הביקורות של יעל

1/1/1970
הליקון2022שירה76 עמ' מודפסים
דיגיטלי35
פצע כוכב
ספר דיגיטלי
35

כַּמָּה עוֹד אוּכַל לְהַאֲשִׁים אֶת הַמָּקוֹם מִמֶּנּוּ בָּאתִי
וְאִם בָּאתִי מִמָּקוֹם לְלֹא מָקוֹם
וְאִם בָּאתִי מִבּוֹר עָמֹק
הַמֻּנָּח תַּחַת שְׁכָבוֹת שֶׁל שֶׁקֶט
וְאִם לֹא לָמַדְתִּי לְדַבֵּר
רַק לִשְׁתֹּק
לִבְעֹר
אֵין לִי אֶפְשָׁרוּת לִהְיוֹת אַחֶרֶת
וְמחשבה זאת
שׂוֹרֶטֶת אֶת צְדוּדִית הַנְשָׁמָה
וּמְעַרְבֶּלֶת


פצע כוכב, ספר שיריה החדש של תמרה לילך מזומן, מראה לנו את כוחה של הבעירה. זאת אינה התלקחות של אש, ניצוצות וגיצים בוערים, אלא בעירה אחרת. רפויה יותר, איטית ומתמסרת: בעירתה של הכתיבה. אותה כתיבה, אשר "מונחת תחת שכבות של שקט" היא בעירה אשר "שורטת את צדודית הנשמה ומערבלת". זהו מקום הולדתו של הפצע אך גם של הכוכב. פצע כוכב. 
כתיבתה של תמרה, כמו בספרה הקודם, 'אור נקבוביות' (פרדס, 2017), נוגעת כל כולה באותה בעירה, בזוהר מעמקים. השירים נעים זה מתוך זה במרקם אחיד, ללא כותרות, בשפע של זרמי זמן, תודעה, מצבי רגש רצופי תחושות אשמה, פליאה, ריקות והתמלאות; שירה אשר מכוונת פנימה ובה בעת אל העולם. ובריקמה היפה הזאת, הכל כך סימפונית, שוקעת תמרה לתוך מראות אוקייאניים, שיש בהם יופי, חלום ופיכחון, אבל בעיקר תודעה חזקה, עצמאית; וכפי שהיא כותבת: "אבל אַתָּה מְבַקֵּשׁ שֶׁאֶכְתֹּב עַל הַיֹּפִי. יֵשׁ הַרְבֵּה יֹפִי, אֲבָל הָעֵינַיִם שֶׁלִּי כְּשֶׁהֵן נִפְקָחוֹת, הַנֶּפֶשׁ שׁוֹלֶטֶת בָּהֶן וְהִיא חֲזָקָה". את כוחו של היופי ואת כוחה של הנפש אי אפשר למדוד בעצימת עיניים, גם לא בפקיחתן, אלא רק בשירים. הם הבוראים עולמות.

יקיר בן-משה

ספר דיגיטלי
35

כַּמָּה עוֹד אוּכַל לְהַאֲשִׁים אֶת הַמָּקוֹם מִמֶּנּוּ בָּאתִי
וְאִם בָּאתִי מִמָּקוֹם לְלֹא מָקוֹם
וְאִם בָּאתִי מִבּוֹר עָמֹק
הַמֻּנָּח תַּחַת שְׁכָבוֹת שֶׁל שֶׁקֶט
וְאִם לֹא לָמַדְתִּי לְדַבֵּר
רַק לִשְׁתֹּק
לִבְעֹר
אֵין לִי אֶפְשָׁרוּת לִהְיוֹת אַחֶרֶת
וְמחשבה זאת
שׂוֹרֶטֶת אֶת צְדוּדִית הַנְשָׁמָה
וּמְעַרְבֶּלֶת


