הביקורות של סתם אחת שאוהבת ספרים:)

1/1/1970
דיגיטלי20
מארז ההתנגדות
מארז דיגיטלי
20

*2 ספרים במארז*

*ספר ההתנגדות*

הספר הנוכחי הוא אוסף פוסטים שכתבתי במהלך המאבק כנגד השינוי המשפטי והמשטרי שמנסה להוביל הקואליציה שבראשות נתניהו. את הפוסטים התחלתי להפיץ כבר בדצמבר 2022, לאחר הבחירות בנובמבר. הפוסטים עוסקים בנושאים המופיעים לעיל ב"מילות המפתח".

*ספר ההתנגדות 2*

הספר הנוכחי הוא אוסף פוסטים מס' 2 שכתבתי במהלך המאבק כנגד השינוי המשפטי והמשטרי שמנסה להוביל הקואליציה שבראשות נתניהו. את הפוסטים של ספר זה התחלתי להפיץ בסוף מרץ 2023,. הפוסטים עוסקים בנושאים המופיעים לעיל ב"מילות המפתח".

מארז דיגיטלי
20

*2 ספרים במארז*

*ספר ההתנגדות*

הספר הנוכחי הוא אוסף פוסטים שכתבתי במהלך המאבק כנגד השינוי המשפטי והמשטרי שמנסה להוביל הקואליציה שבראשות נתניהו. את הפוסטים התחלתי להפיץ כבר בדצמבר 2022, לאחר הבחירות בנובמבר. הפוסטים עוסקים בנושאים המופיעים לעיל ב"מילות המפתח".

*ספר ההתנגדות 2*

הספר הנוכחי הוא אוסף פוסטים מס' 2 שכתבתי במהלך המאבק כנגד השינוי המשפטי והמשטרי שמנסה להוביל הקואליציה שבראשות נתניהו. את הפוסטים של ספר זה התחלתי להפיץ בסוף מרץ 2023,. הפוסטים עוסקים בנושאים המופיעים לעיל ב"מילות המפתח".

1/1/1970
ePublishאפריל 2023עיון, היסטוריה ופוליטיקה56 עמ' מודפסים
דיגיטלי15
ספר ההתנגדות
ספר דיגיטלי
15

הספר הנוכחי הוא אוסף פוסטים שכתבתי במהלך המאבק כנגד השינוי המשפטי והמשטרי שמנסה להוביל הקואליציה שבראשות נתניהו. את הפוסטים התחלתי להפיץ כבר בדצמבר 2022, לאחר הבחירות בנובמבר. הפוסטים עוסקים בנושאים המופיעים לעיל ב"מילות המפתח".

ספר דיגיטלי
15

הספר הנוכחי הוא אוסף פוסטים שכתבתי במהלך המאבק כנגד השינוי המשפטי והמשטרי שמנסה להוביל הקואליציה שבראשות נתניהו. את הפוסטים התחלתי להפיץ כבר בדצמבר 2022, לאחר הבחירות בנובמבר. הפוסטים עוסקים בנושאים המופיעים לעיל ב"מילות המפתח".

1/1/1970
דיגיטלי15
ספר ההתנגדות 2
ספר דיגיטלי
15

הספר הנוכחי הוא אוסף פוסטים מס' 2 שכתבתי במהלך המאבק כנגד השינוי המשפטי והמשטרי שמנסה להוביל הקואליציה שבראשות נתניהו. את הפוסטים של ספר זה התחלתי להפיץ בסוף מרץ 2023,. הפוסטים עוסקים בנושאים המופיעים לעיל ב"מילות המפתח".

ספר דיגיטלי
15

הספר הנוכחי הוא אוסף פוסטים מס' 2 שכתבתי במהלך המאבק כנגד השינוי המשפטי והמשטרי שמנסה להוביל הקואליציה שבראשות נתניהו. את הפוסטים של ספר זה התחלתי להפיץ בסוף מרץ 2023,. הפוסטים עוסקים בנושאים המופיעים לעיל ב"מילות המפתח".

1/1/1970
ePublish2022עיון250 עמ' מודפסים
דיגיטלי2540
באלה חידשתי
ספר דיגיטלי
2540מקורי

