הליקון

הליקון 144 - מה שעושה אותנו עצובים, נשאר איתנו

כתב עת הליקון
הליקוןספטמבר 2024עיון160 עמ' מודפסים
דיגיטלי25
מודפס35
הליקון 144 - מה שעושה אותנו עצובים, נשאר איתנו
ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

זהו גיליון חגיגי לציון מאה שנים להולדת המשורר יהודה עמיחי (2000-1924), חתן פרס ישראל. עמיחי אהב שירה שנכתבת מתוך הנאה שבעשייה, לא במאמץ ובכפייה, והאמין שהיותו משורר מסייע לו לא רק להתגבר על קשייו אלא גם להציע נחמה ולסייע לאחרים.

משוררות ומשוררים פגשו בגיליון זה בעמיחי ביצירותיהם החדשות. ביניהם, מאיה בז'רנו נזכרה בחום שעלה מנוכחותו הממשית, אלמוג בֶּהַר המשיך את המטאפוריקה הטראגית של שירת המלחמה לעמיחי, ולי ממן הציעה שימוש אחר בצירופים מוכרים משירת עמיחי.

בין כותבי המאמרים, פרופ' חנה קרונפלד המבקשת לשים זרקור על מהפכנותה של שירת עמיחי, שלמרות שהיתה פשוטה ואהובה על קהל רחב הביעה ביקורת על תפיסות העולם השולטות בזמנה; ד”ר רוביק רוזנטל מציג את הצד העשיר והדחוס של לשונו, ושחר־מריו מרדכי מעיד על יחסי קִרבה וריחוק עם שירתו של עמיחי. בגיליון שזוּרה תערוכה ייחודית מיצירתו החזותית של האמן גבי זלצמן, שמציג דיאלוג בין שני מדיומים עם ציורי הלשון של עמיחי.

ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

זהו גיליון חגיגי לציון מאה שנים להולדת המשורר יהודה עמיחי (2000-1924), חתן פרס ישראל. עמיחי אהב שירה שנכתבת מתוך הנאה שבעשייה, לא במאמץ ובכפייה, והאמין שהיותו משורר מסייע לו לא רק להתגבר על קשייו אלא גם להציע נחמה ולסייע לאחרים.

משוררות ומשוררים פגשו בגיליון זה בעמיחי ביצירותיהם החדשות. ביניהם, מאיה בז'רנו נזכרה בחום שעלה מנוכחותו הממשית, אלמוג בֶּהַר המשיך את המטאפוריקה הטראגית של שירת המלחמה לעמיחי, ולי ממן הציעה שימוש אחר בצירופים מוכרים משירת עמיחי.

בין כותבי המאמרים, פרופ' חנה קרונפלד המבקשת לשים זרקור על מהפכנותה של שירת עמיחי, שלמרות שהיתה פשוטה ואהובה על קהל רחב הביעה ביקורת על תפיסות העולם השולטות בזמנה; ד”ר רוביק רוזנטל מציג את הצד העשיר והדחוס של לשונו, ושחר־מריו מרדכי מעיד על יחסי קִרבה וריחוק עם שירתו של עמיחי. בגיליון שזוּרה תערוכה ייחודית מיצירתו החזותית של האמן גבי זלצמן, שמציג דיאלוג בין שני מדיומים עם ציורי הלשון של עמיחי.

הליקוןיוני 2024שירה77 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
עכשיו הוא בת
ספר דיגיטלי
30

עכשיו הוא בת, קובץ שיריה של זהבה חגי-עזר, הוא שיעור בענווה. בכנות יוצאת דופן, פורשת לפנינו זהבה את לידתה מחדש כאם. היא נחשפת לבנה המבשר לה על השינוי הגדול שהוא חווה בחייו, מגבר לאישה, ולאחר ההפתעה הראשונית, המוחלטת (“אֵיךְ נוֹלֶדֶת בַּת/  מִתּוֹךְ הַבֵּן?”), יוצאת זהבה למסע עמוק, מעודן ורגיש מעין כמוהו, של למידה.

היא לומדת להכיר מחדש את בנה, כלומר את בתה, ויותר מכך – את עצמה כאם. ואם נדמה שהיא עומדת על סף – סף ההבנה, סף הקבלה -  היא כבר מזמן חצתה אותו, בזכות האינטימיות העזה, הנצחית, בין אמא לבנה/בתה. 

זהו ספר נפלא, יחיד במינו. לראשונה אנו עדים לתודעה ספרותית של אם העוקבת אחר תהליך ההבשלה המגדרית של בנה, תוך שזירה של שירים, הרהורים, מכתמים, המוליכים את הקורא/ת דרך שורות יפות וחכמות ("הָיִיתִי אִתָּךְ כְּשֶׁנִּרְדַּמְתָּ /, יָשַׁנּוּ יַחַד. שָׁנִים /.אַתָּה חִפַּשְׂתָּ אוֹתְךָ / וַאֲנִי / לֹא מָצָאתִי אוֹתָךְ בִּשְׁבִילֵךְ") לחצות את הסף יחד עם המחברת ולעמוד מול כוחה הנדיר של האהבה. - יקיר בן-משה

ספר דיגיטלי
30

עכשיו הוא בת, קובץ שיריה של זהבה חגי-עזר, הוא שיעור בענווה. בכנות יוצאת דופן, פורשת לפנינו זהבה את לידתה מחדש כאם. היא נחשפת לבנה המבשר לה על השינוי הגדול שהוא חווה בחייו, מגבר לאישה, ולאחר ההפתעה הראשונית, המוחלטת (“אֵיךְ נוֹלֶדֶת בַּת/  מִתּוֹךְ הַבֵּן?”), יוצאת זהבה למסע עמוק, מעודן ורגיש מעין כמוהו, של למידה.

