ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון10
הבית ההולנדי
אן פאצ'ט

תקציר

מייב ואחיה הצעיר לא ידעו כמה מפואר הבית שהם גדלו בו. לא היה להם מושג כמה ייחודיים הקירות המעוטרים והתקרות המצוירות, אילו סיפורי אהבה החלו באולם הנשפים שבקומה השלישית או כיצד דלתות הזכוכית הכפולות מאירות את גני השכנים בלילה. עבורם היה זה המקום שהם נולדו בו, המקום שדני שיחק בו לעיני אחותו הגדולה והחכמה, אביהם ניהל את עסקיו בדממה, ואימם השכיבה אותם לישון.

אך יופיו של הבית לא נעלם מעיני הסובבים, ולפני שהגיעו מייב ואחיה לבגרות הם כבר מצאו את עצמם בקרב משפטי מכוער, מנושלים מכול; אביהם מת, אימם איננה, אישה זרה נדחקה לביתם, והם משקיפים עליו ממכונית בשולי הרחוב. האם בית יכול לחרוץ את גורל דייריו? האם המקום שבאת ממנו קובע מי אתה ומי תהיה?
מייב בת העשרים ודני בן השלוש עשרה חיים לבדם בעולם שדבר אינו מובטח בו, מלבד דאגתם זה לזה.

כתיבתה הרגישה של אן פאצ'ט ידועה כל כך שמגזין טיים ציין את שמה ברשימת 100 האנשים המשפיעים ביותר בעולם. ספרה הקודם "כל המשפחות המאושרות", היה אחד הספרים הנמכרים בעולם בשנת צאתו לאור, והבית ההולנדי מועמד לפרס פוליצר ונחשב ספרה הטוב ביותר.

המקום שממנו באת / רן בן נון
יצירת מופת ספרותית על יצירת מופת אדריכלית
המקום שממנו באת / רן בן נון
יצירת מופת ספרותית על יצירת מופת אדריכלית
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • דני בן השמונה ואחותו מייב בת ה-15 ניצבים בראש גרם מדרגות נישא ובוהים באנדריאה, האישה החדשה שאביהם הביא הביתה. וזה לא סתם בית – בני קונרוי גרים במה שנקרא "הבית ההולנדי", יצירת מופת אדריכלית שנבנתה ב-1922, במה שכיום נחשב לפרבר יוקרה של פילדלפיה. את הבית הקימה משפחה הולנדית שלימים ירדה מנכסיה ואביהם של דני ומייב, איל נדל"ן מקומי, רכש אותו מעיקול במחיר מציאה. כעבור שמונה שנים, כשדני בן 16 ומייב בת 23, הם יושבים במכונית החבוטה שלה מול הבית ושוב בוהים בזעם כשאנדריאה ושתי בנותיה עושות בו כבשלהן – במיוחד כשהוא אכן שלהן. מה קרה בשמונה השנים האלו? אן פאצ'ט, מהמספרות האמריקניות המעולות של התקופה, שוטחת כתב חידה מרהיב ונפתל עד לתשובה.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • החוחית/ דונה טארט
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • פשוט מדויק – מעמיק ומהנה לקריאה בעת ובעונה אחת.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • פאצ'ט עוטפת את העלילה בעוד ועוד שכבות של מסתורין. זה מתחיל במוצאה ההולנדי של אנדריאה, אשתו החדשה של אבא – איך היא קשורה למשפחה ההולנדית שבנתה את הבית והאם היא אישה עם שליחות אפלה? ומה עם היעלמותה של אימם של האח והאחות כשדני היה בן שלוש ומייב בת עשר? היא נעדרה מחייהם למספר ימים בכל פעם, עד שלבסוף התפוגגה לחלוטין. סיפרו להם שהיא נסעה להודו – האמנם? בפעם הבאה שהם יושבים מול הבית, דני הוא סטודנט לרפואה בקולומביה ומייב חשבת בכירה בחברת ענק. עוד קפיצה בזמן, עוד דילוג בעלילה, עוד סימן שאלה. פאצ'ט מפעילה ומאתגרת אותנו ללא הפסקה..
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • הבית ההולנדי הוא יישות בפני עצמה, נוכחות אדירה שקובעת את גורלותיהם של יושביו בעוצמה של כוח עליון. אימם של דני ומייב לא סבלה את הבית ואכן היא נעלמה ואולי אף יצאה מדעתה. אנדריאה, לעומתה, נמשכת אל הבית בכוחות עלומים של היסטוריה ומורשת, וכך היא כבשה את אביהם והביאה אותו לקבר מוקדם. בפעם הבאה שדני ומייב יושבים במכונית מול הבית, הוא כבר בן 30, מתמחה ברפואה פנימית. גם הם שם כי הם חייבים, הבית פשוט חזק מהם.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • אם אתם לא בעניין של אדריכלות ונדל"ן, חלקים מסוימים בספר עלולים להתיש אתכם.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • מייב צומחת והופכת לאישה גדולה מהחיים, גבוהה ודרמטית, צמה שחורה מוטלת על כתפה, עם כישורים אינסופיים ואישיות ממגנטת. מישהי להתאהב בה קשות.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "לפעמים אנו קופצים קדימה והעבר שעליו עמדנו מתרסק, העתיד שבו התכוונו לנחות טרם התייצב במקומו, ולרגע אנו תלויים באוויר, בהווה, לא יודעים דבר ולא מכירים איש. אפילו לא את עצמנו".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • פנסילבניה והסביבה. מתחילים בפילדלפיה ונוסעים עד לאן שהרוח תיקח אתכם.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • אן פאצ'ט ניצבת כעת בשורה אחת עם מייקל שייבון ג'ונתן פראנזן, דונה טארט ושאר גדולי התקופה. והיא רק עולה ומתעצמת מיצירה ליצירה.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • כשצמד האחים מושלכים מהבית שהיה מרכז חייהם, הוא הופך לאובססיה. דני ומייב הם כעת גולים שמביטים מבחוץ אל הארץ המובטחת אך אינם יכולים להיכנס אליה, לא מסוגלים לשחרר את הטראומה של חייהם. "הבית ההולנדי" מציג את פאצ'ט בשיא גדולתה, מספרת אמריקאית מהשורה הראשונה שיוצרת מיתולוגיה המקשרת בין היבשת החדשה לארץ הישנה ורוקמת חיבורים מיסטיים שמעבר למקום ולזמן. בני אדם נוטים להגדיר את עצמם לפי המקום שממנו באו. וכשאתה בא ממקום שלא ניתן להגדרה – ככה בדיוק נראים חייך.