הספר שלפניכם הוא אוסף של נושאים שונים בתחום החינוך, שעליהם כתבתי במהלך השנים 2022-1996 ורובם פורסמו בכתבי-עת או עיתונים. לספר יש גם סממנים אוטוביוגרפיים מסוימים, אבל אלה לא ממש חשובים. מה שחשוב בעיקר הוא, שבמרבית הנושאים לא חל השינוי המיוחל: אי השוויון בין חזקים למוחלשים, שנותרו כל אחד במקומו; בחינות הבגרות ותעודת הבגרות הן עדיין היעד המקודש היחיד שאליו חותרים; "טוהר הבחינות" המטעה והמוזר; המדידות האין-סופיות, והמבחנים שהפכו מזמן לחוויה השבועית המרכזית של התלמידים; חינוך מיני ועיסוק בחלקים החברתיים-רגשיים של התלמידים והמורים – לא טופלו; השפה החינוכית שאינה משתנה, שמשפיעה על החשיבה החינוכית – שמשתנה לאט מדי; דמות המורה ודמות בית הספר שאינם מעודכנים; שאילת שאלות וחשיבה ביקורתית שתי מיומנויות מרכזיות חסרות; וחינוך לקיימות שאינו קיים, מול עולם שדועך לנגד עינינו; אלה ועוד נותנים את התחושה שאין מי שרואה את התמונה הכללית, או שבעצם – אין תמונה כללית.
כאשר אני עוסק בהוצאת הספר הזה, במאי 2022, מערכת החינוך נתונה במשבר שלא היה כדוגמתו אולי מעולם: מחסור מדובר היסטרי במורות ומורים בתחומי-דעת שונים. אדמת החינוך רועדת ויש תחושה של התפוררות ומכירת חיסול. את שכר המורים צריך להעלות, אבל הוא לבדו לא יפתור את בעיות המערכת. שתי שנות הקורונה גרמו לשינוי גדול בהתנהגות התלמידים, והמורים הניצבים היום מולם, הם חסרי אונים בשל אבדן המשמעת והשליטה בכיתות. זו כנראה הבעיה המרכזית, עוד לפני השכר. בעיה נוספת בעקבות הקורונה היא, שבמובנים רבים נפקחו העיניים לראות עוד אפשרויות: אצל המורות ואצל המורים. קריאת הספר הנוכחי – בדילוגים והשמטות – תפקח להערכתי את עיני הקוראים לראות את החינוך באופן שלם ועדכני. אנמק: כמי שעורך את השנתון "ספר הספרים המוערים של החינוך", יוצא לי לעבור על הספרים החדשים שמופיעים מדי שנה, ואני יודע שיש בסיס לדבריי.
הקריאה לקריאת הספר היא גם קריאה לפעולה: אין טעם להמשיך את האינרציה החינוכית שבתוכה אנחנו זורמים כבר לא מעט שנים; ואת האמירה הלעגנית האומרת ש"בעולם שבו הכול משתנה כל הזמן, טוב שישנה מערכת חינוך יציבה שאפשר להיאחז בה" – כדאי לשחרר.

ספר דיגיטלי
2540מקורי

הספר שלפניכם הוא אוסף של נושאים שונים בתחום החינוך, שעליהם כתבתי במהלך השנים 2022-1996 ורובם פורסמו בכתבי-עת או עיתונים. לספר יש גם סממנים אוטוביוגרפיים מסוימים, אבל אלה לא ממש חשובים. מה שחשוב בעיקר הוא, שבמרבית הנושאים לא חל השינוי המיוחל: אי השוויון בין חזקים למוחלשים, שנותרו כל אחד במקומו; בחינות הבגרות ותעודת הבגרות הן עדיין היעד המקודש היחיד שאליו חותרים; "טוהר הבחינות" המטעה והמוזר; המדידות האין-סופיות, והמבחנים שהפכו מזמן לחוויה השבועית המרכזית של התלמידים; חינוך מיני ועיסוק בחלקים החברתיים-רגשיים של התלמידים והמורים – לא טופלו; השפה החינוכית שאינה משתנה, שמשפיעה על החשיבה החינוכית – שמשתנה לאט מדי; דמות המורה ודמות בית הספר שאינם מעודכנים; שאילת שאלות וחשיבה ביקורתית שתי מיומנויות מרכזיות חסרות; וחינוך לקיימות שאינו קיים, מול עולם שדועך לנגד עינינו; אלה ועוד נותנים את התחושה שאין מי שרואה את התמונה הכללית, או שבעצם – אין תמונה כללית.
כאשר אני עוסק בהוצאת הספר הזה, במאי 2022, מערכת החינוך נתונה במשבר שלא היה כדוגמתו אולי מעולם: מחסור מדובר היסטרי במורות ומורים בתחומי-דעת שונים. אדמת החינוך רועדת ויש תחושה של התפוררות ומכירת חיסול. את שכר המורים צריך להעלות, אבל הוא לבדו לא יפתור את בעיות המערכת. שתי שנות הקורונה גרמו לשינוי גדול בהתנהגות התלמידים, והמורים הניצבים היום מולם, הם חסרי אונים בשל אבדן המשמעת והשליטה בכיתות. זו כנראה הבעיה המרכזית, עוד לפני השכר. בעיה נוספת בעקבות הקורונה היא, שבמובנים רבים נפקחו העיניים לראות עוד אפשרויות: אצל המורות ואצל המורים. קריאת הספר הנוכחי – בדילוגים והשמטות – תפקח להערכתי את עיני הקוראים לראות את החינוך באופן שלם ועדכני. אנמק: כמי שעורך את השנתון "ספר הספרים המוערים של החינוך", יוצא לי לעבור על הספרים החדשים שמופיעים מדי שנה, ואני יודע שיש בסיס לדבריי.
הקריאה לקריאת הספר היא גם קריאה לפעולה: אין טעם להמשיך את האינרציה החינוכית שבתוכה אנחנו זורמים כבר לא מעט שנים; ואת האמירה הלעגנית האומרת ש"בעולם שבו הכול משתנה כל הזמן, טוב שישנה מערכת חינוך יציבה שאפשר להיאחז בה" – כדאי לשחרר.

