ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
האם אינך רוצה בי
אסף גברון

תקציר

נער קטן טובע באגם בוצי, וקרמיט, שנייד וגרשון, שחוששים שמדובר בחברם טראוויס, בורחים מבית הספר לצפות בחילוץ. בעקבות הבריחה מתלקח סכסוך מר בין שניים מהחברים. חבר שלישי יוצא למסע נקמה בזקן נרגן, שאולי רצח את כלביו האהובים ואולי יותר מכלבים. והחבר הרביעי רודף אחר חלומותיו היצירתיים והופך בגיל צעיר לסנסציה לאומית. בחלוף השנים, אחד מהם ימצא את מותו הטרגי, שני יהפוך לאמן מצבות, השלישי יקים רשת פלאפליות חובקת עולם, והרביעי יוסיף להיטלטל ממקום למקום במרדף אחר אהובת נעוריו ובמנוסה ממנה ומעצמו. 

האם אינך רוצה בי מגולל עלילה אפית על ארבעה עשורים בחיי ארבעה חברים מכפר קטן ליד ירושלים. אבל זהו יותר מרומן התבגרות או חניכה. האם אינך רוצה בי הוא סיפורו של מקום וסיפור על זיכרון ועל היסטוריה הפכפכה של אלימות שזורה באהבות אובססיביות. תולדות הכפר הקטן ארוגות באלה של הציונות ושל ישראל – מביקורו הגרוטסקי של הרצל במקום עד להכרעה במלחמת העצמאות בסמוך לו, מהתנאים הקשים בימיו הראשונים של הכפר עד לגולגולת מסתורית שמתגלה בעליית הגג של בית חרב. 

הרומן השביעי של אסף גברון – ספרו העשירי – מבוסס באופן חופשי על הביוגרפיה והגיאוגרפיה האישיות שלו. ספריו של גברון תורגמו לשפות רבות, זכו בפרסים מקומיים ובינלאומיים, הומחזו ועובדו למסך. 

