הביקורות של רו

"הויית החכמה וגידולה" - כרך ב

אפרים חמיאל
1/1/1970
כרמלינואר 2024עיון, יהדות216 עמ' מודפסים
דיגיטלי2948
מודפס58.868.6
"הויית החכמה וגידולה" - כרך ב
ספר דיגיטלי
2948מקורי
ספר מודפס
58.868.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

בספר זה מגיש המחבר לקורא מאמרים נוספים שנכתבו בזמן מגפת האומיקרון. בין היתר עונה המחבר על השאלות הבאות:
האם משמעות המונחים 'תורה' ו'דרך ארץ' שנתנו להם חכמי ישראל בזמן המשנה נותרה בעינה, או שיש התפתחות במובן שהם נתנו למושגים האלה?

מה פירושן של המילים המקראיות תורה, מצוות, חוקים, משפטים, צדק, צדקה, רשע ואמונה לפי הפרשנים לאורך הדורות, ומה לדעת המחבר פשטן? האם אפשר לפרש את הסתירות שבמגילת קהלת על בסיס ההנחה שהפילוסוף התורני שכתב אותה החזיק בעמדת האמת הכפולה? מה דעת המחבר על הצעות קודמות לביאור הסתירות האלה?

מהי ההתייחסות של ההוגים שומרי המסורת לתיאוריית מוצא המינים של דרווין, אשר לכאורה, סותרת אמיתות מקובלות במסורת הדתית היהודית? ומהי דעת המחבר? מה מקור הכלל שמופיע בדברי חז"ל שלפיו נשים פטורות מ'מצוות עשה שהזמן גרמן', מה תוקפו ומה הסיבות לקביעתו לפי הוגי היהדות? 

האומנם התירה התורה לחייל הישראלי לכפות יחסי אישות על שבויות בסערת המלחמה? המחבר מעדכן ומחדד את המסקנה שלו בחלק א של ספר זה, לפיה חלה טעות של הפוסקים בהבנת הסוגיה בגמרא במסכת קידושין הדנה בנושא, ולפיכך יש לבטל את הפסיקה הקשה של האמוראים רב ושמואל שהתירו זאת.

לסיום מציע המחבר לבעלי תפילה ולכלל המתפללים רשימה של תיקונים לטעויות ולשיבושים נפוצים באמירת התפילות. 

ד"ר חמיאל חוקר את ההגות היהודית בעת החדשה, בעל תואר שלישי במחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית. חבר בוועד המנהל של האופרה הירושלמית.

ספר דיגיטלי
2948מקורי
ספר מודפס
58.868.6מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

בספר זה מגיש המחבר לקורא מאמרים נוספים שנכתבו בזמן מגפת האומיקרון. בין היתר עונה המחבר על השאלות הבאות:
האם משמעות המונחים 'תורה' ו'דרך ארץ' שנתנו להם חכמי ישראל בזמן המשנה נותרה בעינה, או שיש התפתחות במובן שהם נתנו למושגים האלה?

מה פירושן של המילים המקראיות תורה, מצוות, חוקים, משפטים, צדק, צדקה, רשע ואמונה לפי הפרשנים לאורך הדורות, ומה לדעת המחבר פשטן? האם אפשר לפרש את הסתירות שבמגילת קהלת על בסיס ההנחה שהפילוסוף התורני שכתב אותה החזיק בעמדת האמת הכפולה? מה דעת המחבר על הצעות קודמות לביאור הסתירות האלה?

מהי ההתייחסות של ההוגים שומרי המסורת לתיאוריית מוצא המינים של דרווין, אשר לכאורה, סותרת אמיתות מקובלות במסורת הדתית היהודית? ומהי דעת המחבר? מה מקור הכלל שמופיע בדברי חז"ל שלפיו נשים פטורות מ'מצוות עשה שהזמן גרמן', מה תוקפו ומה הסיבות לקביעתו לפי הוגי היהדות? 

האומנם התירה התורה לחייל הישראלי לכפות יחסי אישות על שבויות בסערת המלחמה? המחבר מעדכן ומחדד את המסקנה שלו בחלק א של ספר זה, לפיה חלה טעות של הפוסקים בהבנת הסוגיה בגמרא במסכת קידושין הדנה בנושא, ולפיכך יש לבטל את הפסיקה הקשה של האמוראים רב ושמואל שהתירו זאת.

לסיום מציע המחבר לבעלי תפילה ולכלל המתפללים רשימה של תיקונים לטעויות ולשיבושים נפוצים באמירת התפילות. 

ד"ר חמיאל חוקר את ההגות היהודית בעת החדשה, בעל תואר שלישי במחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית. חבר בוועד המנהל של האופרה הירושלמית.

