ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9
ריקוד מלחמה
יונתן דה שליט

תקציר

"אני לא יכול להמשיך," אמר דן.

"עוד לא התחלת," ענה ג'ים.

איך הופכים ישראלי פטריוט למרגל?

דן פלג הוא סיפור הצלחה. איש אמונו ויד ימינו של שר האנרגיה. שירלי, אשתו הטרייה, בטוחה שהוא בדרך הנכונה. מפגש מקרי עם ג'ים מהשגרירות האמריקאית הוא הזדמנות לקפוץ לליגה של הגדולים. דן חושב שהוא שולט במצב, שירלי משוכנעת שהיא יודעת מה טוב עבורם.

ואז מישהי נרצחת.

ריקוד מלחמה הוא משחק מראות אכזרי בין שירותי הביון החזקים בעולם, הנאבקים ומשתרגים זה בזה, משל היו נחשים בריקוד מלחמה.

שני סופרים כתבו יחד את רומן הריגול המרתק הזה, רפי טופז, מחבר הספרים "החברים של סוזי", "מזל עקרב" ו"דרך המלכה", ויונתן דה שליט, מחבר ספרי המתח "בוגד", "צוערים", "סודות" ו"אין הזדמנות שלישית".

ריקוד מלחמה קיבל את אישור הצנזורה ואישור ועדת השרים למתן היתרים לפרסום.

משחקי ריגול / רן בן-נון
יונתן דה שליט ורפי טופז משתפים פעולה במותחן מושלם
משחקי ריגול / רן בן-נון
יונתן דה שליט ורפי טופז משתפים פעולה במותחן מושלם
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • תמר, גולשת גלים, נרצחת על ידי צוללן שגורר אותה למעמקים. מה היא עשתה במהלך השבועות האחרונים, שעלה לה בחייה? כדי לפתור את התעלומה צריך לחזור חצי שנה לאחור ולדלג לאתונה ולמגש בין שני גברים, מארק וג'ים. מארק הוא סוכן ביון רוסי ותיק, עם אנגלית אמריקאית מושלמת, כמובן, ואילו ג'ים הוא איש השגרירות האמריקאית בישראל, וסוכן כפול שמבקש לגייס את דן, יועצו הצעיר והשאפתן של שר האנרגיה. וככה זה מתחיל, "ריקוד מלחמה", שיתוף פעולה ראשון בין שני כותבים מעולים – אשף ספרי הריגול הישראלי יונתן דה שליט (שם בדוי) והסופר האהוב רפי טופז, שמנסה את כוחו לראשונה במותחן משוכלל. השניים האלה מכירים את כל הקודים הגלויים והנסתרים של הגבריות הקשוחה והמחוספסת, ויותר מזה – הם יודעים לספר סיפור טוב, שידביק אתכם לעלילה בעוצמה. כמו במותחנים הקודמים שלו, שלו, דה שליט הוא אלוף הפרטים הקטנים ועיצוב הזהויות. יחד עם טופז הוא יוצר סיפור דינמי, קופצני, המדלג בקלילות ממקום למקום, כיפי, פשוט קריאה מהנה וכמעט נטולת מאמץ. וכך אנו מכירים את אלישבע, ציידת מרגלים, אלמנה בודדה מבוגרת המתאהבת בזר מסתורי ומקסים בעל מבטא רוסי; אתם יודעים לאן זה הולך. אמנות הריגול היא היכולת לזהות חולשות וללחוץ על נקודות התורפה של היריב, אנו יצורים חלשים ופגיעים, נתונים לניצול ומניפולציה על ידי אמני האשליות שיודעים את כל הכפתורים הנסתרים והגלויים שלנו - הגאווה, היהירות, הקנאה, התשוקה. אם אישה נראית מספיק טוב ומודעת לכוחה, היא תוכל להשיג מגבר כל מה שתרצה. ותתפלאו, לפעמים גם להפך. האגו שלך הוא זה שיביא תמיד למפלתך.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • בוגד כפול/ א. פיליפס אופנהיים
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • זורם ומהנה מאוד.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • "ריקוד מלחמה" לא מתעכב על שטויות מיותרות. הוא מהודק, קצבי, כתוב לעילא. ספר של מקצוענים, על מקצוענים. אלה שיודעים, למשל, שכשאתה רוצה לגייס מישהו, קודם תעבוד על אשתו, "שרשה לה פאם" אומרים הצרפתים, ושירלי, רעייתו של דן, הרבה יותר מלאת מוטיבציה ושאפתנית מבעלה; אפשר לסחרר אותה באמצעות המשולש הנצחי - כסף כבוד כוח, והיא לא עושה כלום בחיים חוץ מלדרבן את דן. "עבודות זה לגברים", אומרת לה סשה, הסוכנת שנשלחה לגייס אותה, בחלק הכי מהנה של הסיפור.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • הסיפור מתמלא עוד ועוד דמויות, מתפתח בקצב מחושב, מתעבה וסוחף, דורש ריכוז. הסיכון עולה ועולה בהדרגה; מרגע שנכנסת אל תוך האפלה כבר אי אפשר לעצור. כל אחד יכול לבגוד, או כמעט כל אחד, תלוי למי הוא נשוי; זה קורה כמעט בלי שאתה מרגיש. רגע אחד של יוהרה ושיקול דעת מוטעה וזהו, אבוד לך, אתה כבר בפנים, נלכדת ברשת. ומה שבאמת מצמרר, ככל שעושים את זה יותר, זה נהיה קל יותר. הבגידה וכל התענוגות והפינוקים שהיא מביאה עימה, היא חומר ממכר.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • בעיקר לפריקים כבדים של ספרות מתח וריגול.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • ברור ששירלי, מלכת המניפולציה הנשית היצירתית. יש לנו הרבה-הרבה ללמוד ממנה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "קמים להסתער ומסכנים את החיים בגלל אנשים שלא הכרת והפכו לאחים שלך ולא בגלל המדינה".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • מכל האתרים שבהם מסתחרר הספר, אתונה מצטיירת כהכי מגניבה.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • לשניהם ביחד ולכל אחד לחוד.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • לא סתם קוראים לזה ציר הרשע, אבל זה רשע עם קריצה, הומור אכזרי, חד ומדויק. טופז ודה שליט בונים אותו ביד עדינה וחכמה; אשף המתח פוגש את אלוף הרגש, וביחד זה קונצרט עשיר ומהנה מאוד. רק להישען לאחור, להירגע ולראות איזה יופי הכל מתחבר, כולל ההפתעות במקומות האסטרטגיים הנכונים. לקראת הסוף הכל כבר הופך למלהיב ממש, במיוחד אם אתם חובבי מיתות משונות. לפעמים צריך להתמסר למקריות, לגורל ואפילו למזל העיוור, ולגלות שגם למרגלים קשוחים ועזי מבע יכול לפעמים להישבר הלב.