ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
אהבה בחמש מערכות
דניאלה קרין

תקציר

בגרמניה של היום, בעיר לייפציג, חמש נשים בשנות השלושים לחייהן ניצבות על פרשת דרכים. כל אחת מהן מתמודדת עם אתגרים רגשיים הקשורים למערכות היחסים שהיא מנהלת בזמן שהיא נאבקת להפיק את המרב ממה שמזמנים לה החיים.
בְּרידָה מתקשה לשלב בין התובענות של חיי המשפחה לרצונה להתמסר לכתיבת רומן; פאולה, שעובדת בחנות ספרים ונחלצה מנישואים אומללים, מתחילה פרק ב' מפוכח יותר; יודית הרופאה עובדת מסביב לשעון, ובזמן הפנוי המועט שעומד לרשותה משוטטת באתרי היכרויות ומתבוננת בגברים שם באותה העין שבה היא בוחנת סוס רכיבה שברצונה לקנות; יוֹרינדֶה, שחקנית שנשואה לגבר הלא הנכון, מגלה לדאבונה שהיא בהיריון; ואילו אחותה מאליקה, שמעולם לא הקימה משפחה, היא זו שחולמת על ילד.
ביד בוטחת ובסגנון ריאליסטי, דניאלה קְרין (1975) מכוונת את נתיבי חייהן של החמש. היא גורמת להם לחצות זה את זה, להתחרות ולהשפיע זה על זה, לרוב בלי שלגיבורות עצמן יש מושג על כך. היא מיטיבה לתאר את הבדידות הקיומית המלווה את החיים לצד האדם הלא נכון או כשהחיים לבד אינם פרי בחירה.
הרומן אהבה בחמש מערכות, שזכה להצלחה מסחררת בגרמניה וזכויות התרגום שלו נמכרו לשפות רבות, מציף את התקוות, השאיפות והאתגרים, שמעצבים את עולמן של נשים בימינו, ומציע מבט אינטימי על אימהות, הורות, נאמנות, בגידה וגירושין.

"כל אחד מקוראי הספר ימצא בו משהו שידבר אל ליבו."
לייבררי ג'ורנל

"קרין מרשימה ביכולת שלה לתאר חמש נשים שונות כל כך."
אייריש טיימס

קולו של דור / רן בן-נון
איך נשים צעירות מתמודדות עם אפשרויות בלתי מוגבלות
קולו של דור / רן בן-נון
איך נשים צעירות מתמודדות עם אפשרויות בלתי מוגבלות
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • פאולה היא אם חד הורית בשנות ה-30, שנמצאת בתחילת מערכת יחסים יפה עם ונצל, הגבר הראשון שאיתו היא יכולה להיות עצמה, שלא כופה עליה את רצונו או מנסה לארגן את חייה באופן שיתאים לחייו שלו. זה חשוב, כי פאולה השאירה מאחוריה בעל, לודגר האדריכל המשעמם, שהתעניין בבנייה אקולוגית הרבה יותר מאשר באשתו. היא הותירה בעברה גם טראומה קשה של אובדן, והחוויה קורעת הלב הזו הופכת אותה לגיבורה הראשונה ב"אהבה בחמש מערכות" של דניאלה קרין הגרמניה, המחברת בחוטי קסם בין חמש גיבורות בלייפציג של ימינו, נשים מדור חדש, הדור הראשון שלאחר איחוד הגרמניות, שבחירות החיים שלהן אף פעם לא מובנות מאליהן.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • בנות העיר הגדולה/ מיקי כץ
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • נעים וקולח, גם בחלקים הקשים והכואבים יותר.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • הגיבורה השנייה בספר היא יודית, חברת ילדות של פאולה שחלקה איתה דירה במשך חמש שנים. יודית היא רופאה מצליחה שלא מאמינה במערכות יחסים לטווח ארוך, לא מעוניינת בילדים ורוצה מגברים רק את הטוב שבהם, המתלהב, זה שבא לשעה קלה ועושה את מה שצריך. ברידה, חברתה של יודית, היא סופרת במשבר כתיבה משתק שעדיין מאוהבת בגטץ, האיש שגאל אותה מבדידותה, עשה לה שתי ילדות וממשיך לשכב איתה גם כשהוא כבר חי עם אחרת.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • מאליקה, הגיבורה הרביעית, היא מורה לכינור, זו שהייתה עם גטץ לפני ברידה וננטשה בדיוק כמוה, ואילו יורינדה היא אחותה הלכאורה יותר מוצלחת של מאליקה, שחקנית מבוקשת, אמא לשניים ששונאת להיות אמא. יורינדה נפרדת מבעלה השחקן הסתום כשהיא בהריון משחקן אחר, סתום פחות, ואז עולה במוחה רעיון גאוני: במקום לעבור הפלה היא תגדל את התינוק החדש ואת שני ילדיה במעין קומונה עם אחותה מאליקה, שניחנה בכישורים אימהיים טבעיים.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • לכו תתרכזו עכשיו ותעקבו אחר כל הקשרים הקטנטנים בין חמש הנשים האלו. זה טיפה מעייף.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • ברידה הסופרת היא קצת דניאלה קרין בעצמה ולכן היא כה מוצלחת. ועוד פרט לא מפתיע, הכתיבה זורמת לה רק אחרי שהיא נפטרת מהגברים בחייה. כרגיל, הם רק מפריעים.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "הוא מספק אותה כמו שאף גבר מעולם לא סיפק. והיא לא אוהבת אותו. רק לגבר שהיא אינה אוהבת היא מספרת על תשוקותיה הכמוסות ביותר".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • לייפציג המשתקפת בספר היא עיר מרתקת, מודרנית כמעט לגמרי, שעדיין רדופה קצת על ידי העבר הקומוניסטי. מקום שבהחלט מעניין לחקור.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • ללא היסוס. קרין היא כותבת שמאוד נעים ומסקרן לגלות.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • דניאלה קרין מציבה מודלים שונים של נשיות וזוגיות מבלי לשפוט את הגיבורות שלה. האם האפשרויות הבלתי מוגבלות הופכות אותן למאושרות? לא בטוח, אבל אמת אחת נותרת חדה ובהירה: לפעמים, לדעת מה לא עושה לך טוב, חשוב יותר מלדעת מה כן.