לא אימא שלי
רק מזכירים לך שלא שופטים ספר לפי הכריכה שלו 😉
לא אימא שלי
מכר
מאות
עותקים
לא אימא שלי
מכר
מאות
עותקים

לא אימא שלי

4 כוכבים (14 דירוגים)
ספר דיגיטלי
ספר מודפס

עוד על הספר

  • הוצאה: עם עובד
  • תאריך הוצאה: מאי 2018
  • קטגוריה: פרוזה תרגום
  • מספר עמודים: 318 עמ' מודפסים
  • זמן קריאה משוער: 5 שעות ו 18 דק'

תומס ה' אוגדן

תומס ה' אוגדן הוא פסיכואנליטיקאי יהודי־אמריקאי, בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל. אוגדן היה פסיכיאטר במכון טוויסטוק בלונדון וכן ניהל את תוכנית ההדרכה לפסיכיאטרים בבית החולים האריק בברקלי, קליפורנייה. כיום הוא מנהל את המרכז לחקר הפסיכוזה בקליפורנייה תוך כדי הוראה והדרכה במכון הפסיכואנליטי של סן פרנסיסקו ובמכון הפסיכואנליטי של צפון קליפורנייה. ספר הפרוזה הראשון שכתב הפרטים שהושמטו ראה אור בהוצאת עם עובד בשנת 2016. לא אימא שלי הוא ספר הפרוזה השני שלו.

תקציר

נערה בת שלוש עשרה נופלת במורד המדרגות שבביתה – בני משפחתה עומדים וצופים בה בחוסר אונים, איש אינו יכול למנוע את נפילתה, איש אינו יכול לעצור את כוח המשיכה המגלגל את גופה השברירי מטה אל הידוע מראש. נפילתה עתידה לרסק גם את מראית העין של המשפחה הבורגנית השלווה ולחשוף אט־אט, ביד אמן חומלת, את עברם ואת עתידם של כל החוזים במעמד.
 
הפסיכואנליטיקאי הנודע ד״ר תומס ה' אוגדן מגולל סיפור מהפנט על אשמה ועל פחד, על חרטה, ויותר מכול - על פניה הרבות של האהבה: בין הורים לילדיהם, בין אחים, בין עמיתים לעבודה ובין בני זוג. אהבה שלעיתים היא פגומה, לעיתים קצרת יד ולעיתים אסורה, אך היא תמיד כמיהה אנושית להשתייכות.
 
זהו ספר הפרוזה השני של אוגדן. קדם לו "הפרטים שהושמטו" (ספרייה לעם, 2016)