ספר הספרים המוערים של החינוך

אברהם פרנק
1/1/1970
ePublish2020עיון243 עמ' מודפסים
דיגיטלי18
ספר הספרים המוערים של החינוך
ספר דיגיטלי
18

שאלה: האם מנהלים ומורים קוראים ספרות מקצועית? האם חשוב שיקראו ספרות מקצועית? 
"ספר הספרים המוערים של החינוך" נכתב מתוך תחושה, ואף ידיעה, שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך, שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה, ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב, אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה – אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בַחינוך הכול קשור בכל. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית, אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה בה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות, ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהן/ם חדשות לבקרים. במצב כזה הם יכולים פחות לשוחח על הדברים ביניהם ופחות עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.
 
ד"ר אברהם פרנק עשה את התואר השלישי בתחום מנהל ומדיניות החינוך באוניברסיטת תל-אביב, לאחר שנות עבודה רבות בהוראה, חינוך וניהול תיכון. פרסם מספר ספרים ומאמרים רבים בנושאי חינוך.

ספר דיגיטלי
18

שאלה: האם מנהלים ומורים קוראים ספרות מקצועית? האם חשוב שיקראו ספרות מקצועית? 
"ספר הספרים המוערים של החינוך" נכתב מתוך תחושה, ואף ידיעה, שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך, שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה, ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב, אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה – אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בַחינוך הכול קשור בכל. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית, אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה בה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות, ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהן/ם חדשות לבקרים. במצב כזה הם יכולים פחות לשוחח על הדברים ביניהם ופחות עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.
 
ד"ר אברהם פרנק עשה את התואר השלישי בתחום מנהל ומדיניות החינוך באוניברסיטת תל-אביב, לאחר שנות עבודה רבות בהוראה, חינוך וניהול תיכון. פרסם מספר ספרים ומאמרים רבים בנושאי חינוך.

ספר הספרים המוערים של החינוך - מהדורת 2019

אברהם פרנק
1/1/1970
ePublishדצמבר 2018עיון243 עמ' מודפסים
דיגיטלי20
ספר הספרים המוערים של החינוך - מהדורת 2019
ספר דיגיטלי
20

זוהי המהדורה השנייה של "ספר הספרים המוערים של החינוך", והוא כולל למעלה מ-60 ספרי חינוך חדשים שלא היו במהדורת 2018.
הספר נכתב מתוך תחושה שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית, אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה – ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב – אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בחינוך הכול קשור בכול. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה שבה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהם חדשות לבקרים. במצב כזה מצטמצמת יכולתם לשוחח ביניהם על הדברים ועוד פחות מכך עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.

ספר דיגיטלי
20

זוהי המהדורה השנייה של "ספר הספרים המוערים של החינוך", והוא כולל למעלה מ-60 ספרי חינוך חדשים שלא היו במהדורת 2018.
הספר נכתב מתוך תחושה שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית, אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה – ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב – אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בחינוך הכול קשור בכול. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה שבה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהם חדשות לבקרים. במצב כזה מצטמצמת יכולתם לשוחח ביניהם על הדברים ועוד פחות מכך עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.

הפייק ניוז של משרד החינוך – ואיך משנים

אברהם פרנק
1/1/1970
ePublishאוקטובר 2018עיון85 עמ' מודפסים
דיגיטלי19
הפייק ניוז של משרד החינוך – ואיך משנים
ספר דיגיטלי
19

מי אינו רוצה שינוי בחינוך? רבים מאד – מנהלים, מורים, הורים, תלמידים, חוקרי חינוך ובעלי עניין נוספים – מבקשים שינוי גדול במערכת החינוך. הם אינם יודעים בדיוק מה ואיך, ואין ביניהם תמימות דעים, אבל הם מאוחדים במחשבה, שהיש אינו עונה על הצרכים: לא של התקופה ולא שלהם-עצמם. חוסר שביעות הרצון הולך וגובר והוא בעיקר פרי העשור האחרון. מי שעקב אחר הדיווחים בתקשורת לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ט, יכול היה להיווכח באמצעותם בעוצמת העמדות השליליות הרווחות בציבור כלפי מערכת החינוך. 
שרי החינוך האחרונים – גדעון סער, שי פירון (פחות) ונפתלי בנט (במיוחד) – מקדמים במשרד החינוך אג'נדה פוליטית אישית. לצורך זה הם מפזרים לאורך הדרך אמירות, טענות ונתונים שהאמת מהם והלאה. הספר בא לחשוף את שפע הפייק ניוז הללו, ובתוך כך הוא מציג את מערכת החינוך כפי שהיא – ומצביע על הכיוון שאליו יש לחתור. בין המילים והביטויים שמוצגים כלא-אמת מופיעים: "מושגים", "מדידה והערכה", "טוהר הבחינות", "זכאות לבגרות", "חמש יחידות מתמטיקה", "חינוך", "הדתה-שמדתה", "אמון", "ערכים ופוליטיקה", "אוטונומיה", "פרויקט" ו"שוויון הזדמנויות". 
הספר מחולק לשניים: בחלקו הראשון הוא מציג את "ילקוט הכזבים" של בכירי המשרד, ומסביר כיצד באמצעות פייק ניוז שורדת המערכת כמעט מבלי להשתנות. הקורא יוכל לראות מה עומד מאחורי המילים והביטויים שהוזכרו ואת היקף החול שזורים בעינינו. בחלקו השני הספר מציע דרכים לשינוי: גם של הקונספציה, כלומר, מהו היעד שאליו צריך להגיע, וגם את התהליך וההתארגנות. הוא מבקש מכל מי שהנושא חשוב לו – להצטרף לעשייה לשם שינוי המצב.

