עצמי עיניים חזק
רק מזכירים לך שלא שופטים ספר לפי הכריכה שלו 😉
עצמי עיניים חזק
מכר
אלפי
עותקים
עצמי עיניים חזק
מכר
אלפי
עותקים

עצמי עיניים חזק

4.5 כוכבים (31 דירוגים)
ספר דיגיטלי
ספר מודפס

עוד על הספר

  • תרגום: עפרה אביגד
  • הוצאה: כתר
  • תאריך הוצאה: 2012
  • קטגוריה: מתח ופעולה
  • מספר עמודים: 548 עמ' מודפסים
  • זמן קריאה משוער: 9 שעות ו 8 דק'

ג'ון ורדון

ג'ון ורדון (באנגלית: John Verdon נולד ב-1 בינואר 1942) הוא סופר אמריקאי, מחברם של מותחנים בלשיים העוסקים בעלילותיו של הבלש דייב גרני. ספרו הראשון "חשוב על מספר" יצא לאור בשנת 2010 והיה לרב-מכר בינלאומי.

תקציר

דיוויד גֶרני, הגיבור הבלתי נשכח של רב-המכר חשוֹב על מספר, חוזר לחקירה נוספת, מסובכת ומרתקת אפילו יותר מקודמתה.

גופתה של כלה יפהפייה מתגלה במהלך טקס נישואיה לפסיכיאטר בעל שם עולמי, כשראשה ערוף. החשוד המיידי הוא הגנן המקסיקני המועסק באחוזה, שניהל ככל הנראה רומן עם הנרצחת. אלא שהוא נעלם בלי להשאיר עקבות, ובאופן בלתי מוסבר אפילו במצלמות וידיאו שלפניהן עבר לא נקלטה דמותו.

בייאושה פונה אמה של הנרצחת לגרני כדי שיסייע למשטרה בחקירה. גרני, בעבר הבלש המעוטר ביותר במשטרת ניו יורק, מנסה שוב להסתגל לחיי הכפר השלווים ולהתנתק מהעולם האפל שהשאיר מאחוריו, אבל נסיבות הרצח המוזרות והמסתורין האופף אותו מפתים אותו לקבל על עצמו את החקירה למרות הסתייגותה של רעייתו מדלן. וככל שהוא מעמיק לחקור, הוא מגלה שהוא הולך ומתקרב למארג פשיעה בינלאומי, אכזרי וחולני ועם זאת יעיל להחריד. וייתכן שהוא מתקרב אליו יותר מדי.

ספרו הראשון של מחבר המותחנים האמריקאי ג'וֹן וֶרדוֹן, חשוֹב על מספר, תורגם לעשרות שפות והיה לרב-מכר עולמי. ספרו השני, עצמי עיניים חזק, מבסס את מעמדו של ורדון כאחד מסופרי המתח המקוריים והמרתקים בעולם כיום.

