ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון7
קונגלומרט
איל חלפון

תקציר

"השמש שכאילו נתקעה זמן ממושך, כמחוג שעון עצל, בזנית לאדמת המדבר, ניתקה אחיזתה ועשתה דרכה מערבה. ההרים נצבעו בגוני אדום פסטלי. עוד מעט יהיה כאן קר מדי, אמר גריני לעצמו והתחיל לעשות דרכו חזרה אל הרכב שהשאיר מתחת לעץ שיטה רחב צמרת. הוא התכוון לעשות את הלילה בחוות האלפקות או במקום דומה, ולחזור לאותו ואדי כבר למחרת בבוקר. ואז הוא ראה עפיפון בשמים. טיירה, כפי שקראו לזה הילדים בקיבוץ לפני ארבעים שנה. טיירה מנייר פשוט, אולי אפילו נייר עיתון, שנישאה ברוח, אחוזה בחוט בלתי נראה."

אבי מסילתי, נהג שוּפל מיומן, נאלץ להתמודד עם סלע ענקי שנחשף באתר הכרייה המיועד שלו ומחולל צרות צרורות. 
חקה פריימן, מפיק של סרטי תדמית לאתרי מורשת, יורד למדבר להתבודד אחרי גירושיו ונתקל בציורי סלע עתיקים הכובשים את כל ישותו. יעקב "גריני" גרינברג, איש מוסד לשעבר, יוצא למסע בהרי הנגב כדי למצוא את האבן המושלמת להציבה על קבר בנו שנהרג בתאונה. 

שלושת הגברים הללו – זה שמשווע לבן, זה שמגלה מחדש את בנו וזה שמתאבל עליו – מתייצבים מול הטבע המרתק בצחיחותו, בעוצמתו הגולמית והנצחית, ומחפשים – ומוצאים – בו מענה לחידות חייהם ומזור לנפשם. 

קונגלומרט הוא יצירה חסכונית, נזירית כמעט, אך מבעד לפרוזה הצלולה והגבישית שלה ניתן להבחין בשכבות וברבדים של כאב ואהבה, השלמה ותקווה, ובקווי שבר החוצים את חייהם של סלעים וגברים כאחד. זהו הרומן השני של הבמאי והתסריטאי איל חלפון ("האיטלקים באים", "קרקס פלשתינה", "גמר גביע" ועוד), מחבר רב־המכר היו פה לפנינו, ארץ ישראל. מיליון השנים הראשונות, שכתב עם רן ברקאי

