ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון7
רוזנפלד
מאיה קסלר

תקציר

״תן לי סיגריה.״ היד שלי לא מגיעה לחפיסה שלו. 
״מה שתרצי.״  
אני מסתכלת עליו ואומרת ברצינות מוחלטת, ״תיזהר ממני.״ 
הוא מושיט לי אחת ומניח יד על הלב, מחייך. כמעט ולא החלפנו מילה וכבר אני מרגישה שאני עומדת להתנפל על הגבר הזה ולמשוך אותו אלי עד שיצרח, שיתחנן שאעזוב, וגם אז לא ארפה. לנגד עיני צְבוֹעִים מרטשים את הבשר החשוף של הפגר. המבט שלו נשאר עלי והחיוך גם עדיין שם, ניבים שפונים מעט פנימה ועולים על השיניים הבאות בתור. הפה הזה כל כך יפה בעיני.
״נו?״ אני חסרת סבלנות. 
״מה?״ 
״מה אתה אומר לי?״ 
״מה אני אומר לך?״ הוא משתהה לרגע ואני נדרכת, ״אל תקשיבי לעמוס. אל תבואי לעבוד אצלי.״ 
״טוב.״ אני מקרבת אלי את המאפרה, ״למה אתה אומר את זה?״ 
״למה את חושבת שאני אומר את זה?״ 
״כי כנראה יש לך משהו אישי נגדי. או בעדי.״ 
הוא מלכסן אלי מבט, ״נכון מאוד.״ 
״הכרתָ אותי לפני שלוש דקות.״
״הספיק לי.״
״מנוול.״
הוא שוב מרשה לעצמו לחייך, ״אין לךְ מושג.״ 

להיות נועה זה להבין מהר שהגבר הזה אומר לה עכשיו משהו חשוב. הוא אומר לה שיש אפשרות שהיא עומדת מול מה שחיפשה. היא מבינה שיש מחיר והיא מוכנה לשלם והולכת איתו: לשירותים, לנסיעות, לדירות מאובקות. היא רוצה לכבוש ולקחת ולבזוז כל מה שרק אפשר להשיג מהגוף ומהנפש שלו, לקלף כל שכבה ביניהם עד שתגיע לעיקר, עד שתדע שהפעם מצאה מישהו חזק מספיק בשביל להיות מולו נועה.

רוזנפלד הוא רומן סוחף, פרוע ואישי על מערכת יחסים שנבנית על אדמה חרוכה. קסלר לקחה מהמציאות עסיס וייאוש, וכשרקחה מהם ספר יצרה תרכובת עשירה, מלאה הומור ומורכבת כפל כפליים.
מאיה קסלר חיה ועובדת בתל אביב.

סקס אחר / רן בן-נון
האם ההייפ שמסביב לספרה של מאיה קסלר מוצדק?
סקס אחר / רן בן-נון
האם ההייפ שמסביב לספרה של מאיה קסלר מוצדק?
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • "רוזנפלד" הוא סיפור על אהבה אובססיבית של אישה, נועה, במאית טלוויזיה בת 36, שמרגע שנחות עיניה על טדי רוזנפלד, 50, בעל חברה לציוד ימי, גרוש, פרוד ואב לשניים – היא לא מסוגלת לחשוב על שום דבר אחר. נועה רוצה את טדי, צריכה אותו, חייבת אותו כאן ועכשיו, ואילו הוא משחק אותה הארד טו גט, כאילו לא מתאים לו כרגע, למרות שברור שגם הוא מעוניין, וממילא נועה היא לא אחת שאפשר בכלל לסרב לה. מעבר לכך, מזמן כבר לא נרשם בביצה הספרותית המקומית באזז רועש כמו זה שנוצר סביב ספר הביכורים של מאיה קסלר. כוהנות עירוניות מתוחכמות נשבעות בגדולתו וגברים WOKE מעלעלים בו בעניין מהול בחשש. אז כמו שנהוג לומר במצבים כאלה – יצאנו לבדוק הכצעקתה, והתשובה היא שההייפ אולי מוגזם, אך בהחלט לא מופרך.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • חלום אינסופי/ יעקב בוצ'ן
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • זורם, גם בחלקים הקשים.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • העברית של "רוזנפלד" בסיסית עד בינונית עם נגיעות כמעט ילדותיות, אבל אין ספק שזה ספר מעניין ואפילו חשוב, שמספק הצצה נדירה אל המכניזם העדין והמורכב של הרגש הנשי: מה גורם למאיה לפעום ולפעות מול זכר לא אטרקטיבי במיוחד, שהיה יכול למלא בקלות את הנוסחה הרוסית הידועה: "גבר צריך להיות רק בסנטימטר פחות מכוער מקוף"? מה סוד המשיכה? כללית אפשר לקרוא לזה נוכחות וביטחון עצמי. בפרפראזה על אריקה ג'ונג – כל אישה מעריצה זכר אלפא.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • ואז מגיעה הסיבה שלשמה התכנסנו – הסקס, ואין מה לומר, הוא פשוט מופלא, מין כמו שהוא צריך להיות, טבעי ואמיתי ונעים וזורם ומרגש, פראי ומטונף באופן הכי אלוהי שיש. קסלר היא האישה הראשונה שכותבת מיניות בעברית כך שגבר שיקרא אותה יבין קצת, אולי, איך זה להיות בתוך גוף של אישה.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • אבל בעוד שהמיניות שולטת בחלקים הטובים והמוארים של "רוזנפלד", בחלקים האפלים שלו מושלת האובססיה, והיא פשוט מפחידה. נועה נעה מעלה ומטה לפי מידת תשומת הלב שהיא מקבלת מטדי, וגורמת לנו לחשוב על הדרך שבה אנו מוסרים נפשנו לאדם אחד שיכול לעשות בה כרצונו, אפילו אם כלל אינו מעוניין בכך. הבעיה נוצרת כשהאובססיה של נועה הופכת לאובססיה של קסלר ובעצם מחלחלת ממנה אל הספר, שהופך לקצת מפרך בקטעים מסוימים.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • רותם, האמזונה התאגידית המחוייטת שמסתובבת במשרד של טדי ומעוררת בנועה קנאה מוצדקת למדי. רותם היא אחת שיודעת איך להתנהל, ואולי עדיף להיות רותם ולא נועה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "חיים של הורים לילדים נראים לי לפעמים הגיוניים יותר, כי הם לא במרכז, אין להם את הפריווילגיה המפוקפקת של צלילה לא מבוקרת לתוך עולמם הפנימי, חגיגה אגוצנטרית מחליאה. אפשר לחשוב שאולי אנשים בוראים ילדים רק כדי לא להשתגע. ואז משתגעים מדאגות ועצבים".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • "רוזנפלד" מתקיים בתוך תל אביב נהדרת, ממגדלי ההייטק הצפוניים ועד ללב הפועם במרכז, עיר חיה, שוקקת ונהדרת להתאהב בה אובססיבית.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • ניתן הזדמנות. קסלר היא כותבת מסקרנת, מגניבה, שיהיה מעניין לגלות מה עוד תפיק מעצמה.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • יש משהו כפייתי בכתיבה של קסלר, בשפה של "רוזנפלד" עצמה, ולפעמים זה קצת מתיש – עוד פרידה ועוד מפגש, עוד פירוק לגורמים של כל אמירה ומחווה. התוצאה היא ספר שאורכו כפול בערך מהסיפור שהוא מכיל. זה היה נסבל, אולי, אם הכתיבה הייתה פנומנלית עד וירטואוזית ממש. אבל היא פשוט לא כזאת.