ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9
יחסי עם ג’וני מ’
נורית זרחי

תקציר


"המשפט הראשון הוא רק עניין של עצירה. למעשה גועשים תחתיו משפטים אחרים. מתחת לסיפור מסתתר סיפור שונה, זה לעולם אינו מצליח להתגבר על הרעש שנוצק בשפה", אומרת נורית זרחי כהקדמה לסיפורים, אבל הרעש הזה הוא בסופו של דבר צופן לחיים עצמם – אשה שמנהלת שיחות עם בעלה של המאהבת שבעלה הוא מאהבה; פרנציסקוס המגיח מאי שם ומניח גור בזרועות אשה שמתגלה כגור זאב טורף; זוג גרוש שמנהל יחסי קרבה כמעט אינטימים וכשהאשה מתחתנת עם חדש הישן מתלווה אליהם לירח הדבש. הסיפורים כולם נשזרים בשפה הייחודית של נורית לכדי מסכה שכל אחד יכול לחבוש, כי תחתיה מסתתר גם הסיפור שלו למרות שונותו.

נורית זרחי היא סופרת ומשוררת, כלת פרס ישראל בתחום הספרות והשירה לשנת ה’תשפ”א (2021). זרחי נולדה בירושלים וגדלה בקיבוץ גבע. זרחי פירסמה מספר רב של שירים וסיפורים בעיתוני ילדים, פרסמה מעל למאה ספרי ילדים, שירה, פרוזה ומחקר. זרחי זכתה בפרסים ספרותיים רבים, בין השאר זכתה מספר פעמים בעיטור כריסטיאן אנדרסן לספרות ילדים ונוער, וכן זכתה בפרס ביאליק, פרס יהודה עמיחי, פרס לנדאו לאמנויות הבמה‏, פרס ראש הממשלה, פרס דבורה עומר ופרס לאה גולדברג‏. זרחי היא אמא לשתיים וסבתא.

בעלה של המאהבת של בעלי / רן בן-נון
נורית זרחי על משולשים רומנטיים והגיגים נוספים
בעלה של המאהבת של בעלי / רן בן-נון
נורית זרחי על משולשים רומנטיים והגיגים נוספים
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • אחת לכמה זמן – קצת יותר מדי, לדעת רבים – מפנקת אותנו אלת הספרות העברית נורית זרחי בספר למבוגרים, וזה הרגע לעזוב הכל, להתרכז ולספוג מעט דברי חוכמה, עד לפעם הבאה. קבלו את "יחסי עם ג'וני מ'", קובץ סיפורונים והגיגים חדש מאת הגדולה מכולן. זה מתחיל עם "הצוות", האנשים שלך בעולם, אלה שאמורים להיות לטובתך תמיד. אבל עכשיו מצטרפת לפתע לצוות שלה דמות חדשה – המאהבת של בעלה ולא פחות מכך, בעלה של המאהבת, שמתקשר אליה ואף גורר אותה לחזות במעללי בני הזוג הבוגדניים. זה לא נמשך זמן רב, וגם נטול דרמות כמעט, מעין ריחוק סטואי שמתחתיו רוחש כאב עמום. אלה החיים על פי זרחי והדיוק המהמם שבו היא מתארת מצבים.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • חמישה רומאנים קצרים וסיפורים אחרים/ נטליה גינצבורג
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • עומק הגותי עצום, שאינו מכביד על נעימות הקריאה.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • בסיפור הנושא מתברר שג'וני מ' היא ג'וני מיטשל בכבודה ובעצמה. סטודנט צעיר לכתיבה מגיש לגיבורת הסיפור קלטת של היוצרת האמריקנית האגדית. קשרים אנושיים הם הפלא הגדול בעולם. זה לא קשר מיני – הוא צעיר מדי, וגם בכלל לא ברור אם הוא סטרייט, אבל משהו נוצר שם, משהו גדול, שהוא מעבר לזמן ולמקום; קשר בין שני אוהבי ספרות וספרים. המילה היא מעל הכל, היא זו שמחברת, היא זו שבגללה לעולם לא נגמר הגעגוע.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • הסיפור היפה בקובץ, "הראשון והשני", מתאר עוד משולש רומנטי, אבל מסוג אחר. בעלה של הגיבורה והאקס שלה הופכים לחברים טובים, ואז היא מגלה שבעצם לא עשתה דבר ונשארה באותו המקום – תקועה עם אותו דגם ישן של ישראבלוף אנושי טיפוסי. המסקנה: עדיף כבר כלב.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • הספר קצר מאוד. קצר מדי.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • גיבורת הסיפור "האשורים" היא אישה שהמאהב שלה הוא מרצה להיסטוריה, המעורר בה מחשבות משונות – האם נשים יוצאות מדעתן בכוחות עצמן או שהגברים שאיתן גורמים לכך? מבוא לגזלייטניג למתחילות.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "הכוונה היא לא להעמיס על החוויה פרטים נוספים כדי סיפור, אלא להפך, להוריד ככל האפשר מן החומר עד שייחשף פרצופם העירום של החיים".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • בית ישן, קטן ונעים, במושב דרומי נחמד, עם חצר קטנה להגג בה.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • תמיד. נותר רק לקנא בילדים, שתמיד מקבלים קצת יותר נורית זרחי מאיתנו.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • הספר מסתיים באטיוד על הספרות. אנחנו רוצים לכתוב עוד לפני שיש לנו בכלל מה לכתוב. רוצים להיות במלאכה הזו, שמפענחת את העולם ועוצרת את הזמן. זרחי כותבת על דמות המספרת שלה ויש בה משהו פורץ דרך, שמחפש מקומות חדשים בין הדחף להתבטא לבין הצורך להיקרא. היא מסבירה במילים ספורות את הרזון המופלא של כתיבתה, את ההפשטה, העירום. זה טקסט שיותיר כל אדם כותב, או קורא, פעור פה וחסר נשימה.