ספר דיגיטלי
19

מי אינו רוצה שינוי בחינוך? רבים מאד – מנהלים, מורים, הורים, תלמידים, חוקרי חינוך ובעלי עניין נוספים – מבקשים שינוי גדול במערכת החינוך. הם אינם יודעים בדיוק מה ואיך, ואין ביניהם תמימות דעים, אבל הם מאוחדים במחשבה, שהיש אינו עונה על הצרכים: לא של התקופה ולא שלהם-עצמם. חוסר שביעות הרצון הולך וגובר והוא בעיקר פרי העשור האחרון. מי שעקב אחר הדיווחים בתקשורת לקראת פתיחת שנת הלימודים תשע"ט, יכול היה להיווכח באמצעותם בעוצמת העמדות השליליות הרווחות בציבור כלפי מערכת החינוך. 
שרי החינוך האחרונים – גדעון סער, שי פירון (פחות) ונפתלי בנט (במיוחד) – מקדמים במשרד החינוך אג'נדה פוליטית אישית. לצורך זה הם מפזרים לאורך הדרך אמירות, טענות ונתונים שהאמת מהם והלאה. הספר בא לחשוף את שפע הפייק ניוז הללו, ובתוך כך הוא מציג את מערכת החינוך כפי שהיא – ומצביע על הכיוון שאליו יש לחתור. בין המילים והביטויים שמוצגים כלא-אמת מופיעים: "מושגים", "מדידה והערכה", "טוהר הבחינות", "זכאות לבגרות", "חמש יחידות מתמטיקה", "חינוך", "הדתה-שמדתה", "אמון", "ערכים ופוליטיקה", "אוטונומיה", "פרויקט" ו"שוויון הזדמנויות". 
הספר מחולק לשניים: בחלקו הראשון הוא מציג את "ילקוט הכזבים" של בכירי המשרד, ומסביר כיצד באמצעות פייק ניוז שורדת המערכת כמעט מבלי להשתנות. הקורא יוכל לראות מה עומד מאחורי המילים והביטויים שהוזכרו ואת היקף החול שזורים בעינינו. בחלקו השני הספר מציע דרכים לשינוי: גם של הקונספציה, כלומר, מהו היעד שאליו צריך להגיע, וגם את התהליך וההתארגנות. הוא מבקש מכל מי שהנושא חשוב לו – להצטרף לעשייה לשם שינוי המצב.

חינוך ישראלי במאה ה-21

אברהם פרנק
1/1/1970
ePublishמאי 2018עיון164 עמ' מודפסים
דיגיטלי2529
חינוך ישראלי במאה ה-21
ספר דיגיטלי
2529מקורי

ראשיתה של המאה ה-21 הצדיקה בעיניי בדיקה של תהליכים בחינוך הישראלי בשני העשורים האחרונים. הספר "חינוך ישראלי במאה ה-21" הוא בעל שלושה חלקים:
החלק הראשון כולל מספר מבואות המתייחסים אל התקופה המדוברת ונוגעים תהליכים כלליים בחינוך העולמי והישראלי. בין השאר הוא עוסק בשאלת המטרות של החינוך בתקופה זו, בתהליכים של מרכוז וביזור (סטנדרטיזציה ואוטונומיה), בַמושג "הישגים", ובמה שלדעת המחבר ייחשב להצלחה או החמצה. הספר מבחין בין כלכלת חינוך וחוויית חינוך ובין חווית חינוך להכנה לחיים. מול אלה תיבדק מידת ההצלחה או ההחמצה.
החלק השני מתאר את חמשת שרות ושרי החינוך – לימור לבנת, פרופ' יולי תמיר, גדעון סער, הרב שי פירון ונפתלי בנט – שהיו לנו בין השנים 2018-2001, כאשר לכל אחד מהם מוקדש פרק נפרד. חלק זה סוקר את הפעילויות וההשפעות המרכזיות שהיו לכל אחת ואחד מהם, תוך עיסוק בשאלה לאן, אם בכלל, התקדמה מערכת החינוך בתקופת הכהונה האישית. הרגישות הנוצרת מעיסוק באנשים בשר ודם חייבה שימוש במובאות מדויקות והערות שוליים רבות.
החלק השלישי שמכונה "עידן הכאוס" מציין את הקשיים העומדים בפני מערכת החינוך שלנו, ובעיקר מגדיר מה נדרש לעשות, ואילו שינויים יש לחולל בחינוך כדי שיהיה בעל ערך לתלמידיו ומוריו בעידן של שינוי ואי-ודאות גדולים. הוא מציב אתגרים גבוהים לשרי החינוך הבאים, אם יהיה ברצונם להפוך מערכת שוקעת לסיפור הצלחה. לשני מיליון התלמידים ישנם מספר כפול מזה של הורים, שקולם אינו נשמע. לתחושתי, עד שהקול ההורי לא יישמע ברמה – נהיה עדים לגידול בחינוך ה"פרטי" והביתי.
הספר מכוון לקהל קוראים מגוון: מנהלים, מורים, אנשי אקדמיה, אנשי משרד החינוך, וכפי שציינתי זה עתה: ציבור ההורים. קריאה פורייה. 