פרק ראשון

1
 
זהו בית גדול שהיה פעם מפואר אך כבר אינו כזה. בית חווה מראשית המאה העשרים במערב התיכון, שכמעט לבטח נשרכו אחריו בעבר שבלים של שדות תירס וסויה כמו גלימת מלכות עצומה. מן הסתם היו שם אסם ומכלי תבואה גבוהים וסככות וצריפים, אבל היום לא נותר מהם זכר. כעת הבית מצטופף לו על פחות מארבעה דונמים. המרפסת הקדמית זקוקה נואשות לשיפוץ, כך גם רעפי הגג עם כתמי החזזית. הפרט המלבב ביותר בבית הוא תריסיו הצבועים ירוק־יער שעומדים בניגוד בולט לצבע הלבן המתקלף מסביבם.
משני צידי הבית ניצבים בתים נמוכים בסגנון בתי חווה משנות החמישים, על הקיר החיצוני של אחד מהם מותקנת צלחת לוויין, השני עונד אנטנה משוכללת שמתנאה בשמונה או עשרה מוטות אלומיניום המצביעים מעלה והחוצה, נעים בהתרגשות ברוח.
הבית ניצב רחוק מהכביש יחסית לבתים השכנים, ולפיכך נראה מסויג במקצת. את הרושם מַעצים גרם מדרגות תלול בנוי מלבנים, בעל כמה מישורות, שצומח לפתע פתאום מכביש שבעבר היה דרך עפר שחיברה את האזורים החקלאיים אל העיר.
הנכנס לבית עומד ראשית במבואה חשוכה למדי שמשמאלה עולה בחדות גרם מדרגות למישורת הצרה של הקומה השנייה. המדרגות והמעקה מסרבים בעיקשות להתעגל מעט ולרכך את קוויהם הישרים או להתרחב קלות במדרגה התחתונה.
מימין נמצא הסלון ובו ספה ואוסף כורסאות שרומזות לדבר־מה רך יותר, אך עם זאת מרוחק, כאילו נחבא בערפל. מצד שמאל חדר האוכל, שבמרכזו שולחן ארוך ומלבני ועליו שלוש מצעיות פשתן מסודרות בקפידה מכל צד. מימינו שולחן הגשה מעץ אגוז.
בשעה מאוחרת של אחר צוהריים רגיל לכאורה בחודש פברואר האור במבואה כמו התבהר לרגע, מצית את חלקיקי האבק באוויר. הזמן האט את מהלכו וכמעט עצר מלכת בעבור שלושת הילדים המשחקים על המישורת שבראש המדרגות, ובעבור אימם ודודתם שעמדו למרגלות המדרגות, מצד ימין, ושוחחו להן. בלי להשמיע הגה הופנו כל העיניים אל ראש המדרגות, ששם נטה פתאום גופה של קתרין לפנים, אף שכפות רגליה עדיין נגעו בשפת המישורת. דבר־מה שאין להפוך את מהלכו יצא לדרכו. גופה הדקיק של קתרין, שטרם התבגר במלואו, נטה לפנים על המדרגה העליונה, ועכשיו נכפף לגמרי לכוח הכבידה.
דמיאן, אחיה של קתרין הגדול ממנה, עמד מאחוריה בזרועות שלוחות אל כתפיה, שהיו רק כמעט בהישג ידו. קצות אצבעותיו נגעו קלות בחלק העליון של גבה. הבן הבכור, אֵרין, קם מרצפת המישורת, עיניו דבוקות אל אחותו כאילו ניסה למשוך אותה בחזרה בכוח מבטו.
אימה של קתרין, רוֹז, הפנתה את ראשה לעבר התנועה שבראש המדרגות ומילאה בעל כורחה תפקיד של צופה במחזה מחריד. נראה היה לרוז שקתרין מבוהלת מהתחושה הפתאומית של חוסר המשקל, שעד מהרה פינתה את מקומה לכוח עצום הדוחף אותה כלפי מטה. רוז התבוננה בקתרין המנסה בכל כוחה למשוך את ראשה ואת כתפיה לאחור כדי לראות מה עומד לקרות. היא הרגישה על לחייה ועל מצחה את תנועת האוויר שהרימה את שערה של קתרין בזמן שנפלה.
הבעת אימה התפשטה על פניה של קתרין. היא שלחה את זרועה ואת יד ימין לעבר אימהּ, אף כי רוז כבר הייתה מחוץ לשדה הראייה שלה. בלבלה אותה העובדה שידה של אימה לא אוחזת בידה שלה, כפי שאחזה תמיד כשהייתה זקוקה לה, יד שלא הייתה שלה, ואף על פי כן הייתה חלק ממנה. רוז שלחה את ידה לעבר היד של קתרין, וכמו קתרין, תמהה מדוע אצבעותיהן אינן נפגשות.
קתרין הנמיכה את זרועה הימנית כדי להכין את גופה להתנגשות של ראשה בקצה אחד מעמודי המעקה הלבנים. את זרועה השמאלית שלחה מתוך רפלקס קדימה כדי לספוג את המכה, אבל מרפקה התקפל כמעט בו ברגע שראשה התנגש באחת מארבע פינותיו ישרות הזווית של עמוד המעקה.
בעוד קתרין מתגלגלת מטה לרוחב המדרגות, חשבה רוז, השיער שלה ארוך מדי. אמרתי לה שהיא תיראה חמודה בתספורת קצרה מדורגת. זה ידגיש את מבנה עצמות הלחיים היפה של פניה. אבל קתרין פרצה בבכי ויצאה מהמטבח בסערה וצעקות, "את חייבת לעשות לי רע על הלב על כל דבר, אפילו על אורך השיער שלי?"