פרק ראשון

פרק 1
החיים בכפר

באוויר הסתווי של בוקר ספטמבר עמדה דממה כמו בלב צוללת הנעה חרש במנועים כבויים כדי לחמוק ממכשירי ההאזנה של האויב. הנוף כולו היה לפות בלי ניע באגרופו הבלתי נראה של שקט רחב ידיים, השקט שלפני הסערה, שקט עמוק ובלתי צפוי כמו האוקיינוס.
הקיץ היה מרוסן באופן מוזר ובצורת חלקית מצצה לאטה את לשד החיים מהעשב ומהעצים. העלים כבר התחילו לדהות מירוק לחום ונשרו דומם מענפיהם של עצי האדר והאשור, מבשרים סיכוי קלוש לסתיו ססגוני. דייב גרני עמד מחוץ לדלתות הזכוכית הגדולות של המטבח הכפרי והשקיף החוצה, אל מעבר לגינה ולמדשאה המכוסחת שהפרידה בין הבית הגדול לאחו עתיר הצמחייה שהשתפל אל בריכת המים והאסם האדום. הוא הרגיש אי־נוחות וחוסר מיקוד עמומים ותשומת לבו ריחפה בין ערוגת האספרגוס בקצה הגינה לבין הבולדוזר הצהוב הקטן שליד האסם. הוא לגם בחמיצות מהקפה של הבוקר, שהתקרר באוויר היבש.
לזַבֵּל או לא לזַבֵּל - זו היתה שאלת האספרגוס. או לפחות זו היתה השאלה הראשונה. אם התשובה תהיה חיובית תנבע ממנה שאלה שנייה: בתפזורת או בשקיות? המפתח להצלחה עם אספרגוס הוא דשן, זה מה שהוא למד מכמה אתרי אינטרנט שאליהם הפנתה אותו מדלן, אבל לא היה לו ברור לגמרי אם הוא צריך לתגבר את הדישון מהאביב האחרון במנה נוספת.
בשנתיים האחרונות, מאז שהם מתגוררים בהרי הקטסקילס, הוא השתדל, גם אם בלב חצוי, לשקוע בענייני הבית והגינון שמדלן התנפלה עליהם בהתלהבות מיידית, אבל הרהורי חרטה כרסמו תמיד במאמציו כמו טרמיטים טורדניים. הוא לא התחרט דווקא על קניית הבית המסוים הזה עם מאתיים הדונם המרהיבים שלו, שעדיין היתה לדעתו השקעה טובה, אלא על ההחלטה הגורלית, ששינתה את חייו, לעזוב את משטרת ניו יורק ולצאת לפנסיה בגיל ארבעים ושש. השאלה שהציקה לו היתה, האם הוא לא הקדים מדי להחליף את תג הבלש המצטיין במטלות הגינון של מי שמתיימר להיות בעל אחוזה כפרית. פה ושם הופיעו סימנים מבשרי־רע שהעידו בדיוק על זה. מאז שהם התמקמו בגן העדן הפסטורלי שלהם התפתח אצלו טיק זמני בעפעף השמאלי. לצערו ולחרדתה הרבה של מדלן הוא התחיל לעשן שוב מדי פעם, אחרי חמש־עשרה שנות התנזרות. והיה כמובן גם הנושא שטואטא מתחת לשטיח - החלטתו בסתיו הקודם, שנה אחרי שפרש כביכול לגמלאות, להתערב בחקירת מקרה הרצח הנורא של מרק מלרי.
הוא בקושי יצא בחיים מההרפתקה הזאת, ואפילו סיכן את מדלן במהלכה, וברגע של צלילות שמספקת בדרך כלל ההיתקלות הקרובה במוות, הוא הרגיש חדור מוטיבציה להתמסר התמסרות מלאה להנאות הפשוטות של חייהם החדשים בכפר. אבל יש משהו מוזר בתמונה צלולה וחדה של הדרך שבה אתה אמור לחיות. אם אתה לא נאחז בה בנחישות מדי יום היא מיטשטשת במהירות. רגע של חסד הוא לא יותר מרגע של חסד. אם לא נאחזים בו הוא הופך במהרה למין רוח רפאים, לתמונה חיוורת על הרשתית, שנמוגה ונעלמת כמו זיכרון של חלום, נמוגה עד שבסופו של דבר היא הופכת ללא יותר מצליל צורם ברעשי הרקע הקלושים של החיים.
הבנת התהליך הזה, כך גילה גרני, לא מספקת מפתח קסם להיפוכו - ולכן עשייה בלב חצוי היתה הגישה הטובה ביותר שהוא היה מסוגל לאמץ בחיי הכפר הפסטורליים האלה. והגישה הזאת חיבלה בהרמוניה בינו לבין אשתו. היא גם עוררה בו את התהייה אם אדם יכול בכלל להשתנות, או ליתר דיוק, האם הוא יוכל בכלל להשתנות. ברגעים אפלים יותר הוא התייאש מהנוקשות המסתיידת בצורת החשיבה שלו, בעצם קיומו.
עניין הבולדוזר הוא דוגמה טובה. לפני שישה חודשים הוא קנה בולדוזר קטן וישן, שאותו תיאר למדלן ככלי שימושי שהולם את בעלותם על מאתיים דונם של יערות, שטחי מרעה ודרך עפר באורך חצי קילומטר. הוא ראה בו אמצעי לתיקונים הכרחיים ושיפורים חיוביים בנוף - משהו טוב ומועיל. אבל מלכתחילה היה נדמה שהיא לא רואה בו כלי שיבטיח את מעורבותו הגדולה יותר בחייהם החדשים אלא סמל רעשני ומצחין מסולר לאי־שביעות רצונו - למורת רוחו מסביבתם, לאומללותו מהמעבר שלהם מהעיר להרים, לצורך הרודני שלו להתאים בכוח של בולדוזר את עולמם החדש והלא רצוי לצורת החשיבה שלו. היא הביעה את התנגדותה רק פעם אחת ובקיצור נמרץ: "למה אתה לא מסוגל פשוט לקבל את כל מה שיש כאן סביבנו כמתנה ולהפסיק לנסות לתקן כל דבר."
