו טריביון
"מפגן של תובנות עומק ושל גילוי עצמי - טוב יותר מכל מי שכותב כיום." 
O, מגזין אופרה

ניקול קראוס (ילידת 1974, לונג איילנד) היא סופרת יהודייה־אמריקנית בוגרת האוניברסיטאות סטנפורד ואוקספורד. מחברת הספרים יער אפל, בית גדול, תולדות האהבה ואדם נכנס לחדר. יצירותיה התפרסמו במגזינים ניו יורקר, אטלנטיק, הרפר'ס מגזין ואסקווייר, ובאוספי The Best American Short Stories, וספריה תורגמו ליותר מ־35 שפות. כיום היא מכהנת כסופרת הבית במכון Mind Brain Behavior באוניברסיטת קולומביה ומתגוררת בברוקלין, ניו יורק.

וזה בכלל ספר על נשים / רן בן-נון
הסופרת היהודייה-אמריקנית האהובה בקובץ סיפורים עצוב-מצחיק מבריק
וזה בכלל ספר על נשים / רן בן-נון
הסופרת היהודייה-אמריקנית האהובה בקובץ סיפורים עצוב-מצחיק מבריק
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • בת למשפחה יהודית ניו יורקית קלאסית, שטופת תסביכי רדיפה, מבלה שנה בז'נבה לכבוד ההתמחות של אביה הרופא במחלקת הטראומה היוקרתית בבית החולים המקומי. כך נפתח "להיות גבר", קובץ הסיפורים החדש של הסופרת האמריקאית הכי יהודייה וכמעט ישראלית שיש. השנה היא 87' וגיבורת הסיפור, "שוויץ", נשלחת לבית ספר צרפתי נוקשה לבנות, ונאלצת ללון במעין פנסיון המנוהל על ידי מטרונית חמורת סבר. מתגוררות במקום שלוש צעירות נוספות, שהמרשימה בהן היא סוראיה, נצר למשפחה פרסית גולה שעושה את כל מה שאסור – מעשנת, שותה ומבלה עם כמה גברים במקביל, עד שהיא נעצרת על בנקאי הולנדי מבוגר שמשתמש בה למשחקי מין משונים. בקיצור, יש כאן יצירת מופת קטנה, ומאוד קראוסית, על נשיות מלבלבת ובדיקות גבולות קיצונית.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • ספר הגברים/ ננו שבתאי
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • נעים וזורם, אבל עם עומק אינסופי.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • במרכז הספר עומדות שתי נובלות מופתיות שהראשונה בהן, "ימי סוף", עוקבת אחר נועה, בת לגרושים טריים מקליפורניה ההולכת ומתכלה בדליקות ענק. אביה הארכיאולוג חופר אי שם בתל מגידו, ארמגדון, האתר הרשמי של מלחמת גוג ומגוג ואחרית הימים. החורבן הכללי שמסביב מתחבר לסוף העולם הפרטי של נועה, שלא מכבר זרקה את החבר הראשון שלה בהתקף זעם פתאומי נטול סיבה. היא לבד בבית שפעם היתה בו משפחה חמה ואוהבת, ואצל קראוס גם הקריסה הכי טוטאלית נראית יפה עד דמעות.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • הנובלה השנייה, "הבעל", מספרת על תמר, פסיכולוגית ישראלית גרושה מניו יורק, שאמה האלמנה, המתגוררת בתל אביב, משליכה מעליה שנות דור של חשדנות ופראנויה ומפתחת קשר חדש וענוג עם קשיש זערורי וחביב. תמר לא יודעת את נפשה מדאגה ותסריטי אימה, ואילו קראוס מלהטטת בכתיבה קומית מושחזת, המשלבת בהשראה עילאית רבדים עמוקים של תסביכי רדיפה ומנטליות שואתית.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • גברים יחטפו פה מראה בלתי מחמיאה בעליל אל מול פרצופם המטופש.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • פרופסור ברודמן, גיבור הסיפור "זושא על הגג", הוא היסטוריון חוקר תולדות היהודים, שכבר נפרד מהעולם כשאושפז עם גידול בבטנו, אך באופן בלתי צפוי זכה בחיים חדשים שעימם פרספקטיבה מהפכנית - לחיות את הכאן ועכשיו. הסיפור הכי פילוסופי ואופטימי בקובץ.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "אין בעולם גבר, קשה ככל שיהיה, שלא תימצא איפשהו אישה שמתה לטפל בו".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • בין ניו יורק לתל אביב, סיפור פה סיפור שם, וזה יהיה מושלם.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • תמיד. קראוס היא אחת הכותבות הגדולות של התקופה, בשורה הראשונה של דור הסופרים היהודים-אמריקנים הנוכחי.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • גיבורת סיפור הנושא, החותם את הקובץ הנפלא הזה, היא גרושה יהודייה אמריקאית, שמסתובבת בעולם ונהנית בחברת שני גברים במקביל. הראשון הוא מתאגרף חובב גרמני עצום ממדים אך רגיש בדיוק במידה הנכונה, שגורם לה לתהות אם בזמן אחר היה יכול להיות קצין נאצי. השני הוא רפי הישראלי, בוגר סיירת שכמעט וחיסל משפחה שלמה של מפקד חיזבאללה בלבנון. קראוס צופה בריחוק אינטלקטואלי במודלים הגבריים שיצרה וגורמת לנו לתהות – מה יש בדבר הזה מלבד סקס? אקורד סיום גאוני לספר מבריק עד כאב – והוא בכלל על נשים.