1/1/1970
כרמל2019יהדות197 עמ' מודפסים
דיגיטלי2948
בין דת לדעת - חלק ב
ספר דיגיטלי
2948מקורי

ספר זה מוקדש לניתוח כתביהם של הוגים יהודים דתיים מודרניים, שאימצו דעה ניאו-פונדמנטליסטית, אשלייתית ואפולוגטית המתנגדת לאפשרות שקיימת לפעמים סתירה בין התבונה להתגלות. הספר עוסק בהגות של אליעזר גולדמן, נחום לאם, דוד הרטמן, אהרון ליכטנשטיין, יונתן זקס ומיכאל אברהם. לשיטתם, ניתן ליישב את כול הקשיים המתעוררים במפגש בין דת למדע, בין התבונה להתגלות, בין מוסר ההלכה למוסר המקובל בתרבות המערב, בין המחקר האקדמי למסורת ובין הישגי המדע להיגדי התורה.
 
עמדתם זו מנוגדת לעמדתם של הוגים יהודים הדוגלים בדעה הפוכה ונועזת. לפי עמדת האחרונים, אכן בעולמו של המאמין היהודי המודרני קיימת לפעמים סתירה בלתי פתירה בין תבונתו לאמונתו, ועליו להשלים עם שתי אמיתות סותרות ולחיות עמן. עמדה דיאלקטית זו נדונה בספר בין דת למדע חלק א (כרמל 2018). חלק ב שלפניכם משלים את הדיון בנושא זה.
 
כאן נחתמת הטרילוגיה פרי עטו המחבר, שעניינה דיון בהגות יהודית מודרנית אשר ביקשה לשלב בין המסורת למודרנה. תחילתה בספרו הדרך הממוצעת (כרמל 2011) והמשכה בספרו האמת הכפולה (כרמל 2016).
 
ד"ר אפרים חמיאל השלים תואר שלישי בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית. הוא חוקר עצמאי של הגות יהודית בת זמננו וחבר הוועד המנהל של האופרה הירושלמית.

ספר דיגיטלי
2948מקורי

ספר זה מוקדש לניתוח כתביהם של הוגים יהודים דתיים מודרניים, שאימצו דעה ניאו-פונדמנטליסטית, אשלייתית ואפולוגטית המתנגדת לאפשרות שקיימת לפעמים סתירה בין התבונה להתגלות. הספר עוסק בהגות של אליעזר גולדמן, נחום לאם, דוד הרטמן, אהרון ליכטנשטיין, יונתן זקס ומיכאל אברהם. לשיטתם, ניתן ליישב את כול הקשיים המתעוררים במפגש בין דת למדע, בין התבונה להתגלות, בין מוסר ההלכה למוסר המקובל בתרבות המערב, בין המחקר האקדמי למסורת ובין הישגי המדע להיגדי התורה.
 
עמדתם זו מנוגדת לעמדתם של הוגים יהודים הדוגלים בדעה הפוכה ונועזת. לפי עמדת האחרונים, אכן בעולמו של המאמין היהודי המודרני קיימת לפעמים סתירה בלתי פתירה בין תבונתו לאמונתו, ועליו להשלים עם שתי אמיתות סותרות ולחיות עמן. עמדה דיאלקטית זו נדונה בספר בין דת למדע חלק א (כרמל 2018). חלק ב שלפניכם משלים את הדיון בנושא זה.
 
כאן נחתמת הטרילוגיה פרי עטו המחבר, שעניינה דיון בהגות יהודית מודרנית אשר ביקשה לשלב בין המסורת למודרנה. תחילתה בספרו הדרך הממוצעת (כרמל 2011) והמשכה בספרו האמת הכפולה (כרמל 2016).
 
ד"ר אפרים חמיאל השלים תואר שלישי בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית. הוא חוקר עצמאי של הגות יהודית בת זמננו וחבר הוועד המנהל של האופרה הירושלמית.

1/1/1970
כרמלאוגוסט 2018יהדות197 עמ' מודפסים
דיגיטלי2948
בין דת לדעת - חלק א
ספר דיגיטלי
2948מקורי