ספר דיגיטלי
2529מקורי

ראשיתה של המאה ה-21 הצדיקה בעיניי בדיקה של תהליכים בחינוך הישראלי בשני העשורים האחרונים. הספר "חינוך ישראלי במאה ה-21" הוא בעל שלושה חלקים:
החלק הראשון כולל מספר מבואות המתייחסים אל התקופה המדוברת ונוגעים תהליכים כלליים בחינוך העולמי והישראלי. בין השאר הוא עוסק בשאלת המטרות של החינוך בתקופה זו, בתהליכים של מרכוז וביזור (סטנדרטיזציה ואוטונומיה), בַמושג "הישגים", ובמה שלדעת המחבר ייחשב להצלחה או החמצה. הספר מבחין בין כלכלת חינוך וחוויית חינוך ובין חווית חינוך להכנה לחיים. מול אלה תיבדק מידת ההצלחה או ההחמצה.
החלק השני מתאר את חמשת שרות ושרי החינוך – לימור לבנת, פרופ' יולי תמיר, גדעון סער, הרב שי פירון ונפתלי בנט – שהיו לנו בין השנים 2018-2001, כאשר לכל אחד מהם מוקדש פרק נפרד. חלק זה סוקר את הפעילויות וההשפעות המרכזיות שהיו לכל אחת ואחד מהם, תוך עיסוק בשאלה לאן, אם בכלל, התקדמה מערכת החינוך בתקופת הכהונה האישית. הרגישות הנוצרת מעיסוק באנשים בשר ודם חייבה שימוש במובאות מדויקות והערות שוליים רבות.
החלק השלישי שמכונה "עידן הכאוס" מציין את הקשיים העומדים בפני מערכת החינוך שלנו, ובעיקר מגדיר מה נדרש לעשות, ואילו שינויים יש לחולל בחינוך כדי שיהיה בעל ערך לתלמידיו ומוריו בעידן של שינוי ואי-ודאות גדולים. הוא מציב אתגרים גבוהים לשרי החינוך הבאים, אם יהיה ברצונם להפוך מערכת שוקעת לסיפור הצלחה. לשני מיליון התלמידים ישנם מספר כפול מזה של הורים, שקולם אינו נשמע. לתחושתי, עד שהקול ההורי לא יישמע ברמה – נהיה עדים לגידול בחינוך ה"פרטי" והביתי.
הספר מכוון לקהל קוראים מגוון: מנהלים, מורים, אנשי אקדמיה, אנשי משרד החינוך, וכפי שציינתי זה עתה: ציבור ההורים. קריאה פורייה. 

ספר הספרים המוערים של החינוך - מהדורת 2018

אברהם פרנק
1/1/1970
ePublish2018עיון241 עמ' מודפסים
דיגיטלי18
ספר הספרים המוערים של החינוך - מהדורת 2018
ספר דיגיטלי
18

שאלה: האם מנהלים ומורים קוראים ספרות מקצועית? האם חשוב שיקראו ספרות מקצועית?
"ספר הספרים המוערים של החינוך" נכתב מתוך תחושה, ואף ידיעה, שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית, אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה, ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב, אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה – אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בחינוך הכול קשור בכול. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה שבה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהם חדשות לבקרים. במצב כזה מצטמצמת יכולתם לשוחח ביניהם על הדברים ועוד פחות מכך עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.

ספר דיגיטלי
18

שאלה: האם מנהלים ומורים קוראים ספרות מקצועית? האם חשוב שיקראו ספרות מקצועית?
"ספר הספרים המוערים של החינוך" נכתב מתוך תחושה, ואף ידיעה, שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית, אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה, ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב, אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה – אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בחינוך הכול קשור בכול. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה שבה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהם חדשות לבקרים. במצב כזה מצטמצמת יכולתם לשוחח ביניהם על הדברים ועוד פחות מכך עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.

ספר הספרים המוערים של החינוך - מהדורת 2021

אברהם פרנק
1/1/1970
ePublish2018עיון38 עמ' מודפסים
דיגיטלי20
ספר הספרים המוערים של החינוך - מהדורת 2021
ספר דיגיטלי
20

שאלה: האם מנהלים ומורים קוראים ספרות מקצועית? האם חשוב שיקראו ספרות מקצועית? 
"ספר הספרים המוערים של החינוך" נכתב מתוך תחושה, ואף ידיעה, שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך, שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה, ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב, אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה – אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בַחינוך הכול קשור בכל. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית, אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה בה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות, ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהן/ם חדשות לבקרים. במצב כזה הם יכולים פחות לשוחח על הדברים ביניהם ופחות עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.

ד"ר אברהם פרנק עשה את התואר השלישי בתחום מנהל ומדיניות החינוך באוניברסיטת תל-אביב, לאחר שנות עבודה רבות בהוראה, חינוך וניהול תיכון. פרסם מספר ספרים ומאמרים רבים בנושאי חינוך.

