הביקורות של בת

1/1/1970
רסלינגדצמבר 2019עיון260 עמ' מודפסים
דיגיטלי2840
מודפס67.2
רעשים בלתי ידועים
ספר דיגיטלי
2840מקורי
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84

המוזיקה הפופולרית חוותה הלם במחצית השנייה של שנות ה-70 עם הופעת הפאנק. זהו ז'אנר מוזיקלי שהציג חזון עגמומי, ציני, אירוני וביקורתי חסר תקדים ביחס לתרבות השלטת ולמשמעות החיים. הפאנק עשה זאת תוך כדי דה-מיסטיפיקציה של תרבות הרוק; הוא הגיב לעליית הריאליזם החדש בבריטניה ובאמריקה, אגב שילוב מקורי של מחאה, ייאוש ודימויים של אנרכיה.
 
הפוסט-פאנק והניו-ווייב, הז'אנרים המוזיקליים שהופיעו עם דעיכתו של הפאנק, המשיכו את הלך הרוח הביקורתי, אבל חרגו מהאסתטיקה הפאנקיסטית של גיטרות-בס-תופים אל עולם שכולו חדשנות טכנולוגית ושילובים של רגישויות מודרניות ופוסטמודרניות. דיכאוניים, אפלים, שחורים, מהולים בצבעי סינתיסייזרים קדומים, מכונות תופים, סינקלווירים קרים וחומות גיטרות מהדהדות – הפוסט-פאנק והניו-ווייב השליטו דפוסי אמנות חדשים בתוך תרבות הרוק, לעתים תוך כדי התנגדות להיבטים מגוונים בתרבות הרוק. בישראל, הנציגים הבודדים של הגל המוזיקלי החדש החלו לעסוק מפעם לפעם במעבר מהקולקטיב ליחיד, מציניות כלפי החזון הציוני עד לשאיפה להתנתק ממנו. 
 
ספר זה מאגד מאמרים שנכתבו מזוויות שונות – היסטוריות, סוציולוגיות, ספרותיות, מוזיקולוגיות, סמיוטיות ועוד, לצד קטעי זיכרונות ביוגרפיים ומסות עיתונאיות – על מנת להאיר צדדים חבויים וחשובים בשנות ה-70 וה-80, אחת התקופות החשובות והעשירות בתולדות המוזיקה הפופולרית, בצומת קריטית שבו שנות ה-70 נבלעות בתחילתו של העידן הרייגניסטי והתאצ'ריסטי, שכמו נחוש לשנות סדרי עולם. ספר זה מנסה להבין את המפץ התרבותי שהשפעותיו ניכרות עד ימינו.     
 
עורך הספר, ד"ר ארי קטורזה, הוא מוזיקאי, היסטוריון וחוקר תרבות; מלמד ברימון (בית הספר למוזיקה), הקריה אקדמית אונו והמרכז הבינתחומי הרצלייה. בין ספריו: "המחר לעולם אינו יודע – רוק במאה ה-20"  (רימון 2012), "פינק פלויד – להפיל את החומה" (עורך, רסלינג 2014), "מדרגות לגן עדן – יהודים, שחורים ומהפכת המוזיקה האמריקנית" (רסלינג 2017), Come Together: Rock 'N' Roll, Liberalism, Mass Bohemianism and the Sixties (2020).

ספר דיגיטלי
2840מקורי
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84

המוזיקה הפופולרית חוותה הלם במחצית השנייה של שנות ה-70 עם הופעת הפאנק. זהו ז'אנר מוזיקלי שהציג חזון עגמומי, ציני, אירוני וביקורתי חסר תקדים ביחס לתרבות השלטת ולמשמעות החיים. הפאנק עשה זאת תוך כדי דה-מיסטיפיקציה של תרבות הרוק; הוא הגיב לעליית הריאליזם החדש בבריטניה ובאמריקה, אגב שילוב מקורי של מחאה, ייאוש ודימויים של אנרכיה.
 
הפוסט-פאנק והניו-ווייב, הז'אנרים המוזיקליים שהופיעו עם דעיכתו של הפאנק, המשיכו את הלך הרוח הביקורתי, אבל חרגו מהאסתטיקה הפאנקיסטית של גיטרות-בס-תופים אל עולם שכולו חדשנות טכנולוגית ושילובים של רגישויות מודרניות ופוסטמודרניות. דיכאוניים, אפלים, שחורים, מהולים בצבעי סינתיסייזרים קדומים, מכונות תופים, סינקלווירים קרים וחומות גיטרות מהדהדות – הפוסט-פאנק והניו-ווייב השליטו דפוסי אמנות חדשים בתוך תרבות הרוק, לעתים תוך כדי התנגדות להיבטים מגוונים בתרבות הרוק. בישראל, הנציגים הבודדים של הגל המוזיקלי החדש החלו לעסוק מפעם לפעם במעבר מהקולקטיב ליחיד, מציניות כלפי החזון הציוני עד לשאיפה להתנתק ממנו. 
 
