הביקורות של תום בן 7

1/1/1970
כרמלספטמבר 2017פרוזה מקור274 עמ' מודפסים
דיגיטלי2540
מול ההר בחומסר
ספר דיגיטלי
2540מקורי

הרומן מול ההר בחומסר עוקב אחר קורותיו של הגיבור נסים-חי, למן ילדותו בבית הקטן בחומסר שבפרס ועד לבגרותו במדינת ישראל, כבעל משפחה משלו. בבית קטן ב"מהלה" שבכפר מתגוררת משפחת כהן הכמהה מדורי דורות לעלות לישראל. עם עלייתו נסים-חי מתגייס לצבא ההגנה לישראל. שירותו הוא אבן דרך עבורו, וחווייתו שם מצטרפת להשקפת חיים שעוצבה בו עוד בילדותו. על אף הקשיים והאבדנים, הוא ממשיך לחיות בקצב פנימי האופייני לתפיסותיו, במתינות ותוך לימוד זכות על האחר.
הרומן מספר אמנם את קורותיו של נסים-חי אך מייצג עדות שלמות בקהל הישראלי ומהווה מסמך חברתי והיסטורי חשוב.
הרומן הראשון של עופרה מצוב-כהן, במסלול ילדותה (2011, גוונים), ריגש את קוראיו בהביאו לקדמת הבמה את תרומתם של בני עדות המזרח וערב בהפרחת מדינת ישראל בשנות הצנע של המאה העשרים. הרומן, המספר על אג'בל, שולמית, העולה עם משפחתה מאיספהן, מתכתב עם הרומן החדש. דמויות אהובות מן הרומן הראשון מפציעות ברומן שלפנינו ומהלך חייהן נשזר במהלך חייו של נסים-חי.
 
עופרה מצוב-כהן היא מרצה מן המניין לספרות באוניברסיטת אריאל בשומרון. ספרי העיון שכתבה, מפגש תרבויות בעולמם של מתבגרים (רסלינג, 2013) ו'בעצם ילדותי יחידי הוצגתי…' היעדר נוכחות הורית בקרב מתבגר וזיקתו לעיצוב דמות המתבגר בספרות העברית (כרמל, 2015) עוררו עניין בקרב חוקרים מתחומי מדעי הרוח והחברה.

ספר דיגיטלי
2540מקורי

הרומן מול ההר בחומסר עוקב אחר קורותיו של הגיבור נסים-חי, למן ילדותו בבית הקטן בחומסר שבפרס ועד לבגרותו במדינת ישראל, כבעל משפחה משלו. בבית קטן ב"מהלה" שבכפר מתגוררת משפחת כהן הכמהה מדורי דורות לעלות לישראל. עם עלייתו נסים-חי מתגייס לצבא ההגנה לישראל. שירותו הוא אבן דרך עבורו, וחווייתו שם מצטרפת להשקפת חיים שעוצבה בו עוד בילדותו. על אף הקשיים והאבדנים, הוא ממשיך לחיות בקצב פנימי האופייני לתפיסותיו, במתינות ותוך לימוד זכות על האחר.
הרומן מספר אמנם את קורותיו של נסים-חי אך מייצג עדות שלמות בקהל הישראלי ומהווה מסמך חברתי והיסטורי חשוב.
הרומן הראשון של עופרה מצוב-כהן, במסלול ילדותה (2011, גוונים), ריגש את קוראיו בהביאו לקדמת הבמה את תרומתם של בני עדות המזרח וערב בהפרחת מדינת ישראל בשנות הצנע של המאה העשרים. הרומן, המספר על אג'בל, שולמית, העולה עם משפחתה מאיספהן, מתכתב עם הרומן החדש. דמויות אהובות מן הרומן הראשון מפציעות ברומן שלפנינו ומהלך חייהן נשזר במהלך חייו של נסים-חי.
 
עופרה מצוב-כהן היא מרצה מן המניין לספרות באוניברסיטת אריאל בשומרון. ספרי העיון שכתבה, מפגש תרבויות בעולמם של מתבגרים (רסלינג, 2013) ו'בעצם ילדותי יחידי הוצגתי…' היעדר נוכחות הורית בקרב מתבגר וזיקתו לעיצוב דמות המתבגר בספרות העברית (כרמל, 2015) עוררו עניין בקרב חוקרים מתחומי מדעי הרוח והחברה.