בספר זה ימצא הקורא המשך לשני ספריו הקודמים של המחבר הדרך הממוצעת והאמת הכפולה, שנסבו על עמדות אמצע בהגות היהודית המודרנית, שביקשו לשלב מסורת ומודרנה, והציגו גישות שונות להתמודדות עם המתח שבין התבונה להתגלות, בין הדת לדעת. ספר זה מציג לקורא את ההוגים המודרניים בזמננו, האוחזים באחת מעמדות השילוב האלה, הלא היא העמדה הדיאלקטית. יש בין ההוגים האלה מי שסברו כי המתח ניתן לפתרון, והקרע בתודעת האדם בין השכל לרגש, בין המוח ללב, ניתן לאיחוי, ויש מי שסברו כי הדיאלקטיקה בין קוטבי המתח היא בלתי פתירה, עמדה קרובה לעמדה הביניימית הקרויה עמדת "האמת הכפולה". עמדת כמה מההוגים אינה ברורה, וחוקריהם חלוקים בשאלה אם פתרו את המתח והציעו איחוי אם לאו. גם המחבר מציע את דעתו במחלוקות אלו.
הספר שלפניכם עוסק בעמדותיהם הדיאלקטיות של הרב קוק, הרב סולובייצ'יק, הרב א"י השל, מיכאל רוזנק, ש"ה ברגמן, ליאו שטראוס, ע"א סימון, אמיל פקנהיים, הרב מרדכי ברויאר ודודו הרב יצחק ברויאר, תמר רוס, הרב שג"ר, משה מאיר, מיכה גודמן ואלחנן שילה. בנוסף, מוצגות פרשנויות להוגים אלו משל אבינועם רוזנק, אליעזר שביד, אביעזר רביצקי, אבי שגיא, בנימין איש-שלום, אהוד לוז, דב שוורץ, הרב יובל שרלו, לורנס קפלן וחיים רכניצר. המחבר מערער על כמה מפרשנויות אלו ומציע פרשנות משלו.
מסקנת החקירה היא כי מלומדים רבים ערים למתח הדיאלקטי שבין התבונה להתגלות, וחלקם סבור שיש לו פתרון. עם זאת, על-אף הפרדוקסליות שבעמדת "האמת הכפולה", הגורסת שקיימות שתי אמיתות סותרות ועלינו לחיות עם שתיהן בעולמנו זה או עד לעתיד אוטופי או משיחי, יותר ויותר הוגים מקבלים אותה ונמנעים מעמדות אפולוגטיות ואשלייתיות האוחזות בעמדת הזהות בין שני התחומים או בעמדת התחומים הנפרדים, לפיהן אין כלל מתח או סתירה ביניהם.
ד"ר אפרים חמיאל, בעל תואר שלישי במחשבת ישראל באוניברסיטה העברית. היום עוסק בחקר מחשבת ישראל בעת החדשה.

ספר דיגיטלי
2948מקורי

בספר זה ימצא הקורא המשך לשני ספריו הקודמים של המחבר הדרך הממוצעת והאמת הכפולה, שנסבו על עמדות אמצע בהגות היהודית המודרנית, שביקשו לשלב מסורת ומודרנה, והציגו גישות שונות להתמודדות עם המתח שבין התבונה להתגלות, בין הדת לדעת. ספר זה מציג לקורא את ההוגים המודרניים בזמננו, האוחזים באחת מעמדות השילוב האלה, הלא היא העמדה הדיאלקטית. יש בין ההוגים האלה מי שסברו כי המתח ניתן לפתרון, והקרע בתודעת האדם בין השכל לרגש, בין המוח ללב, ניתן לאיחוי, ויש מי שסברו כי הדיאלקטיקה בין קוטבי המתח היא בלתי פתירה, עמדה קרובה לעמדה הביניימית הקרויה עמדת "האמת הכפולה". עמדת כמה מההוגים אינה ברורה, וחוקריהם חלוקים בשאלה אם פתרו את המתח והציעו איחוי אם לאו. גם המחבר מציע את דעתו במחלוקות אלו.
הספר שלפניכם עוסק בעמדותיהם הדיאלקטיות של הרב קוק, הרב סולובייצ'יק, הרב א"י השל, מיכאל רוזנק, ש"ה ברגמן, ליאו שטראוס, ע"א סימון, אמיל פקנהיים, הרב מרדכי ברויאר ודודו הרב יצחק ברויאר, תמר רוס, הרב שג"ר, משה מאיר, מיכה גודמן ואלחנן שילה. בנוסף, מוצגות פרשנויות להוגים אלו משל אבינועם רוזנק, אליעזר שביד, אביעזר רביצקי, אבי שגיא, בנימין איש-שלום, אהוד לוז, דב שוורץ, הרב יובל שרלו, לורנס קפלן וחיים רכניצר. המחבר מערער על כמה מפרשנויות אלו ומציע פרשנות משלו.
מסקנת החקירה היא כי מלומדים רבים ערים למתח הדיאלקטי שבין התבונה להתגלות, וחלקם סבור שיש לו פתרון. עם זאת, על-אף הפרדוקסליות שבעמדת "האמת הכפולה", הגורסת שקיימות שתי אמיתות סותרות ועלינו לחיות עם שתיהן בעולמנו זה או עד לעתיד אוטופי או משיחי, יותר ויותר הוגים מקבלים אותה ונמנעים מעמדות אפולוגטיות ואשלייתיות האוחזות בעמדת הזהות בין שני התחומים או בעמדת התחומים הנפרדים, לפיהן אין כלל מתח או סתירה ביניהם.
ד"ר אפרים חמיאל, בעל תואר שלישי במחשבת ישראל באוניברסיטה העברית. היום עוסק בחקר מחשבת ישראל בעת החדשה.

