הביקורות של asמדהים מרתק...ספר מדהים אחדהטובים שקראתי

1/1/1970
כנרת זמורה דבירמרץ 2023פרוזה מקור400 עמ' מודפסים
דיגיטלי2848
מודפס6978.4
עד שתדעי לכתוב אהבה
ספר דיגיטלי
2848מקורי
ספר מודפס
6978.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

קיץ אחד בחייה של ילדה בת כמעט שבע, בקיבוץ צעיר בדרום הארץ. קיבוץ ללא עץ וללא צל, שמקימיו, חלוצים מדרום אמריקה, שעלו ארצה ב־1949, הקימוהו על אדמת לס בהירה, קרוב מאוד לרצועת עזה ולעיר אשקלון, שנקראה אז בפי כול מג'דל־אשקלון.
הילדה ששמה "ראשונה", בהיותה הילדה הראשונה של הקיבוץ, היא סקרנית, דעתנית ועצמאית. בשל תכונותיה אלו ובשל דמיונה העשיר, שניזון מקריאה של ספרים לגילה ושלא לגילה, ובשל המציאות החברתית המורכבת שבה היא חיה, היא נקלעת לפרשה של ניסיון בריחה וגנבה לכאורה, ומאמציה להיחלץ מהפרשה רק מסבכים אותה יותר. 

הרומן עד שתדעי לכתוב אהבה, שטמונים בו פרטים מחייה של הסופרת גבריאלה אביגור־רותם, מוגש לנו דרך תודעתה ושפתה של הילדה ראשונה. זו בוראת עבורנו מציאות המושפעת מגיבורי ספרות ילדים וממשפטים תמוהים של חברים, מעברית גבוהה ונמלצת של ספרים מתורגמים ומזו השגויה והמשובשת של הילדים ושל חברי הקיבוץ. וגם מאור הסנוורים של הקיץ ומסיוטי הלילה בבית הילדים ומשלל חוויותיה של ראשונה.  
ראשונה מתנסה בקנאה, במבוכה, בעלבון, בתחרותיות, ברגשות אשמה, ומגלה שהאהבה עוברת לפעמים כמו פרפר מפרח לפרח, וכנראה שייקח זמן עד שתדע לכתוב אהבה. 

גבריאלה אביגור־רותם, שקנתה לעצמה משכבר מוניטין של סופרת משובחת, העושה פלאות בשפה העברית, מתמודדת כאן, לראשונה בקריירה הספרותית העשירה שלה, עם תקופת ילדותה, שהיא גם תקופת ילדותה של מדינת ישראל. בית הילדים בקיבוץ הבדיוני שלה, הוא בית גידול גם לילדי הקיבוץ, שהוריהם חיים בו בנפרד מהם, וגם ל"ילדי חוץ"; ילדים שהגיעו לקיבוץ בעל כורחם, ממשפחות הרוסות, ממקומות ומרקעים שונים, ואחד מהם, שכתר עוקצני מעטר את ראשו, נופל קורבן לאי־הבנות ולדעות קדומות.

- יגאל שוורץ 

ספר דיגיטלי
2848מקורי
ספר מודפס
6978.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

קיץ אחד בחייה של ילדה בת כמעט שבע, בקיבוץ צעיר בדרום הארץ. קיבוץ ללא עץ וללא צל, שמקימיו, חלוצים מדרום אמריקה, שעלו ארצה ב־1949, הקימוהו על אדמת לס בהירה, קרוב מאוד לרצועת עזה ולעיר אשקלון, שנקראה אז בפי כול מג'דל־אשקלון.
הילדה ששמה "ראשונה", בהיותה הילדה הראשונה של הקיבוץ, היא סקרנית, דעתנית ועצמאית. בשל תכונותיה אלו ובשל דמיונה העשיר, שניזון מקריאה של ספרים לגילה ושלא לגילה, ובשל המציאות החברתית המורכבת שבה היא חיה, היא נקלעת לפרשה של ניסיון בריחה וגנבה לכאורה, ומאמציה להיחלץ מהפרשה רק מסבכים אותה יותר. 

