אגב מסירתה מדור לדור לבשה התורה צורות שונות. אופיים של דתות ושל עדות מתבטא בנוסחי התורה שבידי מאמיניהן: היהודים, האוחזים בנוסח "המסורה", הנוצרים, הדבקים בתרגום השבעים וב"וולגטה", והשומרונים המאמינים שהנוסח שבידיהם הוא הוא תורת משה האמיתית. חז"ל הכירו את נוסח השומרונים והתווכחו עמו. אבות הכנסייה הזכירו את הייחוד שלו. הופעתו המחודשת בימי התפשטות הרפורמציה, אחרי שדורות רבים שכחוהו, עוררה פולמוס בלתי מתפשר בינה ובין הכנסייה הקתולית.
המהדורה הזו מבוססת על אחד מכתבי היד העתיקים ביותר של בני העדה, השמור בשכם. היא מעמידה את נוסח המסורה של היהודים מול נוסח השומרונים ומציגה לראשונה את כל ההבדלים המהותיים שבין שני הנוסחים – הן אלה הנראים בכתב והן הללו המסתתרים מאחורי ההגייה. הללו האחרונים אף מבוארים ומתפרשים.
תכלית ההצגה להראות לקורא את המשותף לשני הנוסחים ואת המבדיל ביניהם. אנו מבקשים להציג לא רק את ההבדלים הגלויים מהתבוננות בכתוב עצמו כי אם גם את הסמויים מן העין ואינם נחשפים אלא מניתוח הגיית הכתוב בפני בני העדה. ההגייה היא המראה את טיבן של צורות, הדומות לכאורה לכתוב בנוסח המסורה. לאלה נוספו הערות להבהרת מהות השוני בין שני המקורות הגדולים האלה.
אברהם טל, חתן פרס ישראל ללשון העברית לשנת תש"ע, הוא פרופסור אמריטוס של החוג ללשון העברית באוניברסיטת תל-אביב, חבר האקדמיה ללשון העברית ועורך המילון ההיסטורי של הלשון העברית.
משה פלורנטין הוא ראש החוג ללימודי התרבות העברית באוניברסיטת תל-אביב. חבר האקדמיה ללשון העברית ועורך כתב העת "לשוננו לעם".
חמישה חומשי תורה נוסח שומרון ונוסח המסורה מבוא, הערות, נספחים מאת אברהם טל ומשה פלורנטין בהוצאה לאור של אוניברסיטת תל-אביב ובסיועו הנדיב של יוסף חכמי, עיצוב עטיפה: יעל בר־דיין, כריכה קשה, 765 עמודים.