1/1/1970
כרמלמרץ 2016יהדות477 עמ' מודפסים
דיגיטלי2954
'האמת הכפולה'
ספר דיגיטלי
2954מקורי

בספר זה ימצא הקורא המשך לספרי הדרך הממוצעת, הנסב על הקושי שעמד בפני אנשי "הזרם האמצעי" בחקר מחשבת ישראל במאה התשע עשרה: לשלב את הֶגֵדי התורה, שנחשבו בעיניהם כהתגלות אלוהית, בהֶגֵדי המדע, שמקצת מסקנותיו נראו להם כסותרות את התורה. מסתבר שאותו קושי עמד גם בפני "זרם האמצע" במאה העשרים ונראה שהוא הושפע מרש"ר הירש ומשד"ל.
 
בספר מוצגות שלוש אסכולות של תלמידי חכמים מרתקים, יחידי סגולה ועתירי זכויות, שספגו את התרבות הכללית והיהודית של מולדתם. אסכולה אחת של פוסקים ופרשני תורה שראשיתה ברב עטלינגר וסופה ברב ברקוביץ, ואסכולה שנייה של אנשי הגות יהודית שראשיתה בחכם יצחק ברנייס, וסופה בישעיהו ליבוביץ. הציר העיקרי של שתיהן הוא רש"ר הירש. האסכולה השלישית היא של פרשני תורה שראשיתה בשד"ל והמשכה בקאסוטו. שלוש שיטות לימוד אלה נהגו עד להקמת מדינת ישראל הריבונית.
 
הניסיון לטפל בקשיים שנתקל בהם מי שמאמין באלוהים ובהתגלות, ובד בבד מבקש להתחבר לתרבות המערבית ולפילוסופיה שלה ולקבל את מסקנות המחקר המדעי, עובר כחוט השני בין ההוגים שהספר עוסק בהם. מכאן שמו האמת הכפולה. בין ההצעות השונות בולטת זו של שד"ל, שהציע את עמדת "האמת הכפולה" (על פי אליה דלמדיגו, 1493-1458) או בניסוחה המודרני – העמדה
הדיאלקטית הבלתי פתירה, הגורסת שיש לאחוז בו-בזמן בתבונה האנושית ובמסורת הדתית שבכתבי הקודש ובספרות חז"ל, שכן הן מקורות ראויים להכרת האמת והטוב, גם אם לעתים הן סותרות זו את זו. הסתירה כואבת ומאתגרת כאחת, אך ההשלמה עמה מאפשרת את המשך החקירה ואת העיון והחוויה, והיא נותנת לאדם הדתי החושב קיום בעולמו. הספר שלפניכם עוסק בעמדותיהם של הרמן כהן, פרנץ רוזנצוויג, ישעיהו ליבוביץ, דוד צבי הופמן, יעקב יחיאל ווינברג, אליעזר ברקוביץ, הרב קוק ומשה דוד קאסוטו.
 
ד"ר אפרים חמיאל מילא תפקידי ניהול שונים בבנק לאומי ועם פרישתו המוקדמת השלים תואר שלישי במחשבת ישראל באוניברסיטה העברית ואף לימד בה מספר שנים. עתה הוא ממשיך לעסוק בחקר מחשבת ישראל בעת החדשה.

ספר דיגיטלי
2954מקורי

בספר זה ימצא הקורא המשך לספרי הדרך הממוצעת, הנסב על הקושי שעמד בפני אנשי "הזרם האמצעי" בחקר מחשבת ישראל במאה התשע עשרה: לשלב את הֶגֵדי התורה, שנחשבו בעיניהם כהתגלות אלוהית, בהֶגֵדי המדע, שמקצת מסקנותיו נראו להם כסותרות את התורה. מסתבר שאותו קושי עמד גם בפני "זרם האמצע" במאה העשרים ונראה שהוא הושפע מרש"ר הירש ומשד"ל.
 
בספר מוצגות שלוש אסכולות של תלמידי חכמים מרתקים, יחידי סגולה ועתירי זכויות, שספגו את התרבות הכללית והיהודית של מולדתם. אסכולה אחת של פוסקים ופרשני תורה שראשיתה ברב עטלינגר וסופה ברב ברקוביץ, ואסכולה שנייה של אנשי הגות יהודית שראשיתה בחכם יצחק ברנייס, וסופה בישעיהו ליבוביץ. הציר העיקרי של שתיהן הוא רש"ר הירש. האסכולה השלישית היא של פרשני תורה שראשיתה בשד"ל והמשכה בקאסוטו. שלוש שיטות לימוד אלה נהגו עד להקמת מדינת ישראל הריבונית.
 
