המכון למחקרי ביטחון לאומי

(דירוג אחד)
דיגיטלי30
ביטחון לאומי במציאות 'נזילה'
ספר דיגיטלי
30

החל בשנות ה־80 של המאה ה־20 אנו עדים לעולם הולך ומשתנה המתאפיין, בין היתר, בכלכלה ניאו־ליברלית, בהגירה מוגברת ובטכנולוגיית מידע המתפתחת בקצב חסר תקדים. שינויים כמו אלה שוחקים את המבנה המדינתי המודרני, מאפשרים את כניסתם של שחקנים לא־מדינתיים למרכז התודעה הכלל־עולמית ומציבים אתגרי ביטחון חדשים, וביניהם: סכסוכים אתניים, מלחמות אזרחים, שימוש במערכות נשק אוטונומיות מבוססות רובוטיקה מתקדמת ומתקפות טרור במרחב הפיזי ובמרחב הסייבר. המאמרים המאוגדים בקובץ, פרי עטם של חוקרים צעירים ששולבו בתכנית המלגות ע"ש ניובאוור במכון למחקרי ביטחון לאומי , מציגים טענה לפיה השינויים בשדה המדיני, הכלכלי, הפוליטי והחברתי לצד אתגרי הביטחון החדשים מולם ניצבות מדינות "המערב" בעת הנוכחית, ובכלל זה מדינת ישראל, מייצרים סדר יום שונה לניתוח סוגיות של ביטחון ואסטרטגיה ואף מאתגרים את האופן בו אנו מגדירים מהו 'ביטחון לאומי'.

ספר דיגיטלי
30

החל בשנות ה־80 של המאה ה־20 אנו עדים לעולם הולך ומשתנה המתאפיין, בין היתר, בכלכלה ניאו־ליברלית, בהגירה מוגברת ובטכנולוגיית מידע המתפתחת בקצב חסר תקדים. שינויים כמו אלה שוחקים את המבנה המדינתי המודרני, מאפשרים את כניסתם של שחקנים לא־מדינתיים למרכז התודעה הכלל־עולמית ומציבים אתגרי ביטחון חדשים, וביניהם: סכסוכים אתניים, מלחמות אזרחים, שימוש במערכות נשק אוטונומיות מבוססות רובוטיקה מתקדמת ומתקפות טרור במרחב הפיזי ובמרחב הסייבר. המאמרים המאוגדים בקובץ, פרי עטם של חוקרים צעירים ששולבו בתכנית המלגות ע"ש ניובאוור במכון למחקרי ביטחון לאומי , מציגים טענה לפיה השינויים בשדה המדיני, הכלכלי, הפוליטי והחברתי לצד אתגרי הביטחון החדשים מולם ניצבות מדינות "המערב" בעת הנוכחית, ובכלל זה מדינת ישראל, מייצרים סדר יום שונה לניתוח סוגיות של ביטחון ואסטרטגיה ואף מאתגרים את האופן בו אנו מגדירים מהו 'ביטחון לאומי'.

דיגיטלי30
מערך המילואים לאן?
ספר דיגיטלי
30
מערך המילואים בצה"ל נמצא בעיצומו של תהליך עיצוב מחדש במהלך העשור האחרון. תהליך זה מושפע מהשינויים בסביבה האסטרטגית, במאפייני הלחימה ומתמורות מרחיקות לכת בחברה הישראלית. מזכר זה מציג עשרים מאמרים המהווים תוצר לסדנה משותפת בין המכון למחקרי ביטחון לאומי, המרכז למדעי ההתנהגות בצה"ל ומפקדת קצין מילואים ראשי על אודות מערך המילואים. המאמרים עוסקים בהיבטים שונים הקשורים לבנייתו, לניהולו ולהפעלתו של מערך המילואים וקשריו ההדדיים עם החברה הישראלית.  המסרים העיקריים של המזכר, המהווה צוהר למערך המילואים בהיבטים אסטרטגיים, צבאיים וחברתיים. הינם:
 
א. קיום מערך המילואים, בעיצובו הנוכחי, הינו נכון מבצעית וערכית, וזאת גם עקב היותו מרכיב יסוד בתפיסת צה"ל כצבא העם.
 
ב. גם במציאות של עימותים מוגבלים נזקק צה"ל לכוח אדם רב יותר מכפי שמעמידים לרשותו השירות הסדיר וצבא הקבע. לכן מערך מילואים גדול בצה"ל הוא הכרחי עתה ויהיה הכרחי גם בעתיד הנראה לעין.
 
ג. היקפו ורכיביו של מערך המילואים הם נושאים המחייבים בחינה עיתית של צה"ל, בפיקוח צמוד של הדרג המדיני.
 
ד. מדינת ישראל וצה"ל צריכים להיות רגישים לצורכיהם ולתחושותיהם של משרתי המילואים. יש לראות בהם קבוצה נבחרת ולהמשיך להוקירם הן ברמה הסמלית הן ברמה החומרית, גם אם מחיר ההטבות הניתנות להם יגדל במשך הזמן.
מערך המילואים בצה"ל הוא יצירה ישראלית ייחודית, פעילה ומשתנה, המכילה בתוכה רבדים מורכבים של הגיונות ושל סתירות, היוצרים סדרה של דילמות יסוד קבועות ומשתנות. אלה מחייבות חשיבה מתמדת בנוגע לאופן הבנייה וההפעלה המיטביים של הכוח על פי ייעודיו. רוב מניינו וכוחו של צה"ל — כ־ 70% ממשרתיו — מבוסס על אנשי מילואים המשרתים בחלקם ביחידות מילואים ובחלקם במסגרת יחידות סדירות ובמפקדות של הצבא. השינויים הדרמטיים בסביבה האסטרטגית האזורית, בחברה הישראלית ובתפיסת ההפעלה הצבאית מחייבים התאמות, לעיתים מאתגרות, של מערך המילואים לתהליכי השינוי שבסביבתו. נשאלת אפוא השאלה מהן ההתאמות הנדרשות. זוהי השאלה המרכזית שנידונה בקובץ המאמרים הזה.
 
בנסיבות הנוכחיות מקובל להניח כי גם כיום אין לצה"ל אפשרות לממש בהצלחה הנדרשת את משימותיו, בוודאי בעת חירום ובמלחמות מהסוג ה"קלאסי", ללא כוחות המילואים וללא שילובם במערכיו השונים. ואכן בכל המלחמות ובמרבית המבצעים הצבאיים הגדולים עד עתה השתתפו חיילי המילואים ותרמו תרומה חשובה לצבא. עולה מכך מסקנה עיקרית ברורה: עצם קיום המערך, בתוספת לכוח הסדיר, הוא חיוני ואף הכרחי, וכל השאלות האחרות קשורות בעיקר לאופן בנייתו ותפעולו של המערך הזה בצורה הטובה ביותר. מעבר לכך, ביסוד הדיון במערך המילואים ניצבות גם סוגיות תפיסתיות, מושגיות וערכיות המשפיעות בהכרח על ההחלטות העקרוניות המעצבות את הפעלת המערך. ביניהן ניצבת הסוגיה הערכית הקשורה להיותו של צה"ל, על פי ניסוחו של הרמטכ"ל, "צבא עם ממלכתי". גם אם קיים ויכוח על תקפותו של המושג הזה במבחן המציאות, ברור שמבחינת צה"ל הקביעה הזאת היא אחד מעקרונותיו המרכזיים של בניין הכוח הצבאי בישראל — עיקרון המאפשר לו לשמור על מעמדו הייחודי והבכיר, על ההשקעות הכבדות בו.
 