הרומן עד שתדעי לכתוב אהבה, שטמונים בו פרטים מחייה של הסופרת גבריאלה אביגור־רותם, מוגש לנו דרך תודעתה ושפתה של הילדה ראשונה. זו בוראת עבורנו מציאות המושפעת מגיבורי ספרות ילדים וממשפטים תמוהים של חברים, מעברית גבוהה ונמלצת של ספרים מתורגמים ומזו השגויה והמשובשת של הילדים ושל חברי הקיבוץ. וגם מאור הסנוורים של הקיץ ומסיוטי הלילה בבית הילדים ומשלל חוויותיה של ראשונה.  
ראשונה מתנסה בקנאה, במבוכה, בעלבון, בתחרותיות, ברגשות אשמה, ומגלה שהאהבה עוברת לפעמים כמו פרפר מפרח לפרח, וכנראה שייקח זמן עד שתדע לכתוב אהבה. 

גבריאלה אביגור־רותם, שקנתה לעצמה משכבר מוניטין של סופרת משובחת, העושה פלאות בשפה העברית, מתמודדת כאן, לראשונה בקריירה הספרותית העשירה שלה, עם תקופת ילדותה, שהיא גם תקופת ילדותה של מדינת ישראל. בית הילדים בקיבוץ הבדיוני שלה, הוא בית גידול גם לילדי הקיבוץ, שהוריהם חיים בו בנפרד מהם, וגם ל"ילדי חוץ"; ילדים שהגיעו לקיבוץ בעל כורחם, ממשפחות הרוסות, ממקומות ומרקעים שונים, ואחד מהם, שכתר עוקצני מעטר את ראשו, נופל קורבן לאי־הבנות ולדעות קדומות.

- יגאל שוורץ 

1/1/1970
כנרת זמורה דבירספטמבר 2020פרוזה מקור302 עמ' מודפסים
דיגיטלי2844
מודפס6978.4
ארבע מדברות ואחת שותקת
ספר דיגיטלי
2844מקורי
ספר מודפס
6978.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

ארבע חברות נפש משכבר חושפות במהלך שנה דחוסה ומטלטלת סודות שהם חלק ממסכת גדולה של מלחמת החיים במוות: אהבה ובגידה, נאמנות והפניית עורף מבוהלת, קנאה על אופני ההסוואה שלה, אירוניה והומור, לצד חתירה אמיצה לאמת ונהייה צובטת לב ליופי. מי שמובילה אותנו במבוכי העלילה של הרומן הקריא להפליא הזה, מכונה בפי חברותיה 'פלס־מים', והיא היחידה שעיניה טחו מלראות את שהתחולל סביבה במשך שנים. נקודת התצפית של המספרת, המוגבלת על ידי אמונות מוצקות ומשאלות־לב, וכישלונה להבין, בזמן אמיתי, "מי נגד מי", יוצרים מתח סיפורי וסצנות דרמטיות־קומיות למכביר.
 
גבריאלה אביגור־רותם, שזכתה לשבחים רבים על הרומנים הקודמים שלה ("מוצרט לא היה יהודי", 1992; "חמסין וציפורים משוגעות", 2001; "אדום עתיק", 2007; "כל סיפור הוא חתול פתאום", 2013 ו"מלך זהב ודם", 2017) רקמה ספר מקומי־מקורי ביותר. הישראליות ניכרת כאן בכל תג ותג. במערכות היחסים, במזג האוויר, בדרכים, במעברים בין אור לחושך וגם בעברית, שבה הדמויות מדברות, שרות, רבות ואוהבות. עברית מחוספסת, ישירה, חרדה ומצחיקה, פרחחית ומהודרת וגמישה להפליא. ארבע מדברות ואחת שותקת הוא רומן קולח, מלוח־מריר, מלא תובנות על החיים. הישג לשוני וספרותי ענק.
יגאל שוורץ

ספר דיגיטלי
2844מקורי
ספר מודפס
6978.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

ארבע חברות נפש משכבר חושפות במהלך שנה דחוסה ומטלטלת סודות שהם חלק ממסכת גדולה של מלחמת החיים במוות: אהבה ובגידה, נאמנות והפניית עורף מבוהלת, קנאה על אופני ההסוואה שלה, אירוניה והומור, לצד חתירה אמיצה לאמת ונהייה צובטת לב ליופי. מי שמובילה אותנו במבוכי העלילה של הרומן הקריא להפליא הזה, מכונה בפי חברותיה 'פלס־מים', והיא היחידה שעיניה טחו מלראות את שהתחולל סביבה במשך שנים. נקודת התצפית של המספרת, המוגבלת על ידי אמונות מוצקות ומשאלות־לב, וכישלונה להבין, בזמן אמיתי, "מי נגד מי", יוצרים מתח סיפורי וסצנות דרמטיות־קומיות למכביר.
 