התנגשותה של קתרין בקיר גרמה לה להתגלגל במורד המדרגות במין סלטה כושלת. נעלי הספורט החדשות שלה כאילו באו בעקבותיה, טופחות על המדרגות בזו אחר זו אחר כתפה הימנית. רוז זכרה שקתרין הייתה מודאגת מכך שהפס הזוהר על נעלי הספורט נראה כמו של בנים. "אין שום דבר," נזכרה רוז שאמרה לה, "שיכול לגרום לך להיראות אפילו קצת כמו בן." קתרין, עם פניה היפות והמנומשות קלות, עם שערה הרך והסמיך ומותניה הצרים והענוגים, תיראה זוהרת בכל דבר שתלבש או תנעל, חשבה רוז.
את סוף הנפילה ציין צליל חבטת מצחה של קתרין ברצפת עץ האלון הכהה שלמרגלות המדרגות, ואחריו בא גם עיקום חד של צווארה. כיוון שלחייהּ נצמדה לרצפה, התנופה של יתר גופה הדפה את ראשה קדימה ולמטה וקיפלה את כתפיה מעל לראשה. גופה של קתרין שכב דומם, שקט לגמרי, רגליה פשוקות לרוחב שתי המדרגות התחתונות.
רוז עשתה את דרכה אל קתרין כאילו בוססה במים עד גובה הירך, הכאב על שעדיין אינה אוחזת את קתרין בזרועותיה רק הלך והתעצם כך. הפחד של רוז כי קתרין מתה נרגע לרגע בזכות המחשבה החולפת כי מה שראתה בעיניה היה סיוט שממנו היא לא מצליחה להתעורר. היא נפלה על ברכיה מימין לקתרין, שאוזנה השמאלית הייתה לחוצה אל רצפת העץ, ועיניה עצומות. רוז שחררה את ראשה של קתרין מנטייתו החדה מטה והניחה את לחייה על הרצפה בעדינות. היא הצמידה את אוזנה לגבה של קתרין בתקווה לשמוע קול או להבחין בתנועה קלה של נשימה רפה.
"אני לא שומעת כלום," מלמלה רוז בקול רועד.
מרגרט, אחותה הבכורה של רוז, כרעה ברך מצידו השני של גופה של קתרין והצמידה שתי אצבעות לצד הימני של צווארה, מחפשת דופק בעורק הצוואר. אֵרין ודמיאן, שני בניה של רוז, שצפו בחוסר אונים מן המישורת בנפילתה של קתרין, עמדו עתה בכתפיים שמוטות לפנים מרחק קצר מגופה של קתרין, אובדי עצות.
"אני מרגישה דופק," אמרה מרגרט בטון ענייני. "ארין, לך לטלפון במטבח, חייג למוקד החירום. אני אדבר איתם ברגע שיענו. דמיאן, רוץ למעלה ותוריד את השמיכות מהמיטה של רוז ותכסה בהן את קתרין מה שיותר מהר. רוז, תמשיכי לעשות מה שאת עושה, להראות לקתרין שאת איתה."
רוז נרגעה לשמע קולה של מרגרט, הלוקחת פיקוד ומגייסת את הבנים לעזרתה. מרגרט הייתה תמיד הפיקחית, ההחלטית, מי שיודעת מה צריך לעשות.
אורות האמבולנס התיזו הבהובים אדומים וכחולים על מסדרון הכניסה בזמן שהחובשים בדקו בדממה וביסודיות את הדופק של קתרין, את לחץ הדם ואת תגובת האישונים, ואז הידקו צווארון צהוב קשיח סביב צווארה. אחר כך הפכו אותה בזהירות והרימו אותה אל אלונקה מתקפלת. ריח מסגרת הפלדה של האלונקה מילא את המבואה בשעה שהחובשים ביצעו את המחול המתוזמן היטב אך חסר הרגשות שלהם.
מרגרט עזרה לרוז לקום מהרצפה ולצאת מהדלת הקדמית אל החשכה הלחה והקרה של שעת הערב המוקדמת. הן ירדו יחד במדרגות אל הרחוב, זרועותיהן שלובות. רוז עלתה ברגליים כושלות אל חלקו האחורי של האמבולנס, ושם התיישבה על ספסל מתכת מימין לאלונקה של קתרין, שהוצמדה למקומה בתפס.
זרועותיה וידיה של קתרין נחו ברפיון על מזרן הספוג הדק של האלונקה. רוז אחזה בשתי ידיה את כף ידה הקרה של קתרין, מנסה להעביר אל קתרין את מעט החום שבידיה שלה. האמבולנס טס ברחובות בסירנה מצווחת. רוז לא הסירה את עיניה מפניה של קתרין, בתקווה לראות את עיניה נפקחות. "הכול בסדר, קתרין, אימא פה," אמרה רוז, קולה כמעט נבלע ביללות הסירנה ובשאון אביזרי המתכת המשתקשקים אי־שם באחורי האמבולנס. "את תהיי בסדר, אני מבטיחה." רוז ידעה שזו הבטחה שאין בכוחה לקיים, אבל הבטחה מהסוג שאימהות מבטיחות ושילדים זקוקים לה.
הדלת האחורית של האמבולנס נפתחה בקול רעם ורוז נבהלה. קתרין הוסעה החוצה במהירות, חלקה התחתון של האלונקה נחבט אל משטח הבטון המוביל אל דלתות הזכוכית האוטומטיות של חדר המיון. רוז, שעכשיו ישבה לבדה באמבולנס הריק, לא זכרה כלל איך נכנסה אליו או איך נסעה בו לבית החולים. מבעד לערפל ההלם חשה את מלוא כובד האחריות לכל מה שהתרחש זה עתה, אף שעדיין לא היה לה ברור מדוע ואיך בדיוק.