בשנים האחרונות מתחוללים שינויים מרחיקי לכת באופן שבו תופס הציבור את מעמדו החברתי של מערך המילואים. אם בעבר שלט בשיח הציבורי האתוס המשתף, שהציב את ביטחון המדינה בראש סדר העדיפויות הלאומי והעניק למשרתי המילואים הכרה והוקרה רחבה על היותם אחת מאבני היסוד של צבא העם, הרי שבעשורים האחרונים התפתחו בארץ מגמות חברתיות וכלכליות שהעניקו עדיפות לטובת הפרט ובמיוחד לרווחתו הכלכלית. במילים אחרות: האינטרס האישי הפך לכוח המניע המרכזי במקום האינטרס הציבורי. התמורות האלה משפיעות באופן ישיר גם על ניהולו של מערך המילואים וגם על התפיסה העצמית של המשרתים.
ספר דיגיטלי
30
מערך המילואים בצה"ל נמצא בעיצומו של תהליך עיצוב מחדש במהלך העשור האחרון. תהליך זה מושפע מהשינויים בסביבה האסטרטגית, במאפייני הלחימה ומתמורות מרחיקות לכת בחברה הישראלית. מזכר זה מציג עשרים מאמרים המהווים תוצר לסדנה משותפת בין המכון למחקרי ביטחון לאומי, המרכז למדעי ההתנהגות בצה"ל ומפקדת קצין מילואים ראשי על אודות מערך המילואים. המאמרים עוסקים בהיבטים שונים הקשורים לבנייתו, לניהולו ולהפעלתו של מערך המילואים וקשריו ההדדיים עם החברה הישראלית.  המסרים העיקריים של המזכר, המהווה צוהר למערך המילואים בהיבטים אסטרטגיים, צבאיים וחברתיים. הינם:
 
א. קיום מערך המילואים, בעיצובו הנוכחי, הינו נכון מבצעית וערכית, וזאת גם עקב היותו מרכיב יסוד בתפיסת צה"ל כצבא העם.
 
ב. גם במציאות של עימותים מוגבלים נזקק צה"ל לכוח אדם רב יותר מכפי שמעמידים לרשותו השירות הסדיר וצבא הקבע. לכן מערך מילואים גדול בצה"ל הוא הכרחי עתה ויהיה הכרחי גם בעתיד הנראה לעין.
 
ג. היקפו ורכיביו של מערך המילואים הם נושאים המחייבים בחינה עיתית של צה"ל, בפיקוח צמוד של הדרג המדיני.
 
ד. מדינת ישראל וצה"ל צריכים להיות רגישים לצורכיהם ולתחושותיהם של משרתי המילואים. יש לראות בהם קבוצה נבחרת ולהמשיך להוקירם הן ברמה הסמלית הן ברמה החומרית, גם אם מחיר ההטבות הניתנות להם יגדל במשך הזמן.
מערך המילואים בצה"ל הוא יצירה ישראלית ייחודית, פעילה ומשתנה, המכילה בתוכה רבדים מורכבים של הגיונות ושל סתירות, היוצרים סדרה של דילמות יסוד קבועות ומשתנות. אלה מחייבות חשיבה מתמדת בנוגע לאופן הבנייה וההפעלה המיטביים של הכוח על פי ייעודיו. רוב מניינו וכוחו של צה"ל — כ־ 70% ממשרתיו — מבוסס על אנשי מילואים המשרתים בחלקם ביחידות מילואים ובחלקם במסגרת יחידות סדירות ובמפקדות של הצבא. השינויים הדרמטיים בסביבה האסטרטגית האזורית, בחברה הישראלית ובתפיסת ההפעלה הצבאית מחייבים התאמות, לעיתים מאתגרות, של מערך המילואים לתהליכי השינוי שבסביבתו. נשאלת אפוא השאלה מהן ההתאמות הנדרשות. זוהי השאלה המרכזית שנידונה בקובץ המאמרים הזה.
 
בנסיבות הנוכחיות מקובל להניח כי גם כיום אין לצה"ל אפשרות לממש בהצלחה הנדרשת את משימותיו, בוודאי בעת חירום ובמלחמות מהסוג ה"קלאסי", ללא כוחות המילואים וללא שילובם במערכיו השונים. ואכן בכל המלחמות ובמרבית המבצעים הצבאיים הגדולים עד עתה השתתפו חיילי המילואים ותרמו תרומה חשובה לצבא. עולה מכך מסקנה עיקרית ברורה: עצם קיום המערך, בתוספת לכוח הסדיר, הוא חיוני ואף הכרחי, וכל השאלות האחרות קשורות בעיקר לאופן בנייתו ותפעולו של המערך הזה בצורה הטובה ביותר. מעבר לכך, ביסוד הדיון במערך המילואים ניצבות גם סוגיות תפיסתיות, מושגיות וערכיות המשפיעות בהכרח על ההחלטות העקרוניות המעצבות את הפעלת המערך. ביניהן ניצבת הסוגיה הערכית הקשורה להיותו של צה"ל, על פי ניסוחו של הרמטכ"ל, "צבא עם ממלכתי". גם אם קיים ויכוח על תקפותו של המושג הזה במבחן המציאות, ברור שמבחינת צה"ל הקביעה הזאת היא אחד מעקרונותיו המרכזיים של בניין הכוח הצבאי בישראל — עיקרון המאפשר לו לשמור על מעמדו הייחודי והבכיר, על ההשקעות הכבדות בו.
 
בשנים האחרונות מתחוללים שינויים מרחיקי לכת באופן שבו תופס הציבור את מעמדו החברתי של מערך המילואים. אם בעבר שלט בשיח הציבורי האתוס המשתף, שהציב את ביטחון המדינה בראש סדר העדיפויות הלאומי והעניק למשרתי המילואים הכרה והוקרה רחבה על היותם אחת מאבני היסוד של צבא העם, הרי שבעשורים האחרונים התפתחו בארץ מגמות חברתיות וכלכליות שהעניקו עדיפות לטובת הפרט ובמיוחד לרווחתו הכלכלית. במילים אחרות: האינטרס האישי הפך לכוח המניע המרכזי במקום האינטרס הציבורי. התמורות האלה משפיעות באופן ישיר גם על ניהולו של מערך המילואים וגם על התפיסה העצמית של המשרתים.
(דירוג אחד)
דיגיטלי30
תפיסת הביטחון של ישראל
ספר דיגיטלי
30

