ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון9

תקציר

"אם חיי היו סרט מרגש, הייתי יושבת בתנוחת לוטוס מול הפטיפון בכל הזדמנות ומרחפת בעולם של מוזיקה קלאסית ושל רגשות נעלים. ערב אחד היה נכנס דרך הדלת בחור עדין ואמנותי – ההפך גמור מהמקובל אצל בחורים באותה תקופה – ומתאהב בבחורה שליד הדלפק, שהיא חובבת אמנות נלהבת. היינו מתאהבים ובונים יחד חיים בעלי משמעות.
במקום זאת, שכבתי עם בעל הקיוסק."

חמש נשים ברייקיאוויק, כל אחת מהן בשלב אחר בחייה ובמצב חברתי אחר, אבל לכולן מכנה משותף: כמו כולנו, הן קצת אבודות ומחפשות קשר אמיתי – הבנה, ידידות, ומי יודע? אולי אפילו אהבה.

בחמשת הסיפורים שבאסופה אוסטין, טקסס טווה גוד'רון אווה מינרוודוטיר ברגישות ייחודית ובסגנון כתיבה יוצא דופן קשת ססגונית של דמויות בלתי נשכחות.

גוד'רון אווה מינרוודוטיר היא סופרת ומשוררת איסלנדית ילידת 1976. היא כלת פרס הספרות האיסלנדי לשנת 2011 והייתה מועמדת לפרס הספרות הנורדי לשנת 2021. אסופת הסיפורים אוסטין, טקסס זכתה בפרס האיסלנדי לשנת 2019 לספרות שנכתבה בידי נשים.

מה שאת צריכה / רן בן-נון
דיוקן מושלם של הצעירה המילניאלית המתקדמת
מה שאת צריכה / רן בן-נון
דיוקן מושלם של הצעירה המילניאלית המתקדמת
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • "אוסטין, טקסס" של גודרון אוה מינרוודוטיר האיסלנדית הוא קובץ בן חמישה סיפורים על נשים, ברובן באמצע שנות ה-30 לחייהן, שמשרטט דיוקן מדויק ומהפנט של הצעירה המילניאלית בגרסתה המתקדמת, מעין רובד נוסף ליצירתן של אלופות הז'אנר סאלי רוני האירית וקריסטן רופניאן האמריקנית, בין השאר. למשל, גיבורת סיפור הפתיחה, "עממית", היא גודרידור, שגדלה במשפחה היפית מהמעמד הבינוני נמוך ונמצאת במערכת יחסים עם סטפן האליטיסט, פרופסור לפילוסופיה ממשפחה מכובדת. התובנות המבריקות שלה על המצב הנשי חסכניות ורגישות, ובעיקר לא לוקחות את עצמן יותר מדי ברצינות. זה להיות בפנים אבל גם קצת בחוץ, לבדוק את עצמך ללא הפסקה בריחוק אירוני, להטיל ספק.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • בין חורבות ליבי/ אודני איר אייברסדוטיר
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • במשקל מדויק, זורם כמו מים מקרחון נמס.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • אוסטין, טקסס, תתפלאו, הוא שמו של מיסיונר מורמוני מאמריקה, יפה כבן האלוהים, שפוגשת הילדיגונור, גיבורת הסיפור השני בקובץ, "בורקה מזכוכית". הילדיגונור היא פסיכולוגית המתמחה בהעצמת נשים, שהמטופלת הנוכחית שלה היא בתולה בת 30, פקעת של מבוכה ורגשי נחיתות. הגשמה עצמית, אמהות, סיפוק מיני – אלו כבר אינם חובות שאת צריכה למלא כדי להיחשב לאישה מודרנית, אלא מעין אובייקטים נפשיים אישיותיים שאת בוחנת בעניין, בודקת אם את באמת זקוקה להם, ולפעמים מחזירה למדף.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • יוהנה, גיבורת הסיפור השלישי, היא נשואה טרייה בטקס קבלת התואר השני שלה, ולעומתה שרה מהסיפור הרביעי היא פועלת פשוטה במפעל שוקולד. יש כאן נשים מכל קצוות החברה והמעמדות, שמינרוודוטיר (בתה של מינרווה – איזה שם) קושרת ביניהן באמנות החיבורים הכאילו מקריים. לא מתרחשים כאן אירועים קסומים, אבל המפגשים כמו נשזרו ביד קוסמית קלה, שיודעת את הדרך בין המבקשת והמחפשת לבין מה שהיא באמת צריכה.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • איסלנד זה, איך לומר, קצת נידח, לא?
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • גודרידור תוהה למה נשים נרתעות ממנה, ופילוסוף הבית שלה מסביר לה שהיא נראית כמו שוברת לבבות שלא עושה יותר מדי עניין מיחסים. הוא כל כך צודק.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "לילות אחדים עברו בישיבה מול המחשב ובחיפוש נואש באינטרנט אחר כל דבר שיכול לגרום לי להרגיש אחרת. לא הרגשתי רע, אבל הרגשתי עוני רוחני. כאילו חסר לי משהו".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • מתחילים בריקיאוויק היפהפייה וממנה ממשיכים הלאה.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • ברור. רומן באורך מלא של מינרוודוטיר יכול להיות משמח ומרגש עד מאוד.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • בסיפור האחרון, "בית הגוססים", אוסטין טקסס חוזר, הפעם אל מרגרט בת הכמעט 50, אלכוהוליסטית בתהליך גסיסה מתמשך מטרשת נפוצה. משמעות השם אוסטין באיסלנדית, נחמד לגלות, היא אהבה. המיסיונר המורמוני המלאכי רוצה שמרגרט תקבל את האלוהים לפני מותה, אבל היא מסתפקת בסקס מעולה עם ידיד השתייה הוותיק שלה – גם סוג של נגיעה בשכינה. וזה המסר הנשי, אנושי, קיומי שנותר עימנו בתום הספר הנפלא הזה: כל אחת וההארה שלה.