הביקורות של מושלם אני עושה ציורים‬ כיאלו תמונת מסך ואז עורכת

1/1/1970
דיגיטלי2837
מודפס63.2
ספריית הלב
ספר דיגיטלי
2837מקורי
ספר מודפס
63.2 מחיר מוטבע על הספר 79

אריאל הירשפלד:
מזג מרתק ומכאיב של חושניות לירית עם מבט פקוח ועז על העולם הנגלה, השועטים יחד בתוך דחף הקריאה של שבילי בכתבי המשוררים, הסופרים והתיאולוגים של שלוש הדתות המערביות ושל הדתות המזרחיות.
הסכום המורכב העולה מכך אינו "קשה" כלל וכלל. הקורא רץ בו כקורא וידוי נכאב ונלהב, ורק ברגעי הפוגה הוא מגלה שהמריא גבוה מאוד בינתיים
 
יגאל שוורץ, עורך הספר:
ספריית הלב הוא ספר של מבקש דעת מזן שמצוי מעט במקומותינו. כזה שהאדישות והציניות הפוסט-מודרנית פסחו עליו והניו-אייג' הדלוח לא דבק בו. ספר של תייר נפש גדול, צאצא נאמן לתיירי הנפש הגדולים של העולם.
 
בנימין שבילי (1956) יליד ירושלים. למד ספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים. עוסק ביהדות, בחסידות ותורות סופיות ובודהיסטיות. מלמד במכללת "עלמא". על שירתו זכה בפרס הארי הרשון של האוניברסיטה העברית, פרס ברנשטיין, פרס עגנון ופרס ראש הממשלה.

ספר דיגיטלי
2837מקורי
ספר מודפס
63.2 מחיר מוטבע על הספר 79

אריאל הירשפלד:
מזג מרתק ומכאיב של חושניות לירית עם מבט פקוח ועז על העולם הנגלה, השועטים יחד בתוך דחף הקריאה של שבילי בכתבי המשוררים, הסופרים והתיאולוגים של שלוש הדתות המערביות ושל הדתות המזרחיות.
הסכום המורכב העולה מכך אינו "קשה" כלל וכלל. הקורא רץ בו כקורא וידוי נכאב ונלהב, ורק ברגעי הפוגה הוא מגלה שהמריא גבוה מאוד בינתיים
 
יגאל שוורץ, עורך הספר:
ספריית הלב הוא ספר של מבקש דעת מזן שמצוי מעט במקומותינו. כזה שהאדישות והציניות הפוסט-מודרנית פסחו עליו והניו-אייג' הדלוח לא דבק בו. ספר של תייר נפש גדול, צאצא נאמן לתיירי הנפש הגדולים של העולם.
 
בנימין שבילי (1956) יליד ירושלים. למד ספרות עברית באוניברסיטה העברית בירושלים. עוסק ביהדות, בחסידות ותורות סופיות ובודהיסטיות. מלמד במכללת "עלמא". על שירתו זכה בפרס הארי הרשון של האוניברסיטה העברית, פרס ברנשטיין, פרס עגנון ופרס ראש הממשלה.

אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד

יגאל שוורץ
1/1/1970
כנרת זמורה דביר2014עיון584 עמ' מודפסים
מודפס67.2
אמנות הסיפור של אהרן אפלפלד
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84
משלוח תוך 48 שעות

אהרן אפלפלד כתב כ-40 ספרים, והוא מהסופרים הנחשבים ביותר בעולם. ברם, חוקרי יצירתו צימצמו את עניינם בה, במשך שנים רבות, לשתי סוגיות: השואה ודרכי ייצוגה והזהות היהודית. 
 
פרופ´ יגאל שוורץ, חוקרו הבולט של אפלפלד, שגם ערך כמחצית מספריו, שם לו למטרה לחלץ את הדיון ביצירתו של הסופר הדגול מ"הגטו" שבו כלאו אותה. בחיבוריו על יצירותיו של אפלפלד, שרובם כונסו בספר זה, הוא מוביל את הקורא להכרת עולמו הבדיוני של הסופר על רבדיו השונים. בין היתר: היחס לאירופה שבין מלחמות העולם, החיים בישראל, סבך היחסים בין אמונה, דת ומודרניות, שלל הקשרים בין סיפורת, היסטוריה ומיתוס, הניסיון לחבור לילדות האבודה, היחס המורכב לאהבה ולמיניות ועוד.
 