הניסיון לטפל בקשיים שנתקל בהם מי שמאמין באלוהים ובהתגלות, ובד בבד מבקש להתחבר לתרבות המערבית ולפילוסופיה שלה ולקבל את מסקנות המחקר המדעי, עובר כחוט השני בין ההוגים שהספר עוסק בהם. מכאן שמו האמת הכפולה. בין ההצעות השונות בולטת זו של שד"ל, שהציע את עמדת "האמת הכפולה" (על פי אליה דלמדיגו, 1493-1458) או בניסוחה המודרני – העמדה
הדיאלקטית הבלתי פתירה, הגורסת שיש לאחוז בו-בזמן בתבונה האנושית ובמסורת הדתית שבכתבי הקודש ובספרות חז"ל, שכן הן מקורות ראויים להכרת האמת והטוב, גם אם לעתים הן סותרות זו את זו. הסתירה כואבת ומאתגרת כאחת, אך ההשלמה עמה מאפשרת את המשך החקירה ואת העיון והחוויה, והיא נותנת לאדם הדתי החושב קיום בעולמו. הספר שלפניכם עוסק בעמדותיהם של הרמן כהן, פרנץ רוזנצוויג, ישעיהו ליבוביץ, דוד צבי הופמן, יעקב יחיאל ווינברג, אליעזר ברקוביץ, הרב קוק ומשה דוד קאסוטו.
 
ד"ר אפרים חמיאל מילא תפקידי ניהול שונים בבנק לאומי ועם פרישתו המוקדמת השלים תואר שלישי במחשבת ישראל באוניברסיטה העברית ואף לימד בה מספר שנים. עתה הוא ממשיך לעסוק בחקר מחשבת ישראל בעת החדשה.

1/1/1970
דיגיטלי29
לדעת תורה (כרכים א+ב)
ספר דיגיטלי
29

פרשנות ודרשנות על פרשיות השבוע היו פופולריות בכל הדורות. כל בר-אוריין, כל יודע ספר, קורא את התורה כפי זמנו, מקומו ונטיותיו, וכל הקריאות כשרות וראויות בבחינת שבעים פנים לתורה. אשר לי, אינני חוקר מקרא; תחום התמחותי הוא מחשבת ישראל, על-כן אין הספר הזה משקף מחקר אקדמי, אלא כתיבה אישית, במגמה לחשוף את המשמעות שאליה כוּונו הטקסטים של התורה בהיכָּתבם, וזאת באספקלריה של חוקר מודרני המאמין בקדושת התורה והינו שומר מצוות.

לשם כך נקטתי את דרך הפשט בפרשנות – קריאה פרשנית ראשונית (על דרך הביאור) ורעיונית של הטקסט, קריאה המנסה להימנע ככל האפשר מהבנה ספקולטיבית, תהא זו מיסטית-קבלית, פילוסופית-איזוטרית, או מדרשית. הבָנות כאלו אינן מייצגות, לדעתי, את משמעות הטקסט אלא את המשמעות שהדרשן מנסה להעביר במודע לשומע ולקורא.

ד"ר אפי חמיאל הוא בנקאי וכלכלן במקצועו. מאז פרישתו המוקדמת מבנק לאומי הוא חוקר ומלמד מחשבת ישראל של העת החדשה באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת הדוקטור שלו עובדה לספר שיצא לאור בתשע"א בהוצאת כרמל תחת הכותר: "הדרך הממוצעת" ראשית צמיחת הדתיות המודרנית.

עבודת המחקר הזו חייבה אותו להבין לעומק את הפרשנות המודרנית לתורה של רש"ר הירש ושד"ל, ויצרה אצלו את הדחף להביא את משנתם ופרשנותם לידיעת הציבור. יחד עם זאת נוכח לדעת כי לשון המקרא נעשית יותר ויותר זרה ומרוחקת מהעברית המדוברת, ולפיכך קשה להבנה ללומד מן השורה, עובדה שהמריצה אותו לנסות ולהעביר לקורא זה בשפה מדוברת ומתומצתת את כוונת המקרא, החפה ככל האפשר מספקולציות מיסטיות ופילוסופיות ומפרשנות מדרשית. מטרתו לדרבן את הלומד לקרא מן המקור, ולנסות להעמיק בטקסט ובפרשנים אליהם הוא מפנה בהערות לאורך הספר. הפניות אלו הן בעיקר לפרשנות שהועדפה על ידו, אך גם לאפשרויות ראויות אחרות, ולעיתים גם השוואות לפרשנות אותה דחה. עיון מעמיק בגוף הספר ובהפניות אלו יאפשר לקורא וללומד לקבל ראייה רחבה למדי של מובנו הפשוט של הכתוב, ושל ההשקפה המקראית ופרשנותה על הנושא המעניין אותו או שהוא מתקשה בו בתוך הפרשה. לימוד כזה יאפשר לקורא להכין שעור או דבר תורה המתאים לקהל שלו.

יהי רצון שיתרום חיבור זה להגדיל לימוד התורה, הנכס הגדול ביותר של העם היהודי, הספר הראשון בארון הספרים היהודי, והמסד לכל מחשבת היהדות לדורותיה.

פרופ' אוריאל סימון:

לאחרונה רואים אור ספרים רבים על פרשת השבוע, וייחודו של הספר הזה הוא בהיצמדות העקבית לדרך הפשט, ובכך שהוא כתוב ברוחב דעת (פריסה מקיפה של שפע נתונים ודעות), יכולת הכרעה (הצעת דרך ברורה במבוך הפרשני) ויושר לב (התעמתות אמיצה עם קושיות וקשיים). לומדי התורה המחפשים אתגרים אינטלקטואליים, מוסריים ורוחניים ימצאו בו את מבוקשם.