גבריאלה אביגור־רותם, שזכתה לשבחים רבים על הרומנים הקודמים שלה ("מוצרט לא היה יהודי", 1992; "חמסין וציפורים משוגעות", 2001; "אדום עתיק", 2007; "כל סיפור הוא חתול פתאום", 2013 ו"מלך זהב ודם", 2017) רקמה ספר מקומי־מקורי ביותר. הישראליות ניכרת כאן בכל תג ותג. במערכות היחסים, במזג האוויר, בדרכים, במעברים בין אור לחושך וגם בעברית, שבה הדמויות מדברות, שרות, רבות ואוהבות. עברית מחוספסת, ישירה, חרדה ומצחיקה, פרחחית ומהודרת וגמישה להפליא. ארבע מדברות ואחת שותקת הוא רומן קולח, מלוח־מריר, מלא תובנות על החיים. הישג לשוני וספרותי ענק.
יגאל שוורץ

1/1/1970
כנרת זמורה דבירספטמבר 2017פרוזה מקור464 עמ' מודפסים
דיגיטלי2842
מודפס6978.4
מלך זהב ודם
ספר דיגיטלי
2842מקורי
ספר מודפס
6978.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

מלך זהב ודם, הרומן החדש של גבריאלה אביגור־רותם, מזמין אותנו לצלילה עמוקה אל תקופה מרתקת בהיסטוריה הלאומית שלנו, ימים של חילופי שלטון וחרדות. במניפה אפית מרהיבה נפרשים לנגד עינינו ימי מלכותו של הורדוס, המלך הבנאי, שקומם את בית המקדש השני ובנה את האמפיתיאטרון בקיסריה, השכיל להתנהל עם האימפריה הרומית, אך נהג באכזריות פראית בכל מי שהיה נדמה לו שמאיים על שלטונו, ובהם רבים מבני משפחתו.
 
אביגור־רותם בראה בספר – שהוא הרומן ההיסטורי החשוב ביותר שנכתב בספרות העברית מאז מלך בשר ודם (1954) של משה שמיר – עלילה מגה־דרמטית. זו נרקמת במציאות המזכירה לא במעט את זו של 'משחקי הכס': רוחשת רוע, תככים רצחניים ותסיסות מרידה. כל אלה מסופרים מפיו של יועצו ופרקליטו של הורדוס, ניקולאוס איש דמשק, האיש שחייו נשזרו באירועים ההיסטוריים הגדולים של הזמן לאין היתר וללא תקנה.
 
מלך זהב ודם הוא הרומן החמישי של גבריאלה אביגור־רותם. קדמו לו מוצרט לא היה יהודי (1992), חמסין וציפורים משוגעות (2001), אדום עתיק (2007) וכל סיפור הוא חתול פתאום (2013) – כולם זכו באהבת הקהל ובשבחים מופלגים של מבקרי ספרות.
 
יגאל שוורץ

ספר דיגיטלי
2842מקורי
ספר מודפס
6978.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 98

מלך זהב ודם, הרומן החדש של גבריאלה אביגור־רותם, מזמין אותנו לצלילה עמוקה אל תקופה מרתקת בהיסטוריה הלאומית שלנו, ימים של חילופי שלטון וחרדות. במניפה אפית מרהיבה נפרשים לנגד עינינו ימי מלכותו של הורדוס, המלך הבנאי, שקומם את בית המקדש השני ובנה את האמפיתיאטרון בקיסריה, השכיל להתנהל עם האימפריה הרומית, אך נהג באכזריות פראית בכל מי שהיה נדמה לו שמאיים על שלטונו, ובהם רבים מבני משפחתו.
 