היא לומדת להכיר מחדש את בנה, כלומר את בתה, ויותר מכך – את עצמה כאם. ואם נדמה שהיא עומדת על סף – סף ההבנה, סף הקבלה -  היא כבר מזמן חצתה אותו, בזכות האינטימיות העזה, הנצחית, בין אמא לבנה/בתה. 

זהו ספר נפלא, יחיד במינו. לראשונה אנו עדים לתודעה ספרותית של אם העוקבת אחר תהליך ההבשלה המגדרית של בנה, תוך שזירה של שירים, הרהורים, מכתמים, המוליכים את הקורא/ת דרך שורות יפות וחכמות ("הָיִיתִי אִתָּךְ כְּשֶׁנִּרְדַּמְתָּ /, יָשַׁנּוּ יַחַד. שָׁנִים /.אַתָּה חִפַּשְׂתָּ אוֹתְךָ / וַאֲנִי / לֹא מָצָאתִי אוֹתָךְ בִּשְׁבִילֵךְ") לחצות את הסף יחד עם המחברת ולעמוד מול כוחה הנדיר של האהבה. - יקיר בן-משה

הליקון 143 - בסוף לכולנו יש טבור

כתב עת הליקון
הליקוןאפריל 2024עיון120 עמ' מודפסים
דיגיטלי25
מודפס35
הליקון 143 - בסוף לכולנו יש טבור
ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

בגיליון הזה כתבו בנות ובנים על הוריהם, והורים על צאצאיהם. זהו גיליון בין־דורי, שבו ירושות נתקבלו או נדחו, זוויות אפלות הוארו לרגע, תיבות פנדורה הציגו את תכולתן האסונית במלוא האימה, דמויות וקולות הועלו מן האבל ומן היתמות, דאגה ורעד קיבלו צורה, תוך כדי מלחמה, במרחב של פחד שאין ממנו מילוט.

רולאן בארת כתב שמותה של אמו הפך אותו לשברירי יותר, וכל דבר של מה בכך עורר בו תחושת נטישה. נורית זרחי כתבה ש"זה לא הגיוני שילדים יגדלו באופן כזה, בקצב כזה, בצורה כזאת, ויתרחקו מן הבית", וש"אם כך זה היה צריך להיות, אימהות היו יולדות מראש אנשים בתור אנשים ולא בצורת תינוקות". וסמי מיכאל, שנפטר תוך עריכת הגיליון, סיפר על מה שנשאר: "בכולנו קיים הרצון להשאיר על פני החול הנודד של החיים עקבות אישיים בני־קיימא. השאיפה לנֶצח טבועה בנו אף שאנחנו, על כל תרבותנו, היינו משולים לפחות מאשר גרגר אבק לעומת הנצח. בזכות שאיפה זו אנו יולדות ומולידים, והודות לה אנו בונים ומטפחים, אבל גם הורסים ורוצחים. עבדים נרצעים היינו לכוח נשגב מבינתנו וחזק מרצוננו, כוח שמדרבן אותנו להותיר משהו משלנו אחרי לכתנו. רבים משאירים עקבות בצורה של ארמון, המצאה, ממון וירושה מרשימה. אני משאיר מאחורַי מילים".

ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

בגיליון הזה כתבו בנות ובנים על הוריהם, והורים על צאצאיהם. זהו גיליון בין־דורי, שבו ירושות נתקבלו או נדחו, זוויות אפלות הוארו לרגע, תיבות פנדורה הציגו את תכולתן האסונית במלוא האימה, דמויות וקולות הועלו מן האבל ומן היתמות, דאגה ורעד קיבלו צורה, תוך כדי מלחמה, במרחב של פחד שאין ממנו מילוט.

רולאן בארת כתב שמותה של אמו הפך אותו לשברירי יותר, וכל דבר של מה בכך עורר בו תחושת נטישה. נורית זרחי כתבה ש"זה לא הגיוני שילדים יגדלו באופן כזה, בקצב כזה, בצורה כזאת, ויתרחקו מן הבית", וש"אם כך זה היה צריך להיות, אימהות היו יולדות מראש אנשים בתור אנשים ולא בצורת תינוקות". וסמי מיכאל, שנפטר תוך עריכת הגיליון, סיפר על מה שנשאר: "בכולנו קיים הרצון להשאיר על פני החול הנודד של החיים עקבות אישיים בני־קיימא. השאיפה לנֶצח טבועה בנו אף שאנחנו, על כל תרבותנו, היינו משולים לפחות מאשר גרגר אבק לעומת הנצח. בזכות שאיפה זו אנו יולדות ומולידים, והודות לה אנו בונים ומטפחים, אבל גם הורסים ורוצחים. עבדים נרצעים היינו לכוח נשגב מבינתנו וחזק מרצוננו, כוח שמדרבן אותנו להותיר משהו משלנו אחרי לכתנו. רבים משאירים עקבות בצורה של ארמון, המצאה, ממון וירושה מרשימה. אני משאיר מאחורַי מילים".