תומס ה' אוגדן

תומס ה' אוגדן הוא פסיכואנליטיקאי יהודי־אמריקאי, בוגר בית הספר לרפואה באוניברסיטת ייל. אוגדן היה פסיכיאטר במכון טוויסטוק בלונדון וכן ניהל את תוכנית ההדרכה לפסיכיאטרים בבית החולים האריק בברקלי, קליפורנייה. כיום הוא מנהל את המרכז לחקר הפסיכוזה בקליפורנייה תוך כדי הוראה והדרכה במכון הפסיכואנליטי של סן פרנסיסקו ובמכון הפסיכואנליטי של צפון קליפורנייה. ספר הפרוזה הראשון שכתב הפרטים שהושמטו ראה אור בהוצאת עם עובד בשנת 2016. לא אימא שלי הוא ספר הפרוזה השני שלו.

סקירות וביקורות

שבת אחים גם יחד 'לא אימא שלי', טלנובלה כושלת מאת תומס אוגדן, מוכיח שלא כל פסיכואנליטיקאי חשוב הוא גם סופר

בתמונה: האחים ג'יימי וסרסיי לניסטר ב'משחקי הכס'

סופרים, על פי רוב, אינם הופכים ביום בהיר אחד למפקדי אוגדה או לראשי שב"כ. הם גם לא מחליטים לפתע לפתוח קליניקה ולטפל באנשים, ויש בכך היגיון - הם אנשי מילה ובדיון. משום מה, התנועה לכיוון השני צפופה הרבה יותר. מה רבים הם המקצועות שהעוסקים בהם מבקשים להיות גם סופרים. סופר נתפס כמין מקצוע של "גם" ("אני פם פה-פ-פם – וסופר"), או אולי ככרית דיו שממנה יותזו אל הדף העלילות הסוערות שהנפיק המקצוע השני, האמיתי. לכתוב אמנם לכל אחד מותר, אבל לא ברור מדוע נותנים גם ההוצאות לאור וכל המערך המקצועי גושפנקא לחלטורה. כאילו הפרוזה עצמה ממתינה לאלו עם הניסיון, אלו שבאמת חיים, בניגוד לאלו שמשלח ידם הוא המילים.