מקום מיוחד מוקדש בספר לבחינה שיטתית, מושכלת ומדוקדקת של אמנות הסיפר של אפלפלד. 

משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84

אהרן אפלפלד כתב כ-40 ספרים, והוא מהסופרים הנחשבים ביותר בעולם. ברם, חוקרי יצירתו צימצמו את עניינם בה, במשך שנים רבות, לשתי סוגיות: השואה ודרכי ייצוגה והזהות היהודית. 
 
פרופ´ יגאל שוורץ, חוקרו הבולט של אפלפלד, שגם ערך כמחצית מספריו, שם לו למטרה לחלץ את הדיון ביצירתו של הסופר הדגול מ"הגטו" שבו כלאו אותה. בחיבוריו על יצירותיו של אפלפלד, שרובם כונסו בספר זה, הוא מוביל את הקורא להכרת עולמו הבדיוני של הסופר על רבדיו השונים. בין היתר: היחס לאירופה שבין מלחמות העולם, החיים בישראל, סבך היחסים בין אמונה, דת ומודרניות, שלל הקשרים בין סיפורת, היסטוריה ומיתוס, הניסיון לחבור לילדות האבודה, היחס המורכב לאהבה ולמיניות ועוד.
 
מקום מיוחד מוקדש בספר לבחינה שיטתית, מושכלת ומדוקדקת של אמנות הסיפר של אפלפלד. 

1/1/1970
כנרת זמורה דביר2008יהדות265 עמ' מודפסים
מודפס6970.4
מעט מהרבה
ספר מודפס
6970.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 88
משלוח תוך 48 שעות

הז'אנר החז"לי המוכר והאהוב של מעשי חכמים – אותם סיפורים קצרים, מרובי דיאלוגים, המצויים בספרות התלמודית – נדון עד כה בעיקר מצדו התוכני. במעט מהרבה נפרש דיון שיטתי וחדשני בצדדים הפואטיים והמבניים של הסיפורים הללו. באמצעות שימוש בכלים מודרניים ופוסט מודרניים מחקר הספרות, מנסחת ענבר רווה את האסטרטגיות הספרותיות של מעשי חכמים, ואת הקשר בינן למבני העומק של הסיפורים ולתובנות של הסיפורים ולתובנות ההגותיות העולות מהם. כך למשל, רווה מאירה מכמה היבטים את המינמליזם המאפיין את הסיפורים, והוא מתגלה כאמצעי צורני מרכזי שאיננו מקרה או אילוץ אלא חלק מתפיסת עולם הגותית שלמה.
טראומת חורבן הבית היא לדברי רווה המוקד הרגשי ההוגתי שסביבו מתרקמת תרבות השיח והלימוד של החכמים : "הביטויים למשבר, לחוויית הסתר הפנים, לתחושות הבושה והזעזוע ולתהייה על דרכיו של האל – כל אלה אינם מצויים רק בתיאורים מפורשים של החורבן. השבר ואובדן המשמעות מונחים כתשתית עומק רוחנית המעצבת, לדעתי, חלקים נרחבים במפעלם היצירתי של החכמים. את הפואטיקה של מעשי חכמים יש לתאר ולהבין איפוא בהקשר ההיסטורי והתיאולוגי הזה." בשורה של קריאות פרשניות דקות ורבות השראה מראה רווה כיצד המבנים הספרותיים האופייניים למעשי חכמים משקפים בחריפות תפיסה פרגמטית של הקיום, הכופרת בתיאור טוטאלי של ההוויה. רווה מציעה לקשור בין תפיסת עולם זו לבין העדר העיסוק בהיסטוריה שהטרידה חוקרים רבים.
גם בנוגע למאפיינים מובהקים אחרים של מעשי חכמים מצליחה רווה לחלץ משמעויות אידאיות ופילוסופיות מהעקרונות הצורניים של הסיפורים. היא מראה, למשל, כיצד המבנה הדיאלוגי של הסיפורים הוא חלק בלתי נפרד מעולם של ריבוי פרספקטיבות, עולם שיש בו מקום גם לסתירות. התרבות העולה מהסיפורים הנדונים בספר היא תרבות שמתמקדת לא במיתי אלא באנושי וביומיומי, על מצוקותיו החמורות והקלות, הנשגבות והמגוחכות. הספרות הנוצרת בתרבות כזאת, שהיא במידה מסוימת תרבות פוסט- טראומתית, היא – כך עולה מספרה של רווה – ספרות שיש בה חללים של ספק וסימני שאלה רבים, ספרות המעמידה שמים וארץ בו זמנית זה מול זה ותוהה על נקודות החיבור – אך גם על הרווח – ביניהם.

משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
6970.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

הז'אנר החז"לי המוכר והאהוב של מעשי חכמים – אותם סיפורים קצרים, מרובי דיאלוגים, המצויים בספרות התלמודית – נדון עד כה בעיקר מצדו התוכני. במעט מהרבה נפרש דיון שיטתי וחדשני בצדדים הפואטיים והמבניים של הסיפורים הללו. באמצעות שימוש בכלים מודרניים ופוסט מודרניים מחקר הספרות, מנסחת ענבר רווה את האסטרטגיות הספרותיות של מעשי חכמים, ואת הקשר בינן למבני העומק של הסיפורים ולתובנות של הסיפורים ולתובנות ההגותיות העולות מהם. כך למשל, רווה מאירה מכמה היבטים את המינמליזם המאפיין את הסיפורים, והוא מתגלה כאמצעי צורני מרכזי שאיננו מקרה או אילוץ אלא חלק מתפיסת עולם הגותית שלמה.
טראומת חורבן הבית היא לדברי רווה המוקד הרגשי ההוגתי שסביבו מתרקמת תרבות השיח והלימוד של החכמים : "הביטויים למשבר, לחוויית הסתר הפנים, לתחושות הבושה והזעזוע ולתהייה על דרכיו של האל – כל אלה אינם מצויים רק בתיאורים מפורשים של החורבן. השבר ואובדן המשמעות מונחים כתשתית עומק רוחנית המעצבת, לדעתי, חלקים נרחבים במפעלם היצירתי של החכמים. את הפואטיקה של מעשי חכמים יש לתאר ולהבין איפוא בהקשר ההיסטורי והתיאולוגי הזה." בשורה של קריאות פרשניות דקות ורבות השראה מראה רווה כיצד המבנים הספרותיים האופייניים למעשי חכמים משקפים בחריפות תפיסה פרגמטית של הקיום, הכופרת בתיאור טוטאלי של ההוויה. רווה מציעה לקשור בין תפיסת עולם זו לבין העדר העיסוק בהיסטוריה שהטרידה חוקרים רבים.
גם בנוגע למאפיינים מובהקים אחרים של מעשי חכמים מצליחה רווה לחלץ משמעויות אידאיות ופילוסופיות מהעקרונות הצורניים של הסיפורים. היא מראה, למשל, כיצד המבנה הדיאלוגי של הסיפורים הוא חלק בלתי נפרד מעולם של ריבוי פרספקטיבות, עולם שיש בו מקום גם לסתירות. התרבות העולה מהסיפורים הנדונים בספר היא תרבות שמתמקדת לא במיתי אלא באנושי וביומיומי, על מצוקותיו החמורות והקלות, הנשגבות והמגוחכות. הספרות הנוצרת בתרבות כזאת, שהיא במידה מסוימת תרבות פוסט- טראומתית, היא – כך עולה מספרה של רווה – ספרות שיש בה חללים של ספק וסימני שאלה רבים, ספרות המעמידה שמים וארץ בו זמנית זה מול זה ותוהה על נקודות החיבור – אך גם על הרווח – ביניהם.

1/1/1970
כנרת זמורה דביר2017עיון432 עמ' מודפסים
מודפס6976.8
מקום לדור בו ושם לו
ספר מודפס
6976.8מקורי מחיר מוטבע על הספר 96
משלוח תוך 48 שעות

"לכל איש יש שם" קבעה המשוררת זלדה בשירה המפורסם, ובכך הדגישה את חשיבותו של הממד הלאומי, הדתי והמשפחתי בבחירת שם לילד או לילדה. נדמה שכך הוא הדבר גם ביחס לשמות יישובים במרחב הגאוגרפי שאנו חיים בו, שמות הטומנים בחובם מטען היסטורי, תרבותי ודתי מורכב ולפיכך מעוררים סביבם מתח ופולמוס. 
 