הוא עמד ליד דלתות הזכוכית, נזכר באי־נוחות בהערה שלה וממש שמע בדמיונו את הרטינה הקלה בקולה, כשפתאום חדר לתודעתו קולה האמיתי מאי שם מאחוריו.
"יש סיכוי שעד מחר תמצא זמן לתקן את הבלמים באופניים שלי?"
"אמרתי שאני אתקן את זה." הוא לגם עוד לגימה מהקפה ועיווה את פניו. הקפה היה קר באופן דוחה. הוא העיף מבט באורלוגין העתיק שעל מזנון העץ. נותרה לו עוד כמעט שעה פנויה עד שיצטרך לצאת לבית הספר הארצי לשוטרים באלבני כדי לשאת אחת מהרצאות האורח המזדמנות שלו.
"כדאי לך לבוא איתי איזה יום," היא אמרה כאילו הרעיון הזה צץ כרגע בדעתה.
"אני אבוא," הוא אמר - תשובתו הקבועה להצעותיה התקופתיות שיצטרף לאחד מטיולי האופניים שלה במרחבי השדות והיערות שכיסו את רוב אזור הקטסקילס המערבי. הוא נפנה אליה. היא עמדה בפתח פינת האוכל במכנסי טייץ בלויים, סווטשרט רפוי וכובע בייסבול עם כתמי צבע. פתאום הוא לא היה מסוגל להחניק חיוך.
"מה?" היא שאלה והטתה את ראשה.
"שום דבר." לפעמים נוכחותה הקסימה אותו בישירות עזה כל כך שתודעתו התרוקנה מכל מחשבה שלילית סבוכה. היא היתה אחת מהיצורים הנדירים האלה: אישה יפה מאוד שכמעט לא אכפת לה איך היא נראית. היא ניגשה אליו, נעמדה לידו וסקרה את הנעשה בחוץ.
"האיילים התעסקו עם הזירעונים של הציפורים," היא אמרה משועשעת יותר מאשר נרגזת.
מעבר למדשאה היו שלושה מתקני האכלת ציפורים תלויים על מקלות רועים שיצאו לגמרי מאיזון. הוא הביט לעברם והבין שהוא שותף, לפחות במידה מסוימת, לרגשותיה של מדלן כלפי האיילים והנזק השולי שאולי הם גרמו - מה שנראה לו מוזר לאור רגשותיו השונים לגמרי מרגשותיה בעניין ביזת הסנאים, שברגע זה זללו את הזירעונים שהאיילים לא הצליחו לדלות מתחתית מתקני ההאכלה. בתנועותיהם התזזיתיות, המהירות והתוקפניות, הם נראו כאילו מניע אותם איזה רעב מכרסמים כפייתי, איזו תאווה חמדנית לזלול כל פירור מזון אפשרי.
חיוכו של גרני התנדף והוא צפה בהם ברוגז קל, שברגעיו האובייקטיביים יותר נראה לו כתגובה אוטומטית שלו לדברים רבים מדי בזמן האחרון - רוגז שנבע מהסדקים בנישואיו והדגיש אותם. בעיני מדלן היו הסנאים יצורים מקסימים, חכמים, רבי תושייה ומעוררי הערצה בזכות מרצם ונחישותם. נראה שהיא אוהבת אותם כפי שהיא אוהבת את רוב הדברים בחיים. הוא, לעומת זאת, רצה לירות בהם.
טוב, לא בדיוק לירות בהם, לא ממש להרוג אותם או לפגוע בהם, אבל אולי רק לקלוע בהם עם רובה אוויר חזק מספיק כדי לסלק אותם ממתקני האכלת הציפורים ולשגר אותם בריצה חזרה ליער, לשם הם שייכים. הרג מעולם לא היה פתרון מושך בעיניו. בכל שנותיו במשטרת ניו יורק, בכל שנותיו כבלש במחלק הרצח, בעשרים וחמש שנות עבודתו עם אנשים אלימים בעיר אלימה, הוא מעולם לא שלף את האקדח, הוא בקושי נגע בו מחוץ למטווח, ולא היה לו שום חשק להתחיל עכשיו. מה שמשך אותו בעבודה המשטרתית, מה שקשר אותו לתפקיד במשך שנים כה רבות, בהחלט לא היה המשיכה לכלי נשק או לפתרון הפשוט לכאורה שהם מציעים.
הוא שם לב שמדלן מתבוננת בו במבט הסקרן והאומד שלה - בוודאי מנחשת לפי לסתו החשוקה את מחשבותיו על הסנאים. בתגובה לראייתה העל־חושית הוא רצה לומר משהו שיצדיק את עוינותו למכרסמים בעלי הזנב הפלומתי, אבל צלצול הטלפון הפריע - ליתר דיוק, צלצול של שני טלפונים הפריע בו-זמנית: הטלפון הקווי בחדר העבודה והטלפון הנייד שלו על המזנון במטבח. מדלן שמה פעמיה לחדר העבודה. גרני ענה לנייד.

