ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9
החברה הגאונה
אלנה פרנטה

תקציר

לִילָה צֶ'רוּלוֹ, ילידת 1944, בתו של הסנדלר שלא יצאה כל חייה מתחומי נאפולי, נעלמת בגיל 66, ונעלמים כל חפציה ומסמכיה, לאחר שאף גזרה את עצמה מכל התצלומים שבהם הופיעה עם בנה. היא הגשימה בהגזמה אופיינית את רצונה להתנדף ולמחוק את כל החיים שהותירה מאחוריה – והמעשה הרגיז מאוד את אֶלֶנה גְרֶקוֹ, בתו של השוער בעירייה, בת־גילה וחברת־הנפש שלה כמעט 60 שנה. כמין נקמה מתיישבת אֶלנה, שהיא כבר סופרת, לכתוב כל פרט מסיפורן של השתיים, זו מול זו, לאורך כל השנים.
התוצאה המהפנטת היא מסע בן למעלה מ־1,800 עמודים, טֶטרלוגיית הרומאנים הנפוליטניים של אֶלֶנה פרנטה (שם בדוי), ההולכים ונדפסים ב־19 ארצות. אלה ארבעה רומאנים שזכו לאהדה גורפת כזאת של הביקורת והקוראים באירופה ובארה"ב, עד כי כבר נמצאו מי שדיברו על "פרנטה־מאניה". "שום דבר דומה לזה לא נדפס מעולם קודם לכן", כתב ה'גרדיאן' הבריטי; "פרנטה היא אחת מכותבי הרומאנים הגדולים של זמננו", כתב ה'ניו־יורק טיימס'; מחזור הרומאנים הנפוליטניים שלה הוא "הרומאן האיטלקי הגדול של דורהּ, ארצהּ, זמנהּ", כתב 'איל מניפסטו' האיטלקי.
ב'החבֵרה הגאונה', הרומאן הראשון במחזור, העלילות המותנות זו בזו של לִילה ואֶלנה, מגיל שש עד למעלה משש־עשרה, נטועות בַּסגירות של השכונה הנפוליטנית הנידחת, כלא של נחשלוּת, גסות, איסורים ואלימות, שהשתיים ישאפו, לאורך כל חייהן, לחרוג ממנו ולהינתק מן העבר החשוך שלו. שתיהן חיות בבועה, שכל מה שמתחולל בשנות ה־50 באיטליה ובעולם בקושי חודר אליה, אף שמדובר בילדות מחוננות שקוראות את 'אַינֵאִיס' במקור, ואת דוסטוייבסקי וטולסטוי.
מי משתי החברות היא "הגאונה"? האם זו לִילה, שאינה לומדת מעבר לחמש שנות לימוד, אך מתוך תחרות עם אֶלנה כמו ממשיכה בבית־ספר חשאי ומלמדת את עצמה לטינית ויוונית ואנגלית, קוראת את מחצית הספרייה המקומית, ובגיל 12 מעצבת נעליים מסוגים שלא ראתה מעולם? לִילה הנחושה והנועזת, חסרת הרסן, שחריפותה היא כמו הכשת־נחש? ושמא זו אֶלנה השקדנית והמלומדת, האחת מן השתיים שתגיע רחוק ותהפוך להיות סופרת, מי שבעיני לִילה־עצמה היא החברה הגאונה שלה?
בסיפור הנערוּת, הסובב סביב התהפוכות של פרשת נעליים מסועפת (סיפור סינדרלה מהופך), מעוצב ב'החברה הגאונה' קשר ייחודי בין שתי ילדות־נערות בהיקף ובעומק רגשי חסרי תקדים. כל אחת מן השתיים פינתה מקום בתוכה לחברתה, והיא חווה את עצמה לעומת האחרת, שואלת 'מה אני לגביה', ומגבשת את זהותה – מתוך תחרות, קנאה והיקסמות – לנוכח מבטה המדומיין של החבֵרה. המבט של זו הוא שמזריק משמעות ואנרגיה למציאות. אשה המרתכת את פיסות זהותה מול זולת היה הנושא החוזר של פרנטה גם ברומאנים הקודמים שלה, אך כאן לפנינו לא מצב משברי, אלא רוחב נשימה של חיים שלמים.
'החברה הגאונה' מגיע לסיום זמני שבו התפלגו חיי השתיים, כי לִילה כביכול כלאה את עצמה במעֵין כלוב המטיל עליה את צלו. אבל אין צורה שתוכל להכיל את לִילה באופן סופי. לפי מה שרואה מבטה הנדהם והמנפץ בשורות האחרונות של הרומאן, ברור שבקרוב היא תשבור שוב את הכל.
 