אביגור־רותם בראה בספר – שהוא הרומן ההיסטורי החשוב ביותר שנכתב בספרות העברית מאז מלך בשר ודם (1954) של משה שמיר – עלילה מגה־דרמטית. זו נרקמת במציאות המזכירה לא במעט את זו של 'משחקי הכס': רוחשת רוע, תככים רצחניים ותסיסות מרידה. כל אלה מסופרים מפיו של יועצו ופרקליטו של הורדוס, ניקולאוס איש דמשק, האיש שחייו נשזרו באירועים ההיסטוריים הגדולים של הזמן לאין היתר וללא תקנה.
 
מלך זהב ודם הוא הרומן החמישי של גבריאלה אביגור־רותם. קדמו לו מוצרט לא היה יהודי (1992), חמסין וציפורים משוגעות (2001), אדום עתיק (2007) וכל סיפור הוא חתול פתאום (2013) – כולם זכו באהבת הקהל ובשבחים מופלגים של מבקרי ספרות.
 
יגאל שוורץ

1/1/1970
מודפס6975.2
כל סיפור הוא חתול פתאום
ספר מודפס
6975.2מקורי מחיר מוטבע על הספר 94

שבע שנים לאחר הרומן שלה אדום עתיק, שהטביע רושם עז על קוראים רבים, מגישה לנו גבריאלה אביגור־רותם את "כל סיפור הוא חתול פתאום" - רומן חכם וממזרי הבוחן מזוויות ראייה לא צפויות, רציניות ומפוכחות אך גם מצחיקות עד דמעות, את היחסים בין גברים ונשים, חיים ומתים.
אביגור־רותם מתמודדת עם שאלות גדולות: מהם החיים? מה חשוב בהם? ממה מורכבים קשרי המשפחה שלנו עם יקירינו החיים והמתים? מהי אהבה, והאם יש לה כוח להחזיר את המתים לקחת חלק בחיים? - כל זאת באמצעות עלילה המתכתבת עם הסיפור המיתי על אריאדנה והמינוטאור, תחילה בשפיעה אטית ואחר כך בזרימה אדירה, המאיימת למחות הכול.
הסיפור מתרחש בישראל ובמרכז אמריקה. הוא מדיף ניחוחות משכרים משני המקומות,שאותם רוקחת אביגור־רותם על־פי מתכון ספרותי שאצור בידיה בלבד.
יגאל שוורץ
 
 
משבחי הביקורת על ספריה הקודמים:
 
"זה קורה אחת לכמה שנים: נולד ספר שעוצמת הכישרון הטמונה בו סוחפת את הקורא ומעניקה לו תחושה שנוצר כאן משהו מיוחד..."
פרופ' גרשון שקד, ידיעות אחרונות
 
"אביגור־רותם כישפה את השפה העברית וארגנה ממנה את התחרה הצבעונית ביותר שיצאה מזה שנים מנולו של יוצר..."
נעמי גוטקינד, הצופה
 
"כישרון כזה, להשמיע את קול הקולקטיב הישראלי, נשמע רק אצל ס. יזהר..."
יצחק אוורבוך־אורפז, עמדה
 
"יצירה בעלת ערך ומעוררת כבוד, עשירה ורגישה."
פרופ' אבנר הולצמן, ידיעות אחרונות
 
"זה ספר שקוראיו ינגסו בו בהנאה מרובה כבמאכל אנין ועשיר..."
יהודית רותם, הארץ

ספר מודפס
6975.2מקורי מחיר מוטבע על הספר 94

שבע שנים לאחר הרומן שלה אדום עתיק, שהטביע רושם עז על קוראים רבים, מגישה לנו גבריאלה אביגור־רותם את "כל סיפור הוא חתול פתאום" - רומן חכם וממזרי הבוחן מזוויות ראייה לא צפויות, רציניות ומפוכחות אך גם מצחיקות עד דמעות, את היחסים בין גברים ונשים, חיים ומתים.
אביגור־רותם מתמודדת עם שאלות גדולות: מהם החיים? מה חשוב בהם? ממה מורכבים קשרי המשפחה שלנו עם יקירינו החיים והמתים? מהי אהבה, והאם יש לה כוח להחזיר את המתים לקחת חלק בחיים? - כל זאת באמצעות עלילה המתכתבת עם הסיפור המיתי על אריאדנה והמינוטאור, תחילה בשפיעה אטית ואחר כך בזרימה אדירה, המאיימת למחות הכול.
הסיפור מתרחש בישראל ובמרכז אמריקה. הוא מדיף ניחוחות משכרים משני המקומות,שאותם רוקחת אביגור־רותם על־פי מתכון ספרותי שאצור בידיה בלבד.
יגאל שוורץ
 