תומס אוגדן הוא פסיכואנליטיקאי נחשב, וכתביו בתחום זה הם יוצאי דופן ומשפיעים. בשנים האחרונות החל לשלוח ידו גם בפרוזה. ספרו הקודם, 'הפרטים שהושמטו', שיצא בעברית ב-‭,2016‬ לקה אמנם באבחון יתר של גיבוריו, אבל הייתה בו לפחות לכידות מסוימת, והאיכויות שבו לא נבעו רק מהקרדיט שהעניקו לו הקוראים בגין שמו הטוב. לעומת זאת ספרו החדש, 'לא אימא שלי', הוא גם לא אמא וגם לא ספר. ואולי שינוי שמו המקורי ‭ The Hands of Gravity and - ‬ ‭ – Chancee‬מעיד על הבנה של עורכי הספר שמדובר בטלנובלה מקולקלת.

ובאמת, אפילו בשעות הבוקר של הטלוויזיה הארגנטינאית היו דוחים סיפור כזה (ספוילר): דמיאן הקטן סובל מהתעללות רגשית מצד אמו, רוז, שמחליטה להעביר אותו לאחותה מרגרט. מרגרט מתנה את המעבר באימוץ ובניתוק של דמיאן מאמו ומשני אחיו. אבל גם מרגרט אינה כשירה להיות אם, והיא מפקידה את דמיאן אצל מטפלת נפלאה שעוזבת ללא סיבה נראית לעין אחרי כמה שנים. דמיאן לא מתאושש ומוחזר לאמו הביולוגית ולביתו המקורי. שם הופכים הוא ואחיו הגדול ארין לחברים הטובים ביותר, שוקעים במשחקי קואצ'ינג ומפנים גב לעולם. כשארין עוזב לקולג' הוא מנתק קשר עם דמיאן. דמיאן וקתרין, אחותו הצעירה, היפה והצולעת (צולעת באמת, לא כביטוי), מתאהבים ומתחילים לנהל קשר זוגי של גילוי עריות. הם עוברים למדינה שבה יחסים כאלה אינם אסורים על פי חוק ומסתירים את טיב הקשר ביניהם. ללא עצת דמיאן אהובה, מחליטה קתרין להביא לעולם ילד מבחנה, כדי להימנע מהפגמים הגנטיים שעלולים להיות לפרי אהבתם. על אף הפגיעה, דמיאן מגדל את הילדה כאילו הייתה בתו. בינתיים מתגלה שהוא וקתרין רק אחים למחצה, שכן רוז הרתה אותו מחוץ לנישואים. רוז מתה. שנה אחר כך גם מרגרט מתה. הקשר עם האח הגדול והמוצלח – שכעת הוא עני, מקריח ומואשם בהטרדה מינית - מתחדש. מישהו שולח פיסת עיתון שאולי יש בה רמז מאיים על עברם של דמיאן וקתרין, ובהמשך גם שקית צואה (הצואה ניתזת, כמעט קופצת מהשקית, על פניה של קתרין). דמיאן מבקש להגן על משפחתו מהאיומים ואז הוא משתגע קצת אבל אולי יהיה בסדר. סוף.

אגדה ארכיטיפית זו, המגלגלת את "המעשה המביש" האריסטוטלי, מובאת ביד טיפולית גסה ונטולת סאבטקסט. אם בחציו הראשון של הספר אוגדן עוד זוכר שהוא כותב רומן שמחויב לקצב כלשהו, למבנה סצנה ודמות, הרי שבחלק השני הוא פשוט זונח לחלוטין את המלאכה: מדלג על פני תקופות שיכלו – אולי – לספק הצדקה למהלכים התמוהים שהוא מעביר את דמויותיו, לפרקים פונה ל"תיאור מקרה" יבש בסגנון פסיכואנליטי, אחר כך צולל לדיאלוגים בלבד, לפעמים משבץ פענוח של ציורי ילדים או מביא מפיהן של הדמויות תיאוריות טיפוליות על קצה המזלג. לקורא, שנפל שבי בידי השפה האינטליגנטית והריחוק הפסאודו-איכותי, לא נותר אלא לצחוק, או לבכות, ודמעותיו נושרות דרך אינספור החורים שבעלילה.