הו בייבי בייבי / רן בן-נון
אסף גברון יוצר מיתולוגיה ירושלמית אייטיזית לתפארת
הו בייבי בייבי / רן בן-נון
אסף גברון יוצר מיתולוגיה ירושלמית אייטיזית לתפארת
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • בין שתי גבעות בהרי ירושלים שוכן כפר קטן וישן, שבינו לבין השכונה הסמוכה בפאתי העיר נוצר בחורף מעין אגם קטן, ובתוכו מתגלה גופת ילד. גרשון, שנייד וקרמיט, גיבורי "האם אינך רוצה בי" הסמי-אוטוביוגרפי של אסף גברון, חוששים שהילד הטובע הוא חברם הטוב, טראוויס, ומבריזים מבית הספר כדי לפתור את התעלומה, כמו איזו חבורת חוקרים צעירים בסגנון אניד בלייטון. גרשון וקרמיט נתפסים, שנייד חומק מעונש בנכלוליות, ואילו טראוויס בכלל לא היה שם. כך מתחיל סיפור עז מבע, קולח ומהנה מאת אחד המספרים המעולים בדור הישראלי הנוכחי, שמלווה את גיבוריו לאורך יותר ממחצית חייהם, דרך כל התלאות האפשריות. קרמיט הוא כינוי החיבה שהודבק מטבע הדברים לילד עמית כרמי; שנייד הוא יואב שניידר, ענק ג'ינג'י טוב לב, ולשניהם יש חוש מעולה לעסקים כבר מגיל אפס. לטראוויס, לעומתם, יש נטיות אמנותיות מבטיחות ואילו גרשון הוא האאוטסיידר הנצחי, זה שעובר ליד החיים מבלי לחוות אותם ממש, האיש שאף פעם לא באמת מוצא את עצמו ובקיצור – האנטי גיבור המושלם. בעזרת הרמזים החכמים ששותל גברון, אפשר כבר לזהות את הדרכים בהן יצעדו בהמשך, וזה בהחלט מסקרן.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • Stand by Me/ סטיבן קינג
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • זורם ומהנה להפליא.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • הזמן הוא תחילת האייטיז, עם ווקמן ושעון קסיו, נעלי פלדיום וקיקרס, ממשלת בגין ופרשת חטיפת הילד אורון ירדן, שמשפיעה על גיבורינו עמוקות. בינתיים הכל תמים ומתוק כזה, אהבות ראשונות, נשיקות מהוססות ומסיבות עם מוזיקה שמיימית של אי-אל-או. אבל אלמנט הרוע כבר אורב מעבר לפינה. כשהגיבורים כבר בני 15, הסיפור עובר לנקודת המבט של שכנו של גרשון, רחבעם בן ה-86, שמספר לחברתו מבית האבות הסמוך את תולדות העמק מ-1860, רכישת הקרקע הראשונה, והיום שבו הוריו פגשו את הרצל בכבודו ובעצמו, שהגיע לביקור חגיגי. זה סיפור ברוח ימין לאומני קשוח אשכנזי טרום ביביסטי בטעם של פעם ובניחוח הדר ז'בוטינסקאי, על אהבה נכזבת ונקמה קשה ואכזרית, שדרכו מחלחלת אימת הנכבה וזוועת גירוש ערביי הכפרים שמסביב לירושלים, כחרפה שלא תימחה לעד. זו פיסת היסטוריה מהבילה ומסופרת היטב, מכותב אמיץ שלא חושש להיות פוליטי, עד שמגיע הטוויסט האכזרי: גרשון חושד שרחבעם מרעיל את הכלבים שלו, שמתים בזה אחר זה באופן מסתורי אחרי שהוא מטייל איתם בשבילי בית האבות.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • מוזיקה היא חלק בלתי נפרד מהסיפור, מלווה את הגיבורים באשר הם, מגדירה את מצב רוחם ונטיות ליבם. אריק רודיך וז'אן מישל ז'אר כשרוצים להירגע, פרינס הכה מיוחד ומורכב, משינה המוקדמת, ולווט אנדרגראונד כשעצובים ודוויד בואי בשיאו כשמאוהבים, כמו בשיר הנושא המיתולוגי של הספר, המנון התשוקה הנצחי של The Human League. כשקרמיט וטראוויס מקימים להקת רוק פראית ואפילו מצליחה למדי, גברון חוזר אל מיתולוגיית הרוק המחתרתי הירושלמי מתחילת האייטיז שחגה סביב להקת נושאי המגבעת וחבורת הפאנק/ גל חדש הבתולי שגברון היה אחד ממייסדיו, בעלילה העשויה מהחומרים שמהם נוצרות אגדות רוקנרול, כולל גילויים ראשונים, חמודים ונוגעים ללב, של מיניות מהוססת, בתולית. אבל כשהם מגיעים לצבא, בזמן מלחמת לבנון, הוא כבר מזמן להם מפגש ראשון עם המוות וכל הרוע הזה, שבא אחרי הילדות והנעורים התמימים; כאפה אכזרית לפנים ומפגש ראשון עם המקריות האיומה והגורל העיוור. בהמשך שנייד מקים דוכן פלאפל במרכז העיר, שהופך לרשת בינלאומית, ואילו טראוויס לומד תקשורת חזותית באוניברסיטת רדינג וצולל לפולחן מוות, מתעמק בטקסי קבורה וכיתובי מצבות צה"ליים, ולבסוף מקים משרד נחשב לעיצוב קברים ומצבות. גברון מתאר בשפה פשוטה וישירה מדינה שהמוות הוא עיקר קיומה; זה מה שנותר מהחזון ההרצליאני הגדול של תחילת הספר. אבל בתוך העצב הגדול נמשכים להם מסלולי חיים שנפרדים ושוב מצטלבים לאורך שנים ויובלות, בזרימה נעימה של חברות לנצח.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • יותר מ-400 עמודים, וסוף מאוד שנוי במחלוקת.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • יש גם בנות בחבורה, והן הופכות לנשים צעירות מרשימות, למשל רונה, שתמיד נמצאת שם עם המילה הנכונה - מאלו שלרוב צודקות וזה קצת מעצבן, אבל כולם חייבים להקשיב.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "באהבה באמת חייתי את החיים. באהבה הלכתי עד הסוף. בעצם, עכשיו אני אלך עד הסוף. זהו, הגעתי. לא התעשרתי. לא נהרגתי כמו גיבור. לא יצרתי אמנות משמעותית. אבל באהבה מצאתי את מקומי. הגעתי לארץ המובטחת".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • מתחילים בירושלים, תחנת ביניים בלונדון, וממשיכים בניו יורק. וזה לגמרי מושלם.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • ברור. גברון הוא אחד הגדולים, אחד שרק הולך ומשתבח.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • ומה עם גרשון הצופה מהצד? סיפור האהבה שלו עם נערת החלומות ליאת (ליתי) מתחיל מכיתה ו' ומתנהל בהמשכים כשהיא כבר רופאה מבוקשת ואשת משפחה, והוא - עדיין מחפש את הדרך. הרומאן היפהפה הזה, שגברון רוקם בתנופה סוערת, ממסגר את העלילה, מוביל אותה בין הזמנים והתקופות ומניח אותה בתוך הקשר נצחי, חיבור על זמני, שכמו נובע מהשגחה עליונה. תקראו לו נאיבי, אבל אם יש משהו שעבורו כדאי להפסיק לפחד ולהתחיל לחיות, זוהי רק האהבה.