 
משבחי הביקורת על ספריה הקודמים:
 
"זה קורה אחת לכמה שנים: נולד ספר שעוצמת הכישרון הטמונה בו סוחפת את הקורא ומעניקה לו תחושה שנוצר כאן משהו מיוחד..."
פרופ' גרשון שקד, ידיעות אחרונות
 
"אביגור־רותם כישפה את השפה העברית וארגנה ממנה את התחרה הצבעונית ביותר שיצאה מזה שנים מנולו של יוצר..."
נעמי גוטקינד, הצופה
 
"כישרון כזה, להשמיע את קול הקולקטיב הישראלי, נשמע רק אצל ס. יזהר..."
יצחק אוורבוך־אורפז, עמדה
 
"יצירה בעלת ערך ומעוררת כבוד, עשירה ורגישה."
פרופ' אבנר הולצמן, ידיעות אחרונות
 
"זה ספר שקוראיו ינגסו בו בהנאה מרובה כבמאכל אנין ועשיר..."
יהודית רותם, הארץ

1/1/1970
מודפס6975.2
מוצרט לא היה יהודי
ספר מודפס
6975.2מקורי מחיר מוטבע על הספר 94

קורותיהן של שתי משפחות מהגרים יהודים בדרום אמריקה של ראשית המאה הקודמת. 
בין שתי המשפחות - אחת מתיישבת בבואנוס־איירס והשנייה במאר־דה־אורו - נוצרים קשרי דםוגם קשרי רוח ומסתורין .
עלילת הרומן עשויה פכי יום־יום של צער גידול בנים ובנות וחינוך ופרנסה.
אך מתחת למרקמים השפויים מגיח מדי פעם כוח אפל ועלום. מעיר נדודים ומחולל פלאים, נזקיםומוסיקה .
 
מוצרט לא היה יהודי, ספר מדהים בנפלאות הדמיון ובעושר המבע שבו, הוא היצירה הראשונה בפרוזה של גבריאלה אביגור־רותם.
אחריו באו לעולם הרומנים חמסין וציפורים משוגעות ואדום עתיק, שזכו בשבחים מופלגים והיולרבי מכר.                                                             יגאל שוורץ , עורך הספר
 
משבחי הביקורת :
 
"מוצרט לא היה יהודי הוא סאגה משפחתית, חומרים המשתרעים על פני שנים ומרחבים,הכתוב בלשון המוכיחה שכל מילה עברית היא מילה עכשווית, גם אם היא תנ"כית ... 
הכישרון של גבריאלה אביגור־רותם הוא בעל אופי של גייזר היא מתיכה את כל הרבדים שלהלשון העברית בבקיאות מעוררת הערצה... איך זה שכוכב אחד מעז , איך הוא מעז..."                                                                   
 
- יהודית אוריין , ידיעות אחרונות 
 
"גבריאלה אביגור־רותם מגביהה כאן לגבהים ורוקמת יריעה צבעונית של סאגהפנטסטית־פיוטית ... ראשית הציונות, מלחמת האזרחים בספרד, נדודים יהודיים, מלחמת העולם השנייה הם רק חלק מהאירועים ההיסטוריים המשתקפים מהרומן הגדוש והמרתק הזה..."
                                                                                         
- בתיה גור, הארץ 
 
"גבריאלה אביגור־רותם כישפה את השפה העברית וארגה ממנה את התחרה הצבעונית ביותר שיצאה מזה שנים מנולו של יוצר ... בשתי מלים: חובה לקרוא." 
 
- נעמי גוטקינד, הצופה

ספר מודפס
6975.2מקורי מחיר מוטבע על הספר 94

קורותיהן של שתי משפחות מהגרים יהודים בדרום אמריקה של ראשית המאה הקודמת. 
בין שתי המשפחות - אחת מתיישבת בבואנוס־איירס והשנייה במאר־דה־אורו - נוצרים קשרי דםוגם קשרי רוח ומסתורין .
עלילת הרומן עשויה פכי יום־יום של צער גידול בנים ובנות וחינוך ופרנסה.
אך מתחת למרקמים השפויים מגיח מדי פעם כוח אפל ועלום. מעיר נדודים ומחולל פלאים, נזקיםומוסיקה .
 