1/1/1970
כרמלספטמבר 2015עיון193 עמ' מודפסים
דיגיטלי2540
"בעצם ילדותי יחידי הוצגתי..."
ספר דיגיטלי
2540מקורי

המחקר הנוכחי של ד"ר עופרה מצוב־כהן, העוסק בהיעדר נוכחות הורית בקרב מתבגר וזיקתו לעיצוב דמות המתבגר בספרות העברית, הוא המשך מתבקש למחקרה הקודם, שהתחקה אחר מפגש התרבויות בעולמם של מתבגרים והשפעתו על עיצוב דרכם ותובנותיהם.
 
לנוכחות ההורית במרחב המשפחתי במאה העשרים ואחת אופני ביטוי מגוונים וכל נרטיב ספרותי מייצר ביטוי שונה ובעל ייחוד משלו. למשפחה ולעומדים בראשה יש חלק מכונן בעיצוב השקפותיו של המתבגר, ומעניין לבחון את התמורות החלות בעיצוב הנושא בספרות החדשה, לאור ההתפתחות המהירה מתחילת המאה העשרים, המאפשרת חלופות שונות לתא המשפחתי המסורתי.
המחקר אינו מציע עמדה מגובשת ואחידה באשר לנוכחות ההורית בחיי המתבגר, ועם זאת הוא מצביע על מגמה ברורה ביצירות שנבחרו לדיון: התא המשפחתי הקלאסי עדיין מתקיים בין כל התאים המשפחתיים האלטרנטיביים. כמיהה של ילד לנוכחות פעילה של הוריו בקרבתו שרירה וקיימת.
 
היצירות הנדונות במחקר זה הן יש ילדים זיגזג מאת דויד גרוסמן; האיש היושב ליד מכונת הכתיבה, שני מסלולים מלפני ומאחורי הבית, מלכות ערפילי, מפרשיות, מאת נורית זרחי; "אמריקה", מאת סביון ליברכט; הביתה מאת אסף ענברי; דור המדבר מאת רנה ליטוין; היינו העתיד מאת יעל נאמן; המקום שבו הכול מתחיל מאת אורציון ברתנא; כלה מאת אורה אחימאיר.
 
ד"ר עופרה מצוב־כהן היא חוקרת ספרות ויוצרת, מרצה מן המניין לספרות באוניברסיטת אריאל, מחברת הרומן במסלול ילדותה (גוונים, 2012) וספר העיון מפגש תרבויות בעולמם של מתבגרים (רסלינג, 2013).

ספר דיגיטלי
2540מקורי

המחקר הנוכחי של ד"ר עופרה מצוב־כהן, העוסק בהיעדר נוכחות הורית בקרב מתבגר וזיקתו לעיצוב דמות המתבגר בספרות העברית, הוא המשך מתבקש למחקרה הקודם, שהתחקה אחר מפגש התרבויות בעולמם של מתבגרים והשפעתו על עיצוב דרכם ותובנותיהם.
 
לנוכחות ההורית במרחב המשפחתי במאה העשרים ואחת אופני ביטוי מגוונים וכל נרטיב ספרותי מייצר ביטוי שונה ובעל ייחוד משלו. למשפחה ולעומדים בראשה יש חלק מכונן בעיצוב השקפותיו של המתבגר, ומעניין לבחון את התמורות החלות בעיצוב הנושא בספרות החדשה, לאור ההתפתחות המהירה מתחילת המאה העשרים, המאפשרת חלופות שונות לתא המשפחתי המסורתי.
המחקר אינו מציע עמדה מגובשת ואחידה באשר לנוכחות ההורית בחיי המתבגר, ועם זאת הוא מצביע על מגמה ברורה ביצירות שנבחרו לדיון: התא המשפחתי הקלאסי עדיין מתקיים בין כל התאים המשפחתיים האלטרנטיביים. כמיהה של ילד לנוכחות פעילה של הוריו בקרבתו שרירה וקיימת.
 
היצירות הנדונות במחקר זה הן יש ילדים זיגזג מאת דויד גרוסמן; האיש היושב ליד מכונת הכתיבה, שני מסלולים מלפני ומאחורי הבית, מלכות ערפילי, מפרשיות, מאת נורית זרחי; "אמריקה", מאת סביון ליברכט; הביתה מאת אסף ענברי; דור המדבר מאת רנה ליטוין; היינו העתיד מאת יעל נאמן; המקום שבו הכול מתחיל מאת אורציון ברתנא; כלה מאת אורה אחימאיר.
 
ד"ר עופרה מצוב־כהן היא חוקרת ספרות ויוצרת, מרצה מן המניין לספרות באוניברסיטת אריאל, מחברת הרומן במסלול ילדותה (גוונים, 2012) וספר העיון מפגש תרבויות בעולמם של מתבגרים (רסלינג, 2013).

צפית ב-2 ביקורות מתוך 2