סלע קיומנו / רן בן-נון
שלושה גברים ישראלים מחפשים את עצמם באמצע המדבר והחיים
סלע קיומנו / רן בן-נון
שלושה גברים ישראלים מחפשים את עצמם באמצע המדבר והחיים
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • אחד שמשתוקק לבן, אחד שמתגעגע לבנו ואחד שמתאבל על בנו. אלה הם אברהם, יצחק ויעקב, שלושת האבות בקונגלומרט, ספרו החדש והנעים לקריאה של איל חלפון. הוא שולח את גיבוריו למסעות במדבר, או כמו שהוא קורא לזה, "לשוטט לדעת", ועל הדרך בוחן קודים גבריים של חברות, חובה, שתיקה, ולבבות מרוסקים שמוצאים מפלט רק באמצע שום מקום, בין שמים כחולים ואדמה קשה. חלפון חוקר את מהות האבהות, הקשר החזק בעולם (אחרי אם-בת, כמובן) ואת הצורך לדבר עם הטבע, לא כקלישאה, אלא כמזון רוחני לאדם המודרני האטום והציני, המתכחש לאדמה. הסיפורים משתרגים זה בזה, בזה אחר זה, פרק לכל אדם וחוזר חלילה, מתקדמים לאיטם לקראת שיא נשגב, עלום, של מפגש עם הבריאה, הייעוד, או פשוט עם עצמם. לשם כך צריך להתחבר לעל טבעי, המיסטי, הטרנסנדנטלי, לחזור למקורות, להיות אדם קדמון. הגברים של חלפון מחפשים את היסודות הקמאיים בנפשם דרך מפגשים עם דמויות מפתח - מאסטר אומנויות לחימה, קוראת בקפה, היסטוריון רדיקלי. הבריאה מעניקה לנו את מה שאנו זקוקים לו, וכדי להגיע לגאולה, עלינו להשיב לה כגמולה.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • העולם הוא שמועה/ ניר ברעם
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • זורם ונינוח.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • אברהם הוא מפעיל ציוד מכני כבד, או בקיצור שופל לכריית פוספטים, שאשתו האהובה אלונה מתקשה להיכנס להריון. הגיבור הראשון של קונגלומרט הוא בחור נמוך עם פרצוף סמיילי, שהשופל גורם לו להרגיש גבוה, כאילו רכב על צעצוע שמעולם לא קיבל בילדותו. יחסו של אברהם לאדמה כמעט ארוטי, הוא חודר לתוכה עם הכלי העצום שלו, וממש לא בטוח שהיא אוהבת את זה. במבצע חומת מגן הוא היה נהג די-9 בסמטאות ג'נין, ואחרי השחרור נשכר לבירוא יערות בגאנה. הרס הסביבה עי מפעל הפוספטים שבו הוא מועסק לא מעניין את אברהם, הוא לא שואל שאלות, מבצע עבודה, עד שמופיע הממותה – סלע עצום באמצע הדרך לאתר הכרייה החדש, כמו איזו אצבע משולשת עצומה שמפנה אמא אדמה נגד מבקשי רעתה. מומחה הפוריות בעל הצד הרוחניקי מספר לאברהם על הרים בעלי נשמה שעליהם טיפס בפרו. האם הפשע נגד האדמה הוא הסיבה לכך שאלונה לא מצליחה להרות?
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • יצחק, המכונה חקה, לא הצליח להגשים את חלומו ולהפוך לקולנוען, אבל יש לו חברה מצליחה להקמת מרכזי מבקרים, גם כי הוא לא בוחל בעבודה עם המתנחלים שאשתו וחבריה סלדו מהם. חקה מתגרש רגע לפני גיל 60 המונומנטלי, אחרי רבע מאה של נישואין, ונוסע מהרבנות ישר למדבר. שם הוא נתקל בציורי קיר עתיקים ומחליט לעשות עליהם סרט תיעודי בעזרת פרופסור מוזר המשוכנע שגילה את האתר שבו התרחש מעמד הר סיני. כך נוצר חיבור מחודש בין חקה לבנו אלון, שחזר בתשובה, נסע כמקובל לטיול במזרח, הפך לנזיר בודהיסטי, וכעת חזר שוב ליהדות. האב השלישי, יעקב גרינברג, המכונה גריני, הוא איש מוסד לשעבר, שבנו נמרוד נהרג בתאונת אופניים. גריני נוסע לערבה כדי לחפש סלע שישמש שמצבה על קברו של נמרוד, שיהיה בו משהו מרוחו ונשמתו של הבן. בעצם, הוא יוצא לטיול שלא הספיק לחוות עם נמרוד, כי תמיד היה עסוק מדי, טרוד בענייניו הבטחוניסטיים, אב מרוחק, ואת הנזק כבר לא ניתן לתקן.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • זה חביב, אבל לגמרי נטול סאבטקסט ואפילו די פשטני.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • עופרה של גריני, נילי של חקה, אלונה של אבי - הנשים הנהדרות של גיבורינו גדולות עליהם בכמה וכמה מספרים. לזכותם ייאמר שלרוב הם מודעים לכך, ועושים כמיטב יכולתם.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • פגיעות וכעסים נערמים בחיי נישואים כרהיטים ישנים, פגומים ומיותרים במקלט הבניין. הם אלו שיחסמו את דרכי הגישה החיוניות אם לא דאגת לפנותם בזמן.
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • במדבר, כמובן. סדרו לעצמכם איזה חאן לסופ"ש, ותשכחו מהעולם כולו.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • כן, חלפון הוא מספר מוכשר, שזקוק לקצת עידון ותחכום.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • חלפון הוא מספר בטעם של פעם, עם נאיביות מסוימת שאנו דווקא אוהבים בגלל הכנות שבה - מה שנקרא "סטרייט שוטר" נטול התחכמויות והתייפיפויות, גברי ושקט, כמו גיבוריו. כך הוא לוקח אותנו לסיום קיטשי במידה, נעים ומנחם, שבו הקצוות נסגרים, הסיפורים מתחברים, והאדמה נחה על משכבה בשלום.