מוצרט לא היה יהודי, ספר מדהים בנפלאות הדמיון ובעושר המבע שבו, הוא היצירה הראשונה בפרוזה של גבריאלה אביגור־רותם.
אחריו באו לעולם הרומנים חמסין וציפורים משוגעות ואדום עתיק, שזכו בשבחים מופלגים והיולרבי מכר.                                                             יגאל שוורץ , עורך הספר
 
משבחי הביקורת :
 
"מוצרט לא היה יהודי הוא סאגה משפחתית, חומרים המשתרעים על פני שנים ומרחבים,הכתוב בלשון המוכיחה שכל מילה עברית היא מילה עכשווית, גם אם היא תנ"כית ... 
הכישרון של גבריאלה אביגור־רותם הוא בעל אופי של גייזר היא מתיכה את כל הרבדים שלהלשון העברית בבקיאות מעוררת הערצה... איך זה שכוכב אחד מעז , איך הוא מעז..."                                                                   
 
- יהודית אוריין , ידיעות אחרונות 
 
"גבריאלה אביגור־רותם מגביהה כאן לגבהים ורוקמת יריעה צבעונית של סאגהפנטסטית־פיוטית ... ראשית הציונות, מלחמת האזרחים בספרד, נדודים יהודיים, מלחמת העולם השנייה הם רק חלק מהאירועים ההיסטוריים המשתקפים מהרומן הגדוש והמרתק הזה..."
                                                                                         
- בתיה גור, הארץ 
 
"גבריאלה אביגור־רותם כישפה את השפה העברית וארגה ממנה את התחרה הצבעונית ביותר שיצאה מזה שנים מנולו של יוצר ... בשתי מלים: חובה לקרוא." 
 
- נעמי גוטקינד, הצופה

1/1/1970
מודפס6975.2
אדום עתיק
ספר מודפס
6975.2מקורי מחיר מוטבע על הספר 94

אדום עתיק הוא רומן על מערכות יחסים מורכבות בין אנשים לזמנם ולמקומם, בין הורים לצאצאים, בין גברים לנשים, ובעיקר בין נשים לנשים.
 
רעננה, מעצבת בגדים צעירה – בת לאם דעתנית ונכדה לסבתא נחרצת – ובארי – אדריכל פרוד ואב מודאג לבת רושפת חפ"ש (חימה פמיניסטית שפוכה) – מגוללים, כל אחד בקולו, יריעות של יחסים המתרקמים בין הבנה לתלונה ומזגזגים בין התמסרות להתמרדות.
 
אדום עתיק הוא גם סיפרן של דמויות ידועות מימי העליות הראשונות ברגעים מכריעים בחייהן. שפתן הייחודית – שחלקה משוחזר וחלקה מומצא – והתצלומים החותמים את פרקיהן בספר, חופרים מתחת לטקסט מחילות של קשרים אפלים.
 
את הזיקה בין הפרקים ההיסטוריים לבין עלילת שלהי שנות התשעים-עד-אלפיים ניתן לתאר באורח כפול: אפשר לראות את סיפוריהם של שרה אהרנסון מראשי ניל"י, המשוררת רחל, הסופר יוסף לואידור וחבריהם כמין אשנבים נפתחים המעכבים את עלילת ההווה השוטפת מהם והלאה; ואפשר לראות את עלילותיהם של רעננה, בארי והסובבים אותם כרקע שעליו מתבלטים סיפוריהן של דמויות מימי ראשית ההתיישבות הציונית בארץ. כך או כך, המעברים בין המקומות והדמויות ואופני הקישור ביניהם מעוררים תהיות לגבי טיבם ומשמעותם של הקשרים בין פרשיות העבר הרחוק לבין אירועי ההווה, ובראשן התהיה האם העבר הוא המעיין שממנו שואבים בני הדור הזה את חיוניותם ואת משמעות קיומם, או שמא הוא מטיל על ההווה צל כבד, כובל ומאיים?
 