הרומאנים הקודמים של פרנטה (שכולם תורגמו בספריה החדשה): 'אהבה מטרידה'; 'ימי הנטישה'; 'הבת האפלה'.
לא, את / רענן שקד
"החברה הגאונה" הוא רומן מסחרר שכתוב, למרות רוחב-היריעה והשאפתנות, בגובה העיניים והלב, ונשאר קריא להפליא
לא, את / רענן שקד
"החברה הגאונה" הוא רומן מסחרר שכתוב, למרות רוחב-היריעה והשאפתנות, בגובה העיניים והלב, ונשאר קריא להפליא
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • איך זה מרגיש כשהחברה הכי טובה שלך, מגיל ילדות, היא גאונה חסרת רחמים, בעיקר כשגם את די מבריקה בעצמך? ואיך זה לגדול ולהתבגר בנאפולי הענייה של שנות החמישים והשישים, ולהפוך מילדה לאישה באופן שנדמה שכבר מזמן לא נכתב בדרך סוחפת ואנושית כל כך?
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • "שום דבר דומה לזה לא נדפס מעולם קודם לכן", כתב ה"גארדיאן" הבריטי, וייתכן שבצדק. ובכל זאת: קצת כמו "נשים קטנות" רק באיטליה, במאה העשרים, בקצב מואץ, והנשים הן הכל מלבד קטנות, והכל היפר-ריאליסטי ומחודד ונוקב. בקיצור, לגמרי לא "נשים קטנות".
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קל. באופן מפתיע קל. למרות שמדובר ברומן שאפתני ורחב-יריעה (בינתיים רק החלק הראשון תורגם לעברית) – אלזה פרנטה כותבת בגובה העיניים, בגובה הלב, בגובה הקורא. זו קריאה מרתקת שאינה מערימה קשיים, נצמדת לסיפורים המרתקים ואינה סוטה לשבילים צדדיים.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • כי סיפורי הילדות וההתבגרות כאן לופתים אותך בזה אחר זה ומסרבים לשחרר, ופרנטה היא מספרת סיפורים מחוננת שבוראת עולם שלם של דמויות, משפחות, שכונות, תקופות. וכי כשפרנטה משרטטת קשר רגשי עמוק בין שתי ילדות-נערות לאורך שנים, היא מצליחה לדבר, איכשהו, עליך כאן ועכשיו; על רגשותיך, על חבריך, על ילדותך. "החברה הגאונה" אולי מתרחש בנאפולי בשנות החמישים-שישים, אבל מדייק רגשית לחלוטין את חייהם של קוראיו העכשוויים.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • כי מאז "נערה עם קעקוע דרקון" לא הסתמנה סדרת ספרים סוחפת כל כך שאפשר יהיה לשקוע לתוכה לטובת בריחה מסודרת מהכאן והעכשיו. ואפילו לא מדובר בסדרת מותחנים אפלולית אלא בחיים עצמם; עוצמתיים, יצריים, מרגשים, אנושיים.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • כי גם אתם תיכנסו לסרטים סביב זהותה של אלנה פרנטה – שם בדוי לסופרת המסרבת בתוקף להיחשף, שהדיון המשעמם והמתמשך בעניין זהותה מתחיל להאפיל על איכויות הספר עצמו. בגדול, למי איכפת?
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • לילה. ילדת הפלא הענייה, הכריזמטית, המבריקה והאלימה, שהופכת לאישה אטרקטיבית להדהים ולחברתה הטובה של המספרת. אישה שמוכרחים להכיר, ולו ספרותית.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "אין בי געגועים לילדותנו, היא מלאה אלימות. קרו דברים מכל סוג, בבית ומחוצה לו, בכל יום, אך איני זוכרת שאי פעם חשבתי שהחיים שהזדמנו לנו גרועים במיוחד... גדלנו עם החובה לעשות אותם קשים לאחרים לפני שהאחרים יעשו אותם קשים לנו".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • בכל מקום. כולל טיסה, מיטה, ספסלי המתנה, מקומות עבודה ושירותים. "החברה הגאונה" הוא מסוג הספרים שמחכים לחזור ולצלול לתוכם בכל רגע פנוי אפשרי.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • בהחלט. לפחות לחלק השני. אולי אחריו נעבור לחכות לסרט שבטוח יופק על בסיס הספרים.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • רומן גדול מבלי לנסות להיות כזה. וזה סוד קסמו.