המזכר המיוחד הזה מציג את דו״ח הוועדה לגיבוש תפיסת הביטחון של ישראל (2006) ובוחן את המסקנות ואת ההמלצות של הדו״ח בחלוף עשור. הוועדה התבקשה על ידי שר הביטחון וראש הממשלה לבחון את תקפותה של תפיסת הביטחון הקיימת ולהמליץ על תפיסת ביטחון מעודכנת נוכח האתגרים העיקריים העומדים על סדר היום הביטחוני לעשור הקרוב. בסיומו של תהליך ארוך ויסודי הניחה הוועדה בפעם הראשונה בפני קברניטי המדינה מסמך פורמלי כתוב הפורס תפיסת ביטחון מקיפה בראייה אינטגרטיבית וארוכת טווח. דו״ח הוועדה אומץ על ידי שר הביטחון והוצג לראש הממשלה, לוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט), לראשי מערכת הביטחון, לפורום המטה הכללי של צה״ל ולגורמים נוספים. הדו״ח זכה להסכמה נרחבת הן בנוגע לנחיצותו והן בנוגע לתכנים העיקריים שלו. אף שלא נערכה הצבעה פורמלית בקבינט לאישור הדו״ח, למעשה כמה מהמלצותיו אומצו בפועל, למשל הוספת ”רגל רביעית״ (התגוננות) ל״משולש הביטחון״ (הרתעה, התרעה, הכרעה). בעשור שחלף מאז שסיימה הוועדה את עבודתה התחדדה החשיבות של תפיסת ביטחון עדכנית ורלוונטית — תפיסה המהווה מצפן חיוני לגיבושם של עקרונות המענה, לקביעתם של סדרי העדיפויות ולניהול הסיכונים אל מול אתגרי הביטחון הניצבים בפני המדינה. מאז הסתיימה כתיבת הדו״ח חלו לא מעט שינויים בסביבה האסטרטגית של ישראל, אך המודל הבסיסי לעיצובה של תפיסת ביטחון בתנאיה הייחודיים של ישראל וכן חלק ניכר מעקרונותיה של התפיסה עדיין רלוונטיים וחשובים גם נוכח המציאות המשתנה. לפיכך מוצג במזכר הזה סיפור עבודתה של הוועדה, נבדקת השאלה האם עמדו מסקנותיה והמלצותיה במבחן הזמן ובמבט לעתיד, ומודגש בו הצורך החיוני לגבש בהקדם תפיסת ביטחון רלוונטית. במזכר מוצגים עיקרי הדו״ח בלבד בשל מגבלות של ביטחון מידע. ראוי להדגיש את תרומתו של המזכר לדיון הציבורי החיוני בסוגיות הביטחון הלאומי בישראל.

ספר דיגיטלי
30

המזכר המיוחד הזה מציג את דו״ח הוועדה לגיבוש תפיסת הביטחון של ישראל (2006) ובוחן את המסקנות ואת ההמלצות של הדו״ח בחלוף עשור. הוועדה התבקשה על ידי שר הביטחון וראש הממשלה לבחון את תקפותה של תפיסת הביטחון הקיימת ולהמליץ על תפיסת ביטחון מעודכנת נוכח האתגרים העיקריים העומדים על סדר היום הביטחוני לעשור הקרוב. בסיומו של תהליך ארוך ויסודי הניחה הוועדה בפעם הראשונה בפני קברניטי המדינה מסמך פורמלי כתוב הפורס תפיסת ביטחון מקיפה בראייה אינטגרטיבית וארוכת טווח. דו״ח הוועדה אומץ על ידי שר הביטחון והוצג לראש הממשלה, לוועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (הקבינט), לראשי מערכת הביטחון, לפורום המטה הכללי של צה״ל ולגורמים נוספים. הדו״ח זכה להסכמה נרחבת הן בנוגע לנחיצותו והן בנוגע לתכנים העיקריים שלו. אף שלא נערכה הצבעה פורמלית בקבינט לאישור הדו״ח, למעשה כמה מהמלצותיו אומצו בפועל, למשל הוספת ”רגל רביעית״ (התגוננות) ל״משולש הביטחון״ (הרתעה, התרעה, הכרעה). בעשור שחלף מאז שסיימה הוועדה את עבודתה התחדדה החשיבות של תפיסת ביטחון עדכנית ורלוונטית — תפיסה המהווה מצפן חיוני לגיבושם של עקרונות המענה, לקביעתם של סדרי העדיפויות ולניהול הסיכונים אל מול אתגרי הביטחון הניצבים בפני המדינה. מאז הסתיימה כתיבת הדו״ח חלו לא מעט שינויים בסביבה האסטרטגית של ישראל, אך המודל הבסיסי לעיצובה של תפיסת ביטחון בתנאיה הייחודיים של ישראל וכן חלק ניכר מעקרונותיה של התפיסה עדיין רלוונטיים וחשובים גם נוכח המציאות המשתנה. לפיכך מוצג במזכר הזה סיפור עבודתה של הוועדה, נבדקת השאלה האם עמדו מסקנותיה והמלצותיה במבחן הזמן ובמבט לעתיד, ומודגש בו הצורך החיוני לגבש בהקדם תפיסת ביטחון רלוונטית. במזכר מוצגים עיקרי הדו״ח בלבד בשל מגבלות של ביטחון מידע. ראוי להדגיש את תרומתו של המזכר לדיון הציבורי החיוני בסוגיות הביטחון הלאומי בישראל.