הליקון2024שירה83 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
מודפס44.8
מסופוטמיה
ספר דיגיטלי
30
ספר מודפס
44.8 מחיר מוטבע על הספר 64

הַקּוֹלוֹת שֶׁלָּנוּ הֵם הַקּוֹלוֹת שֶׁל הָאָבוֹת שֶׁלָּנוּ / שֶׁנִקְלְטוּ אֵצֶל הָאִמָּהוֹת שֶׁלָּנוּ שֶׁלָּחֲשׁוּ אוֹתָנוּ / לָעוֹלָם”, כותב חנן סבח טייכר באחד משירי הספר היפה הזה. ואכן הספר הוא מסע אישי, משפחתי ופואטי. מסע של חיפוש אחרי זהות ואחרי שפה.

סבח טייכר נע בכישרון בין שירים אסוציאטיביים ופרועים לבין שירים מינוריים והרמוניים, בין משלבים שונים של שפה, בין היותו הורה לבין היותו ילד, בין נפשו שלו עצמו לבין תפקידו כפסיכולוג ומטפל. "לִפְעָמִים בָּאִים אֵלַי יְלָדִים / לַהוֹרִים אֲנִי אוֹמֵר / תֹּאהֲבוּ אֶת הַיֶּלֶד / כְּדֵי שֶׁיִּשְׁתַּכְנְעוּ אֲנִי צָרִיךְ סִפְרִיָּה צְפוּפָה מֵעָלַי / לִפְעָמִים בָּאִים אֵלַי מְבֻגָּרִים / אֲנִי מִתְיַשֵּׁב עַל הַשָּׁטִיחַ וּבוֹכֶה", הוא כותב באחד השירים. זהו ספר ביכורים בשל שמציע לקורא עומק רגשי לצד יופי, וכנות אמיצה לצד מורכבות פואטית.
(אלי אליהו)

ספר דיגיטלי
30
ספר מודפס
44.8 מחיר מוטבע על הספר 64

הַקּוֹלוֹת שֶׁלָּנוּ הֵם הַקּוֹלוֹת שֶׁל הָאָבוֹת שֶׁלָּנוּ / שֶׁנִקְלְטוּ אֵצֶל הָאִמָּהוֹת שֶׁלָּנוּ שֶׁלָּחֲשׁוּ אוֹתָנוּ / לָעוֹלָם”, כותב חנן סבח טייכר באחד משירי הספר היפה הזה. ואכן הספר הוא מסע אישי, משפחתי ופואטי. מסע של חיפוש אחרי זהות ואחרי שפה.

סבח טייכר נע בכישרון בין שירים אסוציאטיביים ופרועים לבין שירים מינוריים והרמוניים, בין משלבים שונים של שפה, בין היותו הורה לבין היותו ילד, בין נפשו שלו עצמו לבין תפקידו כפסיכולוג ומטפל. "לִפְעָמִים בָּאִים אֵלַי יְלָדִים / לַהוֹרִים אֲנִי אוֹמֵר / תֹּאהֲבוּ אֶת הַיֶּלֶד / כְּדֵי שֶׁיִּשְׁתַּכְנְעוּ אֲנִי צָרִיךְ סִפְרִיָּה צְפוּפָה מֵעָלַי / לִפְעָמִים בָּאִים אֵלַי מְבֻגָּרִים / אֲנִי מִתְיַשֵּׁב עַל הַשָּׁטִיחַ וּבוֹכֶה", הוא כותב באחד השירים. זהו ספר ביכורים בשל שמציע לקורא עומק רגשי לצד יופי, וכנות אמיצה לצד מורכבות פואטית.
(אלי אליהו)

הליקון2024שירה109 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
מודפס44.8
טבת
ספר דיגיטלי
30
ספר מודפס
44.8 מחיר מוטבע על הספר 64

טבת, ספר שיריה הראשון של מרב קינן, הוא חגיגה של שפה.

לשון שירתה של קינן הינה גמישה, חושנית, ארוטית עד קצה – בלי לגלוש למיניות – ונוגעת ללא הרף בחומק וביפה. קינן כותבת על טבע, על אימהות, על זהות, זוגיות ומשפחה בדרך מקורית, תוך מבט מלא רך ונוקב בו זמנית. נוסף על כך, בדומה לשירתה המוקדמת של יונה וולך, פורשת קינן בספרה שפע של דמויות – שהן כפרסונה של המשוררת - ולכל אחת היא מעניקה עולם, רגישות ועמקות פנימית.

כל דמות שכזאת מוליכה אל החלום, ונושאת בתוכה פצע וריפוי, כמו דמות רפאים העולה מן התת מודע. שירתה של מרב קינן הינה שירה גמישה מאוד, אינטימית ועזה. היא מצליחה לקלוע בכמה שורות קצרות מראות וחושים, כל זאת בדרך עדינה ורבת יופי.
(יקיר בן-משה)

ספר דיגיטלי
30
ספר מודפס
44.8 מחיר מוטבע על הספר 64

טבת, ספר שיריה הראשון של מרב קינן, הוא חגיגה של שפה.