ספר דיגיטלי
20

שאלה: האם מנהלים ומורים קוראים ספרות מקצועית? האם חשוב שיקראו ספרות מקצועית? 
"ספר הספרים המוערים של החינוך" נכתב מתוך תחושה, ואף ידיעה, שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך, שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה, ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב, אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה – אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בַחינוך הכול קשור בכל. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית, אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה בה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות, ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהן/ם חדשות לבקרים. במצב כזה הם יכולים פחות לשוחח על הדברים ביניהם ופחות עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.

ד"ר אברהם פרנק עשה את התואר השלישי בתחום מנהל ומדיניות החינוך באוניברסיטת תל-אביב, לאחר שנות עבודה רבות בהוראה, חינוך וניהול תיכון. פרסם מספר ספרים ומאמרים רבים בנושאי חינוך.

ספר הספרים המוערים של החינוך - מהדורת 2022

אברהם פרנק
1/1/1970
ePublish2018עיון190 עמ' מודפסים
דיגיטלי20
ספר הספרים המוערים של החינוך - מהדורת 2022
ספר דיגיטלי
20

שאלה: האם מנהלים ומורים קוראים ספרות מקצועית? האם חשוב שיקראו ספרות מקצועית? 
"ספר הספרים המוערים של החינוך" נכתב מתוך תחושה, ואף ידיעה, שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך, שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה, ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב, אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה – אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בַחינוך הכול קשור בכל. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית, אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה בה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות, ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהן/ם חדשות לבקרים. במצב כזה הם יכולים פחות לשוחח על הדברים ביניהם ופחות עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.

ספר דיגיטלי
20

שאלה: האם מנהלים ומורים קוראים ספרות מקצועית? האם חשוב שיקראו ספרות מקצועית? 
"ספר הספרים המוערים של החינוך" נכתב מתוך תחושה, ואף ידיעה, שאנשי חינוך קוראים מעט ספרות מקצועית אם בכלל. הכיצד מורים שאמונים על הלמידה אינם לומדים בעצמם ואת עצמם? הסיבה נעוצה כנראה בכך, שהספרות הזאת אינה נגישה להם. מנהלים ומורים טרודים ועייפים לאחר יום עבודה, ולא פעם נטולי אנרגיות וקשב, אינם עושים מאמץ רב להגיע אל הספרות המקצועית המתעדכנת כל הזמן, והספרות המקצועית מצידה – אינה עושה מאמץ רב להגיע אליהם. משרד החינוך גם הוא אינו טורח ליצור סביבה ספרותית מאתגרת לאנשי החינוך, שיכולה להרחיב את אופקיהם בתחומי החינוך השונים.
החינוך הוא אוקיינוס רחב של נושאים ותתי-נושאים מגוונים. מדובר במערכת גדולה, מורכבת ורבת פנים; ועם זאת, כמעט שאין אפשרות לדון בהיבט אחד שלה מבלי לעסוק באחרים. בַחינוך הכול קשור בכל. מורים שקוראים מעט ספרות מקצועית, אינם יודעים מה מתרחש בחלקים ניכרים של הזירה בה הם פועלים. הם נוטים להסתפק בדברים המתרחשים ברמת המיקרו – בית הספר שלהם, תחום-הדעת שלהם – אך אינם מגיעים לראות את התמונה החינוכית הרחבה.
מורים המנותקים מתהליכים גלובאליים וארציים ומתחומי החינוך בסביבה שמשתנה כל הזמן באינטנסיביות – אינם יכולים להיות חלק מן ההתרחשות, ולהשפיע. הם יתקשו להתמודד נכון עם שעמום בכיתות, אלימות, מורכבות העולם הרשתי, מהלכים שונים של משרד החינוך, רפורמות, שאלת הרלוונטיות של עבודתם, ותופעות רווחות אחרות שניחתות עליהן/ם חדשות לבקרים. במצב כזה הם יכולים פחות לשוחח על הדברים ביניהם ופחות עם תלמידותיהם ותלמידיהם, בעיקר הבוגרים. הנגשת הספרות המקצועית, כפי שעושה ספר זה, אינה מבטיחה שינוי, אבל היא מעניקה בסיס דרוש להתרחשותו.

1/1/1970
ePublishמרץ 2017הורות וזוגיות161 עמ' מודפסים
דיגיטלי2537
לשאול נכון בכיתה
ספר דיגיטלי
2537מקורי

השאלה "למה בכלל בית ספר?" מובילה כמתבקש אל מטרות החינוך של העשור השני במאה ה-21. השאלה הזאת עולה יותר ויותר בתקופה שבה ניתן להשיג כמויות אדירות של מידע וידע באופן עצמאי ובקלות.
הספר בוחן את מאפייני תקופתנו, ובעקבותיהם סוקר 22 מקורות (אישים או אסכולות) מחוללי מטרות חינוכיות. בין אלה: מקורות היסטוריים של בית הספר, משנתו של ג'ון דיואי, הקונסטרוקטיביזם, החינוך הדמוקרטי, האנתרופוסופי, מטרות החינוך הממלכתי ועוד רבים.
בעקבות הסקירה מחלץ המחבר 14 מטרות מרכזיות, שלטענתו אין אפשרות לקיים בית ספר עם אחת מהן בלבד, ואין אפשרות לממש באותו בית ספר את כולן יחד.
הספר בוחן כל אחת מן המטרות מה יש בה ועם אילו מטרות אחרות מתאים לה לחבור, או אם אילו מטרות אחרות היא נמצאת בסתירה.
הספר מציג את הבעייתיות לממש מטרות חינוכיות בכלל, ומדוע בתי הספר מתקשים להשתנות, בניגוד לכל מה שקורה בסביבתם.
הספר מסתיים בדיון על מטרה חינוכית לאומית – מעבר למוטת כנפיו של בית ספר בודד – כיצד ניתן לצמצם את הפערים החינוכיים הגדולים שקיימים בישראל.
 