(11 דירוגים)
דיגיטלי0
משבר רצועת עזה: מענה לאתגר
ספר דיגיטלי
0
פרק הפתיחה של הקובץ דן בהרחבה ברציונל להשקת פרויקט שיקום לרצועת עזה, שיושק ביוזמה ישראלית ויבוצע בתיאום ובמעורבות בינלאומית נרחבת. כן מפורטים בפרק זה שלביו ורכיביו של מפעל השיקום המורכב, המקיף ועתיר המשאבים, הנדרש כדי לשפר את תנאי החיים ברצועה, ולפיכך לצמצם את פוטנציאל הנפץ ההומניטרי והביטחוני הגלום במצב הנוכחי באזור.
 מהמאמרים הכלולים בקובץ זה עולות מסקנות שמשמעויותיהן יחד ולחוד הן שמהלכים לשיקום הרצועה הם צורך השעה. הערכה נוספת היא כי רישומו של מפעל שיקום יהיה ניכר רק לאורך זמן. למרות זאת, יש לגבש את פרטיו של מפעל השיקום ולנקוט צעדים בהתאם, במטרה להעלות עם הזמן את הסיכוי לצמצם את גורמי הסיכון שמקורם באזור ולבסס רגיעה חברתית וביטחונית, שניתן להעריך כי תוסיף מוטיבציה להשקעה בתשתיות באזור. אשר למבנהו של מפעל השיקום, מעל לכן, מומלץ לתכננו ולבצעו במעורבות מחויבת וארוכת טווח מצד מוסדות ומדינות מהמזרח התיכון והמערכת הבינלאומית. זאת, כדי לספק לו תוקף ולגיטימציה רחבים ככל האפשר, וכן את המשאבים הרבים שיידרשו לקידומו.
  בין הנושאים הנדונים: משילות חמאס ברצועת עזה; הרשות הפלסטינית והמצב ברצועת עזה; ההתעצמות הצבאית של חמאס; הסלפייה-ג'האדייה בעזה כאופוזיציה לשלטון חמאס; ביטחון אנושי ומגמות הומניטריות בעזה; משבר המים, החשמל, והתברואה בעזה; הכלכלה בעזה; מדיניות ישראל כלפי הרצועה; השתלטות חמאס על עזה - נקודת המבט המצרית; טורקיה, איראן, מדינות המפרץ מול עזה; מדיניות ארצות הברית כלפי הרצועה.
ספר דיגיטלי
0
פרק הפתיחה של הקובץ דן בהרחבה ברציונל להשקת פרויקט שיקום לרצועת עזה, שיושק ביוזמה ישראלית ויבוצע בתיאום ובמעורבות בינלאומית נרחבת. כן מפורטים בפרק זה שלביו ורכיביו של מפעל השיקום המורכב, המקיף ועתיר המשאבים, הנדרש כדי לשפר את תנאי החיים ברצועה, ולפיכך לצמצם את פוטנציאל הנפץ ההומניטרי והביטחוני הגלום במצב הנוכחי באזור.
 מהמאמרים הכלולים בקובץ זה עולות מסקנות שמשמעויותיהן יחד ולחוד הן שמהלכים לשיקום הרצועה הם צורך השעה. הערכה נוספת היא כי רישומו של מפעל שיקום יהיה ניכר רק לאורך זמן. למרות זאת, יש לגבש את פרטיו של מפעל השיקום ולנקוט צעדים בהתאם, במטרה להעלות עם הזמן את הסיכוי לצמצם את גורמי הסיכון שמקורם באזור ולבסס רגיעה חברתית וביטחונית, שניתן להעריך כי תוסיף מוטיבציה להשקעה בתשתיות באזור. אשר למבנהו של מפעל השיקום, מעל לכן, מומלץ לתכננו ולבצעו במעורבות מחויבת וארוכת טווח מצד מוסדות ומדינות מהמזרח התיכון והמערכת הבינלאומית. זאת, כדי לספק לו תוקף ולגיטימציה רחבים ככל האפשר, וכן את המשאבים הרבים שיידרשו לקידומו.
  בין הנושאים הנדונים: משילות חמאס ברצועת עזה; הרשות הפלסטינית והמצב ברצועת עזה; ההתעצמות הצבאית של חמאס; הסלפייה-ג'האדייה בעזה כאופוזיציה לשלטון חמאס; ביטחון אנושי ומגמות הומניטריות בעזה; משבר המים, החשמל, והתברואה בעזה; הכלכלה בעזה; מדיניות ישראל כלפי הרצועה; השתלטות חמאס על עזה - נקודת המבט המצרית; טורקיה, איראן, מדינות המפרץ מול עזה; מדיניות ארצות הברית כלפי הרצועה.
(דירוג אחד)
דיגיטלי25
הערכה אסטרטגית לישראל 2018-2017
ספר דיגיטלי
25
במזרח התיכון ניכר תצרף של התרחשויות שכולן בעלות השפעה על ביטחונה הלאומי של מדינת ישראל. בסוריה הוכרעה מלחמת האזרחים כתוצאה מתהליך שרוסיה, איראן וטורקיה ממלאות תפקיד מרכזי בהובלתו. בחזית הצפונית של ישראל מתעצב מאזן כוחות חדש שעיקרו חיזוק השפעתה של רוסיה בסוריה, היאחזותה של איראן בשטח מדינה זו והתחזקות חזבאללה. ברקע משתנים יחסי הכוחות בין ארצות הברית לרוסיה וסין שבאים לביטוי בדינמיקה ביניהן במזרח התיכון ובזירה העולמית. 
המאבק בין איראן ובעלי בריתה לבין ערב הסעודית ובעלי בריתה – החריף. המאחז הטריטוריאלי של 'המדינה האסלאמית' בעיראק ובסוריה הוכרע, הגם שהרעיון שהניע את דאע"ש עודנו מהווה אתגר ביטחוני וחברתי במזרח התיכון ומעבר לו. 
הקיפאון בזירה הישראלית-פלסטינית נמשך, וכך נדחית האפשרות לממש את פוטנציאל השדרוג ביחסיה של ישראל עם מדינות ערביות סוניות. בישראל ניכרות מחלוקות פוליטיות-רעיוניות שמקורן בפרשנויות שונות של המושג 'מדינה יהודית ודמוקרטית' וברלוונטיות שלו לביטחון הלאומי. 
סקירה וניתוח של נושאים אלה ואחרים על היבטיהם השונים, משמעויותיהם המגוונות והאתגרים שהם מציבים מובאים בעשרה פרקי הספר. הפרק החותם את הספר מנתח את האתגרים המדיניים-ביטחוניים שעומדים בפני מדינת ישראל ומציג המלצות למדיניות שתכליתן צמצום סיכונים ואיומים לצד איתור וטיפוח הזדמנויות, שניצולן יסייע לישראל לעצב סביבה אסטרטגית נוחה יותר ובטוחה, ולקדם את יעדיה הלאומיים.  
ספר דיגיטלי
25
במזרח התיכון ניכר תצרף של התרחשויות שכולן בעלות השפעה על ביטחונה הלאומי של מדינת ישראל. בסוריה הוכרעה מלחמת האזרחים כתוצאה מתהליך שרוסיה, איראן וטורקיה ממלאות תפקיד מרכזי בהובלתו. בחזית הצפונית של ישראל מתעצב מאזן כוחות חדש שעיקרו חיזוק השפעתה של רוסיה בסוריה, היאחזותה של איראן בשטח מדינה זו והתחזקות חזבאללה. ברקע משתנים יחסי הכוחות בין ארצות הברית לרוסיה וסין שבאים לביטוי בדינמיקה ביניהן במזרח התיכון ובזירה העולמית. 
המאבק בין איראן ובעלי בריתה לבין ערב הסעודית ובעלי בריתה – החריף. המאחז הטריטוריאלי של 'המדינה האסלאמית' בעיראק ובסוריה הוכרע, הגם שהרעיון שהניע את דאע"ש עודנו מהווה אתגר ביטחוני וחברתי במזרח התיכון ומעבר לו. 
הקיפאון בזירה הישראלית-פלסטינית נמשך, וכך נדחית האפשרות לממש את פוטנציאל השדרוג ביחסיה של ישראל עם מדינות ערביות סוניות. בישראל ניכרות מחלוקות פוליטיות-רעיוניות שמקורן בפרשנויות שונות של המושג 'מדינה יהודית ודמוקרטית' וברלוונטיות שלו לביטחון הלאומי. 
סקירה וניתוח של נושאים אלה ואחרים על היבטיהם השונים, משמעויותיהם המגוונות והאתגרים שהם מציבים מובאים בעשרה פרקי הספר. הפרק החותם את הספר מנתח את האתגרים המדיניים-ביטחוניים שעומדים בפני מדינת ישראל ומציג המלצות למדיניות שתכליתן צמצום סיכונים ואיומים לצד איתור וטיפוח הזדמנויות, שניצולן יסייע לישראל לעצב סביבה אסטרטגית נוחה יותר ובטוחה, ולקדם את יעדיה הלאומיים.  

