ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
הדיירת
תמר מרין

תקציר

צמד שוטרים מוזעק באישון לילה לדירתה של איה אבישר, גרושה בתחילת שנות הארבעים לחייה. בצהרי אותו יום, עיליי שחר, הגרוש שלה, מופיע בדירה שבה התגורר בעבר איתה ועם ילדיהם, ותובע ממנה לשקול מחדש את הגירושים. או למעשה, לחזור בה מהם. ועד אז – איה נשארת בדירה ולא יוצאת ממנה.

הדרמה שמתחוללת בדירה בין איה לעיליי – דרמה שנעה בין גילויי אהבה לבין כעסי עבר, התחשבנויות, איומים ואלימות – נמסרת דרך הגרסאות השונות של שניהם להתרחשות, על כל השאלות שהן מעלות: למה איה מאפשרת לעיליי להישאר בדירה? ואם נוכחותו נכפית עליה, מדוע הוריה מצדדים דווקא בו? אמנם כבר יש לאיה זוגיות חדשה עם ורד, אך האם היא באמת המשיכה הלאה? ומצד שני: האם עיליי אכן מתחרט על הגירושים, או שאולי הוא מונע על ידי אינטרסים אחרים לגמרי? ומה בדיוק קרה בינו לבין ליה, בת זוגו הצעירה?

"הדיירת" הוא רומן פסיכולוגי בעל אלמנטים של סיפור בלשי, שבו הסכין שמופיעה במערכה הראשונה – סכין מטבח שעיליי קנה לאיה – נשלפת במערכה האחרונה. אבל נגד מי היא מכוונת ולאיזו מטרה? ואילו מבחינה פסיכולוגית, הרומן שלפנינו הוא מפגן מרשים של ערעור המציאות, שממחיש עד כמה מסובך לדעת מבחוץ מה באמת קורה (או לא קורה) בין בני זוג בין קירות ביתם.

תמר מרין מציגה ברומן מהלך ספרותי מרתק ואמיץ, שמצד אחד מיטיב להעביר את תחושת המחנק וחוסר האונים של איה, אסירה במין כלא של אבסורד, ובו בזמן מכריח אותנו לשנות שוב ושוב את עמדתנו כלפי המסופר. מרין מחזיקה בנרטיבים השונים בכישרון גדול, ומניעה אותם כך שהקורא חרד לגורלה של איה, ובו בזמן גם מתקשה להכריע מהו הסיפור "האמיתי" שלפניו.

הספר עוסק בסוגיות רלוונטיות במיוחד לעידן הנוכחי, ובהן התוצאות הכלכליות הרות האסון של גירושים עבור שני הצדדים, הקושי של בני השלושים והארבעים להגיע לעצמאות בתוך עידן של חוסר ודאות כלכלית ותעסוקתית, אלימות רגשית, וההשפעות של יציאה מהארון בגילים מאוחרים. אבל אולי, יותר מכול, הוא עוסק בקושי הנצחי להיפרד, ומולו בפחד הנצחי לא פחות מסימביוזה והיבלעות.

זהו ספרה השלישי של תמר מרין, זוכת פרס ראש הממשלה ופרס שרת התרבות.

שתהיי לי הסכין / רן בן-נון
תמר מרין משלבת מידות מדויקות של מתח גבוה ודרמה משפחתית
שתהיי לי הסכין / רן בן-נון
תמר מרין משלבת מידות מדויקות של מתח גבוה ודרמה משפחתית
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • זה נפתח בתמונה שנראית כמו הכנה לרצח. השוטרים מוצאים את עיליי עם סכין בידו ואת איה כשידיה מושטות קדימה בהתגוננות. מה הביא אותם לרגע הנורא הזה בביתם, שכולו אלימות כבושה? תמר מרין חוזרת לאחור ומתחילה מההתחלה, שהיא בעצם הסוף – הגירושין. "הדיירת" שלה הוא כאילו עוד סיפור ישראלי של פרידה – קראנו לא מעט כאלה בשנה האחרונה – אבל יש בו לפחות טוויסט אחד בולט: אחרי פירוק הנישואין, איה פותחת מערכת יחסים חדשה עם אישה, ורד. האם זה מה שהוציא את עיליי מדעתו ודחף אותו אל מעבר לקצה? מרין משאירה את כל הקצוות פתוחים בכתיבת מתח עילאית, לוקחת אותנו צעד אחר צעד בכרוניקה של סיוט והידרדרות בלתי נמנעת.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • שתי חברות והרעלה/ אלפרד דבלין
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • העברית קלה, כל השאר לא.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • מפלס האימה עולה אט אט, כמו מהדק אחיזה בגרונו של הקורא. הרוע לא מתפרץ ומשתלט על הסיפור, אלא רובץ וממתין כחיית טרף באפלה. מרין מצליחה לאחוז בחוט העלילה משני קצותיו המנוגדים – מצד אחד מותחן פסיכולוגי מורט עצבים, מצד שני דרמה משפחתית אדירה, הפרטת על נימי רגש עמוקים.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • הסיטואציה הדרמטית מבלבלת גם את איה, שכבר לא בטוחה כל כך בצדקת דרכה – אולי גם היא לא עשתה את הדבר הנכון, אולי היה עליה להישאר עם עיליי, בשביל הילדים? אל תוך החרדה הצמיגה הזו מוזרקות בדיוק קליני תמונות עכורות מחיי נישואין, שעליהן מונח צילו הכבד של הסוף. מתי ניטע זרע הפורענות? איך שני אוהבים הופכים לזרים וכמעט לשונאים?
  • למה לא?
  • למה לא?

  • נוכחותם של הילדים בסיפור פרטנית להחריד, מטרידה, כמעט מעיקה. ברור שילדים הם חלק בלתי נפרד מכל סיפור גירושים, אולי הם בעצם הלב הפועם שלו, אבל כאן התיאורים שלהם מאוד סנטימנטליים ונטולי איפוק ודיוק - בניגוד לחלקים האחרים, המצוינים, של הספר.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • ליה, בת הזוג החדשה והצעירה של עיליי, שגם הנטישה שלה היא טריגר למשבר שהוא חווה. מה יצור כה ענוג ומושלם עושה בתוך הביצה החולה והדביקה הזו? התשובה מרתקת, ומאוד לא מובנת מאליה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • כמה נורא להיות ילד, כמה נורא הוא חוסר הברירה התמידי, ההכרח להיכנע לתכתיבי המבוגרים שאותם לא יבינו לעולם, איך יבינו אם המבוגרים לא מבינים שום דבר בעצמם.
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • זה סיפור שאין תל אביבי ממנו, לטוב ולרע. זה לא ספר חופשה, אלא ספר שקוראים בעיר, בבית.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • לגמרי. מרין היא מספרת מעולה שחובה לעקוב אחריה באשר תלך.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • לאן כל זה הולך? בלי ספוילרים, "הדיירת" פשוט גורם לנו לחשוב על הכשל המובנה שבבסיס מוסד הנישואין והתא המשפחתי הקלאסי; על פירוק ובנייה מחדש של המסגרות המסורתיות הישנות לטובת משהו אחר, שהוא יותר כאן ועכשיו, יותר אפשרי, יותר אמיתי.