שוב, כנראה בהשראת טרגדיות יווניות, אוגדן אינו מניח לגיבוריו לצאת אל העולם או לפגוש דמויות חדשות, מחוץ לתא המשפחתי הפגום שיצר להם, שבו הקשרים הסימביוטיים עוברים בתורשה. גילוי העריות הופך למעין גילוי עריות ספרותי, שבו מטיח אוגדן את גיבוריו זה בזה במה שנחווה כסדיזם ברוטלי, או פשוט חוסר הבנה בתחום שבו הוא עוסק כרגע - ספרות. מי שמצפה לפחות להתחרמן קלות, כמו אז, כשקראנו את 'פרחים בעליית הגג' - יתאכזב. מערכת היחסים האסורה מדווחת בלבד, והפרשייה כולה מעוררת כמו קרקר סובין.

הרומן עמוס דיווחים רגשיים ישירים ולא טבעיים, בסגנון "אני יודע שזה מה שאתה מרגיש", או "היית תחת לחץ אדיר, דרשת מעצמך דבר בלתי אפשרי". אולי יותר מטלנובלה, הספר הזה מזכיר שעה טלוויזיונית של 'קשר משפחתי' – המחזת חובבים של סיטואציה משפחתית והצעות טיפוליות לפתרונה. "היום, צופים וצופות יקרים, נדבר על גילוי עריות".

עוד 3 ספרים על גילוי עריות:
פרחים בעליית הגג > וי. ס. אנדרוס
גן הבטון > איאן מקיואן
אחותי ואני > ניטשה

שרון קנטור

פורסם במדור הספרות של "7 לילות"

שרון קנטור 7 לילות 29/06/2018 לקריאת הסקירה המלאה >
הרומן של תומס אוגדן כתוב ביד מיומנת ומלאת רוך ואהבה צליל אברהם הארץ 27/06/2018 לקריאת הסקירה המלאה >

עוד על הספר

  • הוצאה: עם עובד
  • תאריך הוצאה: מאי 2018
  • קטגוריה: פרוזה תרגום
  • מספר עמודים: 318 עמ' מודפסים
  • זמן קריאה משוער: 5 שעות ו 18 דק'

סקירות וביקורות

שבת אחים גם יחד 'לא אימא שלי', טלנובלה כושלת מאת תומס אוגדן, מוכיח שלא כל פסיכואנליטיקאי חשוב הוא גם סופר

בתמונה: האחים ג'יימי וסרסיי לניסטר ב'משחקי הכס'

סופרים, על פי רוב, אינם הופכים ביום בהיר אחד למפקדי אוגדה או לראשי שב"כ. הם גם לא מחליטים לפתע לפתוח קליניקה ולטפל באנשים, ויש בכך היגיון - הם אנשי מילה ובדיון. משום מה, התנועה לכיוון השני צפופה הרבה יותר. מה רבים הם המקצועות שהעוסקים בהם מבקשים להיות גם סופרים. סופר נתפס כמין מקצוע של "גם" ("אני פם פה-פ-פם – וסופר"), או אולי ככרית דיו שממנה יותזו אל הדף העלילות הסוערות שהנפיק המקצוע השני, האמיתי. לכתוב אמנם לכל אחד מותר, אבל לא ברור מדוע נותנים גם ההוצאות לאור וכל המערך המקצועי גושפנקא לחלטורה. כאילו הפרוזה עצמה ממתינה לאלו עם הניסיון, אלו שבאמת חיים, בניגוד לאלו שמשלח ידם הוא המילים.

תומס אוגדן הוא פסיכואנליטיקאי נחשב, וכתביו בתחום זה הם יוצאי דופן ומשפיעים. בשנים האחרונות החל לשלוח ידו גם בפרוזה. ספרו הקודם, 'הפרטים שהושמטו', שיצא בעברית ב-‭,2016‬ לקה אמנם באבחון יתר של גיבוריו, אבל הייתה בו לפחות לכידות מסוימת, והאיכויות שבו לא נבעו רק מהקרדיט שהעניקו לו הקוראים בגין שמו הטוב. לעומת זאת ספרו החדש, 'לא אימא שלי', הוא גם לא אמא וגם לא ספר. ואולי שינוי שמו המקורי ‭ The Hands of Gravity and - ‬ ‭ – Chancee‬מעיד על הבנה של עורכי הספר שמדובר בטלנובלה מקולקלת.

ובאמת, אפילו בשעות הבוקר של הטלוויזיה הארגנטינאית היו דוחים סיפור כזה (ספוילר): דמיאן הקטן סובל מהתעללות רגשית מצד אמו, רוז, שמחליטה להעביר אותו לאחותה מרגרט. מרגרט מתנה את המעבר באימוץ ובניתוק של דמיאן מאמו ומשני אחיו. אבל גם מרגרט אינה כשירה להיות אם, והיא מפקידה את דמיאן אצל מטפלת נפלאה שעוזבת ללא סיבה נראית לעין אחרי כמה שנים. דמיאן לא מתאושש ומוחזר לאמו הביולוגית ולביתו המקורי. שם הופכים הוא ואחיו הגדול ארין לחברים הטובים ביותר, שוקעים במשחקי קואצ'ינג ומפנים גב לעולם. כשארין עוזב לקולג' הוא מנתק קשר עם דמיאן. דמיאן וקתרין, אחותו הצעירה, היפה והצולעת (צולעת באמת, לא כביטוי), מתאהבים ומתחילים לנהל קשר זוגי של גילוי עריות. הם עוברים למדינה שבה יחסים כאלה אינם אסורים על פי חוק ומסתירים את טיב הקשר ביניהם. ללא עצת דמיאן אהובה, מחליטה קתרין להביא לעולם ילד מבחנה, כדי להימנע מהפגמים הגנטיים שעלולים להיות לפרי אהבתם. על אף הפגיעה, דמיאן מגדל את הילדה כאילו הייתה בתו. בינתיים מתגלה שהוא וקתרין רק אחים למחצה, שכן רוז הרתה אותו מחוץ לנישואים. רוז מתה. שנה אחר כך גם מרגרט מתה. הקשר עם האח הגדול והמוצלח – שכעת הוא עני, מקריח ומואשם בהטרדה מינית - מתחדש. מישהו שולח פיסת עיתון שאולי יש בה רמז מאיים על עברם של דמיאן וקתרין, ובהמשך גם שקית צואה (הצואה ניתזת, כמעט קופצת מהשקית, על פניה של קתרין). דמיאן מבקש להגן על משפחתו מהאיומים ואז הוא משתגע קצת אבל אולי יהיה בסדר. סוף.