מלחמות מונחות תקשורת: פרדוקס העוצמה והדילמה האסטרטגית של צה"ל

יורם פרי
(2 דירוגים)
דיגיטלי25
מלחמות מונחות תקשורת: פרדוקס העוצמה והדילמה האסטרטגית של צה"ל
ספר דיגיטלי
25
הספר הוא פרי מחקר מקורי וחדשני המראה כיצד מאז מלחמת לבנון השנייה ב־ 2006 חדרה התקשורת – עם הלוגיקה שלה ועם עקרונות פעולתה – לתוך עולם המלחמה ושינתה אותו מיסודו. במלחמות החדשות מבקשים שני הצדדים להשפיע על התודעה של הלוחמים, של שתי החברות היריבות ושל דעת הקהל הבינלאומית. המאבק על הנרטיבים מתנהל באמצעות אימג׳ים המוצגים על גבי מסכי הטלוויזיה, המחשב והטלפון החכם. אימג׳ים אלה חשובים לא פחות מהפעולות הקינטיות שנעשות בשטח, ובמלחמות מונחות התקשורת הם אף חשובים יותר מהן.
הספר מציג תחילה את העקרונות של שפת המדיה החדשה ואת הלוגיקה שלה. לאחר דיון עקרוני במהפכה החברתית שהתחוללה בעקבות השינויים הטכנולוגיים בתקשורת – שינויים שיצרו את ״החברה הריזומטית״ – בוחן פרי את מלחמות צה״ל נגד חזבאללה וחמאס מאז 2006 ומתאר כיצד התנהלו המלחמות מונחות התקשורת האלה.
הניתוח ממחיש את הקושי שהיה לישראל בהבנת מהותן של המלחמות האלה ואת תהליך ההסתגלות הארוך והמכאיב שעבר צה״ל עד שהבין את טיבן. המחבר מסביר מדוע גם לאחר שנוצרה הבנה כזאת עדיין ניצבת ישראל בפני מכשלה אסטרטגית: מלחמות מונחות תקשורת במהותן יוצרות חיסרון לצד החזק בעימות ומקנות יתרון דווקא לצד החלש, מכיוון שהחלש מסוגל לנצל טוב יותר את הלוגיקה של התקשורת. מלחמת אימג׳ים, לדוגמה, יוצרת הזדהות עם הצד הסובל ועושה אותו גם לצד הצודק.
ספר דיגיטלי
25
הספר הוא פרי מחקר מקורי וחדשני המראה כיצד מאז מלחמת לבנון השנייה ב־ 2006 חדרה התקשורת – עם הלוגיקה שלה ועם עקרונות פעולתה – לתוך עולם המלחמה ושינתה אותו מיסודו. במלחמות החדשות מבקשים שני הצדדים להשפיע על התודעה של הלוחמים, של שתי החברות היריבות ושל דעת הקהל הבינלאומית. המאבק על הנרטיבים מתנהל באמצעות אימג׳ים המוצגים על גבי מסכי הטלוויזיה, המחשב והטלפון החכם. אימג׳ים אלה חשובים לא פחות מהפעולות הקינטיות שנעשות בשטח, ובמלחמות מונחות התקשורת הם אף חשובים יותר מהן.
הספר מציג תחילה את העקרונות של שפת המדיה החדשה ואת הלוגיקה שלה. לאחר דיון עקרוני במהפכה החברתית שהתחוללה בעקבות השינויים הטכנולוגיים בתקשורת – שינויים שיצרו את ״החברה הריזומטית״ – בוחן פרי את מלחמות צה״ל נגד חזבאללה וחמאס מאז 2006 ומתאר כיצד התנהלו המלחמות מונחות התקשורת האלה.
הניתוח ממחיש את הקושי שהיה לישראל בהבנת מהותן של המלחמות האלה ואת תהליך ההסתגלות הארוך והמכאיב שעבר צה״ל עד שהבין את טיבן. המחבר מסביר מדוע גם לאחר שנוצרה הבנה כזאת עדיין ניצבת ישראל בפני מכשלה אסטרטגית: מלחמות מונחות תקשורת במהותן יוצרות חיסרון לצד החזק בעימות ומקנות יתרון דווקא לצד החלש, מכיוון שהחלש מסוגל לנצל טוב יותר את הלוגיקה של התקשורת. מלחמת אימג׳ים, לדוגמה, יוצרת הזדהות עם הצד הסובל ועושה אותו גם לצד הצודק.

המשפט ההומניטרי הבין-לאומי בעימותים מזוינים על-לאומיים ואסימטריים

אליאב ליבליך, אואן אלתרמן
(דירוג אחד)
דיגיטלי25
המשפט ההומניטרי הבין-לאומי בעימותים מזוינים על-לאומיים ואסימטריים
ספר דיגיטלי
25
ספר זה דן בכמה מהאתגרים המרכזיים שמעמידים עימותים בני-זמננו בפני המשפט ההומניטרי הבין-לאומי, ובעיקר עימותים מזוינים שהם גם אסימטריים וגם חוצי גבולות (עימותים טרנס-לאומיים). 
השינויים שחלו באופיים של עימותים מזויינים בעשורים האחרונים מעלים שורה של סוגיות משפטיות כבדות משקל. אם בעבר מלחמות התנהלו בדרך כלל בין מדינות ריבוניות הפועלות מתוך גבולותיהן, הרי שבימינו-אנו רוב העימותים מערבים גורמים לא-מדינתיים, אשר פעילותם חוצה לעתים גבולות בין-לאומיים.
האתגרים המשפטיים הללו נובעים הן מטיבה החדש של הלחימה והן מהדגש הגובר, בשיח המשפטי הבין-לאומי, על הגנה על זכויות אדם ככלל ובאזורי עימות בפרט.
על רקע הממשק המתפתח בין המשפט ההומניטרי הבין-לאומי לבין דיני זכויות אדם, עוסק סבר זה במסגרת הנורמטיבית המסדירה עימותים אלה, לצד סוגיות ספציפיות, כגון יישום עקרונות ההבחנה והמידתיות בתרחישים של עימות אסימטרי. הספר סוקר את העמדות השונות בשיח הבין-לאומי בנוגע לדילמות אלה, מנסה לגשר ביניהן כל אימת שניתן, ועומד על מקרים שבהם גישור כזה אינו בר-השגה. בנוסף, כולל הספר סיכום מפורט של הדיון בדילמות אלה.
 
 
ד"ר אליאב ליבליך הוא מרצה בכיר בפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן, אוניברסיטת תל אביב. ד"ר ליבליך מומחה למשפט בינלאומי, מתמקד בדיני השימוש בכוח, במשפט ההומניטרי הבין-לאומי, בדיני זכויות אדם ובהיסטוריה של המשפט הבין-לאומי.
אואן אלתרמן, עורך חדשות החוץ ב-I24 News ועורך דין בהכשרתו, שימש כעמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי. תחומי התמחותו: פוליטיקה ומדיניות חוץ של ארצות הברית.
ספר דיגיטלי
25
ספר זה דן בכמה מהאתגרים המרכזיים שמעמידים עימותים בני-זמננו בפני המשפט ההומניטרי הבין-לאומי, ובעיקר עימותים מזוינים שהם גם אסימטריים וגם חוצי גבולות (עימותים טרנס-לאומיים). 
השינויים שחלו באופיים של עימותים מזויינים בעשורים האחרונים מעלים שורה של סוגיות משפטיות כבדות משקל. אם בעבר מלחמות התנהלו בדרך כלל בין מדינות ריבוניות הפועלות מתוך גבולותיהן, הרי שבימינו-אנו רוב העימותים מערבים גורמים לא-מדינתיים, אשר פעילותם חוצה לעתים גבולות בין-לאומיים.
האתגרים המשפטיים הללו נובעים הן מטיבה החדש של הלחימה והן מהדגש הגובר, בשיח המשפטי הבין-לאומי, על הגנה על זכויות אדם ככלל ובאזורי עימות בפרט.
על רקע הממשק המתפתח בין המשפט ההומניטרי הבין-לאומי לבין דיני זכויות אדם, עוסק סבר זה במסגרת הנורמטיבית המסדירה עימותים אלה, לצד סוגיות ספציפיות, כגון יישום עקרונות ההבחנה והמידתיות בתרחישים של עימות אסימטרי. הספר סוקר את העמדות השונות בשיח הבין-לאומי בנוגע לדילמות אלה, מנסה לגשר ביניהן כל אימת שניתן, ועומד על מקרים שבהם גישור כזה אינו בר-השגה. בנוסף, כולל הספר סיכום מפורט של הדיון בדילמות אלה.
 