ג'ון ורדון

ג'ון ורדון (באנגלית: John Verdon נולד ב-1 בינואר 1942) הוא סופר אמריקאי, מחברם של מותחנים בלשיים העוסקים בעלילותיו של הבלש דייב גרני. ספרו הראשון "חשוב על מספר" יצא לאור בשנת 2010 והיה לרב-מכר בינלאומי.

סקירות וביקורות

ערפו את ראשה ג'ון ורדון הוא סופר מתח אפקטיבי, אבל 'עצמי עיניים חזק' מריח כמו מיחזור של הספר הראשון בסדרה

ב-1988 ליווה כתב הפלילים דיוויד סיימון שני צוותים במחלק הרצח של בולטימור. הוא עשה את זה במשך שנה, לצורך ספר תיעודי בשם ‭ ,'Homicide: A Year in the Killing Streets'‬שם הציג בין השאר את השילוש הקדוש בחקירת רצח: ראיות פיזיות, עדים, הודאות. "השילוש הקדוש של הבלשים‭,"‬ כתב סיימון‭",‬מתעלם ממניע, שמשנה מעט מאוד ברוב החקירות. לפי מיטב היצירות של דשיאל האמט ואגתה כריסטי, כדי לאתר רוצח חייבים קודם כל לבסס את המניע; בבולטימור, שלא כמו באוריינט אקפרס, מניע ידוע יכול להיות מעניין, אפילו לעזור, אבל בדרך כלל הוא לא קשור לעניין. לעזאזל הלמה, יאמר לכם הבלש, מצאו את האיך ובתשעה מתוך עשרה מקרים, אמצא לכם את המי‭."‬ תמיד בבית המשפט, הוסיף סיימון, המושבעים מתקשים להתמודד עם העובדה שהבלש על דוכן העדים מצהיר שאין לו מושג למה הנאשם הרג את הקורבן, והאמת היא שזה לא מעניין אותו.

החוקרים של רצח ג'יליאן פרי לא היו צריכים להתאמץ הרבה בשביל למצוא את האיך, כי הייתה להם ראיה פיזית. ראשה של הצעירה נערף בזמן מסיבת החתונה שלה, ולא רחוק ממקום הרצח נמצאה מאצ'טה עם דם הקורבן. בזכות עדות הבעל הטרי, הם גם שמו במהירות את האצבע על המי: הגנן ההיספני, בן טיפוחיו של הבעל. הם אפילו הרוויחו מניע מבוסס: הגנן שנא את הכלה. אבל השמחה על הפיצוח הייתה מוקדמת מדי, כי הרוצח נעלם ותקע להם את התיק. וכאן נכנס דייב גרני לתמונה. כן, התיק תקוע, אבל לא מהסיבה שחושבים עליה. ואחרי שגרני יערער את היסודות, יסבך ויסתבך, הוא יפענח את הפרשה, כולל מניע אמיתי ושמן. כי לקוראים, בניגוד למושבעים, יש ברירה: הם יכולים לעבור לספר אחר.

ג'ון ורדון הציג את דייב גרני לראשונה ברב המכר עב הכרס 'חשוב על מספר‭,'‬ שהיה מותח מאוד והשאיר טעם של עוד. ב'עצמי עיניים חזק' הנתונים האישיים של גרני לא משתנים: הבלש הכי מעוטר במשטרת ניו-יורק, מומחה לרוצחים סדרתיים, נאלץ לפרוש לפנסיה מוקדמת כדי להציל את נישואיו לאשתו השנייה. בעוד היא פורחת בבית החווה המבודד שרכשו, הוא די משתגע. בספר הראשון, פנייה מחבר עבר מצילה אותו מהשיממון הכפרי ומשגרת אותו אל חקירה מסוכנת. בספר השני, חקירה מסוכנת לא פחות מחלצת אותו מהמלאכות שהוא כה אוהב לדחות כמו דישון ערוגת האספרגוסים או ביקוע עצי ההסקה. אשתו מדלן שוב מעקמת פרצוף. בעלה הוא הראשון להודות שהוא בלש מצוין אבל בן זוג מחורבן, והוא לא באמת מנסה להשתפר.

כמו ב'חשוב על מספר‭,'‬ גם 'עצמי עיניים חזק' מבוסס על התנועה שבין המתח החיצוני של החקירה, למתח הפנימי בחייו של גרני. פרט לבקיעים בזוגיות, הוא סוחב כאב ואשמה על מותו של בנו בגיל ארבע ועל ניכורו לבן אחר, מנישואים קודמים. אשמה היא גם התחושה שמלווה אותו בנוגע לבעלת גלריה סקסית, שמפמפמת אותו כאמן בגלל מניפולציות מחשב שהוא עושה על תמונות של רוצחים סדרתיים. כל אלה נחשפים בספר הראשון ומעצבים את גרני כדמות מורכבת, כזו ששווה לעקוב אחריה. הם ממשיכים איתו גם אל הספר השני. מה נוסף אליהם? כמעט כלום.

וזו החולשה העיקרית של 'עצמי עיניים חזק‭.'‬ הגיבור של ורדון לא מתפתח, אלא כלוא בלופ שממחזר רגשות וחיבוטי נפש. כשנזרק מעט מידע על ילדותו, זה לא מתקדם לכדי אקדח שיורה משהו. כשיש פוטנציאל לזעזוע מוסרי עמוק, ורדון מממש אותו כלא יותר ממכה מלחיצה. גם שאר הדמויות סובלות ממיחזור, בעיקר אלה שזכורות מ'חשוב על מספר‭.'‬ ורדון משנן את מאפייניהן שוב ושוב: זה גס רוח וגועלי, אבל חוקר מבריק; אלה לא יוצלחים, לא בלשים אלא פקידים; לקפטן יש בת שמכורה לקראק ולכן הוא מגיב כמו שהוא מגיב; הפסיכיאטרית המשטרתית היא בול סיגורני וויבר בצעירותה; והתובע המחוזי - תאב תקשורת.

