ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8

תקציר

“שישים ותשע. לפני כמה שנים החלו לקום לכבודי מדי פעם באוטובוס. נהגתי להגיב בהתרסה: מה, אני נראית לך כל כך זקנה? לאחרונה הפך הטפטוף הקל לקימה סדרתית, אני רק מבצבצת במלבן הדלת, וצעיר או צעירה מנומסים מזנקים ממקומם כאילו מדובר במצב חירום ויש להציל אותי מיד מסכנת חיים. בדרך כלל אני מסרבת בנימוס קר וכפוי טובה.״

הדמויות בשלוש הנובלות שבספר “סיד״ נאבקות לחיות את החיים שהן ראויות להם מול מציאות שרירותית ועולם נטול חמלה. בנובלה הראשונה (“זיכרון סמוי״) אלִיָה, אישה צעירה שחוותה טראומה נוראה, מנסה להיחלץ מהשפעתה ההרסנית. בנובלה השנייה (“וחג לה שמח״) חנה, אישה המתקשה להשלים עם גילה, חוגגת את יום הולדתה השישים ותשעה בדרך לא שגרתית. בנובלה השלישית (“סיד״) גבר קשיש בשם לָצִי מבקש נואשות את אהבתה וקרבתה של קרובת משפחתו, אסתר, אך נאלץ להסתפק רק בפירורים מתשומת לבה.

אסתי ג׳ חיים מגיעה בשלוש הנובלות שלפנינו לשיא של דיוק לשוני־נפשי. היא יורדת למרתפי כאביהן ומהותן של הדמויות שלה ונוגעת בנימיהן הדקים והחשופים; ומתבוננת בתופעות חברתיות כמו פליטוּת, הזדקנות ושייכות, בדרך מפתיעה, אישית ואוניברסלית כאחת. תיאוריה לעתים רוויים באימה ובצער, אך כתיבתה מהולה בהומור אירוני המעורר לא פעם חיוך ואף צחוק. “סיד״ הוא ספר מעורר מחשבה, הראוי להיות בשורה הראשונה של הספרות העברית הנכתבת כיום.

הגיל שכותבים עליו פחות / רן בן-נון
קובץ נובלות שעושות כבוד לחלק השלישי של החיים
הגיל שכותבים עליו פחות / רן בן-נון
קובץ נובלות שעושות כבוד לחלק השלישי של החיים
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • 17 שנים אחרי, אליה עדיין רחוקה מלהשתחרר מטראומת התקיפה המינית שעברה, המעיבה כצל כבד על חייה. "זיכרון סמוי", הראשונה בקובץ הנובלות "סיד", היא נגיעה צורבת ומדויקת בנושא שמציף את החברה הישראלית בשנה האחרונה לצד משבר הקורונה - גל עכור של מעשי זוועה שאנו עומדים מולו המומים ושותקים, מנסים לעכל את האימה ותוהים איך ממשיכים מכאן, איך עוצרים את זה. חיים חוזרת אל הפרט, הקורבן, מתארת במינימליזם מאופק איך האירוע, כמו איזו נקודה סינגולרית במרחב ובזמן, קורע את עולמה של אליה, משמיד את נישואיה ומרסק את משפחתה הקטנה. הכל מסופר בטכניקה מעגלית מבריקה של התחלה, עצירה ונסיגה לאחור, כאילו התודעה לא מצליחה להכיל את המציאות המחרידה.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • לא רחוק ממרכז העיר/ אורלי קסטל בלום
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • כבד בעיקר בעומס הרגשי.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • "זיכרון סמוי" הוא שרטוט אנטומי כפייתי של כאב ואובדן – של עצמך ושל כל מה שאת. החורבן ניכר בכל פינה ואליה מרחפת מעל הזמנים והמקומות, מעל דמותה שלה, במשחק אינסופי של נקודות מבט – כעבור יום, יומיים, כשבתה כבר בת 30 והיא עצמה אזרחית ותיקה. הזיכרון מתעתע, הפגיעה כתובה בעור ומחלחלת לנפש, כשהטריגרים מזנקים עליה מכל פינה שוב ושוב, אין לדעת מאין יופיעו ואיזו תגובה יפעילו. החיים מתחלקים ללפני ואחרי, נשברים לרסיסים שלא ניתן לאסוף – עד שמופיע ניצוץ קטן של תקווה.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • בנובלה השנייה בקובץ, "וחג לה שמח", אישה חוגגת את יום הולדתה ה-69. בעצם, פחות חוגגת ויותר מציינת, במובן חושבת על זה, על הכל – בגידת הבשר, הבעל שלקה באלצהיימר והתפוגג אל דמדומי הכרתו, הבן שעקר עם אשתו והנכדים לקנדה, החברות שנעלמו בזו אחר זו והבדידות האיומה, המחלחלת, המוציאה מהדעת, והצימאון הנורא לקשר אנושי, לא חשוב מאיזה סוג.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • אם אתם במקרה עדיין צעירים, זה הספר שיוציא לכם את החשק מלהיות מבוגרים.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • בנובלת הנושא החותמת את הטרילוגיה, לצי, קשיש ניצול שואה, קובר את האחרונה בשרשרת המאהבות הארוכה שליוותה אותו לאורך כל חייו. אמא'לה, איזה טיפוס.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "למה מוקצה כל כך להיות קורבן? למה אין כבוד לקורבנות של אלימות? מפני שקורבן לא ראוי לכבוד. יש להילחם בחולשה הזו שאפשרה לפגוע בך. להיות אקטיבית, לא פאסיבית. לעשות מעשה. להשתולל, לנקום".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • על ספסל בפארק, בשקט, במקום שבו נעים להיות עגמומי.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • ברור. חיים היא סופרת נפלאה, אבל נשמח לקרוא עוד ניסיון שלה לכתוב ספרות כאילו-נוער איכותית, כמו "שלושתם" האדיר, שלא זכה לכבוד המגיע לו.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • אומרים על "סיד" של אסתי ג' חיים שהוא ההחמצה הגדולה של פרס ספיר השנה – ספר שהיה חייב להיות שם, לפחות ברשימה הארוכה. חיים לא חוששת לחפור בפצעים העמוקים ביותר של הגיל השלישי. זה לא סקסי, זה לא מגניב, לרוב זה פשוט עצוב. אבל זו ספרות טובה, לפעמים אפילו חשובה.