 פרופ' אביגדור שנאן:

נסיון מרתק, בשפה קולחת ובהירה, להתמודד עם שאלת פשוטה של תורה, ברוח תורתם של שד"ל והרש"ר הירש ועולמות הפרשנות והידע שסבבו אותם ואותנו. תרומה משמעותית ורעננה למדף הספרים העוסקים בפרשת השבוע.

 השופט אליקים רובינשטיין:

השואל עצמו מה עוד ניתן לחדש בפרשת השבוע ימצא בספר זה ,כי לא ננעלו דרכי פרשנות וכי יתכנו קריאות מעמיקות ומעניינות, המשלבות ישן וחדש ומבקשות שביל זהב בין מסורת למודרנה, בין פשט לתובנותיו.

אולי בעיקר יאזין הקורא לקולה המוסרי של התורה, קול המידות הטובות שעליהן נצטוינו, קול שבמיוחד בגינו היא תורת חיים.

 פרופ' משה הלברטל:

הספר "לדעת תורה" הוא מפגש מאיר עינים של הפרשן בן זמננו עם המסורת המפוארת של פרשנות לדואותיה. יש בספר שילוב יחודי של שפע רחב ונדיר של מסורות פירוש התורה עם תובנותיו המעמיקות של המחבר.

 פרופ' בנימין איש שלום:

ספרו של ד"ר אפרים חמיאל הוא נסיון אמיץ לפרש את פרשיות התורה מנקודת מבט של חוקר מודרני המאמין בקדושת התורה והינו שומר מצוות.

במתח שבין משמעותה המקורית הראשונית של התורה כפי שהיא עולה מן המחקר לבין משמעותה האמונית וההלכתית הנאמנה עם זאת לפשט הכתובים – משתרעת יצירתו הפרשנית של ד"ר אפרים חמיאל. הוא מסכם ומגיש לקורא את עמדותיהם של רבים מהמפרשים הקלאסיים והמודרניים ומעשיר אותו בידע רב ובתובנות פרשניות בוגרות ומפוקחות.

מומחיותו של המחבר אינה בחקר המקרא, אך אין הוא מתעלם ממנו. הכשרתו היא בתחום ההגות היהודית, אך אין הוא נוטה לכתיבה אפולוגטית שאפיינה רבים מן הדיונים בתחום זה. המחבר כותב מתוך מאמץ להישיר מבט אל הכתובים ולהבינם באורח אישי תוך נאמנות ל"אמת ואמונה".

 דר' מיכה גודמן:

בהישג אינטלקטואלי יוצא דופן פותח ד"ר אפריים חמיאל חלון חדש דרכו ניתן להציץ אל פרשות השבוע השגורות ולפגוש בהם היבטים לא שגרתיים. "לדעת תורה" מכניס את קוראיו אל מעמקי התורה, ובשכל ישר הגיון בריא ואינטואיציה פילוסופית – יוצר מפגש מחודש ומרענן עם הטקסט המקראי הקדום.

ספר דיגיטלי
29

פרשנות ודרשנות על פרשיות השבוע היו פופולריות בכל הדורות. כל בר-אוריין, כל יודע ספר, קורא את התורה כפי זמנו, מקומו ונטיותיו, וכל הקריאות כשרות וראויות בבחינת שבעים פנים לתורה. אשר לי, אינני חוקר מקרא; תחום התמחותי הוא מחשבת ישראל, על-כן אין הספר הזה משקף מחקר אקדמי, אלא כתיבה אישית, במגמה לחשוף את המשמעות שאליה כוּונו הטקסטים של התורה בהיכָּתבם, וזאת באספקלריה של חוקר מודרני המאמין בקדושת התורה והינו שומר מצוות.

לשם כך נקטתי את דרך הפשט בפרשנות – קריאה פרשנית ראשונית (על דרך הביאור) ורעיונית של הטקסט, קריאה המנסה להימנע ככל האפשר מהבנה ספקולטיבית, תהא זו מיסטית-קבלית, פילוסופית-איזוטרית, או מדרשית. הבָנות כאלו אינן מייצגות, לדעתי, את משמעות הטקסט אלא את המשמעות שהדרשן מנסה להעביר במודע לשומע ולקורא.

ד"ר אפי חמיאל הוא בנקאי וכלכלן במקצועו. מאז פרישתו המוקדמת מבנק לאומי הוא חוקר ומלמד מחשבת ישראל של העת החדשה באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת הדוקטור שלו עובדה לספר שיצא לאור בתשע"א בהוצאת כרמל תחת הכותר: "הדרך הממוצעת" ראשית צמיחת הדתיות המודרנית.

