ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון7

תקציר

"הרוב יישכח בסוף, אני יודעת. זה עדיין לא קרה אבל זה יקרה, ואני מכינה את עצמי לזה. שוב לא אזכור באיזו שעה היינו מתעוררות בחודשי החורף בחווה, מה הצמיחו השדות סביב הבקתה. שוב לא אדע אם יש משהו שהייתי יכולה לעשות אחרת. כל זה ייעלם, ייספג באדמה, ודברים אחרים יעלו. סיפורים חדשים יגיעו לסופם. יום אחד אחשוב על כל זה ולא אדע להגיד דבר. אולי אזכור רק את זה: לזמן־מה הייתה הולי הדבר החשוב בחיי."

תמר עוזבת את הבית בלי להביט לאחור. את מה שקרה במצפה בגליל היא מעדיפה לשכוח. פגישה מקרית עם הולי, נערה אנגלייה שמחפשת את עקבות אביה בקיבוץ שכן, קושרת אותן זו לזו, והחברות המתפתחת בין השתיים תשנה את חייהן.

זה רומן שכתוב ביד אמן. ספר ראשון שמגלה את כוחה של קמה ורדי ליצור עלילה כובשת, ששואבת את הקורא אל חייהן של הגיבורות שלה: הולי הסוערת, הלא צפויה, ותמר, המתבוננת בה מן הצד, מהוססת ומכונסת בעולמה הפנימי. בביטחון וברגישות נפרש סיפורן של השתיים בכל התהפוכות שהן עוברות עם אחרים ועם עצמן. זו חברות בין ניגודים עזים שמועדת לטלטלות, וקשה לדעת אם הקשר הזה יעמוד בהן – מצד אחד דרמה גדולה, חובקת ארצות וגורלות, ומצד אחר סיפור נעורים עדין וחמקמק על קורותיהן בשנה האחת הזאת, שלא היו כמוה קודם לכן ולא יהיו כמוה אחריה. 

הספר זיכה את המחברת בפרס טובה ויצחק וינר לעידוד יצירה ספרותית מקורית.

