ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
עד שהגשם יחזור
סלעית שחף פולג

תקציר

״לא ראינו גם אותו כשיצא בלילות לשוטט, גם כשחלף על פנינו כמו צל בזמן חליבות הלילה, גם כשהדרכים מלאות הבוץ היו זרועות במאות דמויות נייר מקופלות. לא התערבנו, זה לא היה קשור אלינו, יש דברים שהשתיקה יפה להם, ואנחנו שתקנו הרבה.
ובכל זאת יש דברים שאין לעבור עליהם בשתיקה: גגות בלי רעפים למשל. מסעדות בתוך לולים. מחלבות בוטיק, אורוות שעברו הסבה לחדרים להשכרה לפי שעה. ככה בלי ששמים לב כל הכפר הולך לעזאזל. כן, בגלל הגשם, אבל גם בגלל דברים אחרים.״

יעלי לבית שטיינמן חוזרת לכפר אליו הבטיחה לא לחזור לעולם ובבטנה תינוק שגורלו לא ידוע. גלי, אחותה, חוזרת מקנדה כדי להתחתן בחצר הגדולה מתחת לעץ האשכולית וממתינה לחתן שלה שיגיע.
שתים־עשרה שנים חלפו מאז הפעם האחרונה שירד גשם בכפר ומאז שיצא הסוד המשפחתי לעולם. עכשיו הוא מאיים לרדוף אותן שוב.
משפחה אחת, שלושה דורות בכפר ותיק בעמק מסוכסך, נאלצת בעל כורחה להתמודד עם השלכות הסוד בעליית הגג, ועם הסודות האחרים, חלקם קטנים יותר, חלקם מחרידים לא פחות, שכמו עוברים
בתורשה מדור לדור. ברקע, עם היעלמותו המסתורית של הגשם הכפר המשווע למים מנהל קרבות על השיבר, ובשדות צומח הנדל״ן.

סלעית שחף פולג נולדה בבאר שבע, גדלה בעומר והתבגרה בעמק יזרעאל. בספרה הראשון, עד שהגשם יחזור, היא משרטטת בהומור, באירוניה וגם בחמלה את דיוקנו של מה שנותר מהחלום הציוני ואגב כך בוראת כמה מהדמויות הבלתי נשכחות והססגוניות בספרות העברית של העשורים האחרונים.

זכות השיבה / רן בן-נון
סיפור עסיסי וחם על שלושה דורות של ישראלים עם שורשים
זכות השיבה / רן בן-נון
סיפור עסיסי וחם על שלושה דורות של ישראלים עם שורשים
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • זה נפתח בסגנון הבלדה לעוזב קיבוץ הידוע והמוכר: שתי אחיות חוזרות מובסות לקיבוץ ילדותן שבעמק, אחרי שחייהן לא התנהלו בדיוק כמתוכנן. הבכורה, יעלי, אחרי התפרקות נישואיה, בחודש השמיני להריון בסיכון גבוה, כתוצאה מתסמונת משפחתית עלומה שעוד תתברר בהמשך. היא חולמת להשתקע בקיבוץ ולהפוך את הבית הישן של דודתה לצימר משגשג, אך לא יודעת שלבכירי המשק יש תוכניות אחרות לגמרי הקשורות בהרחבה המתוכננת של היישוב. אחד הבכירים האלה, אגב, הוא רובי הקשוח והסקסי, שלפני מספר חודשים היא שכבה איתו, די בטעות, כשברחה לנפוש באילת.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • הבת האובדת/ נילי לנדסמן
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קליל, זורם ואוורירי, ספר קיץ מושלם.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • גלי, האחות הצעירה, חוזרת לקיבוץ כדי להינשא לבן זוגה, יותם. היא לא מגלה לאיש שהחתונה המיוחלת היא טלאי אחד גדול על משבר נורא שפקד את יחסיהם לאחר שיותם בגד בה ללא בושה ואף התגורר לאורך תקופה לא קצרה עם אישה אחרת. אבל למה היא נמצאת כאן לבד? ומה נאמר בהודעה שיותם השאיר לה והיא כה חוששת לפתוח? לא משנה – ההכנות לאירוע ממשיכות במרץ, כאילו כלום, כשברקע מרחפים בני הדורות הקודמים של המשפחה, חורשי מזימות ומעללים.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • שחף פולג מצליחה לייצר עלילה מתוחכמת, רכילותית, עסיסית ומלאת גילויים, שמעמיסה עוד ועוד מצוקות וצרות על גיבוריה האומללים, כאילו ניסתה לבדוק כמה יוכלו לסבול עד לנקודת השבירה הסופית, כשהכל מתחבר למסה אחת מרוכזת של זעם וייאוש כללי.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • שפת התיאור של "עד שהגשם יחזור" עטורה קלישאות בלתי נמנעות על גברים "נאים" בתספורות "הלוואה וחיסכון" או סיומת "קה" בשמות קשישים. מהבחינה הלשונית, ה"ספרותית", הוא די צפוי.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • הדוד העלום שממנו נלקחה התסמונת המדאיגה הוא איש שובה לב, שיוצר עגורי נייר בקיפולי אוריגמי וגורם לנו למחות דמעה נסתרת לא פעם ולא פעמיים במהלך הקריאה.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "המילה הזו, איזון, כמה שהיא שונאת אותה. שום דבר לא מאוזן ומי צריך שיהיה? את מה שהיא עושה היא עושה בדבקות מושלמת, ובלי שום איזון".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • אם יש לכם במקרה קרובים בעמק – זה הזמן להתעלק (הרי לחו"ל ממילא לא תיסעו בתקופה הנראית לעין).
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • "עד שהגשם יחזור" הוא סנונית ראשונה מהמיזם המסקרן ביותר שמתרחש בביצה הספרותית שלנו הקיץ – הוצאת "שתים" המבטיחה של אושיות התעשייה והעורכות הוותיקות אורנה לנדאו ומירי רוזובסקי. לא נחזיק אתכם במתח: בשורה ספרותית אמיתית אין כאן, אבל ספר קצבי ומהנה לקריאה – יש ויש. ויש גם למה לחכות.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • הספר בנוי היטב מתחילתו ועד סופו, כאילו הורכב בתוכנת עריכה שיודעת לסמן בדיוק היכן צריך להימצא כל טוויסט ומתי חייבת לצוץ דמות חדשה – והם אכן מופיעים. שחף פולג מצליחה ליצור מיתולוגיה בת שלושה דורות של ישראלים אמיתיים, שורשיים, עם אידיאלים וציונות, שאט אט הולכים וננטשים בתהליך מייאש, שלא ניתן להסיר ממנו את המבט והקשב. הם פשוט אנחנו.