ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
ספר האקסיות
יאיר אגמון

תקציר

"רוב האנשים אוהבים בנחת, ברוגע, מתוך בחירה מודעת ומחויבת ומסודרת ומתאמצת, הנה עכשיו אני אוהב, עכשיו אני אוהבת, שלוש ארבע וְ, רוב האנשים אומרים לעצמם, היא חמודה, ויפה, והיה לי כיף אִתה, אז נראה לי שזה זה, נראה לי שאני אלך על זה. רוב האנשים אוהבים סתם, בלי לגעוש, אבל יש כאלה, ברי מזל, בני זונות, שהאהבה שבוקעת מהם גודשת אותם ומציפה אותם וממלאת אותם ומכניעה אותם עד שהלבבות שלהם גואים בשצף חם. לפעמים זה קורה. זה לא קורה לכולם".

ספר האקסיות הוא גם ספר האקסים, ובו חמישה סיפורי אהבה כושלים, על גברים ונשים שרצו להתאהב, לאהוב ולחיות באושר ובעושר עד עצם היום הזה, אבל משהו לא הלך. הם כבר חיפשו, ומצאו, והשתוקקו, ואהבו, הם כבר הרגישו שזה זה, שעכשיו זה אמִתי, ואז באה הכלימה המרה של הפרידה.
בחמשת סיפורי האהבה שבספר אין "הֶפִּי־אנד" הוליוודי, רחוק מזה, ישנם החיים עצמם, מחוספסים וסדוקים, בוערים ואפורים, עגומים ומלאי נדיבות.
המסַפר כאן הוא מעין אקס מיתולוגי של המספר העממי היהודי. כמוהו הוא מכיר מקרוב את הדמויות, מרכל עליהן מאחורי גבן עם הקוראים והקוראות, כמוהו הוא מתמצא, לכאורה, בדרך העולם ובהליכותיו יותר טוב מגיבורי הסיפורים, אבל פעם אחר פעם הוא מתגלה כאדם שבור, ושבור לב, שאין לו מושג על כלום. בטח שלא על אהבה.
וכמו המספר היהודי, גם כאן, בספר האקסיות, יש לקח ומוסר – לא, לא להיזהר מאהבה! – להפך, לחגוג אותה, להתפלש בה, להתרסק אִתה, ולהסניף דרכה את החיים האלה, על עליבותם ועל תפארתם.

יאיר אגמון הוא סופר ובמאי קולנוע. זהו ספרו השישי.

זאת שהיתה שם קודם / רן בן-נון
חמישה סיפורי אהבה כושלים, אבל הכי חמודים
זאת שהיתה שם קודם / רן בן-נון
חמישה סיפורי אהבה כושלים, אבל הכי חמודים
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • ברק הגמלוני יודע שאנה היפה נמצאת אי שם הרחק מעבר לליגה שלו, אבל הוא חמוד וחושב עליה יותר מאשר על עצמו, וזה נדיר. כך מעיד עליהם יוצרם, יאיר אגמון, שברק ואנה הם גיבורי "אין קליטת ג'י-פי-אס", הראשון בחמשת סיפורי "ספר האקסיות", שכולו סיפורי אהבה כושלים. לאגמון יש המון הערות כאלו, שצצות ועולות במהלך רצף הקריאה, אך לא קוטעות אותו, ורובן חכמות, מצחיקות וטובות לב. לא תמיד הוא תקין פוליטית, אבל זה בסדר, כי התוצאה קצת פרועה ולא מהוגנת, נוטפת סקס ומשעשעת להפליא, למרות שהספר עוסק בצד הפחות מוצלח של מערכות היחסים – ובעצם, בכולן. למה הרומאנים האלה הצליחו פחות? כי אנחנו ליד, אבל לא בתוך, כי אנחנו כמעט, אבל לא לגמרי. כי אנחנו פשוט אנושיים. מה שניצת בין ברק ואנה סופו לדעוך כי ככה זה, שום דבר לא נמשך לנצח.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • ספר הגברים/ ננו שבתאי
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קליל ומקסים לחלוטין.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • "כלב גישוש", הנובלה שבמרכז הקובץ, היא סיפור אהבה בין דתיים לאומיים מרמת הגולן: חיים, שבטעות דורס זאב פראי ומטפל בו בביתו כאילו היה כלב מחמד, ואביה, שעושה שירות לאומי בחברה להגנת הטבע ונחלצת לעזרתו. זה כל כך מהוסס ומבולבל, שמתחשק לחבק את שניהם ולומר להם שיהיה בסדר, החיים מלאים כאבים ומרורים לרוב, עד שמגיעים לייאוש השקט הבוגר של גיבורי הסיפורים האחרים. כל אהבה טומנת בתוכה את ניצני חורבנה, והיא תמיד נחרבת – גם אם נשארים ביחד עד למוות.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • "טייק דיס וואלס", הסיפור החותם את הקובץ, נקרא על שם שירו הרומנטי של לאונרד כהן אך מתכתב דווקא עם "שתהיי לי הסכין" של דוד גרוסמן – האהבה כדבר גדול מהחיים, מרכז ההוויה האנושית, רגע התעלות שנשאר בעולם גם אחרי לכתנו. אצל אגמון זה בדיוק ההיפך – האהבה אינה כזו, היא מבלבלת ומסובכת, מביכה ואיומה. תמרי ועומר, גיבורי הסיפור, חגים זה סביב זו במחול אובדני שנעצר בדיוק במקומות הלא נכונים.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • כי לפעמים חוסר הפוליטיקלי קורקט נוגע בשוליו בשוביניזם. לא בטוח שנשים יאהבו את הספר הזה.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • הסיפור המקסים בקובץ נקרא "להיות רק ורק", והוא בכלל סיפור אהבה עצמית. עדי, 37, יועצת אסטרטגית נשואה ואם לשתיים מבבלי, נרשמת לסדנת פריון העוסקת בגילוי המחזור החודשי, שהוא בעצם מעגל החיים הנשי, ואכן מגלה את עצמה בפרץ אדיר ומרטיט של תשוקה וחדווה. בניגוד לסיפורים האחרים, כאן האהבה טהורה, אמיתית, חסרת מעצורים ומושלמת. תאהבו את עצמכם, קוראים יקרים, מגיע לכם!
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "לא כיף להיות חלק מההיסטוריה. החיים הפשוטים עדיפים, בפער עצום".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • בתור לטיפול זוגי.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • בהחלט יש מצב. אצל יאיר אגמון אף פעם לא משעמם.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • אגמון משחרר עוד "אוי ואבוי", "אוחחחח" ו"וואט דה פאק", כאילו היה החבר הכי טוב שלכם, ומסכם שגם אם האהבה כשלה והסיפור עצוב, משהו ממנה בכל זאת יישאר אצלנו בלב. זה לא גרוסמן, אבל זה פשוט חמוד.