תרגילים בהתבגרות / רן בן-נון
למה שלא נגזים קצת עם הדרמה
תרגילים בהתבגרות / רן בן-נון
למה שלא נגזים קצת עם הדרמה
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • ממרחק 20 שנה, תמר נזכרת בקיץ 2005. היא היתה בת 15, נערה ממצפה בגליל, אחרי שבעה חודשי שתיקה ואבל בעקבות התאבדותו של אביה הלום הקרב שבה, כדרכם של ילדים, האשימה את עצמה. תמר משאירה פתק קצר לאימה, עוזבת את הבית ונוסעת לעמק החולה, מקום של פריקים, תמהונים ונוודים למיניהם. ברגע שהיא יורדת מהאוטובוס היא פוגשת את הולי, בת גילה, מדורסט, אנגליה, וגורלותיהן נקשרים מיד. כך נפתח "שמרי נפשך", סיפור התבגרות רגיש ונוגע ללב של קמה ורדי טהרלב, שכמשתמע משמה, היא נצר לשושלת אצולה ספרותית מפוארת מאוד. הולי נולדה לאם צעירה מאוד וקלת דעת כשהתנדבה בקיבוץ, וגדלה בעצם אצל סבתה. היא חזרה לקיבוץ כדי לחפש את אביה האבוד, שכמובן כבר לא היה שם. כך נוצרת ברית בין שתי נערות תלושות מהחיים אבל שונות מאוד: האחת כוכבת ג'ינג'ית שמרכזת אליה את כל תשומת הלב, והאחרת, הנחבאת אל הכלים, זאת שתמיד בצד, צופה. טהרלב רוקמת ביניהן סיפור התבגרות יפה, נאיבי וקסום, בעמק ספק אגדתי.
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • בחברת נערות/ מרב אריה
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • נעים וזורם רוב הזמן.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • התחנה הראשונה במסען הוא הבניאס, כשהשתיים נצמדות לחבורת תלושים שבמרכזה נוח, 67, קבצן שיכור חביב, ויסמין בת ה-35, שמחפשת נואשות חתן. בצללים שבין העצים משוטט טיפוס המכונה דנידין, עוד הלום קרב שחושב שהוא רוח רפאים. הסיפור מתגלגל בפסקאות קצרות, מרווחות, עם הרבה אוויר בין המילים, כמו שאיפה ארוכה. הולי ותמר מאמצות טליה זעירה ומעניקות לה את השם שיפסי, מקוששות מזון פה ושם ולנות בקרחת יער קטנה, מנותקות מהעולם, שרות לנגינת הגיטרה של הולי. ברמזים קטנים, שתולים בגסות מסוימת, טהרלב מספרת על עתיד קודר ואפל הממתין להן, אבל בינתיים בחלומן, הולי תכתוב שירים, תמר תכתוב סיפורים והן יהיו יחד לנצח. ביום הולדתה ה-16, סוויט סיקסטין, תמר צריכה לקבל החלטה גורלית, אם לעזוב או להישאר, ואז הכל מתפרק.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • בחלקו השני של הספר, תמר נוסעת אל הולי בדורסט, שם היא חיה בחווה עם חבר לשעבר של אימה, טד בן ה-50. החיים טובים, אבל מבעד לסדקים מתגלות שריטות מדאיגות בסרבול מגושם (אבוי, הולי לא רוצה לטפל בגורת כלבים עזובה, מה יהיה), עם תפרים עבים ברמה של ספרות נוער. אך עם זאת, טהרלב מגישה תיאור חכם ונוגע ללב של המעבר החמקמק הזה שבין ילדות לבגרות; לזלול סוכריות טופי, אבל גם לחשוב שאת בהריון. קוראים לזה התבגרות. התחנה הבאה היא בית סבתה של הולי, סביל, אליו מגיע גם אמה, נורמה. טהרלב משרטטת היטב מערכת יחסים טעונה ורעילה בת שלושה דורות של טינה ותיעוב הדדי. כשהסבתא מספרת באריכות על האם הסוררת, שחזרה מישראל עם בטן עגולה וכמובן צללה מיד לדיכאון אחרי לידה, זה אולי קצת מלאכותי, אבל איכשהו עובד. ההמשך מתרחש בדירת חדר בבורנמות. הולי בדיכאון כבד, ישנה רוב הזמן, ותמר כותבת בקדחתנות, סוף סוף עושה משהו משלה, עד לפיצוץ הגדול, שמוביל לחלק השלישי והאחרון.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • זה סיפור התבגרות, ובכן, התבגרותי למדי, ולפעמים אפילו קצת בוסרי. אבל רק קצת.
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • סבתה של הולי היא מופת של רשעות אנגלית קטנונית ומדויקת, שמפלחת את בתה בצליפות קטנות ומהנות של רוע טהור ומזוקק.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "באמת לא היית רעב ואומלל אף פעם? באמת אף פעם לא היית כל כך אומלל ובודד שפשוט היית חייב לעשות איזה משהו נבזי?"
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • מתחילים בבניאס וממשיכים בדורסט הכפרית. טיול לא רע בכלל.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • טהרלב צריכה להתבגר קצת, להתקדם, להשתכלל ולהתעדן, ואז אולי יהיה על מה לדבר.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • ואז, בחלק השלישי, טהרלב חותמת, באקורד סיום דרמטי, מוגזם, פינאלה הולם לספר התבגרותי משהו, באין הגדרה אחרת, שכמו המעבר מילדות לנערות יש בו צדדים ורדרדיןם מתוקים לצד אפלה גדולה, עמוקה, שלפעמים תישאר בתוכנו כל ימי חיינו. "שמרי נפשך" הוא רומן חניכה דרמטי ואף מרשים לפרקים, שבליבו אהבה גדולה ועזת מבע. האם היא לכל החיים או רק עד שגדלים ממנה?