השיח היהודי-פלסטיני בשאלת הבעלות על המרחב הגאוגרפי, הבא לעתים לידי ביטוי גם באלימות קשה, יצר זיקה טעונה בין שמו של מקום לבעלות עליו. כבר מראשית ההתיישבות הציונית בארץ ישראל בשנות העשרים הוסרו בהדרגה מן המפות העבריות שמות היישובים הפלסטיניים והומרו בשמות עבריים, רבים מהם בעלי גוון מקראי או משנאי, המדגישים את הבעלות ההיסטורית על המקום. 
 
בספרו עאמר דהאמשה ממלא את מפת השמות של יישובי הגליל הערביים בתוכן חדש ומחזירם אל התודעה הישראלית והפלסטינית. לשם כך הוא ערך ראיונות מפורטים עם ערביי הגליל המוסלמים, הנוצרים, הבדואים והדרוזים ואסף מאות סיפורים ומסורות הקשורים למקומות גאוגרפיים ולעצמים טבעיים במרחב שהם חיים בו. שאלתו הבסיסית של המחבר במפגשיו עם ערביי הגליל היתה - "על שום מה נקרא המקום דווקא בשם זה?". התשובות והסיפורים הרבים שתועדו במהלך עבודת השדה, התבררו כמבוע שוטף ומאתגר של רעיונות ותובנות. 
 
יושרתו המחקרית של המחבר וסבלנותו מעניקים לסיפורים שנאספו פרשנות קשובה, מתונה ומתוחכמת. עמדתו הבסיסית, הרואה ברב-קוליות נקודת מוצא לשיח בין-תרבותי, מאפשרת לו להגיע ללבו של הקורא ולהציע לו להכיר את היישובים, ההרים, המערות והעמקים דרך עיניהם וקולם של תושביו הפלסטינים של הגליל. עבודתו הזהירה מזמינה את כולם - מוסלמים, נוצרים, יהודים, בדואים ודרוזים, למסע ספרותי ופולקלוריסטי מרתק - בערבית ובעברית, בגליל. 
 
המחבר מגייס את מיטב התאוריות הספרותיות, הפולקלוריסטיות והאנתרופולוגיות כדי להסביר את מקורן ומשמעותן של אגדות המקום הגליליות שנשתמרו בזיכרון הקהילתי הפלסטיני, הפורשות מניפת צבעים מגוונת על הארץ ומחיות עולם תרבותי וספרותי שהושתק והושכח. 
 
הספר מבקש לראות במאגר התרבותי הפלסטיני נקודת מוצא לדיון תרבותי חדש, שבו סיפורי המקום הפלסטיניים יכולים להפוך לנדבך בבנייתה של תודעה ציבורית חדשה בישראל, המנכיחה את סיפורו של העם הפלסטיני ומכירה בחשיבותו. 
 
 
אמיר בנבג'י וחיים וייס 

משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
6976.8מקורי מחיר מוטבע על הספר 96

"לכל איש יש שם" קבעה המשוררת זלדה בשירה המפורסם, ובכך הדגישה את חשיבותו של הממד הלאומי, הדתי והמשפחתי בבחירת שם לילד או לילדה. נדמה שכך הוא הדבר גם ביחס לשמות יישובים במרחב הגאוגרפי שאנו חיים בו, שמות הטומנים בחובם מטען היסטורי, תרבותי ודתי מורכב ולפיכך מעוררים סביבם מתח ופולמוס. 
 
השיח היהודי-פלסטיני בשאלת הבעלות על המרחב הגאוגרפי, הבא לעתים לידי ביטוי גם באלימות קשה, יצר זיקה טעונה בין שמו של מקום לבעלות עליו. כבר מראשית ההתיישבות הציונית בארץ ישראל בשנות העשרים הוסרו בהדרגה מן המפות העבריות שמות היישובים הפלסטיניים והומרו בשמות עבריים, רבים מהם בעלי גוון מקראי או משנאי, המדגישים את הבעלות ההיסטורית על המקום. 
 
בספרו עאמר דהאמשה ממלא את מפת השמות של יישובי הגליל הערביים בתוכן חדש ומחזירם אל התודעה הישראלית והפלסטינית. לשם כך הוא ערך ראיונות מפורטים עם ערביי הגליל המוסלמים, הנוצרים, הבדואים והדרוזים ואסף מאות סיפורים ומסורות הקשורים למקומות גאוגרפיים ולעצמים טבעיים במרחב שהם חיים בו. שאלתו הבסיסית של המחבר במפגשיו עם ערביי הגליל היתה - "על שום מה נקרא המקום דווקא בשם זה?". התשובות והסיפורים הרבים שתועדו במהלך עבודת השדה, התבררו כמבוע שוטף ומאתגר של רעיונות ותובנות. 
 
