ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
הרי געש רדומים
אופיר טושה גפלה

תקציר

המתים אינם חוזרים. העבר אינו ניתן לשינוי. מחר בבוקר נתעורר משנת הלילה. סוף העולם אינו אורב מעבר לעיקול הבא. בנינו אינם נהנים מחסותם החשאית של הורים אחרים. איש אינו מתעד את הדברים האיומים שאנו אומרים זה על זה בחדרי חדרים. 
כך לפחות אנחנו מספרים לעצמנו. ולרוב אנחנו משתכנעים. כמעט משתכנעים – למעט אולי שאריות קטנות, אבנים בחרטום הנעל שכבר התרגלנו ללכת איתן. זרעי ספק שלא ינבטו לעולם. בסיפורי הספר הזה אוסף אופיר טוּשֶה גַפלָה את הזרעים האלה מירכתי ההכרה שלנו ומספק להם תנאי התפתחות אופטימליים. התוצאה היא תשעה ג'ונגלים שלא הייתם מסתכנים בכניסה אליהם ללא הדרכתו של רב–אמן; תשעה רומנים קטנים, שמעבירים צמרמורת חטופה בגבו של הסיפור הבטוח, המוכר. מכל היצירות המקובצות כאן מציצה האימה; אלא שאצל טושה גפלה, הפחד לעולם מלווה בטעם חריף ומעורר של שחרור. ההוויה האנושית סובבת במעגליה, אבל בסיפוריו של טושה גפלה היא מתירה את רתמת מאלפיה ודוהרת אל מחוץ לזירה. מה שמתגלה לה שם עובר בספר הזה כחוט של פליאה, שיתרקם בדמיונו של כל מי שיקרא בו. 

הרי געש רדומים הוא ספרו השמיני של אופיר טוּשֶה גַפלָה. בין ספריו הקודמים: 'עולם הסוף', 'ביום שהמוסיקה מתה', 'הקטרקט בעיני הרוח' ו'רשימות מארץ הכביש'

בין החומר לרוח / רן בן-נון
אופיר טושה גפלה מסיט את הצעיף שמפריד בין העולם הזה והעולם הבא
בין החומר לרוח / רן בן-נון
אופיר טושה גפלה מסיט את הצעיף שמפריד בין העולם הזה והעולם הבא
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • לראשונה בקריירה המרשימה שלו מנסה אופיר טושה גפלה את כוחו בקובץ סיפורים, אבל גם כשיצירותיו הכה ייחודיות קצרות וממוקדות יותר, הן עדיין מגששות באפלה אחר אותו המקום שאותו תמיד חיפש גם ברומנים רחבי היריעה שמאחוריו – הצעיף הדקיק שמחבר בין העולם הזה לעולם הבא, בין המציאות למה שמעבר לה, בין החומר לרוח.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • דברים מוזרים קורים/ קלי לינק
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • לא קל, אך גם לא כבד מדי.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • כבר מהסיפור הפותח את הקובץ, 'הטעות', גפלה נוגע בסופיות החיים ובאהבה שממשיכה גם אחריהם. הוא גורם לנו לחשוב על משמעות הקיום שלנו ועל אובדן ובדידות. זה סיפור על געגוע אינסופי ויותר מכך – על זהות, מה שהופך אותנו לעצמנו ומה שמחבר בינינו: הדבר שאליו אנו נקשרים, המקום שתופס האהוב בגופנו, בנפשנו, בביתנו, והחלל שלא ניתן למלא כשהוא הולך מאיתנו. אהבה היא צורך רוחני עמוק ובלעדיה - ואחריה - יש רק תהום, ריק עצום בגודלו.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • במרכז הקובץ ניצבת הנובלה 'המלכה השקטה', ובה גפלה מטפל בדרכו העדינה והמורכבת במוות הסמוי של ריקנות אמצע החיים. הגיבורה, ניבה, מגיעה לגיל 50 כשיש לה הכל – קריירה משגשגת, בעל מושלם, ילדים מקסימים – ובכל זאת משהו חסר. אחרי שנה, כשהיא סוף סוף תמצא את הדבר החמקמק הזה, כשתקבל את ההצצה שתמיד חיפשה אל הרובד הסודי שמתחת למה שרואים, זה יהיה מקרה קלאסי של היזהרו מהגשמת משאלותיכם. יש דלתות שעדיף להן להישאר סגורות.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • בכל זאת יש פה תחושה חמקמקה של סיפורים שלא היו מספיק חזקים כדי להפוך לספרים, ולכן נותרו כאלה קצרים.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • ויליאם, גיבור הסיפור המקסים 'עונת הנדידה של החתולים', בלש חובב בן 43 מהעיירה פלירמונט, אי שם במערב התיכון, שלא קורה בה כלום כמעט ולכן הוא מתפרנס כהנדימן לעת מצוא. המוח המבריק של ויליאם יודע למצוא הקשרים בין אירועים שלכאורה דבר אינו מחבר ביניהם, ובכך הוא מאפשר לנו הצצה רגעית אל הרובד הנסתר שמתחת לכל הדברים.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "בסופו של דבר המשמעות היחידה היא של הרגע הזה, וזאת הטרגדיה של כולנו, שאנחנו מחפשים אותה כל הזמן בעבר או בעתיד ומבלבלים את עצמנו, כי רק מה שקורה עכשיו חשוב".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • סדנת ויפאסאנה ממושכת וממוקדת, אי שם במדבר. ותחשבו טוב טוב על מה שבאמת קורה בחיים שלכם.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • בוודאי. טושה גפלה הוא אחד הכותבים המיוחדים ומוכשרים שיש כאן.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • ולבסוף, 'העולם הוא מיטה', הסיפור החותם את הקובץ, שעוסק כצפוי במוות הסופני מכל, קץ ההיסטוריה. מגיפה מוזרה פוגעת בכולנו ומי שהולך לישון כבר לא מתעורר לעולם, האנושות גוועת במהירות אל תוך שעותיה האחרונות. שדר רדיו לוקח את הטכנאי הנאמן שלו ואינסוף כוסות קפה, כדי לפטפט קצת יותר מדי ולהשמיע את פסקול הרוק הקלאסי, האינדי והאלטרנטיב האולטימטיבי. זו שיחה על משמעות, על למצוא סיבה להתקיים בעולם כאוטי, קפריזי, אכזרי. יש רק סיבה אחת כזו – אהבה: למצוא מישהו שמבין אותך ושאיתו אתה יכול להיות עצמך, ולהישאר שם כמה שרק ניתן, עד שזה נגמר. בעולמנו, ששוב שוקע אל תוך עלטה כבדה, זה כל מה שאפשר לבקש.