לשון שירתה של קינן הינה גמישה, חושנית, ארוטית עד קצה – בלי לגלוש למיניות – ונוגעת ללא הרף בחומק וביפה. קינן כותבת על טבע, על אימהות, על זהות, זוגיות ומשפחה בדרך מקורית, תוך מבט מלא רך ונוקב בו זמנית. נוסף על כך, בדומה לשירתה המוקדמת של יונה וולך, פורשת קינן בספרה שפע של דמויות – שהן כפרסונה של המשוררת - ולכל אחת היא מעניקה עולם, רגישות ועמקות פנימית.

כל דמות שכזאת מוליכה אל החלום, ונושאת בתוכה פצע וריפוי, כמו דמות רפאים העולה מן התת מודע. שירתה של מרב קינן הינה שירה גמישה מאוד, אינטימית ועזה. היא מצליחה לקלוע בכמה שורות קצרות מראות וחושים, כל זאת בדרך עדינה ורבת יופי.
(יקיר בן-משה)

הליקון 142 - המולת המלחמה העירה אותי

כתב עת הליקון
הליקוןדצמבר 2023עיון125 עמ' מודפסים
דיגיטלי25
מודפס35
הליקון 142 - המולת המלחמה העירה אותי
ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

אולי צריך היה לשתוק. אולי אסור היה לכתוב שירה בעת הזאת, כמו ששלונסקי טען ב־1939, "כשם שאסור לנגן בביתו של אבֵל, כשם שאסור להדליק אור בעיר נצורה". ואמנם שתקנו רק לפעמים מאז שבעה באוקטובר, חיפשנו שירים ישנים כדי לקרוא בהם בכוח משמעויות חדשות, חיפשנו את הדברים שבשירה, את הדברים שבשגרה.

בגיליון הזה ביקשנו להתעכב על תחושת ההלם. זהו גיליון הלא ייאמן. יש בו אלף קינות ואלף דמעות ואלף לסתות שמוטות, אבל גם שאלות קשות מנוסחות בבהירות וקולות בוטחים.

נורית זרחי מנסחת תפילה קטנה: "עַל הַחַיִּים לְהַצִּיעַ / לָנוּ חֹמֶר לְשַׂחֵק בּוֹ / מִלְּבַד פַּחַד", ומזהירה את החיים: "אַתֶּם מְבִינִים אֶת פֵּשֶׁר / הַמִּלָּה דַּי?". יערה שחורי כותבת שירי שבעה שאין לקום ממנה, ומכוונת דווקא להשתהות, לשימת לב למדמם, לקרוּע: "לֹא לְהוֹלִיךְ אֶת הַכְּאֵב מִמֶּנִּי וָהָלְאָה / לֹא לְכַבּוֹת כְּמוֹ אוֹר בְּדִירָה רֵיקָה". חיה לוי שואלת "מָה אֲנִי יְכוֹלָה לַעֲשׂוֹת?" וחושבת על "הַמָּוֶת הַמּוּזָר בַּצַּד הַשֵּׁנִי שֶׁאֵין לוֹ צַד / הַמָּוֶת הַטִּפֵּשׁ שֶׁבִּגְלָלוֹ כֻּלָּם מַעֲמִידִים פָּנִים".

יפעת הראבן ממשיכה את שירהּ של חדוה הרכבי, שצוטט ללא הרף מאז השבת הנוראה, "זה רק נדמה שזה קורה", ומייצרת שביל מילוט שהוא גם שביל מלכודת, שבו אפשר וגם אי אפשר: "זֶה הָיָה לֹא / זֶה קָרָה לֹא / זֶה יִתָּכֵן לֹא / זֶה כּוֹאֵב לֹא".

זיוה שמיר תרגמה את שירה המצמרר של אמילי דיקנסון "ישנם שמיים אחרים", טעון באירוניה כפי שמעולם לא קראנו אותו. משה רון התבונן בתל אביב המאוימת בסתיו אחר, ואברהם עוז על סונט אחד רדוף, הדוף, ותרגומיו לשירי המלחמה של ו.ה. אודן שוברי לב.

ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

אולי צריך היה לשתוק. אולי אסור היה לכתוב שירה בעת הזאת, כמו ששלונסקי טען ב־1939, "כשם שאסור לנגן בביתו של אבֵל, כשם שאסור להדליק אור בעיר נצורה". ואמנם שתקנו רק לפעמים מאז שבעה באוקטובר, חיפשנו שירים ישנים כדי לקרוא בהם בכוח משמעויות חדשות, חיפשנו את הדברים שבשירה, את הדברים שבשגרה.

בגיליון הזה ביקשנו להתעכב על תחושת ההלם. זהו גיליון הלא ייאמן. יש בו אלף קינות ואלף דמעות ואלף לסתות שמוטות, אבל גם שאלות קשות מנוסחות בבהירות וקולות בוטחים.