אלה מתייצבים לצידו ולמולו של גרני בעלילה פרובוקטיבית שמקבצת גילוי עריות, ניצול מיני, טיפול נפשי ופשע מאורגן לחבילה אחת. למרות יומרנות מסוימת (מונולוגים של הרוצח מתכתבים עם מיתוס שהתגלגל מתוך הברית החדשה‭,(‬ היא מצליחה להיות מפתיעה ומותחת. אבל כשהבלש, שמוביל אותנו בפיתולים החדים, הופך ממבטיח לצפוי, כבר אין חשק לשתף פעולה לאורך מאות עמודים. נראה שורדון, פרסומאי מצליח בעברו, מקריב את הסיפור הספציפי לטובת הדבר הגדול יותר: שיווק 'דייב גרני - הסדרה‭.'‬ השאלה היא כמה לקוחות ותיקים הוא יאבד בדרכו לכבוש קהל חדש.

עוד 3 בלשים אמריקאיים:
השינה הגדולה > ריימונד צ'נדלר
בית רוחות > כריסטופר ג‭.'‬ מור
ברוקלין היתומה > ג'ונתן לתם

יעל נעמני

פורסם במדור הספרות של "7 לילות"

יעל נעמני 7 לילות 01/06/2012 לקריאת הסקירה המלאה >
ספר שאוהבי הז’אנר בוודאי יאהבו! דנה מויסון סלונה 23/08/2015 לקריאת הסקירה המלאה >

עוד על הספר

  • תרגום: עפרה אביגד
  • הוצאה: כתר
  • תאריך הוצאה: 2012
  • קטגוריה: מתח ופעולה
  • מספר עמודים: 548 עמ' מודפסים
  • זמן קריאה משוער: 9 שעות ו 8 דק'

סקירות וביקורות

ערפו את ראשה ג'ון ורדון הוא סופר מתח אפקטיבי, אבל 'עצמי עיניים חזק' מריח כמו מיחזור של הספר הראשון בסדרה

ב-1988 ליווה כתב הפלילים דיוויד סיימון שני צוותים במחלק הרצח של בולטימור. הוא עשה את זה במשך שנה, לצורך ספר תיעודי בשם ‭ ,'Homicide: A Year in the Killing Streets'‬שם הציג בין השאר את השילוש הקדוש בחקירת רצח: ראיות פיזיות, עדים, הודאות. "השילוש הקדוש של הבלשים‭,"‬ כתב סיימון‭",‬מתעלם ממניע, שמשנה מעט מאוד ברוב החקירות. לפי מיטב היצירות של דשיאל האמט ואגתה כריסטי, כדי לאתר רוצח חייבים קודם כל לבסס את המניע; בבולטימור, שלא כמו באוריינט אקפרס, מניע ידוע יכול להיות מעניין, אפילו לעזור, אבל בדרך כלל הוא לא קשור לעניין. לעזאזל הלמה, יאמר לכם הבלש, מצאו את האיך ובתשעה מתוך עשרה מקרים, אמצא לכם את המי‭."‬ תמיד בבית המשפט, הוסיף סיימון, המושבעים מתקשים להתמודד עם העובדה שהבלש על דוכן העדים מצהיר שאין לו מושג למה הנאשם הרג את הקורבן, והאמת היא שזה לא מעניין אותו.

החוקרים של רצח ג'יליאן פרי לא היו צריכים להתאמץ הרבה בשביל למצוא את האיך, כי הייתה להם ראיה פיזית. ראשה של הצעירה נערף בזמן מסיבת החתונה שלה, ולא רחוק ממקום הרצח נמצאה מאצ'טה עם דם הקורבן. בזכות עדות הבעל הטרי, הם גם שמו במהירות את האצבע על המי: הגנן ההיספני, בן טיפוחיו של הבעל. הם אפילו הרוויחו מניע מבוסס: הגנן שנא את הכלה. אבל השמחה על הפיצוח הייתה מוקדמת מדי, כי הרוצח נעלם ותקע להם את התיק. וכאן נכנס דייב גרני לתמונה. כן, התיק תקוע, אבל לא מהסיבה שחושבים עליה. ואחרי שגרני יערער את היסודות, יסבך ויסתבך, הוא יפענח את הפרשה, כולל מניע אמיתי ושמן. כי לקוראים, בניגוד למושבעים, יש ברירה: הם יכולים לעבור לספר אחר.

ג'ון ורדון הציג את דייב גרני לראשונה ברב המכר עב הכרס 'חשוב על מספר‭,'‬ שהיה מותח מאוד והשאיר טעם של עוד. ב'עצמי עיניים חזק' הנתונים האישיים של גרני לא משתנים: הבלש הכי מעוטר במשטרת ניו-יורק, מומחה לרוצחים סדרתיים, נאלץ לפרוש לפנסיה מוקדמת כדי להציל את נישואיו לאשתו השנייה. בעוד היא פורחת בבית החווה המבודד שרכשו, הוא די משתגע. בספר הראשון, פנייה מחבר עבר מצילה אותו מהשיממון הכפרי ומשגרת אותו אל חקירה מסוכנת. בספר השני, חקירה מסוכנת לא פחות מחלצת אותו מהמלאכות שהוא כה אוהב לדחות כמו דישון ערוגת האספרגוסים או ביקוע עצי ההסקה. אשתו מדלן שוב מעקמת פרצוף. בעלה הוא הראשון להודות שהוא בלש מצוין אבל בן זוג מחורבן, והוא לא באמת מנסה להשתפר.