עבודת המחקר הזו חייבה אותו להבין לעומק את הפרשנות המודרנית לתורה של רש"ר הירש ושד"ל, ויצרה אצלו את הדחף להביא את משנתם ופרשנותם לידיעת הציבור. יחד עם זאת נוכח לדעת כי לשון המקרא נעשית יותר ויותר זרה ומרוחקת מהעברית המדוברת, ולפיכך קשה להבנה ללומד מן השורה, עובדה שהמריצה אותו לנסות ולהעביר לקורא זה בשפה מדוברת ומתומצתת את כוונת המקרא, החפה ככל האפשר מספקולציות מיסטיות ופילוסופיות ומפרשנות מדרשית. מטרתו לדרבן את הלומד לקרא מן המקור, ולנסות להעמיק בטקסט ובפרשנים אליהם הוא מפנה בהערות לאורך הספר. הפניות אלו הן בעיקר לפרשנות שהועדפה על ידו, אך גם לאפשרויות ראויות אחרות, ולעיתים גם השוואות לפרשנות אותה דחה. עיון מעמיק בגוף הספר ובהפניות אלו יאפשר לקורא וללומד לקבל ראייה רחבה למדי של מובנו הפשוט של הכתוב, ושל ההשקפה המקראית ופרשנותה על הנושא המעניין אותו או שהוא מתקשה בו בתוך הפרשה. לימוד כזה יאפשר לקורא להכין שעור או דבר תורה המתאים לקהל שלו.

יהי רצון שיתרום חיבור זה להגדיל לימוד התורה, הנכס הגדול ביותר של העם היהודי, הספר הראשון בארון הספרים היהודי, והמסד לכל מחשבת היהדות לדורותיה.

פרופ' אוריאל סימון:

לאחרונה רואים אור ספרים רבים על פרשת השבוע, וייחודו של הספר הזה הוא בהיצמדות העקבית לדרך הפשט, ובכך שהוא כתוב ברוחב דעת (פריסה מקיפה של שפע נתונים ודעות), יכולת הכרעה (הצעת דרך ברורה במבוך הפרשני) ויושר לב (התעמתות אמיצה עם קושיות וקשיים). לומדי התורה המחפשים אתגרים אינטלקטואליים, מוסריים ורוחניים ימצאו בו את מבוקשם.

 פרופ' אביגדור שנאן:

נסיון מרתק, בשפה קולחת ובהירה, להתמודד עם שאלת פשוטה של תורה, ברוח תורתם של שד"ל והרש"ר הירש ועולמות הפרשנות והידע שסבבו אותם ואותנו. תרומה משמעותית ורעננה למדף הספרים העוסקים בפרשת השבוע.

 השופט אליקים רובינשטיין:

השואל עצמו מה עוד ניתן לחדש בפרשת השבוע ימצא בספר זה ,כי לא ננעלו דרכי פרשנות וכי יתכנו קריאות מעמיקות ומעניינות, המשלבות ישן וחדש ומבקשות שביל זהב בין מסורת למודרנה, בין פשט לתובנותיו.

אולי בעיקר יאזין הקורא לקולה המוסרי של התורה, קול המידות הטובות שעליהן נצטוינו, קול שבמיוחד בגינו היא תורת חיים.

 פרופ' משה הלברטל:

הספר "לדעת תורה" הוא מפגש מאיר עינים של הפרשן בן זמננו עם המסורת המפוארת של פרשנות לדואותיה. יש בספר שילוב יחודי של שפע רחב ונדיר של מסורות פירוש התורה עם תובנותיו המעמיקות של המחבר.

 פרופ' בנימין איש שלום:

ספרו של ד"ר אפרים חמיאל הוא נסיון אמיץ לפרש את פרשיות התורה מנקודת מבט של חוקר מודרני המאמין בקדושת התורה והינו שומר מצוות.

במתח שבין משמעותה המקורית הראשונית של התורה כפי שהיא עולה מן המחקר לבין משמעותה האמונית וההלכתית הנאמנה עם זאת לפשט הכתובים – משתרעת יצירתו הפרשנית של ד"ר אפרים חמיאל. הוא מסכם ומגיש לקורא את עמדותיהם של רבים מהמפרשים הקלאסיים והמודרניים ומעשיר אותו בידע רב ובתובנות פרשניות בוגרות ומפוקחות.

מומחיותו של המחבר אינה בחקר המקרא, אך אין הוא מתעלם ממנו. הכשרתו היא בתחום ההגות היהודית, אך אין הוא נוטה לכתיבה אפולוגטית שאפיינה רבים מן הדיונים בתחום זה. המחבר כותב מתוך מאמץ להישיר מבט אל הכתובים ולהבינם באורח אישי תוך נאמנות ל"אמת ואמונה".

 דר' מיכה גודמן:

בהישג אינטלקטואלי יוצא דופן פותח ד"ר אפריים חמיאל חלון חדש דרכו ניתן להציץ אל פרשות השבוע השגורות ולפגוש בהם היבטים לא שגרתיים. "לדעת תורה" מכניס את קוראיו אל מעמקי התורה, ובשכל ישר הגיון בריא ואינטואיציה פילוסופית – יוצר מפגש מחודש ומרענן עם הטקסט המקראי הקדום.