ספר זה מאגד מאמרים שנכתבו מזוויות שונות – היסטוריות, סוציולוגיות, ספרותיות, מוזיקולוגיות, סמיוטיות ועוד, לצד קטעי זיכרונות ביוגרפיים ומסות עיתונאיות – על מנת להאיר צדדים חבויים וחשובים בשנות ה-70 וה-80, אחת התקופות החשובות והעשירות בתולדות המוזיקה הפופולרית, בצומת קריטית שבו שנות ה-70 נבלעות בתחילתו של העידן הרייגניסטי והתאצ'ריסטי, שכמו נחוש לשנות סדרי עולם. ספר זה מנסה להבין את המפץ התרבותי שהשפעותיו ניכרות עד ימינו.     
 
עורך הספר, ד"ר ארי קטורזה, הוא מוזיקאי, היסטוריון וחוקר תרבות; מלמד ברימון (בית הספר למוזיקה), הקריה אקדמית אונו והמרכז הבינתחומי הרצלייה. בין ספריו: "המחר לעולם אינו יודע – רוק במאה ה-20"  (רימון 2012), "פינק פלויד – להפיל את החומה" (עורך, רסלינג 2014), "מדרגות לגן עדן – יהודים, שחורים ומהפכת המוזיקה האמריקנית" (רסלינג 2017), Come Together: Rock 'N' Roll, Liberalism, Mass Bohemianism and the Sixties (2020).

1/1/1970
רסלינגנובמבר 2017עיון380 עמ' מודפסים
דיגיטלי2840
מודפס67.2
מדרגות לגן עדן
ספר דיגיטלי
2840מקורי
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84

הספר מדרגות לגן עדן מתאר את הדרך שבה יזמים ומוזיקאים יהודים (אל ג'ולסון, ארווינג ברלין, ג'רום קרן, ג'ורג' גרשווין, ג'רי ליבר ומייק סטולר, קרול קינג וג'רי גופין, פיל ספקטור, ברט בכרך, בוב דילן ועוד רבים אחרים) השפיעו על התפתחותה של המוזיקה הפופולרית האמריקאית מסוף המאה ה-19 עד לאמצע שנות ה-60 של המאה ה-20: החל במופעי הבלאקפייס מינסטרלס, דרך סגנונות הראגטיים, בלוז, גוספל, ג'אז, פולק, מחזות זמר, וכלה ברוקנרול. הספר מתחקה אחר יחסיהם הממשיים והדמיוניים של יזמים ומוזיקאים יהודים עם מיעוט אחר, האפרו-אמריקאי. "מדרגות לגן עדן" בודק את הדיאלוג האמנותי, הרגשי ולעתים האידיאולוגי שניהלו דמויות אלה עם מוזיקאים אפרו-אמריקאים ועם הכריזמה של המוזיקה השחורה לכדי יצירת ברית יהודית-שחורה שעיצבה יחדיו את המוזיקה האמריקאית.
 
הספר עוקב אחר ההגירה היהודית לארצות הברית וכניסתם של יהודים לתעשיית הבידור והתרבות. הוא מקצה מקום נרחב לקשר הטעון בין מוזיקה לפוליטיקה כפי שהשתקף בברית היהודית-שחורה – הן במאבק למען צדק חברתי והן במוזיקה. "מדרגות לגן עדן" חושף את ההצלחה היהודית בתעשיית המוזיקה ואת היחסים המיוחדים ולעתים הבעייתיים שנרקמו בתהליך זה, כך שהפכו למקור האשמה על ניצול הון אמנותי ואנושי של אפרו-אמריקאים בידי יהודים. לצד זאת הספר מראה כיצד הברית היהודית-שחורה לקחה חלק בקונפליקט ההגמוני של התרבות האמריקאית במהלך המאה ה-20, ואף השפיעה במהלך שנות ה-60 על תהליך שקיעתה של האליטה הוואספית.
 