אגדה ארכיטיפית זו, המגלגלת את "המעשה המביש" האריסטוטלי, מובאת ביד טיפולית גסה ונטולת סאבטקסט. אם בחציו הראשון של הספר אוגדן עוד זוכר שהוא כותב רומן שמחויב לקצב כלשהו, למבנה סצנה ודמות, הרי שבחלק השני הוא פשוט זונח לחלוטין את המלאכה: מדלג על פני תקופות שיכלו – אולי – לספק הצדקה למהלכים התמוהים שהוא מעביר את דמויותיו, לפרקים פונה ל"תיאור מקרה" יבש בסגנון פסיכואנליטי, אחר כך צולל לדיאלוגים בלבד, לפעמים משבץ פענוח של ציורי ילדים או מביא מפיהן של הדמויות תיאוריות טיפוליות על קצה המזלג. לקורא, שנפל שבי בידי השפה האינטליגנטית והריחוק הפסאודו-איכותי, לא נותר אלא לצחוק, או לבכות, ודמעותיו נושרות דרך אינספור החורים שבעלילה.

שוב, כנראה בהשראת טרגדיות יווניות, אוגדן אינו מניח לגיבוריו לצאת אל העולם או לפגוש דמויות חדשות, מחוץ לתא המשפחתי הפגום שיצר להם, שבו הקשרים הסימביוטיים עוברים בתורשה. גילוי העריות הופך למעין גילוי עריות ספרותי, שבו מטיח אוגדן את גיבוריו זה בזה במה שנחווה כסדיזם ברוטלי, או פשוט חוסר הבנה בתחום שבו הוא עוסק כרגע - ספרות. מי שמצפה לפחות להתחרמן קלות, כמו אז, כשקראנו את 'פרחים בעליית הגג' - יתאכזב. מערכת היחסים האסורה מדווחת בלבד, והפרשייה כולה מעוררת כמו קרקר סובין.

הרומן עמוס דיווחים רגשיים ישירים ולא טבעיים, בסגנון "אני יודע שזה מה שאתה מרגיש", או "היית תחת לחץ אדיר, דרשת מעצמך דבר בלתי אפשרי". אולי יותר מטלנובלה, הספר הזה מזכיר שעה טלוויזיונית של 'קשר משפחתי' – המחזת חובבים של סיטואציה משפחתית והצעות טיפוליות לפתרונה. "היום, צופים וצופות יקרים, נדבר על גילוי עריות".

עוד 3 ספרים על גילוי עריות:
פרחים בעליית הגג > וי. ס. אנדרוס
גן הבטון > איאן מקיואן
אחותי ואני > ניטשה

שרון קנטור

פורסם במדור הספרות של "7 לילות"

שרון קנטור 7 לילות 29/06/2018 לקריאת הסקירה המלאה >
הרומן של תומס אוגדן כתוב ביד מיומנת ומלאת רוך ואהבה צליל אברהם הארץ 27/06/2018 לקריאת הסקירה המלאה >
לא אימא שלי תומס ה' אוגדן
1
 