נורית זרחי מנסחת תפילה קטנה: "עַל הַחַיִּים לְהַצִּיעַ / לָנוּ חֹמֶר לְשַׂחֵק בּוֹ / מִלְּבַד פַּחַד", ומזהירה את החיים: "אַתֶּם מְבִינִים אֶת פֵּשֶׁר / הַמִּלָּה דַּי?". יערה שחורי כותבת שירי שבעה שאין לקום ממנה, ומכוונת דווקא להשתהות, לשימת לב למדמם, לקרוּע: "לֹא לְהוֹלִיךְ אֶת הַכְּאֵב מִמֶּנִּי וָהָלְאָה / לֹא לְכַבּוֹת כְּמוֹ אוֹר בְּדִירָה רֵיקָה". חיה לוי שואלת "מָה אֲנִי יְכוֹלָה לַעֲשׂוֹת?" וחושבת על "הַמָּוֶת הַמּוּזָר בַּצַּד הַשֵּׁנִי שֶׁאֵין לוֹ צַד / הַמָּוֶת הַטִּפֵּשׁ שֶׁבִּגְלָלוֹ כֻּלָּם מַעֲמִידִים פָּנִים".

יפעת הראבן ממשיכה את שירהּ של חדוה הרכבי, שצוטט ללא הרף מאז השבת הנוראה, "זה רק נדמה שזה קורה", ומייצרת שביל מילוט שהוא גם שביל מלכודת, שבו אפשר וגם אי אפשר: "זֶה הָיָה לֹא / זֶה קָרָה לֹא / זֶה יִתָּכֵן לֹא / זֶה כּוֹאֵב לֹא".

זיוה שמיר תרגמה את שירה המצמרר של אמילי דיקנסון "ישנם שמיים אחרים", טעון באירוניה כפי שמעולם לא קראנו אותו. משה רון התבונן בתל אביב המאוימת בסתיו אחר, ואברהם עוז על סונט אחד רדוף, הדוף, ותרגומיו לשירי המלחמה של ו.ה. אודן שוברי לב.

הליקון 141 - בכל מקרה מדובר כאן עלינו

כתב עת הליקון
הליקוןספטמבר 2023עיון98 עמ' מודפסים
דיגיטלי25
מודפס35
הליקון 141 - בכל מקרה מדובר כאן עלינו
ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

האם תיתכן מקריות בסיפור, בשיר, ביצירה שבה כל אות הונחה לאחר מחשבה? האם אירועים כתובים, שלכאורה אינם קשורים זה לזה, תמיד ייקשרו מתוקף כוחה של קריאה? האם משוררים שמים לב במיוחד למקרי בהחלט, לסמיכות־פרשיות משונה? ביכולתה של הספרות לגלות פנים של מסתורין במציאות הפשוטה ביותר ולחשוף ניסים באירועים רגילים, שבדרך הטבע. הספרות "מסדרת את מקרי החיים במיני קוביות של פלאים, מעשה תשבץ, שעריכתו ופענוחו מסור לידי בלשים".

כך כתב הסופר אליעזר שטיינמן, והזהיר: "תחת לְמַזֵּג לתוך מקרֵֵי חיינו את בושם החלום היא הופכת אותם לסיוט". ביקשנו מכותבות וכותבים לחשוב על צירופי מקרים ועל דרכי ביטויָם. בספרו 'מקריות – בספרות, בתיאוריה, בחיי היומיום' כתב החוקר אייל דותן על אודות טבעם המעורפל של צירופי המקרים: "טבעו של אירוע מקרי הוא להישאר פתוח, בלתי מוכרע, אלא אם כן מוצאים לו סיבה ברורה, יד מכוונת שלא היתה ידועה בהתחלה. העדר הסיבה הוא חלק בלתי נפרד מקסמו של האירוע המקרי ומהאניגמטיות העומדת בבסיסו".

במסה שפורסמה בגיליון קוראת ד"ר חן אדלסבורג בספרו של דותן כמפת דרכים לקריאת ספרות ומציאוּת גם יחד. אם אין אירועים מקריים, החיים משעממים. שולמית אפפל כתבה על פגישה מקרית עם דמון ישן. לי ממן ואגי משעול תיארו את החולף במקרה, חסדים מקריים, מילה שעושה נעים בשפתיים ואהבה שמתה. תרגומיו של שמעון זנדבנק לברטולט ברכט מנבאים מקרים שעוד יקרו במקרה. מכל התלאות ייוותרו צווחה באוויר, פנים מחווירות ופה משתנק.

ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

האם תיתכן מקריות בסיפור, בשיר, ביצירה שבה כל אות הונחה לאחר מחשבה? האם אירועים כתובים, שלכאורה אינם קשורים זה לזה, תמיד ייקשרו מתוקף כוחה של קריאה? האם משוררים שמים לב במיוחד למקרי בהחלט, לסמיכות־פרשיות משונה? ביכולתה של הספרות לגלות פנים של מסתורין במציאות הפשוטה ביותר ולחשוף ניסים באירועים רגילים, שבדרך הטבע. הספרות "מסדרת את מקרי החיים במיני קוביות של פלאים, מעשה תשבץ, שעריכתו ופענוחו מסור לידי בלשים".