 
ד"ר ארי קטורזה הוא מוזיקאי, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים. מחקריו עוסקים בקשר בין מוזיקה פופולרית, היסטוריה ולימודי תרבות; משמש כמרצה ברימון – בית הספר למוזיקה, המכללה האקדמית ספיר, המרכז הבינתחומי הרצלייה, אוניברסיטת אריאל בשומרון, המכללה אקדמית אונו ועוד. בין פרסומיו הקודמים: "המחר לעולם אינו יודע – רוק במאה ה- 20" (2012, רימון); עורך הספר "פינק פלויד – להפיל את החומה" (2014, רסלינג). 

ספר דיגיטלי
2840מקורי
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84

הספר מדרגות לגן עדן מתאר את הדרך שבה יזמים ומוזיקאים יהודים (אל ג'ולסון, ארווינג ברלין, ג'רום קרן, ג'ורג' גרשווין, ג'רי ליבר ומייק סטולר, קרול קינג וג'רי גופין, פיל ספקטור, ברט בכרך, בוב דילן ועוד רבים אחרים) השפיעו על התפתחותה של המוזיקה הפופולרית האמריקאית מסוף המאה ה-19 עד לאמצע שנות ה-60 של המאה ה-20: החל במופעי הבלאקפייס מינסטרלס, דרך סגנונות הראגטיים, בלוז, גוספל, ג'אז, פולק, מחזות זמר, וכלה ברוקנרול. הספר מתחקה אחר יחסיהם הממשיים והדמיוניים של יזמים ומוזיקאים יהודים עם מיעוט אחר, האפרו-אמריקאי. "מדרגות לגן עדן" בודק את הדיאלוג האמנותי, הרגשי ולעתים האידיאולוגי שניהלו דמויות אלה עם מוזיקאים אפרו-אמריקאים ועם הכריזמה של המוזיקה השחורה לכדי יצירת ברית יהודית-שחורה שעיצבה יחדיו את המוזיקה האמריקאית.
 
הספר עוקב אחר ההגירה היהודית לארצות הברית וכניסתם של יהודים לתעשיית הבידור והתרבות. הוא מקצה מקום נרחב לקשר הטעון בין מוזיקה לפוליטיקה כפי שהשתקף בברית היהודית-שחורה – הן במאבק למען צדק חברתי והן במוזיקה. "מדרגות לגן עדן" חושף את ההצלחה היהודית בתעשיית המוזיקה ואת היחסים המיוחדים ולעתים הבעייתיים שנרקמו בתהליך זה, כך שהפכו למקור האשמה על ניצול הון אמנותי ואנושי של אפרו-אמריקאים בידי יהודים. לצד זאת הספר מראה כיצד הברית היהודית-שחורה לקחה חלק בקונפליקט ההגמוני של התרבות האמריקאית במהלך המאה ה-20, ואף השפיעה במהלך שנות ה-60 על תהליך שקיעתה של האליטה הוואספית.
 
 
ד"ר ארי קטורזה הוא מוזיקאי, בוגר האוניברסיטה העברית בירושלים. מחקריו עוסקים בקשר בין מוזיקה פופולרית, היסטוריה ולימודי תרבות; משמש כמרצה ברימון – בית הספר למוזיקה, המכללה האקדמית ספיר, המרכז הבינתחומי הרצלייה, אוניברסיטת אריאל בשומרון, המכללה אקדמית אונו ועוד. בין פרסומיו הקודמים: "המחר לעולם אינו יודע – רוק במאה ה- 20" (2012, רימון); עורך הספר "פינק פלויד – להפיל את החומה" (2014, רסלינג). 

פינק פלויד - להפיל את החומה

ארי קטורזה
1/1/1970
רסלינגנובמבר 2014עיון, ביוגרפיה258 עמ' מודפסים
דיגיטלי2840
פינק פלויד - להפיל את החומה
ספר דיגיטלי
2840מקורי

פינק פלויד הייתה מאז היווסדה באמצע שנות ה-60 אחת הלהקות הבריטיות המצליחות והמשפיעות בעולם המערבי. שורה של אלבומים רבי-מכר, הילת מסתורין בלתי מפוענחת, סמלים רבי-עוצמה, מסעי הופעות מיתולוגיים – כל אלה אפיינו את פעילותה ואת השיח שנלווה אליה. בין השנים 1967-1983 פינק פלויד הייתה בחזית של מוזיקת הרוק המשתנה והדינמית: היא החלה בתקופה של "תרבות המחתרת" הסיקסטיזית אשר במהלכו הייתה המייצגת הבכירה של הפסיכדליה הבריטית, אבל לקראת סוף שנות ה-60 פינק פלויד כמו התחילה מחדש עם התכת השורשים הפסיכדליים והשפעות מפסקולי סרטים לכדי צליל חדש, "Space Rock", שאפשר את השתלבותה הייחודית ברוק הפרוגרסיבי. תהליך זה הגיע לשיאו עם הוצאתו של אחד מרבי-המכר של כל הזמנים, "הצד האפל של הירח", אלבום נושאי שהיה לסמלו של הדור הפוסט-סיקסטיזי והמשיך להיות פופולרי שנים רבות לאחר מכן. 
 
