ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון10
בית הממתקים
ג'ניפר איגן

תקציר

ביקס באוטן, גאון היי־טק, ממציא ב־2010 את הדבר הבא – מכשיר שמאפשר לאדם לסחור בזיכרונותיו: להעלות אותם לרשת משותפת, ובתמורה לזכות בזיכרונות של אחרים. ההמצאה כובשת את העולם ומשנה אותו כמעט לבלי הכר – כיצד נראית מציאות שהזיכרונות בה אינם פרטיים עוד? לצד ההתלהבות יש גם מי שמבינים את מחיר הנגיסה בבית הממתקים הזה.

זוכת הפוליצר ג'ניפר איגן חוזרת לדמויות בספרה המצליח מפגש עם חוליית הבריונים ובוראת איתן ועבורן עולם מרתק ומסעיר. היא מפליגה איתן אל קליפורניה הביטניקית של שנות השישים ולניו יורק של 2035, אל עתיד של מציאות חלופית שהיא בוחנת בה את השפעתה של טכנולוגיית הזיכרון החדשנית בעשורים הבאים. 

ברומן עתיר דמיון ומחשבה איגן משרטטת דיוקן מרתק ורגיש להפליא של הכמיהה של בני האדם לקשר אמיתי, למשפחה ולגאולה בעידן הדיגיטלי. בכתיבתה הסוחפת והמסחררת היא מוכיחה שלמרות כל פלאי הטכנולוגיה והמדע, אין תחליף לספרות ואין תחליף לסופרת כמוה.

בית הממתקים היה רב־מכר של הניו יורק טיימס ונבחר לאחד הספרים הטובים לשנת 2022 לפי שלל עיתונים ומגזינים בעולם, והוא אף עתיד להיות מעובד לטלוויזיה.  