כך כתב הסופר אליעזר שטיינמן, והזהיר: "תחת לְמַזֵּג לתוך מקרֵֵי חיינו את בושם החלום היא הופכת אותם לסיוט". ביקשנו מכותבות וכותבים לחשוב על צירופי מקרים ועל דרכי ביטויָם. בספרו 'מקריות – בספרות, בתיאוריה, בחיי היומיום' כתב החוקר אייל דותן על אודות טבעם המעורפל של צירופי המקרים: "טבעו של אירוע מקרי הוא להישאר פתוח, בלתי מוכרע, אלא אם כן מוצאים לו סיבה ברורה, יד מכוונת שלא היתה ידועה בהתחלה. העדר הסיבה הוא חלק בלתי נפרד מקסמו של האירוע המקרי ומהאניגמטיות העומדת בבסיסו".

במסה שפורסמה בגיליון קוראת ד"ר חן אדלסבורג בספרו של דותן כמפת דרכים לקריאת ספרות ומציאוּת גם יחד. אם אין אירועים מקריים, החיים משעממים. שולמית אפפל כתבה על פגישה מקרית עם דמון ישן. לי ממן ואגי משעול תיארו את החולף במקרה, חסדים מקריים, מילה שעושה נעים בשפתיים ואהבה שמתה. תרגומיו של שמעון זנדבנק לברטולט ברכט מנבאים מקרים שעוד יקרו במקרה. מכל התלאות ייוותרו צווחה באוויר, פנים מחווירות ופה משתנק.

הליקון 140 - כל הדברים היפים בעולם חצופים

כתב עת הליקון
הליקוןיוני 2023עיון114 עמ' מודפסים
דיגיטלי25
מודפס35
הליקון 140 - כל הדברים היפים בעולם חצופים
ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

הפילוסוף הגרמני לייבּניץ חשב שחייבת להיות סיבה לכל דבר, ושהעולם שלנו הוא הטוב שבכל העולמות האפשריים.

"אם זהו הטוב שבכל העולמות האפשריים, איך לעזאזל נראים העולמות האחרים?", שאל גיבורו הצעיר של וולטר ב'קַנְדיד', אחרי שנתקל באכזריותם של בני אדם. אבל לייבניץ היה בטוח שאלוהים לא היה בורא עולם רע יותר מכפי שהיה הכרחי. תפיסתו הובילה ללידתו של המונח "אופטימיות", כדי להבהיר שהעולם הזה הוא הכי טוב שיכול היה להיברא.

דווקא בשנה שבה מתנגשים ללא הרף מושגי הטוב והרע, ביקשנו מכותבות וכותבים להתבונן בעולם הזה, עכשיו, מבעד להלך נפש כזה – גישה או אמונה שמתרכזת בטוב. רצינו גיליון אופטימי. למצוא בעולם את הדברים שאפשר לשמוח בהם, שניתן לאהוב אותם, שהם ראויים לאהבה. לפעמים משוררת אינה יכולה אלא לבחור את הטוב ביותר בשעה שהיא מחליטה איזה עולם לכתוב.

נורית זרחי כתבה על רוחות רפאים של בני ובנות משפחה, שרוקדות לפניה ומוכיחות לה את פשר המילה נצח. שולמית אפפל כותבת על צחוק משותף, על השם שנבחר בשבילה בטרם נולדה. מאיה בז’רנו נזכרת בנשיקה על אדמה לצד עץ שִקמה ומתארת את הרגש העצבני והנסער של הים. דרור בורשטיין יצר מארג לשוני מרחבי ייחודי, שתנועתו היא תנועה של ים, מן החול אל המים, דואה ונהדפת. שרון אס כתבה על מתנות שאינך יודעת שקיבלת, ומתגלות ברגע מצוקה. וחביבה פדיה חיברה את ההמנון העצוב של ישראל בזמן הזה, ארצנו שלא לרצוננו, הארץ המרה שכותבים בה בדם. זוהי פתיחתו:

בארצנו שלא לרצוננו
חביבה פדיה
אַרְצֵנוּ שֶׁלֹּא לִרְצוֹנֵנוּ
זוֹרְמִים בָּהּ מֵי בִּיּוּב
וְאֵין בָּהּ מֵי שְׁתִיָּה
אַרְצֵנוּ שֶׁלֹּא לִרְצוֹנֵנוּ
הִיא אֶרֶץ מָרָה
וְכוֹתְבִים בָּהּ בִּדְיוֹ אָדָם
וְכוֹתְבִים בָּהּ בְּדָם
אַרְצֵנוּ שֶׁלֹּא לִרְצוֹנֵנוּ
הִיא אֶרֶץ קְדוֹשָׁה
אַרְצֵנוּ דּוֹבְרִים בָּהּ שָׂפָה אַחַת
וְאִלְּמִים בְּהַרְבֵּה שָׂפוֹת

ספר דיגיטלי
25
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50

הפילוסוף הגרמני לייבּניץ חשב שחייבת להיות סיבה לכל דבר, ושהעולם שלנו הוא הטוב שבכל העולמות האפשריים.

"אם זהו הטוב שבכל העולמות האפשריים, איך לעזאזל נראים העולמות האחרים?", שאל גיבורו הצעיר של וולטר ב'קַנְדיד', אחרי שנתקל באכזריותם של בני אדם. אבל לייבניץ היה בטוח שאלוהים לא היה בורא עולם רע יותר מכפי שהיה הכרחי. תפיסתו הובילה ללידתו של המונח "אופטימיות", כדי להבהיר שהעולם הזה הוא הכי טוב שיכול היה להיברא.