גם בזמן עליית הפאנק העגמומי במחצית השנייה של שנות ה-70, פינק פלויד, אשר הייתה אחד ממוקדי הביקורת של הפאנק, המשיכה במסע ההצלחה יוצא הדופן שלה. הלהקה שילבה שלל רגישויות, מודרניות ופוסט-מודרניות, תוך כדי התחברות מרשימה לשיח על אודות משבר ההומניזם כפי שהשתקף באקדמיה ובתרבות הפופולרית באותה תקופה. 
 
ספר זה מאגד מאמרים שנכתבו מזוויות שונות – היסטוריות, סוציולוגיות, פסיכולוגיות, מוזיקולוגיות, סמיוטיות ועוד – על מנת להאיר צדדים נוספים ביצירה החשובה והמשפיעה של אחת מלהקות הרוק החשובות והמשפיעות בכל הזמנים. 
 
 
עורך הספר, ד"ר ארי קטורזה, הוא מוזיקאי, היסטוריון וחוקר תרבות; מלמד ב"רימון" – בית הספר למוזיקה, מכללת ספיר והמרכז הבינתחומי הרצלייה. ספרו "המחר לעולם אינו יודע – רוק במאה ה-20" ראה אור בשנת 2012 בהוצאת רימון

ספר דיגיטלי
2840מקורי

פינק פלויד הייתה מאז היווסדה באמצע שנות ה-60 אחת הלהקות הבריטיות המצליחות והמשפיעות בעולם המערבי. שורה של אלבומים רבי-מכר, הילת מסתורין בלתי מפוענחת, סמלים רבי-עוצמה, מסעי הופעות מיתולוגיים – כל אלה אפיינו את פעילותה ואת השיח שנלווה אליה. בין השנים 1967-1983 פינק פלויד הייתה בחזית של מוזיקת הרוק המשתנה והדינמית: היא החלה בתקופה של "תרבות המחתרת" הסיקסטיזית אשר במהלכו הייתה המייצגת הבכירה של הפסיכדליה הבריטית, אבל לקראת סוף שנות ה-60 פינק פלויד כמו התחילה מחדש עם התכת השורשים הפסיכדליים והשפעות מפסקולי סרטים לכדי צליל חדש, "Space Rock", שאפשר את השתלבותה הייחודית ברוק הפרוגרסיבי. תהליך זה הגיע לשיאו עם הוצאתו של אחד מרבי-המכר של כל הזמנים, "הצד האפל של הירח", אלבום נושאי שהיה לסמלו של הדור הפוסט-סיקסטיזי והמשיך להיות פופולרי שנים רבות לאחר מכן. 
 
גם בזמן עליית הפאנק העגמומי במחצית השנייה של שנות ה-70, פינק פלויד, אשר הייתה אחד ממוקדי הביקורת של הפאנק, המשיכה במסע ההצלחה יוצא הדופן שלה. הלהקה שילבה שלל רגישויות, מודרניות ופוסט-מודרניות, תוך כדי התחברות מרשימה לשיח על אודות משבר ההומניזם כפי שהשתקף באקדמיה ובתרבות הפופולרית באותה תקופה. 
 
ספר זה מאגד מאמרים שנכתבו מזוויות שונות – היסטוריות, סוציולוגיות, פסיכולוגיות, מוזיקולוגיות, סמיוטיות ועוד – על מנת להאיר צדדים נוספים ביצירה החשובה והמשפיעה של אחת מלהקות הרוק החשובות והמשפיעות בכל הזמנים. 
 
 
עורך הספר, ד"ר ארי קטורזה, הוא מוזיקאי, היסטוריון וחוקר תרבות; מלמד ב"רימון" – בית הספר למוזיקה, מכללת ספיר והמרכז הבינתחומי הרצלייה. ספרו "המחר לעולם אינו יודע – רוק במאה ה-20" ראה אור בשנת 2012 בהוצאת רימון

צפית ב-30 ביקורות מתוך 38