פצע כוכב, ספר שיריה החדש של תמרה לילך מזומן, מראה לנו את כוחה של הבעירה. זאת אינה התלקחות של אש, ניצוצות וגיצים בוערים, אלא בעירה אחרת. רפויה יותר, איטית ומתמסרת: בעירתה של הכתיבה. אותה כתיבה, אשר "מונחת תחת שכבות של שקט" היא בעירה אשר "שורטת את צדודית הנשמה ומערבלת". זהו מקום הולדתו של הפצע אך גם של הכוכב. פצע כוכב. 
כתיבתה של תמרה, כמו בספרה הקודם, 'אור נקבוביות' (פרדס, 2017), נוגעת כל כולה באותה בעירה, בזוהר מעמקים. השירים נעים זה מתוך זה במרקם אחיד, ללא כותרות, בשפע של זרמי זמן, תודעה, מצבי רגש רצופי תחושות אשמה, פליאה, ריקות והתמלאות; שירה אשר מכוונת פנימה ובה בעת אל העולם. ובריקמה היפה הזאת, הכל כך סימפונית, שוקעת תמרה לתוך מראות אוקייאניים, שיש בהם יופי, חלום ופיכחון, אבל בעיקר תודעה חזקה, עצמאית; וכפי שהיא כותבת: "אבל אַתָּה מְבַקֵּשׁ שֶׁאֶכְתֹּב עַל הַיֹּפִי. יֵשׁ הַרְבֵּה יֹפִי, אֲבָל הָעֵינַיִם שֶׁלִּי כְּשֶׁהֵן נִפְקָחוֹת, הַנֶּפֶשׁ שׁוֹלֶטֶת בָּהֶן וְהִיא חֲזָקָה". את כוחו של היופי ואת כוחה של הנפש אי אפשר למדוד בעצימת עיניים, גם לא בפקיחתן, אלא רק בשירים. הם הבוראים עולמות.

יקיר בן-משה

1/1/1970
פרדס הוצאה לאורנובמבר 2017שירה72 עמ' מודפסים
דיגיטלי20
אור נקבוביות
ספר דיגיטלי
20

לִפְעָמִים בָּא הָעֶרֶב מֻקְדָּם,
צוֹבֵעַ אֶת הָרוּחַ הַיּוֹרֶדֶת.
ל רְֶגעַ נדִמְהֶ
שֶׁגַּם אַתָּה יוֹרֵד אֵלַי בִּסְלִיחָה,
מְחַבֵּר יָדַיִם, מְכוֹפֵף
אֶת מִצְחֲךָ
הֶחָרוּשׁ שְׁבִילִים.
לִפְעָמִים בָּא לְהַנִּיחַ אֶת הֶעָבָר.
מֵעוֹלָם לֹא הִצְלַחְתִּי
לִמְחֹל לְךָ.
 
שירתה של תמרה לילך מזומן יורדת לאט אל הקורא. כמו מצנח גדול היא מרחפת תחילה גבוה, נוגעת (פיזית ממש) בעליונים, משוחחת עם הרקיע, עם אלוהים והזמנים, בוררת רגשות, נחה בגעגועים; ואז, לאט וביופי בלתי רגיל, היא שוקעת בעדינות מטה־מטה, אל האדמה, אל הגוף ואל המחילה. זוהי שירה ארוטית במובן הטהור של המילה: שירה שטובלת בתשוקה אל האור, אל המופלא, פוסעת על קצות התהום בין היאוש לאמונה, ומותירה חותם עמוק בקורא. אור נקבוביות, ספר שיריה הראשון של תמרה לילך מזומן, הוא הישג גדול לשירה העברית החדשה.
(יקיר בן־משה)

ספר דיגיטלי
20

לִפְעָמִים בָּא הָעֶרֶב מֻקְדָּם,
צוֹבֵעַ אֶת הָרוּחַ הַיּוֹרֶדֶת.
ל רְֶגעַ נדִמְהֶ
שֶׁגַּם אַתָּה יוֹרֵד אֵלַי בִּסְלִיחָה,
מְחַבֵּר יָדַיִם, מְכוֹפֵף
אֶת מִצְחֲךָ
הֶחָרוּשׁ שְׁבִילִים.
לִפְעָמִים בָּא לְהַנִּיחַ אֶת הֶעָבָר.
מֵעוֹלָם לֹא הִצְלַחְתִּי
לִמְחֹל לְךָ.
 
שירתה של תמרה לילך מזומן יורדת לאט אל הקורא. כמו מצנח גדול היא מרחפת תחילה גבוה, נוגעת (פיזית ממש) בעליונים, משוחחת עם הרקיע, עם אלוהים והזמנים, בוררת רגשות, נחה בגעגועים; ואז, לאט וביופי בלתי רגיל, היא שוקעת בעדינות מטה־מטה, אל האדמה, אל הגוף ואל המחילה. זוהי שירה ארוטית במובן הטהור של המילה: שירה שטובלת בתשוקה אל האור, אל המופלא, פוסעת על קצות התהום בין היאוש לאמונה, ומותירה חותם עמוק בקורא. אור נקבוביות, ספר שיריה הראשון של תמרה לילך מזומן, הוא הישג גדול לשירה העברית החדשה.
(יקיר בן־משה)

צפית ב-30 ביקורות מתוך 33