ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
הנוסעת האחרונה
טל ניצן

תקציר

נינה, גיבורת הנוסעת האחרונה, היא דמות כובשת לב, שכמו צומחת מהאספלט המהביל והמדרכות המאובקות של תל אביב. וכמו הָעיר, היא מלאה סתירות: חלשה וחזקה, נואשת ואמיצה, חשדנית ונדיבה – גיבורה אמיתית שקשה להישאר אדישים אליה.
לאחר ילדות מצולקת מנטישה רגשית של הוריה ונעורים מלאי הרס עצמי, נינה חיה לבדה בכרך התל־אביבי, ומתפרנסת משליחויות על אופניים וגם משליחויות אחרות, מפוקפקות יותר. "אימא חייבת לאהוב את הילדה שלה, לא חשוב מה. זה חוק טבע, על זה נשען הכול, אֶת הילדה הכי רעה ומעוקמת צריך לאהוב, ואם זה משתבש הכול משתבש", היא חושבת בזעם אין אונים כשהמאמץ לחולל תפנית בחייה נדמה גדול מכוחותיה.
בשובה מאחת הנסיעות הכרוכות בעיסוקה החדש, פונה אליה בחורה בנתב"ג ומבקשת להתקשר מהטלפון שלה. ההיענות של נינה תסבך את חייה מעל לכל שיעור ותאלץ אותה להתעמת עם רוע גדול ומסוכן מכל מה שחוותה עד כה, ולפרושׂ חסות על נפש אחרת, בעודה נאבקת לשקם את נפשה שלה.
הנוסעת האחרונה הוא רומן מסעיר, רווי רוך ואלימות, אבֵדות גדולות וניצחונות לא צפויים.
זהו הרומן השני של טל ניצן, משוררת ומתרגמת עטורת פרסים. ספרה הראשון אֶת כל הילדים בעולם ראה אור ב־2015 (אחוזת בית) וזכה לשבחי הביקורת ולאהבת הקוראים.
לאן את נוסעת / רן בן-נון
נינה של טל ניצן היא השורדת העירונית האולטימטיבית
לאן את נוסעת / רן בן-נון
נינה של טל ניצן היא השורדת העירונית האולטימטיבית
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • הנערה האתיופית בשדה התעופה מבקשת לשאול ממנה את הטלפון שלה לשיחה אחת – וחייה של נינה מתהפכים. גיבורת "הנוסעת האחרונה", ספרה השני והחדש של טל ניצן, היא לוחמת עירונית קשוחה שמתפרנסת משליחויות אפלוליות בשירות משפחת אילי נדל"ן מפוקפקת (לשדה התעופה היא הגיעה מקוסובו, ולא בטוח שאתם רוצים לדעת מה בדיוק היא עשתה שם) ועד שפעם אחת קטנה, בודדה, היא משחררת טיפה ומסכימה לעשות טובה זעירה למישהי שהצליחה לגעת לה בלב – המחיר כבד וקשה, אולי אפילו כבד מנשוא.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • ממלאת מקום, רינת שניידובר
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • הרבה יותר קליל ממה שהייתם מצפים מספר שכתבה אחת המשוררות/ מתרגמות החשובות בישראל.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • האלימות בספר מתלקחת בקלות, ממש מכלום, היא בכל זמן ובכל מקום. זו התמונה העגומה של ישראל מודל 2020, וזה אמיתי באופן ממש מבהיל.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • זה אחד הספרים הכי תל אביביים שתקראו השנה, הפעימה הפנימית של העיר ללא הפסקה מורגשת בכל עמוד ובכל מילה, וזה פשוט נפלא.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • החיבור בין נינה לנערה האתיופית בספר הוא מעין נס קטן, שגורם לקורא המודע לתהות בינו לבינו האם זה בכלל אפשרי. ויותר בגדול - האם תפקיד הנשים החזקות של ישראל הראשונה להציל את הנשים המוחלשות של ישראל השנייה והשלישית. ועוד יותר בגדול – האם יש פה משהו קצת מתנשא.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • נינה היא השורדת העירונית המושלמת, סופרגירל בשר ודם שקורעת את רחובות הדרום הפרוע על האופניים ולא מכירה אף אחד, ואנחנו מאוהבים בה עד מעל לראש.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "נזהרתי שם ממה שהייתי אמורה להיזהר, וחטפתי מה שלא יכולתי לדמיין. אף אחד לא הולך ומסתכל למעלה, למשל, כי הוא פוחד שהתקרה תיפול לו על הראש".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • שווארמה ראש העיר בתחנה המרכזית הישנה.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • שירים, סיפורים, ספרים, מאמרים, תרגומים – כל מה שטל ניצן תכתוב, אנחנו נקרא בשקיקה רבה.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • נינה מרבה לקרוא ב"השמים שבתוכי", יומנה של אתי הילסום, המכונה "אנה פרנק למבוגרים" ומלאה תובנות נפלאות על החיים; היא מאמינה גם בסיסמאות העצמה כמו "תזיזו את הישבן והמוח יילך בעקבותיו". הכל טוב ויפה, אבל בסוף הקריאה קשה להשתחרר מהתחושה שבסופו של דבר, העזרה העצמית הטובה ביותר היא העזרה לזולת.