כמו ב'חשוב על מספר‭,'‬ גם 'עצמי עיניים חזק' מבוסס על התנועה שבין המתח החיצוני של החקירה, למתח הפנימי בחייו של גרני. פרט לבקיעים בזוגיות, הוא סוחב כאב ואשמה על מותו של בנו בגיל ארבע ועל ניכורו לבן אחר, מנישואים קודמים. אשמה היא גם התחושה שמלווה אותו בנוגע לבעלת גלריה סקסית, שמפמפמת אותו כאמן בגלל מניפולציות מחשב שהוא עושה על תמונות של רוצחים סדרתיים. כל אלה נחשפים בספר הראשון ומעצבים את גרני כדמות מורכבת, כזו ששווה לעקוב אחריה. הם ממשיכים איתו גם אל הספר השני. מה נוסף אליהם? כמעט כלום.

וזו החולשה העיקרית של 'עצמי עיניים חזק‭.'‬ הגיבור של ורדון לא מתפתח, אלא כלוא בלופ שממחזר רגשות וחיבוטי נפש. כשנזרק מעט מידע על ילדותו, זה לא מתקדם לכדי אקדח שיורה משהו. כשיש פוטנציאל לזעזוע מוסרי עמוק, ורדון מממש אותו כלא יותר ממכה מלחיצה. גם שאר הדמויות סובלות ממיחזור, בעיקר אלה שזכורות מ'חשוב על מספר‭.'‬ ורדון משנן את מאפייניהן שוב ושוב: זה גס רוח וגועלי, אבל חוקר מבריק; אלה לא יוצלחים, לא בלשים אלא פקידים; לקפטן יש בת שמכורה לקראק ולכן הוא מגיב כמו שהוא מגיב; הפסיכיאטרית המשטרתית היא בול סיגורני וויבר בצעירותה; והתובע המחוזי - תאב תקשורת.

אלה מתייצבים לצידו ולמולו של גרני בעלילה פרובוקטיבית שמקבצת גילוי עריות, ניצול מיני, טיפול נפשי ופשע מאורגן לחבילה אחת. למרות יומרנות מסוימת (מונולוגים של הרוצח מתכתבים עם מיתוס שהתגלגל מתוך הברית החדשה‭,(‬ היא מצליחה להיות מפתיעה ומותחת. אבל כשהבלש, שמוביל אותנו בפיתולים החדים, הופך ממבטיח לצפוי, כבר אין חשק לשתף פעולה לאורך מאות עמודים. נראה שורדון, פרסומאי מצליח בעברו, מקריב את הסיפור הספציפי לטובת הדבר הגדול יותר: שיווק 'דייב גרני - הסדרה‭.'‬ השאלה היא כמה לקוחות ותיקים הוא יאבד בדרכו לכבוש קהל חדש.

עוד 3 בלשים אמריקאיים:
השינה הגדולה > ריימונד צ'נדלר
בית רוחות > כריסטופר ג‭.'‬ מור
ברוקלין היתומה > ג'ונתן לתם

יעל נעמני

פורסם במדור הספרות של "7 לילות"

יעל נעמני 7 לילות 01/06/2012 לקריאת הסקירה המלאה >
ספר שאוהבי הז’אנר בוודאי יאהבו! דנה מויסון סלונה 23/08/2015 לקריאת הסקירה המלאה >
עצמי עיניים חזק ג'ון ורדון