 
ד"ר אליאב ליבליך הוא מרצה בכיר בפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן, אוניברסיטת תל אביב. ד"ר ליבליך מומחה למשפט בינלאומי, מתמקד בדיני השימוש בכוח, במשפט ההומניטרי הבין-לאומי, בדיני זכויות אדם ובהיסטוריה של המשפט הבין-לאומי.
אואן אלתרמן, עורך חדשות החוץ ב-I24 News ועורך דין בהכשרתו, שימש כעמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי. תחומי התמחותו: פוליטיקה ומדיניות חוץ של ארצות הברית.
דיגיטלי25
אתגרי קהילת המודיעין בישראל
ספר דיגיטלי
25
קהילת המודיעין הישראלית ניצבת בפני אתגרים יוצאי דופן הנגזרים מהאיומים הביטחוניים, החריגים בעוצמתם, שמולם ניצבת מדינת ישראל. ספר זה עוסק באתגרי קהילת המודיעין בישראל, מנקודת מבט עדכנית וצופה פני עתיד, באמצעות סדרת מאמרים – שישה עשר במספר – שכתבו מומחים מהאקדמיה ומקהילת המודיעין בישראל.
 
הספר נפתח במאמר הדן במודיעין מנקודת המבט של הקברניט, מאת רא"ל (מיל') משה יעלון; בסיכום מוצג מאמר העוסק באתגרי קהילת המודיעין של ישראל, מאת ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (מיל') עמוס ידלין. בין הנושאים הנדונים בספר: המודיעין בעידן של חוסר יציבות, מהערכת מודיעין לאומית להערכת סיכונים לאומית, טרור וחתרנות במגזר היהודי, ועדות חקירה של כישלונות מודיעיניים, אתגרי המחקר המודיעיני, הערכת יציבות משטרים, ערכו של המודיעין התרבותי, שיתופי פעולה מודיעיניים בין מדינות, לוחמה מוכוונת מודיעין, כלי טיס בלתי מאוישים בשירות המודיעין, מיצוי מודיעין מהמדיה החברתית, ואחרים.
ספר דיגיטלי
25
קהילת המודיעין הישראלית ניצבת בפני אתגרים יוצאי דופן הנגזרים מהאיומים הביטחוניים, החריגים בעוצמתם, שמולם ניצבת מדינת ישראל. ספר זה עוסק באתגרי קהילת המודיעין בישראל, מנקודת מבט עדכנית וצופה פני עתיד, באמצעות סדרת מאמרים – שישה עשר במספר – שכתבו מומחים מהאקדמיה ומקהילת המודיעין בישראל.
 
הספר נפתח במאמר הדן במודיעין מנקודת המבט של הקברניט, מאת רא"ל (מיל') משה יעלון; בסיכום מוצג מאמר העוסק באתגרי קהילת המודיעין של ישראל, מאת ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (מיל') עמוס ידלין. בין הנושאים הנדונים בספר: המודיעין בעידן של חוסר יציבות, מהערכת מודיעין לאומית להערכת סיכונים לאומית, טרור וחתרנות במגזר היהודי, ועדות חקירה של כישלונות מודיעיניים, אתגרי המחקר המודיעיני, הערכת יציבות משטרים, ערכו של המודיעין התרבותי, שיתופי פעולה מודיעיניים בין מדינות, לוחמה מוכוונת מודיעין, כלי טיס בלתי מאוישים בשירות המודיעין, מיצוי מודיעין מהמדיה החברתית, ואחרים.
(דירוג אחד)
דיגיטלי25
"אסטרטגיית צה"ל"
ספר דיגיטלי
25
המסמך אסטרטגיית צה"ל הוא פרסום תקדימי בהיסטוריה הצבאית ובשיח הציבורי של מדינת ישראל. הרמטכ"ל גדי איזנקוט הוא הראשון שמציג את "אסטרטגיית צה"ל" במבחן אתגרי ההווה במסמך שמפורסם לציבור הרחב בישראל. הקובץ הזה מחזיק תשעה עשר מאמרים שכתבו עשרים ושלושה מבכירי החוקרים במכון וכותבים אורחים. אלה מתמודדים עם המסמך הצה"לי הייחודי בכמה מישורים ומזוויות שונות ודנים במה שמצוי בו כמו גם במה שאינו מצוי בו. לצד הבחינה והניתוח מוצגות גם הצעות להרחבת המהדורה העתידית של "אסטרטגיית צה"ל". המאמרים בקובץ הזה עוסקים בשלושה נושאים מרכזיים: היחסים המורכבים בין הדרג הצבאי לדרג המדיני בהקשר של אתגרי הביטחון של ישראל במרחב, בניין הכוח הצבאי והפעלתו אל מול האיומים המתפתחים וכן היחסים המיוחדים בין צה"ל לחברה הישראלית. קובץ המאמרים הזה נפתח בדברי הקדמה של מי שהיה רמטכ"ל צה"ל ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ומסתיים בפרק הסיכום של עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי: אסטרטגיית צה"ל – שבחים, הרהורים וערעורים.
 
קהילת המודיעין הישראלית ניצבת בפני אתגרים יוצאי דופן הנגזרים מהאיומים הביטחוניים, החריגים בעוצמתם, שמולם ניצבת מדינת ישראל. ספר זה עוסק באתגרי קהילת המודיעין בישראל, מנקודת מבט עדכנית וצופה פני עתיד, באמצעות סדרת מאמרים – שישה עשר במספר – שכתבו מומחים מהאקדמיה ומקהילת המודיעין בישראל.
הספר נפתח במאמר הדן במודיעין מנקודת המבט של הקברניט, מאת רא"ל (מיל') משה יעלון; בסיכום מוצג מאמר העוסק באתגרי קהילת המודיעין של ישראל, מאת ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (מיל') עמוס ידלין. בין הנושאים הנדונים בספר: המודיעין בעידן של חוסר יציבות; מהערכת מודיעין לאומית להערכת סיכונים לאומית; טרור וחתרנות במגזר היהודי; ועדות חקירה של כישלונות מודיעיניים; אתגרי המחקר המודיעיני; הערכת יציבות משטרים; ערכו של המודיעין התרבותי; שיתופי פעולה מודיעיניים בין מדינות; לוחמה מוכוונת מודיעין; כלי טיס בלתי מאוישים בשירות המודיעין; מיצוי מודיעין מהמדיה החברתית, ואחרים.
ספר דיגיטלי
25
המסמך אסטרטגיית צה"ל הוא פרסום תקדימי בהיסטוריה הצבאית ובשיח הציבורי של מדינת ישראל. הרמטכ"ל גדי איזנקוט הוא הראשון שמציג את "אסטרטגיית צה"ל" במבחן אתגרי ההווה במסמך שמפורסם לציבור הרחב בישראל. הקובץ הזה מחזיק תשעה עשר מאמרים שכתבו עשרים ושלושה מבכירי החוקרים במכון וכותבים אורחים. אלה מתמודדים עם המסמך הצה"לי הייחודי בכמה מישורים ומזוויות שונות ודנים במה שמצוי בו כמו גם במה שאינו מצוי בו. לצד הבחינה והניתוח מוצגות גם הצעות להרחבת המהדורה העתידית של "אסטרטגיית צה"ל". המאמרים בקובץ הזה עוסקים בשלושה נושאים מרכזיים: היחסים המורכבים בין הדרג הצבאי לדרג המדיני בהקשר של אתגרי הביטחון של ישראל במרחב, בניין הכוח הצבאי והפעלתו אל מול האיומים המתפתחים וכן היחסים המיוחדים בין צה"ל לחברה הישראלית. קובץ המאמרים הזה נפתח בדברי הקדמה של מי שהיה רמטכ"ל צה"ל ושר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ומסתיים בפרק הסיכום של עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי: אסטרטגיית צה"ל – שבחים, הרהורים וערעורים.
 