עיסוק: עבודה בחינוך כל חיי הבוגרים, כולל ניהול תיכון במהלך 16 שנים. עשיית תואר שלישי (אונ' ת"א) בחינוך, כתיבה על חינוך ופעילות במסגרות לא ממסדיות חינוכיות.
הכשרה: תואר ראשון בסמינר אורנים; תארים שני ושלישי באונ' תל אביב בבית הספר לחינוך.
אישי: בן 70, נשוי ואב ל-3. יליד קיבוץ גן שמואל וחבר בו.

ספר דיגיטלי
2537מקורי

השאלה "למה בכלל בית ספר?" מובילה כמתבקש אל מטרות החינוך של העשור השני במאה ה-21. השאלה הזאת עולה יותר ויותר בתקופה שבה ניתן להשיג כמויות אדירות של מידע וידע באופן עצמאי ובקלות.
הספר בוחן את מאפייני תקופתנו, ובעקבותיהם סוקר 22 מקורות (אישים או אסכולות) מחוללי מטרות חינוכיות. בין אלה: מקורות היסטוריים של בית הספר, משנתו של ג'ון דיואי, הקונסטרוקטיביזם, החינוך הדמוקרטי, האנתרופוסופי, מטרות החינוך הממלכתי ועוד רבים.
בעקבות הסקירה מחלץ המחבר 14 מטרות מרכזיות, שלטענתו אין אפשרות לקיים בית ספר עם אחת מהן בלבד, ואין אפשרות לממש באותו בית ספר את כולן יחד.
הספר בוחן כל אחת מן המטרות מה יש בה ועם אילו מטרות אחרות מתאים לה לחבור, או אם אילו מטרות אחרות היא נמצאת בסתירה.
הספר מציג את הבעייתיות לממש מטרות חינוכיות בכלל, ומדוע בתי הספר מתקשים להשתנות, בניגוד לכל מה שקורה בסביבתם.
הספר מסתיים בדיון על מטרה חינוכית לאומית – מעבר למוטת כנפיו של בית ספר בודד – כיצד ניתן לצמצם את הפערים החינוכיים הגדולים שקיימים בישראל.
 
עיסוק: עבודה בחינוך כל חיי הבוגרים, כולל ניהול תיכון במהלך 16 שנים. עשיית תואר שלישי (אונ' ת"א) בחינוך, כתיבה על חינוך ופעילות במסגרות לא ממסדיות חינוכיות.
הכשרה: תואר ראשון בסמינר אורנים; תארים שני ושלישי באונ' תל אביב בבית הספר לחינוך.
אישי: בן 70, נשוי ואב ל-3. יליד קיבוץ גן שמואל וחבר בו.

למה מערכת החינוך מדשדשת?

אברהם פרנק
1/1/1970
ePublishדצמבר 2016עיון171 עמ' מודפסים
דיגיטלי2529
למה מערכת החינוך מדשדשת?
ספר דיגיטלי
2529מקורי

בשנת 2013 ראה אור ספרי "מתרבות של בחינות – לפדגוגיה עכשווית" (בהוצאת רסלינג), שסקר בעיקר את תקופת כהונתו של שר החינוך גדעון סער. הספר ההוא מורכב, בדומה לספר זה, ממאמרים שפרסמתי בתקשורת על מערכת החינוך בעיקר בין השנים 2012-2009. הספר הנוכחי עוסק בשנים 2016-2013. אפשר לראות את שני הספרים כסוג של תיעוד של מערכת החינוך הישראלית במהלך שבע השנים האחרונות.
 
הספר מחולק לשמונה שערים כמו: אוטונומיה חינוכית, מטרות החינוך, בחינות הבגרות ועוד. המאמרים בכל שער מסודרים על פי המועד הכרונולוגי של הופעתם: המוקדמים בתחילה והמאוחרים בסוף. לכל שער יש דף פותח המפרט את המאמרים הכלולים בו, ונותן לכל אחד מהם הסבר קצר.
ד"ר אברהם פרנק עשה את התואר השלישי בתחום מנהל ומדיניות החינוך באוניברסיטת תל-אביב, לאחר שנות עבודה רבות בהוראה, בחינוך ובניהול תיכון. זהו ספרו הרביעי לאחר "מתרבות של בחינות לפדגוגיה עכשווית", "על כתפיהם – עולמם הפוליטי של מנהלי בתי הספר בישראל" ו"למה בכלל בית-ספר?". הוא כותב מאמרים בתחום החינוך ומציג בכל אלה גישה ביקורתית כלפי מערכת החינוך הישראלית בתקופתנו.