פרק 1
החיים בכפר

באוויר הסתווי של בוקר ספטמבר עמדה דממה כמו בלב צוללת הנעה חרש במנועים כבויים כדי לחמוק ממכשירי ההאזנה של האויב. הנוף כולו היה לפות בלי ניע באגרופו הבלתי נראה של שקט רחב ידיים, השקט שלפני הסערה, שקט עמוק ובלתי צפוי כמו האוקיינוס.
הקיץ היה מרוסן באופן מוזר ובצורת חלקית מצצה לאטה את לשד החיים מהעשב ומהעצים. העלים כבר התחילו לדהות מירוק לחום ונשרו דומם מענפיהם של עצי האדר והאשור, מבשרים סיכוי קלוש לסתיו ססגוני. דייב גרני עמד מחוץ לדלתות הזכוכית הגדולות של המטבח הכפרי והשקיף החוצה, אל מעבר לגינה ולמדשאה המכוסחת שהפרידה בין הבית הגדול לאחו עתיר הצמחייה שהשתפל אל בריכת המים והאסם האדום. הוא הרגיש אי־נוחות וחוסר מיקוד עמומים ותשומת לבו ריחפה בין ערוגת האספרגוס בקצה הגינה לבין הבולדוזר הצהוב הקטן שליד האסם. הוא לגם בחמיצות מהקפה של הבוקר, שהתקרר באוויר היבש.
לזַבֵּל או לא לזַבֵּל - זו היתה שאלת האספרגוס. או לפחות זו היתה השאלה הראשונה. אם התשובה תהיה חיובית תנבע ממנה שאלה שנייה: בתפזורת או בשקיות? המפתח להצלחה עם אספרגוס הוא דשן, זה מה שהוא למד מכמה אתרי אינטרנט שאליהם הפנתה אותו מדלן, אבל לא היה לו ברור לגמרי אם הוא צריך לתגבר את הדישון מהאביב האחרון במנה נוספת.
בשנתיים האחרונות, מאז שהם מתגוררים בהרי הקטסקילס, הוא השתדל, גם אם בלב חצוי, לשקוע בענייני הבית והגינון שמדלן התנפלה עליהם בהתלהבות מיידית, אבל הרהורי חרטה כרסמו תמיד במאמציו כמו טרמיטים טורדניים. הוא לא התחרט דווקא על קניית הבית המסוים הזה עם מאתיים הדונם המרהיבים שלו, שעדיין היתה לדעתו השקעה טובה, אלא על ההחלטה הגורלית, ששינתה את חייו, לעזוב את משטרת ניו יורק ולצאת לפנסיה בגיל ארבעים ושש. השאלה שהציקה לו היתה, האם הוא לא הקדים מדי להחליף את תג הבלש המצטיין במטלות הגינון של מי שמתיימר להיות בעל אחוזה כפרית. פה ושם הופיעו סימנים מבשרי־רע שהעידו בדיוק על זה. מאז שהם התמקמו בגן העדן הפסטורלי שלהם התפתח אצלו טיק זמני בעפעף השמאלי. לצערו ולחרדתה הרבה של מדלן הוא התחיל לעשן שוב מדי פעם, אחרי חמש־עשרה שנות התנזרות. והיה כמובן גם הנושא שטואטא מתחת לשטיח - החלטתו בסתיו הקודם, שנה אחרי שפרש כביכול לגמלאות, להתערב בחקירת מקרה הרצח הנורא של מרק מלרי.
הוא בקושי יצא בחיים מההרפתקה הזאת, ואפילו סיכן את מדלן במהלכה, וברגע של צלילות שמספקת בדרך כלל ההיתקלות הקרובה במוות, הוא הרגיש חדור מוטיבציה להתמסר התמסרות מלאה להנאות הפשוטות של חייהם החדשים בכפר. אבל יש משהו מוזר בתמונה צלולה וחדה של הדרך שבה אתה אמור לחיות. אם אתה לא נאחז בה בנחישות מדי יום היא מיטשטשת במהירות. רגע של חסד הוא לא יותר מרגע של חסד. אם לא נאחזים בו הוא הופך במהרה למין רוח רפאים, לתמונה חיוורת על הרשתית, שנמוגה ונעלמת כמו זיכרון של חלום, נמוגה עד שבסופו של דבר היא הופכת ללא יותר מצליל צורם ברעשי הרקע הקלושים של החיים.
הבנת התהליך הזה, כך גילה גרני, לא מספקת מפתח קסם להיפוכו - ולכן עשייה בלב חצוי היתה הגישה הטובה ביותר שהוא היה מסוגל לאמץ בחיי הכפר הפסטורליים האלה. והגישה הזאת חיבלה בהרמוניה בינו לבין אשתו. היא גם עוררה בו את התהייה אם אדם יכול בכלל להשתנות, או ליתר דיוק, האם הוא יוכל בכלל להשתנות. ברגעים אפלים יותר הוא התייאש מהנוקשות המסתיידת בצורת החשיבה שלו, בעצם קיומו.
עניין הבולדוזר הוא דוגמה טובה. לפני שישה חודשים הוא קנה בולדוזר קטן וישן, שאותו תיאר למדלן ככלי שימושי שהולם את בעלותם על מאתיים דונם של יערות, שטחי מרעה ודרך עפר באורך חצי קילומטר. הוא ראה בו אמצעי לתיקונים הכרחיים ושיפורים חיוביים בנוף - משהו טוב ומועיל. אבל מלכתחילה היה נדמה שהיא לא רואה בו כלי שיבטיח את מעורבותו הגדולה יותר בחייהם החדשים אלא סמל רעשני ומצחין מסולר לאי־שביעות רצונו - למורת רוחו מסביבתם, לאומללותו מהמעבר שלהם מהעיר להרים, לצורך הרודני שלו להתאים בכוח של בולדוזר את עולמם החדש והלא רצוי לצורת החשיבה שלו. היא הביעה את התנגדותה רק פעם אחת ובקיצור נמרץ: "למה אתה לא מסוגל פשוט לקבל את כל מה שיש כאן סביבנו כמתנה ולהפסיק לנסות לתקן כל דבר."