 
אדום עתיק, כמו ספריה הקודמים של גבריאלה אביגור-רותם – "מוצארט לא היה יהודי" (כתר, 1992) ו"חמסין וציפורים משוגעות" (קשת, 2001) שזכו לשבחי הביקורת ולהוקרת קהל הקוראים בארץ ובעולם – הוא רומן ההולך בגדולות. זוהי מלאכת מחשבת אמנותית, שובת לב ומאתגרת מחשבה; יצירה הפותחת תיבות פנדורה, מתעמתת עם רוחות רפאים, ועם זאת אינטימית, מרגשת ומציעה הפוגות של פיוס ונחמה.
 
אי אפשר לכתוב על הרומן הזה מבלי להתייחס לשפתו. אדום עתיק מפעיל באורח וירטואוזי את קלידי השפה העברית מן הפרחחי-נמוך עד לפיוטי-גבוה, מן העברית בטעם-של-פעם עד העגה הצעירה של ימינו אלה. זהו מופע לשוני נדיר, המרחיב את גבולותיה של הספרות העברית ומעשיר אותה.
 
 
יגאל שוורץ

ספר מודפס
6975.2מקורי מחיר מוטבע על הספר 94

אדום עתיק הוא רומן על מערכות יחסים מורכבות בין אנשים לזמנם ולמקומם, בין הורים לצאצאים, בין גברים לנשים, ובעיקר בין נשים לנשים.
 
רעננה, מעצבת בגדים צעירה – בת לאם דעתנית ונכדה לסבתא נחרצת – ובארי – אדריכל פרוד ואב מודאג לבת רושפת חפ"ש (חימה פמיניסטית שפוכה) – מגוללים, כל אחד בקולו, יריעות של יחסים המתרקמים בין הבנה לתלונה ומזגזגים בין התמסרות להתמרדות.
 
אדום עתיק הוא גם סיפרן של דמויות ידועות מימי העליות הראשונות ברגעים מכריעים בחייהן. שפתן הייחודית – שחלקה משוחזר וחלקה מומצא – והתצלומים החותמים את פרקיהן בספר, חופרים מתחת לטקסט מחילות של קשרים אפלים.
 
את הזיקה בין הפרקים ההיסטוריים לבין עלילת שלהי שנות התשעים-עד-אלפיים ניתן לתאר באורח כפול: אפשר לראות את סיפוריהם של שרה אהרנסון מראשי ניל"י, המשוררת רחל, הסופר יוסף לואידור וחבריהם כמין אשנבים נפתחים המעכבים את עלילת ההווה השוטפת מהם והלאה; ואפשר לראות את עלילותיהם של רעננה, בארי והסובבים אותם כרקע שעליו מתבלטים סיפוריהן של דמויות מימי ראשית ההתיישבות הציונית בארץ. כך או כך, המעברים בין המקומות והדמויות ואופני הקישור ביניהם מעוררים תהיות לגבי טיבם ומשמעותם של הקשרים בין פרשיות העבר הרחוק לבין אירועי ההווה, ובראשן התהיה האם העבר הוא המעיין שממנו שואבים בני הדור הזה את חיוניותם ואת משמעות קיומם, או שמא הוא מטיל על ההווה צל כבד, כובל ומאיים?
 
 
אדום עתיק, כמו ספריה הקודמים של גבריאלה אביגור-רותם – "מוצארט לא היה יהודי" (כתר, 1992) ו"חמסין וציפורים משוגעות" (קשת, 2001) שזכו לשבחי הביקורת ולהוקרת קהל הקוראים בארץ ובעולם – הוא רומן ההולך בגדולות. זוהי מלאכת מחשבת אמנותית, שובת לב ומאתגרת מחשבה; יצירה הפותחת תיבות פנדורה, מתעמתת עם רוחות רפאים, ועם זאת אינטימית, מרגשת ומציעה הפוגות של פיוס ונחמה.
 
אי אפשר לכתוב על הרומן הזה מבלי להתייחס לשפתו. אדום עתיק מפעיל באורח וירטואוזי את קלידי השפה העברית מן הפרחחי-נמוך עד לפיוטי-גבוה, מן העברית בטעם-של-פעם עד העגה הצעירה של ימינו אלה. זהו מופע לשוני נדיר, המרחיב את גבולותיה של הספרות העברית ומעשיר אותה.
 
 
יגאל שוורץ

צפית ב-14 ביקורות מתוך 14