ספר דיגיטלי
2529מקורי

בשנת 2013 ראה אור ספרי "מתרבות של בחינות – לפדגוגיה עכשווית" (בהוצאת רסלינג), שסקר בעיקר את תקופת כהונתו של שר החינוך גדעון סער. הספר ההוא מורכב, בדומה לספר זה, ממאמרים שפרסמתי בתקשורת על מערכת החינוך בעיקר בין השנים 2012-2009. הספר הנוכחי עוסק בשנים 2016-2013. אפשר לראות את שני הספרים כסוג של תיעוד של מערכת החינוך הישראלית במהלך שבע השנים האחרונות.
 
הספר מחולק לשמונה שערים כמו: אוטונומיה חינוכית, מטרות החינוך, בחינות הבגרות ועוד. המאמרים בכל שער מסודרים על פי המועד הכרונולוגי של הופעתם: המוקדמים בתחילה והמאוחרים בסוף. לכל שער יש דף פותח המפרט את המאמרים הכלולים בו, ונותן לכל אחד מהם הסבר קצר.
ד"ר אברהם פרנק עשה את התואר השלישי בתחום מנהל ומדיניות החינוך באוניברסיטת תל-אביב, לאחר שנות עבודה רבות בהוראה, בחינוך ובניהול תיכון. זהו ספרו הרביעי לאחר "מתרבות של בחינות לפדגוגיה עכשווית", "על כתפיהם – עולמם הפוליטי של מנהלי בתי הספר בישראל" ו"למה בכלל בית-ספר?". הוא כותב מאמרים בתחום החינוך ומציג בכל אלה גישה ביקורתית כלפי מערכת החינוך הישראלית בתקופתנו.

1/1/1970
ePublishאפריל 2016עיון266 עמ' מודפסים
דיגיטלי2537
מודפס54.6
למה בכלל בית ספר?
ספר דיגיטלי
2537מקורי
ספר מודפס
54.6 מחיר מוטבע על הספר 78

השאלה "למה בכלל בית ספר?" מובילה כמתבקש אל מטרות החינוך של העשור השני במאה ה-21. השאלה הזאת עולה יותר ויותר בתקופה שבה ניתן להשיג כמויות אדירות של מידע וידע באופן עצמאי ובקלות. 
הספר בוחן את מאפייני תקופתנו, ובעקבותיהם סוקר 22 מקורות (אישים או אסכולות) מחוללי מטרות חינוכיות. בין אלה: מקורות היסטוריים של בית הספר, משנתו של ג'ון דיואי, הקונסטרוקטיביזם, החינוך הדמוקרטי, האנתרופוסופי, מטרות החינוך הממלכתי ועוד רבים.
בעקבות הסקירה מחלץ המחבר 14 מטרות מרכזיות, שלטענתו אין אפשרות לקיים בית ספר עם אחת מהן בלבד, ואין אפשרות לממש באותו בית ספר את כולן יחד.
הספר בוחן כל אחת מן המטרות מה יש בה ועם אילו מטרות אחרות מתאים לה לחבור, או אם אילו מטרות אחרות היא נמצאת בסתירה. 
הספר מציג את הבעייתיות לממש מטרות חינוכיות בכלל, ומדוע בתי הספר מתקשים להשתנות, בניגוד לכל מה שקורה בסביבתם.
הספר מסתיים בדיון על מטרה חינוכית לאומית – מעבר למוטת כנפיו של בית ספר בודד – כיצד ניתן לצמצם את הפערים החינוכיים הגדולים שקיימים בישראל.

ספר דיגיטלי
2537מקורי
ספר מודפס
54.6 מחיר מוטבע על הספר 78

השאלה "למה בכלל בית ספר?" מובילה כמתבקש אל מטרות החינוך של העשור השני במאה ה-21. השאלה הזאת עולה יותר ויותר בתקופה שבה ניתן להשיג כמויות אדירות של מידע וידע באופן עצמאי ובקלות. 
הספר בוחן את מאפייני תקופתנו, ובעקבותיהם סוקר 22 מקורות (אישים או אסכולות) מחוללי מטרות חינוכיות. בין אלה: מקורות היסטוריים של בית הספר, משנתו של ג'ון דיואי, הקונסטרוקטיביזם, החינוך הדמוקרטי, האנתרופוסופי, מטרות החינוך הממלכתי ועוד רבים.
בעקבות הסקירה מחלץ המחבר 14 מטרות מרכזיות, שלטענתו אין אפשרות לקיים בית ספר עם אחת מהן בלבד, ואין אפשרות לממש באותו בית ספר את כולן יחד.
הספר בוחן כל אחת מן המטרות מה יש בה ועם אילו מטרות אחרות מתאים לה לחבור, או אם אילו מטרות אחרות היא נמצאת בסתירה. 
הספר מציג את הבעייתיות לממש מטרות חינוכיות בכלל, ומדוע בתי הספר מתקשים להשתנות, בניגוד לכל מה שקורה בסביבתם.
הספר מסתיים בדיון על מטרה חינוכית לאומית – מעבר למוטת כנפיו של בית ספר בודד – כיצד ניתן לצמצם את הפערים החינוכיים הגדולים שקיימים בישראל.

צפית ב-30 ביקורות מתוך 44