קהילת המודיעין הישראלית ניצבת בפני אתגרים יוצאי דופן הנגזרים מהאיומים הביטחוניים, החריגים בעוצמתם, שמולם ניצבת מדינת ישראל. ספר זה עוסק באתגרי קהילת המודיעין בישראל, מנקודת מבט עדכנית וצופה פני עתיד, באמצעות סדרת מאמרים – שישה עשר במספר – שכתבו מומחים מהאקדמיה ומקהילת המודיעין בישראל.
הספר נפתח במאמר הדן במודיעין מנקודת המבט של הקברניט, מאת רא"ל (מיל') משה יעלון; בסיכום מוצג מאמר העוסק באתגרי קהילת המודיעין של ישראל, מאת ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, אלוף (מיל') עמוס ידלין. בין הנושאים הנדונים בספר: המודיעין בעידן של חוסר יציבות; מהערכת מודיעין לאומית להערכת סיכונים לאומית; טרור וחתרנות במגזר היהודי; ועדות חקירה של כישלונות מודיעיניים; אתגרי המחקר המודיעיני; הערכת יציבות משטרים; ערכו של המודיעין התרבותי; שיתופי פעולה מודיעיניים בין מדינות; לוחמה מוכוונת מודיעין; כלי טיס בלתי מאוישים בשירות המודיעין; מיצוי מודיעין מהמדיה החברתית, ואחרים.
דיגיטלי25
המרחב הערבי בנתיב הכישלון המדינתי
ספר דיגיטלי
25
מדינות כושלות התקיימו במרחב הערבי עוד לפני הטלטלה הערבית, אלא שבעקבות הטלטלה הזאת החריף מצבן. הטלטלה הערבית קיעקעה את ההיגיון הגיאו־פוליטי המסדר של המרחב הערבי, הכולל שלטון מרכזי סמכותי וגבולות ברורים. חולשת השלטון המרכזי הובילה להתרחבותם של אזורי הספר ולטשטוש הגבולות – דבר שהקל על ארגוני ג'האד ועל גורמים זרים לחדור לתחומי המדינות האלה, להתבסס בהן צבאית ופוליטית, לגייס תמיכה מקומית ולקרוא תיגר על השלטון המרכזי ולערער בשיטתיות את המבנה המדינתי.
 
המדינות הכושלות אינן רק בעיה מקומית, אלא אתגר אזורי ובינלאומי בשל אי־היציבות שהן מייצאות לסביבתן הקרובה והרחוקה ומעצם הפיכתן לזירת עימות בין גורמים אזוריים ובינלאומיים. ואכן במהלך העשורים האחרונים ניסתה המערכת הבינלאומית להתמודד עם תופעת המדינות הכושלות באמצעות מבצעי התערבות הומניטריים ומבצעים לשיקום מדינות, אך ברוב המקרים נכשלו המבצעים האלה. כיום מתקשה הקהילה הבינלאומית לגבש הסכמות לשם התערבות נחושה ומחויבת שתזכה לתמיכתן של המעצמות ושל מועצת הביטחון של האו"ם. התוצאה היא מלחמות וטרגדיות אנושיות בהיקפים שכמותם לא ידע המזרח התיכון זה מאות שנים.
 
מטרת הספר הזה היא להציג את תמונת המציאות האזורית במזרח התיכון מהזווית של תופעת המדינה הכושלת, לעמוד על הסיבות ועל המאפיינים לתופעה הזאת בכל אחת מהמדינות הערביות ולהתפשטותה במרחב ולהעריך את משמעויותיה ואת השלכותיה בהקשר האזורי והבינלאומי בכלל ובהקשר של ישראל בפרט.
ספר דיגיטלי
25
מדינות כושלות התקיימו במרחב הערבי עוד לפני הטלטלה הערבית, אלא שבעקבות הטלטלה הזאת החריף מצבן. הטלטלה הערבית קיעקעה את ההיגיון הגיאו־פוליטי המסדר של המרחב הערבי, הכולל שלטון מרכזי סמכותי וגבולות ברורים. חולשת השלטון המרכזי הובילה להתרחבותם של אזורי הספר ולטשטוש הגבולות – דבר שהקל על ארגוני ג'האד ועל גורמים זרים לחדור לתחומי המדינות האלה, להתבסס בהן צבאית ופוליטית, לגייס תמיכה מקומית ולקרוא תיגר על השלטון המרכזי ולערער בשיטתיות את המבנה המדינתי.
 
המדינות הכושלות אינן רק בעיה מקומית, אלא אתגר אזורי ובינלאומי בשל אי־היציבות שהן מייצאות לסביבתן הקרובה והרחוקה ומעצם הפיכתן לזירת עימות בין גורמים אזוריים ובינלאומיים. ואכן במהלך העשורים האחרונים ניסתה המערכת הבינלאומית להתמודד עם תופעת המדינות הכושלות באמצעות מבצעי התערבות הומניטריים ומבצעים לשיקום מדינות, אך ברוב המקרים נכשלו המבצעים האלה. כיום מתקשה הקהילה הבינלאומית לגבש הסכמות לשם התערבות נחושה ומחויבת שתזכה לתמיכתן של המעצמות ושל מועצת הביטחון של האו"ם. התוצאה היא מלחמות וטרגדיות אנושיות בהיקפים שכמותם לא ידע המזרח התיכון זה מאות שנים.
 
מטרת הספר הזה היא להציג את תמונת המציאות האזורית במזרח התיכון מהזווית של תופעת המדינה הכושלת, לעמוד על הסיבות ועל המאפיינים לתופעה הזאת בכל אחת מהמדינות הערביות ולהתפשטותה במרחב ולהעריך את משמעויותיה ואת השלכותיה בהקשר האזורי והבינלאומי בכלל ובהקשר של ישראל בפרט.
(דירוג אחד)
דיגיטלי25
שישה ימים וחמישים שנה
ספר דיגיטלי
25

מלחמת ששת הימים, שפרצה בבוקר ה־ 5 ביוני 1967 , הייתה אירוע מכונן אשר שינה את פניה של מדינת ישראל ובמידה רבה את המזרח התיכון כולו. ישראל שבטרם המלחמה היתה נתונת תחת איום קיומי ובמהלך שישה ימים הצליח צה"ל להסירו, להשיג הכרעה צבאית ניצחת ולמצב את ישראל ככוח משמעותי במרחב. אולם, הניצחון טמן בחובו גם מורכבויות חדשות. חמישים שנים לאחר המלחמה, חלק מהשלכותיה נותרו דילמות כבדות משקל, המחייבות התייחסות מצדם של הציבור הישראלי ומוסדות המדינה. בחלוף חמישים שנה מאז המלחמה, יש צורך לבחון את האירועים הקשורים בה ישירות ואת השלכותיה ארוכות הטווח בהסתכלות רחבה ושקולה יותר מאשר בתקופה שמיד לאחריה. חקר העבר והפקת תובנות מהמלחמה ותוצאותיה מאפשרים לנתח את האתגרים הביטחוניים, המדיניים והחברתיים המורכבים הניצבים לפתחה של מדינת ישראל בעת הנוכחית וגם להעריך את אלה הגלומים בתרחישים עתידיים. במלאות 50 שנה למלחמה בחר המכון למחקרי ביטחון לאומי לפרסם ספר המוקדש למלחמה ולקחיה, פרי עטם של חוקרים מהמכון ומחוצה לו. מאמרים אלה, כשהם מקובצים יחדיו, מציגים תמונה מקיפה ומעמיקה של מלחמת ששת הימים, תוצאותיה והשלכותיה.