זהו בית גדול שהיה פעם מפואר אך כבר אינו כזה. בית חווה מראשית המאה העשרים במערב התיכון, שכמעט לבטח נשרכו אחריו בעבר שבלים של שדות תירס וסויה כמו גלימת מלכות עצומה. מן הסתם היו שם אסם ומכלי תבואה גבוהים וסככות וצריפים, אבל היום לא נותר מהם זכר. כעת הבית מצטופף לו על פחות מארבעה דונמים. המרפסת הקדמית זקוקה נואשות לשיפוץ, כך גם רעפי הגג עם כתמי החזזית. הפרט המלבב ביותר בבית הוא תריסיו הצבועים ירוק־יער שעומדים בניגוד בולט לצבע הלבן המתקלף מסביבם.
משני צידי הבית ניצבים בתים נמוכים בסגנון בתי חווה משנות החמישים, על הקיר החיצוני של אחד מהם מותקנת צלחת לוויין, השני עונד אנטנה משוכללת שמתנאה בשמונה או עשרה מוטות אלומיניום המצביעים מעלה והחוצה, נעים בהתרגשות ברוח.
הבית ניצב רחוק מהכביש יחסית לבתים השכנים, ולפיכך נראה מסויג במקצת. את הרושם מַעצים גרם מדרגות תלול בנוי מלבנים, בעל כמה מישורות, שצומח לפתע פתאום מכביש שבעבר היה דרך עפר שחיברה את האזורים החקלאיים אל העיר.
הנכנס לבית עומד ראשית במבואה חשוכה למדי שמשמאלה עולה בחדות גרם מדרגות למישורת הצרה של הקומה השנייה. המדרגות והמעקה מסרבים בעיקשות להתעגל מעט ולרכך את קוויהם הישרים או להתרחב קלות במדרגה התחתונה.
מימין נמצא הסלון ובו ספה ואוסף כורסאות שרומזות לדבר־מה רך יותר, אך עם זאת מרוחק, כאילו נחבא בערפל. מצד שמאל חדר האוכל, שבמרכזו שולחן ארוך ומלבני ועליו שלוש מצעיות פשתן מסודרות בקפידה מכל צד. מימינו שולחן הגשה מעץ אגוז.
בשעה מאוחרת של אחר צוהריים רגיל לכאורה בחודש פברואר האור במבואה כמו התבהר לרגע, מצית את חלקיקי האבק באוויר. הזמן האט את מהלכו וכמעט עצר מלכת בעבור שלושת הילדים המשחקים על המישורת שבראש המדרגות, ובעבור אימם ודודתם שעמדו למרגלות המדרגות, מצד ימין, ושוחחו להן. בלי להשמיע הגה הופנו כל העיניים אל ראש המדרגות, ששם נטה פתאום גופה של קתרין לפנים, אף שכפות רגליה עדיין נגעו בשפת המישורת. דבר־מה שאין להפוך את מהלכו יצא לדרכו. גופה הדקיק של קתרין, שטרם התבגר במלואו, נטה לפנים על המדרגה העליונה, ועכשיו נכפף לגמרי לכוח הכבידה.
דמיאן, אחיה של קתרין הגדול ממנה, עמד מאחוריה בזרועות שלוחות אל כתפיה, שהיו רק כמעט בהישג ידו. קצות אצבעותיו נגעו קלות בחלק העליון של גבה. הבן הבכור, אֵרין, קם מרצפת המישורת, עיניו דבוקות אל אחותו כאילו ניסה למשוך אותה בחזרה בכוח מבטו.
אימה של קתרין, רוֹז, הפנתה את ראשה לעבר התנועה שבראש המדרגות ומילאה בעל כורחה תפקיד של צופה במחזה מחריד. נראה היה לרוז שקתרין מבוהלת מהתחושה הפתאומית של חוסר המשקל, שעד מהרה פינתה את מקומה לכוח עצום הדוחף אותה כלפי מטה. רוז התבוננה בקתרין המנסה בכל כוחה למשוך את ראשה ואת כתפיה לאחור כדי לראות מה עומד לקרות. היא הרגישה על לחייה ועל מצחה את תנועת האוויר שהרימה את שערה של קתרין בזמן שנפלה.
הבעת אימה התפשטה על פניה של קתרין. היא שלחה את זרועה ואת יד ימין לעבר אימהּ, אף כי רוז כבר הייתה מחוץ לשדה הראייה שלה. בלבלה אותה העובדה שידה של אימה לא אוחזת בידה שלה, כפי שאחזה תמיד כשהייתה זקוקה לה, יד שלא הייתה שלה, ואף על פי כן הייתה חלק ממנה. רוז שלחה את ידה לעבר היד של קתרין, וכמו קתרין, תמהה מדוע אצבעותיהן אינן נפגשות.
קתרין הנמיכה את זרועה הימנית כדי להכין את גופה להתנגשות של ראשה בקצה אחד מעמודי המעקה הלבנים. את זרועה השמאלית שלחה מתוך רפלקס קדימה כדי לספוג את המכה, אבל מרפקה התקפל כמעט בו ברגע שראשה התנגש באחת מארבע פינותיו ישרות הזווית של עמוד המעקה.
בעוד קתרין מתגלגלת מטה לרוחב המדרגות, חשבה רוז, השיער שלה ארוך מדי. אמרתי לה שהיא תיראה חמודה בתספורת קצרה מדורגת. זה ידגיש את מבנה עצמות הלחיים היפה של פניה. אבל קתרין פרצה בבכי ויצאה מהמטבח בסערה וצעקות, "את חייבת לעשות לי רע על הלב על כל דבר, אפילו על אורך השיער שלי?"
התנגשותה של קתרין בקיר גרמה לה להתגלגל במורד המדרגות במין סלטה כושלת. נעלי הספורט החדשות שלה כאילו באו בעקבותיה, טופחות על המדרגות בזו אחר זו אחר כתפה הימנית. רוז זכרה שקתרין הייתה מודאגת מכך שהפס הזוהר על נעלי הספורט נראה כמו של בנים. "אין שום דבר," נזכרה רוז שאמרה לה, "שיכול לגרום לך להיראות אפילו קצת כמו בן." קתרין, עם פניה היפות והמנומשות קלות, עם שערה הרך והסמיך ומותניה הצרים והענוגים, תיראה זוהרת בכל דבר שתלבש או תנעל, חשבה רוז.
את סוף הנפילה ציין צליל חבטת מצחה של קתרין ברצפת עץ האלון הכהה שלמרגלות המדרגות, ואחריו בא גם עיקום חד של צווארה. כיוון שלחייהּ נצמדה לרצפה, התנופה של יתר גופה הדפה את ראשה קדימה ולמטה וקיפלה את כתפיה מעל לראשה. גופה של קתרין שכב דומם, שקט לגמרי, רגליה פשוקות לרוחב שתי המדרגות התחתונות.
רוז עשתה את דרכה אל קתרין כאילו בוססה במים עד גובה הירך, הכאב על שעדיין אינה אוחזת את קתרין בזרועותיה רק הלך והתעצם כך. הפחד של רוז כי קתרין מתה נרגע לרגע בזכות המחשבה החולפת כי מה שראתה בעיניה היה סיוט שממנו היא לא מצליחה להתעורר. היא נפלה על ברכיה מימין לקתרין, שאוזנה השמאלית הייתה לחוצה אל רצפת העץ, ועיניה עצומות. רוז שחררה את ראשה של קתרין מנטייתו החדה מטה והניחה את לחייה על הרצפה בעדינות. היא הצמידה את אוזנה לגבה של קתרין בתקווה לשמוע קול או להבחין בתנועה קלה של נשימה רפה.
"אני לא שומעת כלום," מלמלה רוז בקול רועד.
מרגרט, אחותה הבכורה של רוז, כרעה ברך מצידו השני של גופה של קתרין והצמידה שתי אצבעות לצד הימני של צווארה, מחפשת דופק בעורק הצוואר. אֵרין ודמיאן, שני בניה של רוז, שצפו בחוסר אונים מן המישורת בנפילתה של קתרין, עמדו עתה בכתפיים שמוטות לפנים מרחק קצר מגופה של קתרין, אובדי עצות.
"אני מרגישה דופק," אמרה מרגרט בטון ענייני. "ארין, לך לטלפון במטבח, חייג למוקד החירום. אני אדבר איתם ברגע שיענו. דמיאן, רוץ למעלה ותוריד את השמיכות מהמיטה של רוז ותכסה בהן את קתרין מה שיותר מהר. רוז, תמשיכי לעשות מה שאת עושה, להראות לקתרין שאת איתה."
רוז נרגעה לשמע קולה של מרגרט, הלוקחת פיקוד ומגייסת את הבנים לעזרתה. מרגרט הייתה תמיד הפיקחית, ההחלטית, מי שיודעת מה צריך לעשות.
אורות האמבולנס התיזו הבהובים אדומים וכחולים על מסדרון הכניסה בזמן שהחובשים בדקו בדממה וביסודיות את הדופק של קתרין, את לחץ הדם ואת תגובת האישונים, ואז הידקו צווארון צהוב קשיח סביב צווארה. אחר כך הפכו אותה בזהירות והרימו אותה אל אלונקה מתקפלת. ריח מסגרת הפלדה של האלונקה מילא את המבואה בשעה שהחובשים ביצעו את המחול המתוזמן היטב אך חסר הרגשות שלהם.
מרגרט עזרה לרוז לקום מהרצפה ולצאת מהדלת הקדמית אל החשכה הלחה והקרה של שעת הערב המוקדמת. הן ירדו יחד במדרגות אל הרחוב, זרועותיהן שלובות. רוז עלתה ברגליים כושלות אל חלקו האחורי של האמבולנס, ושם התיישבה על ספסל מתכת מימין לאלונקה של קתרין, שהוצמדה למקומה בתפס.
זרועותיה וידיה של קתרין נחו ברפיון על מזרן הספוג הדק של האלונקה. רוז אחזה בשתי ידיה את כף ידה הקרה של קתרין, מנסה להעביר אל קתרין את מעט החום שבידיה שלה. האמבולנס טס ברחובות בסירנה מצווחת. רוז לא הסירה את עיניה מפניה של קתרין, בתקווה לראות את עיניה נפקחות. "הכול בסדר, קתרין, אימא פה," אמרה רוז, קולה כמעט נבלע ביללות הסירנה ובשאון אביזרי המתכת המשתקשקים אי־שם באחורי האמבולנס. "את תהיי בסדר, אני מבטיחה." רוז ידעה שזו הבטחה שאין בכוחה לקיים, אבל הבטחה מהסוג שאימהות מבטיחות ושילדים זקוקים לה.
הדלת האחורית של האמבולנס נפתחה בקול רעם ורוז נבהלה. קתרין הוסעה החוצה במהירות, חלקה התחתון של האלונקה נחבט אל משטח הבטון המוביל אל דלתות הזכוכית האוטומטיות של חדר המיון. רוז, שעכשיו ישבה לבדה באמבולנס הריק, לא זכרה כלל איך נכנסה אליו או איך נסעה בו לבית החולים. מבעד לערפל ההלם חשה את מלוא כובד האחריות לכל מה שהתרחש זה עתה, אף שעדיין לא היה לה ברור מדוע ואיך בדיוק.