1/1/1970
כרמל2011יהדות642 עמ' מודפסים
דיגיטלי2964
הדרך הממוצעת
ספר דיגיטלי
2964מקורי

מהי ביקורת המקרא? מה מבדיל בין הרפורמים הקונסרבטיבים והאורתודוקסים? מה קיבל משה בסיני? מהי התורה שבע”פ? מה יחס היהדות ללימודי חול? האם שיטת ’תורה עם דרך ארץ’ היא בדיעבד או לכתחילה? האם רש”ר הירש ושד”ל היו מטרימי ציונות? מה מעמד האשה ביהדות,האם היא נחותה, שווה או נעלה על הגבר? כיצד התייחסו במסורת היהודית לנצרות ולאסלם?

החיבור שלפניכם שופך אור על הנסיבות שהובילו להיווצרותו של זרם האמצע הדתי המודרני לפני עלית הציונות על במת ההיסטוריה. יש כאן תשובה לכל דתי–מודרני המתלבט בשאלות הללו. במסגרת חיפושי המחבר אחר נקודות האיזון, השילוב והאיחוד בין מסורת ומודרנה נוצר חיבור זה, המבוסס על עבודת דוקטור שהוגשה לסנט האוניברסיטה העברית. הספר מוקדש לעיון במפגש הראשון בין היהדות המסורתית ובין תרבות אירופה המודרנית ולהוגים הראשונים שביקשו לשלב בין התורה למדע, בין התגלות לתבונה, בין נבואה לפילוסופיה, בין מוסר היהדות לתרבות אירופה, בין ארציות לקדושה ובין אוניברסליזם לגאולת ישראל. בספר מוצגת הגותם של מהר”ץ  חיות מגליציה, רש”ר הירש מגרמניה ושד”ל מאיטליה, המוגדרת כדרך האמצע או בלשונו של שד”ל ’הדרך הממוצעת’.

ד”ר אפרים חמיאל, ( 1946 ), סיים ישיבה תיכונית במדרשית נעם, תואר ראשון בכלכלה ומדינה ולימודי תעודה במנהל עסקים באוניברסיטה העברית. עבד בתפקידי ניהול שונים בבנק לאומי. בהגיעו לגיל עצה החל ללמוד מחשבת ישראל. מבחינתו, בעיות השילוב בין עולמות התורה והלימוד לבין עולם החולין הוא ענין קיומי והוא מתמודד אתן באופן יום–יומי. עוסק במחקר והוראה של העת החדשה במחשבת ישראל.

ספר דיגיטלי
2964מקורי

מהי ביקורת המקרא? מה מבדיל בין הרפורמים הקונסרבטיבים והאורתודוקסים? מה קיבל משה בסיני? מהי התורה שבע”פ? מה יחס היהדות ללימודי חול? האם שיטת ’תורה עם דרך ארץ’ היא בדיעבד או לכתחילה? האם רש”ר הירש ושד”ל היו מטרימי ציונות? מה מעמד האשה ביהדות,האם היא נחותה, שווה או נעלה על הגבר? כיצד התייחסו במסורת היהודית לנצרות ולאסלם?

החיבור שלפניכם שופך אור על הנסיבות שהובילו להיווצרותו של זרם האמצע הדתי המודרני לפני עלית הציונות על במת ההיסטוריה. יש כאן תשובה לכל דתי–מודרני המתלבט בשאלות הללו. במסגרת חיפושי המחבר אחר נקודות האיזון, השילוב והאיחוד בין מסורת ומודרנה נוצר חיבור זה, המבוסס על עבודת דוקטור שהוגשה לסנט האוניברסיטה העברית. הספר מוקדש לעיון במפגש הראשון בין היהדות המסורתית ובין תרבות אירופה המודרנית ולהוגים הראשונים שביקשו לשלב בין התורה למדע, בין התגלות לתבונה, בין נבואה לפילוסופיה, בין מוסר היהדות לתרבות אירופה, בין ארציות לקדושה ובין אוניברסליזם לגאולת ישראל. בספר מוצגת הגותם של מהר”ץ  חיות מגליציה, רש”ר הירש מגרמניה ושד”ל מאיטליה, המוגדרת כדרך האמצע או בלשונו של שד”ל ’הדרך הממוצעת’.

ד”ר אפרים חמיאל, ( 1946 ), סיים ישיבה תיכונית במדרשית נעם, תואר ראשון בכלכלה ומדינה ולימודי תעודה במנהל עסקים באוניברסיטה העברית. עבד בתפקידי ניהול שונים בבנק לאומי. בהגיעו לגיל עצה החל ללמוד מחשבת ישראל. מבחינתו, בעיות השילוב בין עולמות התורה והלימוד לבין עולם החולין הוא ענין קיומי והוא מתמודד אתן באופן יום–יומי. עוסק במחקר והוראה של העת החדשה במחשבת ישראל.

צפית ב-30 ביקורות מתוך 185