ספר דיגיטלי
25

מלחמת ששת הימים, שפרצה בבוקר ה־ 5 ביוני 1967 , הייתה אירוע מכונן אשר שינה את פניה של מדינת ישראל ובמידה רבה את המזרח התיכון כולו. ישראל שבטרם המלחמה היתה נתונת תחת איום קיומי ובמהלך שישה ימים הצליח צה"ל להסירו, להשיג הכרעה צבאית ניצחת ולמצב את ישראל ככוח משמעותי במרחב. אולם, הניצחון טמן בחובו גם מורכבויות חדשות. חמישים שנים לאחר המלחמה, חלק מהשלכותיה נותרו דילמות כבדות משקל, המחייבות התייחסות מצדם של הציבור הישראלי ומוסדות המדינה. בחלוף חמישים שנה מאז המלחמה, יש צורך לבחון את האירועים הקשורים בה ישירות ואת השלכותיה ארוכות הטווח בהסתכלות רחבה ושקולה יותר מאשר בתקופה שמיד לאחריה. חקר העבר והפקת תובנות מהמלחמה ותוצאותיה מאפשרים לנתח את האתגרים הביטחוניים, המדיניים והחברתיים המורכבים הניצבים לפתחה של מדינת ישראל בעת הנוכחית וגם להעריך את אלה הגלומים בתרחישים עתידיים. במלאות 50 שנה למלחמה בחר המכון למחקרי ביטחון לאומי לפרסם ספר המוקדש למלחמה ולקחיה, פרי עטם של חוקרים מהמכון ומחוצה לו. מאמרים אלה, כשהם מקובצים יחדיו, מציגים תמונה מקיפה ומעמיקה של מלחמת ששת הימים, תוצאותיה והשלכותיה.

ישראל , ארצות הברית והמאבק על הקפאת הבנייה בהתנחלויות, 2010-2009

זכי שלום
דיגיטלי25
ישראל , ארצות הברית והמאבק על הקפאת הבנייה בהתנחלויות, 2010-2009
ספר דיגיטלי
25
בספרו ישראל, ארצות הברית והמאבק על הקפאת הבנייה בהתנחלויות, 2010-2009 מגולל המחבר את הדרך הנפתלת והסבוכה בה צעד הנשיא אובמה במאמציו להביא להסדר ישראלי-פלסטיני בשנתיים הראשונות לכהונתו. בהסתמך על מקורות מידע מגוונים ועדויות של בכירים בממשל האמריקאי ובישראל, מתאר המחבר את קורות יחסי שתי המדינות, שעמדו בסימן משבר קשה  ורווי מתח. המחבר מנתח את הסיבות והאילוצים שמנעו את קידום ההסדר, כפי שקיווה הנשיא אובמה.
משנכנס לתפקידו הטיל הנשיא אובמה את כל כובד משקלו ויוקרתו להנעת תהליך שיוביל להסדר ישראלי-פלסטיני. הוא האמין, קרוב לוודאי, שמעמדו הבינלאומי ומנופי הלחץ שבידי הממשל יחייבו את שני הצדדים הנצים לפעול על פי המתווה שהוא הציב בפניהם אולם שני הצדדים סירבו לקבל את תביעותיו ככתבן וכלשונן. על סִפּו של קרע חמור בין ישראל וארצות הברית התרצה הנשיא, בסופו של דבר, לקבל מתווה של פשרה בסוגיית הבנייה בהתנחלויות. בכך נפתחה הדרך להפשרה, ולו מוגבלת, של היחסים בין שתי המדינות.
המחבר מציג את ההתרחשויות והאירועים סביב יוזמת הנשיא להסדר ישראלי-פלסטיני, ובהם נאום הנשיא אובמה בקהיר, נאום ראש הממשלה נתניהו באוניברסיטת בר-אילן, המשבר בעת ביקור סגן הנשיא ביידן בישראל ולבסוף, תהליך ה'הָפְשרה' וגיבוש ההבנות סביב הבנייה בהתנחלויות. מאמציו של הנשיא אובמה לא הובילו לקידום הסדר ישראלי-פלסטיני אולם הצדדים המעורבים למדו במהלכם להכיר טוב יותר את האילוצים העומדים בפניהם ואת מגבלות כוחם.
ספר דיגיטלי
25
בספרו ישראל, ארצות הברית והמאבק על הקפאת הבנייה בהתנחלויות, 2010-2009 מגולל המחבר את הדרך הנפתלת והסבוכה בה צעד הנשיא אובמה במאמציו להביא להסדר ישראלי-פלסטיני בשנתיים הראשונות לכהונתו. בהסתמך על מקורות מידע מגוונים ועדויות של בכירים בממשל האמריקאי ובישראל, מתאר המחבר את קורות יחסי שתי המדינות, שעמדו בסימן משבר קשה  ורווי מתח. המחבר מנתח את הסיבות והאילוצים שמנעו את קידום ההסדר, כפי שקיווה הנשיא אובמה.
משנכנס לתפקידו הטיל הנשיא אובמה את כל כובד משקלו ויוקרתו להנעת תהליך שיוביל להסדר ישראלי-פלסטיני. הוא האמין, קרוב לוודאי, שמעמדו הבינלאומי ומנופי הלחץ שבידי הממשל יחייבו את שני הצדדים הנצים לפעול על פי המתווה שהוא הציב בפניהם אולם שני הצדדים סירבו לקבל את תביעותיו ככתבן וכלשונן. על סִפּו של קרע חמור בין ישראל וארצות הברית התרצה הנשיא, בסופו של דבר, לקבל מתווה של פשרה בסוגיית הבנייה בהתנחלויות. בכך נפתחה הדרך להפשרה, ולו מוגבלת, של היחסים בין שתי המדינות.
המחבר מציג את ההתרחשויות והאירועים סביב יוזמת הנשיא להסדר ישראלי-פלסטיני, ובהם נאום הנשיא אובמה בקהיר, נאום ראש הממשלה נתניהו באוניברסיטת בר-אילן, המשבר בעת ביקור סגן הנשיא ביידן בישראל ולבסוף, תהליך ה'הָפְשרה' וגיבוש ההבנות סביב הבנייה בהתנחלויות. מאמציו של הנשיא אובמה לא הובילו לקידום הסדר ישראלי-פלסטיני אולם הצדדים המעורבים למדו במהלכם להכיר טוב יותר את האילוצים העומדים בפניהם ואת מגבלות כוחם.
צפית ב-12 ספרים מתוך 12