הוא עמד ליד דלתות הזכוכית, נזכר באי־נוחות בהערה שלה וממש שמע בדמיונו את הרטינה הקלה בקולה, כשפתאום חדר לתודעתו קולה האמיתי מאי שם מאחוריו.
"יש סיכוי שעד מחר תמצא זמן לתקן את הבלמים באופניים שלי?"
"אמרתי שאני אתקן את זה." הוא לגם עוד לגימה מהקפה ועיווה את פניו. הקפה היה קר באופן דוחה. הוא העיף מבט באורלוגין העתיק שעל מזנון העץ. נותרה לו עוד כמעט שעה פנויה עד שיצטרך לצאת לבית הספר הארצי לשוטרים באלבני כדי לשאת אחת מהרצאות האורח המזדמנות שלו.
"כדאי לך לבוא איתי איזה יום," היא אמרה כאילו הרעיון הזה צץ כרגע בדעתה.
"אני אבוא," הוא אמר - תשובתו הקבועה להצעותיה התקופתיות שיצטרף לאחד מטיולי האופניים שלה במרחבי השדות והיערות שכיסו את רוב אזור הקטסקילס המערבי. הוא נפנה אליה. היא עמדה בפתח פינת האוכל במכנסי טייץ בלויים, סווטשרט רפוי וכובע בייסבול עם כתמי צבע. פתאום הוא לא היה מסוגל להחניק חיוך.
"מה?" היא שאלה והטתה את ראשה.
"שום דבר." לפעמים נוכחותה הקסימה אותו בישירות עזה כל כך שתודעתו התרוקנה מכל מחשבה שלילית סבוכה. היא היתה אחת מהיצורים הנדירים האלה: אישה יפה מאוד שכמעט לא אכפת לה איך היא נראית. היא ניגשה אליו, נעמדה לידו וסקרה את הנעשה בחוץ.
"האיילים התעסקו עם הזירעונים של הציפורים," היא אמרה משועשעת יותר מאשר נרגזת.
מעבר למדשאה היו שלושה מתקני האכלת ציפורים תלויים על מקלות רועים שיצאו לגמרי מאיזון. הוא הביט לעברם והבין שהוא שותף, לפחות במידה מסוימת, לרגשותיה של מדלן כלפי האיילים והנזק השולי שאולי הם גרמו - מה שנראה לו מוזר לאור רגשותיו השונים לגמרי מרגשותיה בעניין ביזת הסנאים, שברגע זה זללו את הזירעונים שהאיילים לא הצליחו לדלות מתחתית מתקני ההאכלה. בתנועותיהם התזזיתיות, המהירות והתוקפניות, הם נראו כאילו מניע אותם איזה רעב מכרסמים כפייתי, איזו תאווה חמדנית לזלול כל פירור מזון אפשרי.
חיוכו של גרני התנדף והוא צפה בהם ברוגז קל, שברגעיו האובייקטיביים יותר נראה לו כתגובה אוטומטית שלו לדברים רבים מדי בזמן האחרון - רוגז שנבע מהסדקים בנישואיו והדגיש אותם. בעיני מדלן היו הסנאים יצורים מקסימים, חכמים, רבי תושייה ומעוררי הערצה בזכות מרצם ונחישותם. נראה שהיא אוהבת אותם כפי שהיא אוהבת את רוב הדברים בחיים. הוא, לעומת זאת, רצה לירות בהם.
טוב, לא בדיוק לירות בהם, לא ממש להרוג אותם או לפגוע בהם, אבל אולי רק לקלוע בהם עם רובה אוויר חזק מספיק כדי לסלק אותם ממתקני האכלת הציפורים ולשגר אותם בריצה חזרה ליער, לשם הם שייכים. הרג מעולם לא היה פתרון מושך בעיניו. בכל שנותיו במשטרת ניו יורק, בכל שנותיו כבלש במחלק הרצח, בעשרים וחמש שנות עבודתו עם אנשים אלימים בעיר אלימה, הוא מעולם לא שלף את האקדח, הוא בקושי נגע בו מחוץ למטווח, ולא היה לו שום חשק להתחיל עכשיו. מה שמשך אותו בעבודה המשטרתית, מה שקשר אותו לתפקיד במשך שנים כה רבות, בהחלט לא היה המשיכה לכלי נשק או לפתרון הפשוט לכאורה שהם מציעים.
הוא שם לב שמדלן מתבוננת בו במבט הסקרן והאומד שלה - בוודאי מנחשת לפי לסתו החשוקה את מחשבותיו על הסנאים. בתגובה לראייתה העל־חושית הוא רצה לומר משהו שיצדיק את עוינותו למכרסמים בעלי הזנב הפלומתי, אבל צלצול הטלפון הפריע - ליתר דיוק, צלצול של שני טלפונים הפריע בו-זמנית: הטלפון הקווי בחדר העבודה והטלפון הנייד שלו על המזנון במטבח. מדלן שמה פעמיה לחדר העבודה. גרני ענה לנייד.