"הדגמה מרהיבה לתענוגות הבלתי נדלים שבקריאת פרוזה נהדרת" - וושינגטון פוסט

הפרטיות מתה / רן בן-נון
ג'ניפר איגן עושה להייטק את מה שעשתה לתעשיית המוזיקה
הפרטיות מתה / רן בן-נון
ג'ניפר איגן עושה להייטק את מה שעשתה לתעשיית המוזיקה
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • השנה היא 2010. ביקס באוטן הוא יזם הייטק גאון, ממייסדי הרשתות החברתיות ומהשחורים הראשונים שהצליחו להיכנס לתעשייה הכה לבנה הזו ולשנות אותה מבפנים. הוא ספג השראה מתיאוריה חברתית עלומה שיצרה החוקרת הנועזת מירנדה קליין על שבטים ילידיים, ופרץ ממנה לחזון מבריק ששינה את העולם והפך אותו לעשיר מופלג ולמגה סלב. אבל עכשיו הוא מרגיש שהחזון מיצה את עצמו אחרי 20 שנה ושהגיע הזמן למשהו חדש ומסעיר, אבל אין לו שום רעיונות. מוחו יבש. מאין תבוא הישועה הפעם? איזו תיאוריה יצליח לגנוב? משהו חמקמק מהבהב בשולי תודעתו ובשפת הסתרים המשוכללת של ג'ניפר איגן, ההבהוב הזה כמעט מוחשי, אפשר לגעת בו ולמשש אותו, ועם זאת הוא קוסמי, פילוסופי, גדול מהחיים. כי ככה עובד מוח בלתי רגיל. וכמו שתיארה את נפשם של ענקי תעשיית המוזיקה ב"מפגש עם חוליית הבריונים" המופתי, עכשיו היא עושה זאת שוב בעולם ההייטק, והתוצאה לא פחות ממפעימה. באירוע החברתי שבו הוא מגלה את הדבר הבא, רשת הזכרונות שלו, ביקס מכיר את רבקה, דוקטורנטית יפהפיה ואקזוטית לסוציולוגיה, שמכניסה למעגל הסיפור את אלפרד, יצור אנטי וציאלי על גבול הפסיכוטי, שמנסה ליצור מצבים חברתיים של אותנטיות מוחלטת, כי הוא שונא זיוף, כלומר, הוא מעצבן אנשים עד שיצאו מכליהם. איך זה התחבר לחזון של ביקס? איגן בגאונותה יוצרת באופן סיפורי עלילתי את הקסם שלשמו נתכנסנו - רשת חברתית של רעיונות והפריה הדדית. היא אולי נמצאת אי שם במעמקי המרחב בווירטואלי, אבל הרבה לפני כן, היא קיימת כאן אצלנו בספרות הישנה והטובה.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • רב־קומות/ ג'יימס גראהם באלארד
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • דורש ריכוז עילאי.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • ביקס מגלה תיאוריה שמצליחה ללכוד תודעה ולהעלות אותה לרשת. הוא מוכן לשנות אתהעולם בפעם השנייה. באירוע החברתי שבו מתרחש הגילוי, ביקס מכיר את רבקה, דוקטורנטית יפהפיה ואקזוטית לסוציולוגיה, שמכניסה למעגל הסיפור את אלפרד, יצור אנטי סוציאלי על גבול הפסיכוטי, שמנסה ליצור מצבים חברתיים של אותנטיות מוחלטת, כי הוא שונא זיוף, כלומר, הוא מעצבן אנשים עד שיצאו מכליהם. איך זה התחבר לחזון של ביקס? איגן בגאונותה יוצרת באופן סיפורי עלילתי את הקסם שלשמו נתכנסנו - רשת חברתית של רעיונות והפריה הדדית. היא אולי נמצאת אי שם במעמקי המרחב הווירטואלי, אבל הרבה לפני כן, היא קיימת כאן אצלנו בספרות הישנה והטובה.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • דרך מיילס, אחיו הדפוק אפילו יותר של אלפרד, אנו מגלים מהו הדבר המופלא הזה שבאמצעותו ביקס שינה את העולם, המכשיר "דע את תודעתך" שיצא לאור ב-2016. מיילס הוא עו"ד צמרת שירד מגדולתו והרס את חייו עקב התמכרות לחומרים משני תודעה, או כמו שהעשירים קראו לזה, משככי כאבים. כעת הוא יועץ למכורים ובאמצעות הפיתוח האחרון של המכשיר, "איפה הם היום", הוא עוקב אחר אנשים שהכיר בעבר, סוחר הסמים שלו למשל, ובודק האם גם הם הצליחו לחרב את חייהם. המכשיר סורק את זכרונותיהם של כל המשתמשים ומעלה מידע באמצעות תוכנה לזיהוי פנים. אם חשבנו שעכשיו כבר אין לנו פרטיות, "בית הממתקים" מציג חזון בלהות שבו חיינו פרוצים לעיני כל והופכים בעצם לסוג של בידור עבור אחרים, שאנו משתמשים בחייהם בחזרה. אוטופיה או אפוקליפסה? תלוי את מי שואלים.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • זה ספר אפיזודי, פרגמנטלי. רק אחרי כמה עמודים בכל פרק, מגלים מיהו הגיבור ואיך הוא קשור לקו העלילה המרכזי. בקיצור, תהיו מרוכזים, זה שווה את המאמץ.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • בת דודתו של מיילס, סאשה, דמות מ"חוליית הבריונים" (ולא היחידה), היא אמנית עם עבר בעייתי, הנשואה לדרו, חבר ילדות של ביקס, רופא, שדרכו אנו לומדים על הממורי-שופ, האפליקציה למחיקת זכרונות כואבים. המפגש בין השלושה, על רקע המדבר שבו נטועים הפסלים הסביבתיים של סאשה, שאותם אפשר להבין רק במבט מלמעלה בכדור פורח - הוא הסיפור היפה בספר, שיש בו נחמה, חמלה וגאולה המתערבבות אלה באלה באופן כמעט בלתי אפשרי, והמופרכות השמיימית שלו הופכת אותו לגדול מהחיים, חסד אלוהי ממש. בתוך עולם שכולו טכנולוגיה מסונתזת, איגן מוצאת את מה שהכי אנושי ותמים, אמונה, בכוח עליון, בעצמנו.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "אני מבינה עכשיו שהמקום שאליו אני כמהה הוא הדמיון שלי. הוא היה איתי לפני כן ויהיה איתי תמיד. הוא בכל ספר ילדים".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • השכונות האופנתיות והעשירות של ניו יורק. מקום שבו ברוני הייטק יכולים לרכוש בניינים שלמים.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • שאלה מעניינת. איגן היא פוני של טריק אחד. ספרים אחרים שלה שתורגמו לעברית - "חוף מנהטן" וספר הביכורים "הקרקס הנסתר" - היו בינוניים מינוס במקרה הטוב. אז נחזור, אבל רק לעוד טעימה מגן העדן בנוסח "חוליית הבריונים" או "בית הממתקים".
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • איגן עושה זאת שוב, יוצרת היסטוריה ומיתולוגיה בעזרת דמויות מושלמות, קצת גדולות מהחיים, שהקשרים ביניהן נמתחים מעבר למרחב ולזמן ויוצרים מרקם סיפורי עשיר, עבה, חושני, שאין דומה לו בספרות המוכרת, כמו שורה של כתבי חידה שמתפצחים להארות מזהירות, עמוקות, בלתי נשכחות. העתיד על פי איגן צולל במהירות לעבר דיסטופיה מבעיתה, שבה מתנגדי שיתוף הזכרונות יעשו הכל כדי לחסל את המפגע שבעיניהם הרס את כל מה שיפה ואנושי. אפשר להבין אותם. מות הפרטיות הזה, שאנו מסכימים לו כל כך בקלות עם כל כניסה לרשת חברתית, הוא הדיסטופיה, והוא מתחיל כבר עכשיו.