יושרתו המחקרית של המחבר וסבלנותו מעניקים לסיפורים שנאספו פרשנות קשובה, מתונה ומתוחכמת. עמדתו הבסיסית, הרואה ברב-קוליות נקודת מוצא לשיח בין-תרבותי, מאפשרת לו להגיע ללבו של הקורא ולהציע לו להכיר את היישובים, ההרים, המערות והעמקים דרך עיניהם וקולם של תושביו הפלסטינים של הגליל. עבודתו הזהירה מזמינה את כולם - מוסלמים, נוצרים, יהודים, בדואים ודרוזים, למסע ספרותי ופולקלוריסטי מרתק - בערבית ובעברית, בגליל. 
 
המחבר מגייס את מיטב התאוריות הספרותיות, הפולקלוריסטיות והאנתרופולוגיות כדי להסביר את מקורן ומשמעותן של אגדות המקום הגליליות שנשתמרו בזיכרון הקהילתי הפלסטיני, הפורשות מניפת צבעים מגוונת על הארץ ומחיות עולם תרבותי וספרותי שהושתק והושכח. 
 
הספר מבקש לראות במאגר התרבותי הפלסטיני נקודת מוצא לדיון תרבותי חדש, שבו סיפורי המקום הפלסטיניים יכולים להפוך לנדבך בבנייתה של תודעה ציבורית חדשה בישראל, המנכיחה את סיפורו של העם הפלסטיני ומכירה בחשיבותו. 
 
 
אמיר בנבג'י וחיים וייס 

1/1/1970
כנרת זמורה דביר2013עיון336 עמ' מודפסים
דיגיטלי2842
מילון הסמלים
ספר דיגיטלי
2842מקורי

"מאז ימי קדם, שעה שניצב לראשונה על רגליו ונשא את ראשו לרקיע, סירב האדם להסכין עם היותו בן-מוות ובר-חלוף, ושאף לנשגב ולנצחי. אחת הדרכים שהוא פיתח כדי לנסות ולממש את השאיפה הזאת, היא ההסמלה: תפיסת הרכיבים של העולם המקיף אותו הן כפרטים פיזיים, מוחשיים, שאפשר לבחון ולמדוד והן כמסמנים איכויות מטא-פיזיות. כך, למשל, ב"שפת הנצח" של האדם, במילון הסמלים שלו, היונה היא ציפור מוכרת, לפעמים מטרידה, בעיקר משום שהיא מלשלשת בכל פינה, אך בה בעת היא מסמלת, כמו כל בעלי החיים המכונפים, רוחניות ויכולת סובלימציה. בנוסף היונה היא סמל לשלום, וכן לנשמות - באמנות הוויזיגותית והרומאנית, ובנצרות היא מסמלת את רוח הקודש... במילון הסמלים שלו קיבץ חואן סירלוט סמלים מכל סוגי המחלקות ומכל העולם".

ספר דיגיטלי
2842מקורי

"מאז ימי קדם, שעה שניצב לראשונה על רגליו ונשא את ראשו לרקיע, סירב האדם להסכין עם היותו בן-מוות ובר-חלוף, ושאף לנשגב ולנצחי. אחת הדרכים שהוא פיתח כדי לנסות ולממש את השאיפה הזאת, היא ההסמלה: תפיסת הרכיבים של העולם המקיף אותו הן כפרטים פיזיים, מוחשיים, שאפשר לבחון ולמדוד והן כמסמנים איכויות מטא-פיזיות. כך, למשל, ב"שפת הנצח" של האדם, במילון הסמלים שלו, היונה היא ציפור מוכרת, לפעמים מטרידה, בעיקר משום שהיא מלשלשת בכל פינה, אך בה בעת היא מסמלת, כמו כל בעלי החיים המכונפים, רוחניות ויכולת סובלימציה. בנוסף היונה היא סמל לשלום, וכן לנשמות - באמנות הוויזיגותית והרומאנית, ובנצרות היא מסמלת את רוח הקודש... במילון הסמלים שלו קיבץ חואן סירלוט סמלים מכל סוגי המחלקות ומכל העולם".