דווקא בשנה שבה מתנגשים ללא הרף מושגי הטוב והרע, ביקשנו מכותבות וכותבים להתבונן בעולם הזה, עכשיו, מבעד להלך נפש כזה – גישה או אמונה שמתרכזת בטוב. רצינו גיליון אופטימי. למצוא בעולם את הדברים שאפשר לשמוח בהם, שניתן לאהוב אותם, שהם ראויים לאהבה. לפעמים משוררת אינה יכולה אלא לבחור את הטוב ביותר בשעה שהיא מחליטה איזה עולם לכתוב.

נורית זרחי כתבה על רוחות רפאים של בני ובנות משפחה, שרוקדות לפניה ומוכיחות לה את פשר המילה נצח. שולמית אפפל כותבת על צחוק משותף, על השם שנבחר בשבילה בטרם נולדה. מאיה בז’רנו נזכרת בנשיקה על אדמה לצד עץ שִקמה ומתארת את הרגש העצבני והנסער של הים. דרור בורשטיין יצר מארג לשוני מרחבי ייחודי, שתנועתו היא תנועה של ים, מן החול אל המים, דואה ונהדפת. שרון אס כתבה על מתנות שאינך יודעת שקיבלת, ומתגלות ברגע מצוקה. וחביבה פדיה חיברה את ההמנון העצוב של ישראל בזמן הזה, ארצנו שלא לרצוננו, הארץ המרה שכותבים בה בדם. זוהי פתיחתו:

בארצנו שלא לרצוננו
חביבה פדיה
אַרְצֵנוּ שֶׁלֹּא לִרְצוֹנֵנוּ
זוֹרְמִים בָּהּ מֵי בִּיּוּב
וְאֵין בָּהּ מֵי שְׁתִיָּה
אַרְצֵנוּ שֶׁלֹּא לִרְצוֹנֵנוּ
הִיא אֶרֶץ מָרָה
וְכוֹתְבִים בָּהּ בִּדְיוֹ אָדָם
וְכוֹתְבִים בָּהּ בְּדָם
אַרְצֵנוּ שֶׁלֹּא לִרְצוֹנֵנוּ
הִיא אֶרֶץ קְדוֹשָׁה
אַרְצֵנוּ דּוֹבְרִים בָּהּ שָׂפָה אַחַת
וְאִלְּמִים בְּהַרְבֵּה שָׂפוֹת

הליקון 139 - עצירה ברגע מתאים

כתב עת הליקון
הליקוןפברואר 2023עיון113 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
הליקון 139 - עצירה ברגע מתאים
ספר דיגיטלי
30
שיחת שירה אינטימית עם מיטב היוצרים הישראלים - על מהות השיר, השראה, והמסע בפנים עצמנו.
ספר דיגיטלי
30
שיחת שירה אינטימית עם מיטב היוצרים הישראלים - על מהות השיר, השראה, והמסע בפנים עצמנו.
הליקוןדצמבר 2022שירה83 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
מודפס42
כשהשמש עוברת את ההר
ספר דיגיטלי
30
ספר מודפס
42 מחיר מוטבע על הספר 60
בין עגלת התינוק לכיסא הגלגלים - שירים אמיצים שמאירים את מחול הדורות, הזמן החולף ומשמעות החיים בגרות נדירה.
ספר דיגיטלי
30
ספר מודפס
42 מחיר מוטבע על הספר 60
בין עגלת התינוק לכיסא הגלגלים - שירים אמיצים שמאירים את מחול הדורות, הזמן החולף ומשמעות החיים בגרות נדירה.

כמו אין מילים בעולם

ספיר פז
הליקוןדצמבר 2022שירה54 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
מודפס35
כמו אין מילים בעולם
ספר דיגיטלי
30
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50
במפגש מרגש בין אובדן, כמיהה ויצירה, שירים אינטימיים מתעדים דיאלוג מתמשך עם אם שאיננה, ואת הצל שהותיר מותה.
ספר דיגיטלי
30
ספר מודפס
35 מחיר מוטבע על הספר 50
במפגש מרגש בין אובדן, כמיהה ויצירה, שירים אינטימיים מתעדים דיאלוג מתמשך עם אם שאיננה, ואת הצל שהותיר מותה.

הליקון 138 - אפשר היה להגיד אני

כתב עת הליקון
הליקוןנובמבר 2022עיון106 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
הליקון 138 - אפשר היה להגיד אני
ספר דיגיטלי
30
ספר שירה שחוקר את האני הפואטי - מרחב אינטימי בו משוררים מתמודדים עם השאלה הנצחית: איך להביע את עצמנו במילים שתמיד יהיו גדולות מאיתנו?
ספר דיגיטלי
30
ספר שירה שחוקר את האני הפואטי - מרחב אינטימי בו משוררים מתמודדים עם השאלה הנצחית: איך להביע את עצמנו במילים שתמיד יהיו גדולות מאיתנו?

