ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8

תקציר

שלושה עשורים אחרי שתוּמרנה ופוּתתה על ידי סופר בעל שם כבן חמישים, והיא בת ארבע-עשרה בלבד, מתארת ונסה ספרינגורה את החותם שהותיר הקשר ההוא על חייה. בצעד אמיץ היא משיבה לעצמה את הסיפור שהופקע ממנה, והופכת אותו לראשונה לשלה, תוך שהיא בוחנת לעומק את מהותו של המושג "הסכמה".
 
בטקסט יוצא דופן, מניחה בפנינו ספרינגורה את העובדות המצמררות: כל המבוגרים שהקיפו אותה ידעו על המתרחש בזמן אמת. איש לא נחלץ להציל אותה, גם כשביקשה מפורשות או שידרה אותות מצוקה. רובם הסבו פניהם נוכח הניצול שהתרחש לנגד עיניהם.
 
"שנים רבות אני סובבת סחור-סחור בכלוב שלי", כותבת ספרינגורה. "חלומותי רוויים רצח ונקמה. עד היום שבו הפתרון מתגלה סוף סוף לעיני: תפסי את הצייד במלכודת שלו עצמו, כלאי אותו בתוך ספר".
 
ההסכמה ראה אור בצרפת בתחילת 2020 ועורר שערורייה. הוא זכה לשבחי המבקרים ותורגם לשפות רבות, ולא בכדי: זהו טקסט יוצא דופן, חשוף ואותנטי, של אישה בוגרת, העומדת כיום בראש הוצאת הספרים ז'וליאר הצרפתית, שבחרה להשיב לעצמה את הקול שנגזל ממנה. 
הטורף / רן בן-נון
"ההסכמה" הוא מסמך חשוב וגם ספרות טובה
הטורף / רן בן-נון
"ההסכמה" הוא מסמך חשוב וגם ספרות טובה
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • "ההסכמה" יצא בצרפת בתחילת השנה וחולל מהומת אלוהים. העורכת הספרותית הנחשבת ספרינגורה חשפה בפרוטרוט את הקשר המיני שהיה לה עם סופר מפורסם בן 50, גבריאל מצנף (המופיע בספר באות הראשונה של שמו בלבד), כשהיא עצמה הייתה בת 14 בלבד. הספר הוא כתב אישום חריף ונוקב נגד החברה והעילית התרבותית הצרפתית בשנות ה-70 וה-80, שהתייחסה אל הזוועה בסלחנות הגובלת בביטול, כאילו אין כל רע בכך שמבוגר "יעזור" לילדה בת 14 "לגלות את מיניותה".
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • לוליטה/ ולדימיר נבוקוב
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • הנושא קשה וכואב, אבל הטקסט זורם ונקרא באחת.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • ספרינגורה גדלה ללא אבא ונזקקה תמיד לאישור גברי, כך נפלה כפרי בשל בציפורניו של ג', והאימה רק עולה וגוברת. יותר ויותר אנשים ידעו על המתרחש אך לא עשו דבר. אמה של הילדה הזמינה את הסופר המכובד לארוחות ערב משותפות עם בתה, כאילו היו למשפחה. חכו, יש עוד – בן זוגה של האם, עוד גבר במיטב שנותיו, התעניין אצל ונסה אם יוכל לעבור מזרועות אמה לזרועותיה. והעולם שותק. לא נשתוק יותר. זה טקסט חובה.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • "ההסכמה" הוא שריד קודר מימי הביניים המיניים – התקופה שבין המהפכה הראשונה, השחרור הגדול של הסיקסטיז, לבין המהפכה השנייה, עידן ה-metoo# שאותו אנו חווים עכשיו. זמן הביניים הזה הוא גן עדן לטורפים מיניים, ונשים שיקראו את הספר ייתקפו מן הסתם בזעם נורא, שלצידו אולי גם הקלה מסוימת על כך שדברים כאלה כבר לא יכולים לקרות היום (או לפחות לא יכולים לקרות כל כך בקלות). גברים, לעומתן, יחושו בושה עמוקה בג'נדר שלנו כולו ובמה שהוא מסוגל לעולל אם רק משחררים לו את הרצועה בסנטימטר אחד בלבד.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • לפעמים ממש לא נעים להיתקל בפרצוף הכל כך מכוער שלנו במראה.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • ונסה הבוגרת, שמביטה על עברה בחוכמה ופיכחון חודר, היא גיבורה אמיתית. לא כל אחת הייתה יוצאת מכל הרוע הזה כל כך איתנה ומחוזקת.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "אם ברצוני להשקיט אחת ולתמיד את הזעם שמבעבע בי ולתבוע מחדש את הפרק הזה בחיי, הכתיבה היא בלי ספק התרופה הטובה ביותר".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • בספרייה. ואז מביטים מעלה אל הכותרים ותוהים מי מבין כל הכותבים הדגולים האלה הוא אדם שלא היינו רוצים לפגוש בסמטה אפלה.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • זה לא בדיוק תחום העיסוק שלה, אבל הלוואי שספרינגורה תכתוב עוד ועוד פרוזה טובה כזאת.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • ברור ש"ההסכמה" הוא טקסט מכונן, תמרור אזהרה חשוב מאין כמותו – אבל האם הוא גם ספרות טובה וקריאה איכותית? התשובה היא כן, בהחלט. התיאורים המאופקים משלבים בדיוק מרשים בין המבט המפוכח של האישה הבוגרת לבין התום והתשוקה של הנערה המתבגרת, ובין עלילה עמוקה ומצמררת לבין מסה חברתית רבת עוצמה וסוחפת. בכך ספרינגורה מצליחה בעצם להשמיד את הדמון שהרס את חייה באמצעות הכלי שאיתו כבש את העולם – הכתיבה. אין ניצחון גדול מזה.