הליקון 137 - איך עושים דברים עם המתים

כתב עת הליקון
הליקוןספטמבר 2022עיון96 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
הליקון 137 - איך עושים דברים עם המתים
ספר דיגיטלי
30
בין שואה לתקומה: גיליון מיוחד על הרגעים שמעצבים את הזיכרון הישראלי, דרך קולות וסיפורים שמתמודדים עם כובד המשא ואוזלת היד.
ספר דיגיטלי
30
בין שואה לתקומה: גיליון מיוחד על הרגעים שמעצבים את הזיכרון הישראלי, דרך קולות וסיפורים שמתמודדים עם כובד המשא ואוזלת היד.

מה ששתת פעם דם הוא עכשיו רק סימן על עור

גדי טל
הליקון2022שירה52 עמ' מודפסים
דיגיטלי35
מה ששתת פעם דם הוא עכשיו רק סימן על עור
ספר דיגיטלי
35
נמרים, אהבות, ויסקי ורוקנרול - שירה מחוספסת וכריזמטית המּוליכה אותנו בין געגועים לתשוקות, בין כאב לערגה.
ספר דיגיטלי
35
נמרים, אהבות, ויסקי ורוקנרול - שירה מחוספסת וכריזמטית המּוליכה אותנו בין געגועים לתשוקות, בין כאב לערגה.
הליקון2022שירה76 עמ' מודפסים
דיגיטלי35
פצע כוכב
ספר דיגיטלי
35
פצע ככוכב מזמין אותך להתמסר לבעירה האיטית של הכתיבה, משירים הנעים בין ריקות להתמלאות, בין אשמה לפליאה, ביופי שרק הנפש החזקה יכולה לראות.
ספר דיגיטלי
35
פצע ככוכב מזמין אותך להתמסר לבעירה האיטית של הכתיבה, משירים הנעים בין ריקות להתמלאות, בין אשמה לפליאה, ביופי שרק הנפש החזקה יכולה לראות.
(דירוג אחד)
הליקוןיולי 2021עיון130 עמ' מודפסים
דיגיטלי20
הליקון 135 - מילה במקום
ספר דיגיטלי
20
פסיפס ספרותי מרגש של קולות ישראליים - 58 יישובים, עשרות כותבים וסיפורים אישיים על מקום, זהות ושייכות, כולם מתכנסים בגיליון אחד עשיר וייחודי.
ספר דיגיטלי
20
פסיפס ספרותי מרגש של קולות ישראליים - 58 יישובים, עשרות כותבים וסיפורים אישיים על מקום, זהות ושייכות, כולם מתכנסים בגיליון אחד עשיר וייחודי.

הליקון 134 - כי לא יכולתי לעצור

כתב עת הליקון
הליקון2021עיון116 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
הליקון 134 - כי לא יכולתי לעצור
ספר דיגיטלי
30
מכתב כואב וסוריאליסטי מאישה הרה לחברה הרחוקה, על מוות ואובדן, תוכניות מוזרות וכמיהות אנושיות שנדחסות למילים.
ספר דיגיטלי
30
מכתב כואב וסוריאליסטי מאישה הרה לחברה הרחוקה, על מוות ואובדן, תוכניות מוזרות וכמיהות אנושיות שנדחסות למילים.

הליקון 136 - כאילו בידַי הכוח

כתב עת הליקון
הליקון2021עיון70 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
הליקון 136 - כאילו בידַי הכוח
ספר דיגיטלי
30
יום הולדת שמח: כשהטלפון שלא צלצל מעיר אותך, וכל הדברים שכבר אינם נוכחים בחייך עדיין כל כך מורגשים.
ספר דיגיטלי
30
יום הולדת שמח: כשהטלפון שלא צלצל מעיר אותך, וכל הדברים שכבר אינם נוכחים בחייך עדיין כל כך מורגשים.
הליקון2020עיון94 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
הליקון 132 - נקודת אי השקט
ספר דיגיטלי
30
שיר כואב וחד על שחור בשכונה לבנה, גבר שמפחד לצעוד לבדו כי שוטר עלול לקחת את חייו.
ספר דיגיטלי
30
שיר כואב וחד על שחור בשכונה לבנה, גבר שמפחד לצעוד לבדו כי שוטר עלול לקחת את חייו.
הליקון2020עיון120 עמ' מודפסים
דיגיטלי30
הליקון 133 - איך קרה שקרה
ספר דיגיטלי
30
בין אובדן לבדידות, "נוקטורנו" של לואיז גליק חוקר את הלילה שבו מתה אמא שלעולם לא הייתה אמורה למות, ואת הריק שנותר במוחו של המשורר.
ספר דיגיטלי
30
בין אובדן לבדידות, "נוקטורנו" של לואיז גליק חוקר את הלילה שבו מתה אמא שלעולם לא הייתה אמורה למות, ואת הריק שנותר במוחו של המשורר.
הליקון2020שירה54 עמ' מודפסים
דיגיטלי35
שירי עזובה לאהבה
ספר דיגיטלי
35
"ישראל מהצד השני" - שירה עוצמתית ועדינה שחושפת את החיים בשולי ישראל, טווה רגשות עזים מזעם לרוך בקול אותנטי שטורף את הקלפים המוכרים.
ספר דיגיטלי
35
"ישראל מהצד השני" - שירה עוצמתית ועדינה שחושפת את החיים בשולי ישראל, טווה רגשות עזים מזעם לרוך בקול אותנטי שטורף את הקלפים המוכרים.
צפית ב-21 ספרים מתוך 21