1/1/1970
מודפס55.2
מעיל קטון
ספר מודפס
55.2 מחיר מוטבע על הספר 69
משלוח תוך 48 שעות

"'הו, הו, מליזלדה היפה', שרה גברת אסתריקה, ובקולה הגבוה נמזגו ניחוחות לילה מרירים של פיגם ורוזמרין שצמחו בארגזי עץ מרקיבים על מעקי מרפסות אחדות בקומות העליונות של הבית הגדול: חמש קומות, שלושה אגפים וארבע כניסות (בנה אותו איש עשיר מטבריה שהיה מגיע בכל ראשון בחודש לגבות שכר דירה) אצל שרינה היפה, למשל, ואצל מתילדה ואפילו אצל דון בונפיל, הסנדלר האלמן שהתגורר עם בנו בדירת חדר בקומה החמישית בכניסה דלת."

משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
55.2 מחיר מוטבע על הספר 69

"'הו, הו, מליזלדה היפה', שרה גברת אסתריקה, ובקולה הגבוה נמזגו ניחוחות לילה מרירים של פיגם ורוזמרין שצמחו בארגזי עץ מרקיבים על מעקי מרפסות אחדות בקומות העליונות של הבית הגדול: חמש קומות, שלושה אגפים וארבע כניסות (בנה אותו איש עשיר מטבריה שהיה מגיע בכל ראשון בחודש לגבות שכר דירה) אצל שרינה היפה, למשל, ואצל מתילדה ואפילו אצל דון בונפיל, הסנדלר האלמן שהתגורר עם בנו בדירת חדר בקומה החמישית בכניסה דלת."

1/1/1970
כנרת זמורה דבירמרץ 2016עיון288 עמ' מודפסים
מודפס55.2
מסורת מגולמת בגוף
ספר מודפס
55.2 מחיר מוטבע על הספר 69
משלוח תוך 48 שעות

ספרו של יאיר ליפשיץ מציע לקוראיו מפגש אסור בין הטקסט היהודי לבין הגוף. אמנם חז״ל אסרו ללכת ל״תיאטראות וקירקסאות״ וראו בהם ייצוג לתרבותו הפסולה של האחר, אולם מחקרו החלוצי של ליפשיץ עוסק דווקא בנקודות שבהן התיאטרון, התיאטרליות והגוף תורמים תרומה מכרעת להבנת הטקסט היהודי הקנוני, זה שלרוב נתפס כנטול גוף ומופשט. במחקרו משתמש המחבר באמנות המעמידה במרכזה את הביצוע הגופני כדי להציע פרשנות המערערת על הנחות היסוד שלנו ביחס למורשת הטקסטואלית היהודית. הוא מציע לקוראיו להתעכב ולבחון דווקא את נקודת ההשקה הטעונה והמורכבת ביותר בתרבות היהודית: הטקסט והגוף.
 
הספר מציע מבט ייחודי על תנועת המטוטלת שבין יצירות תיאטרוניות קלאסיות ומוכרות, כגון מלאכים באמריקה של טוני קושנר, הדיבוק של אנ-סקי וייסורי איוב של חנוך לוין, ובין טקסטים יהודיים קנוניים. ליפשיץ מראה באופן משכנע כיצד הטקסט, מרכז הווייתה של התרבות היהודית במשך מאות רבות של שנים, משפיע על אופן עיצובה של דמות תיאטרונית, מעמיק את משמעותה ומוסיף לה רבדים מפתיעים.
 
במרכזו של הספר עומד גוף, וליתר דיוק הגוף היהודי הנשי והגברי, הניצב בקדמת הבמה. מחקרו של ליפשיץ מוסיף נדבך חשוב ומכריע לשיח מקרי ערני, חריף וטעון בשאלת דימויו של הגוף היהודי. חוקרים רבים עסקו בגוף הגלותי, הדווי, השבור והנשי לכאורה, ובניגודו - הגוף הציוני שברא את עצמו מחדש כגוף עברי בריא וחסון. ואולם בעוד שחוקרים אלה עסקו בייצוגים המילוליים והטקסטואליים של הגוף והדירו מן הדיון את הממד התיאטרלי, ליפשיץ מוסיף לשיח המקרי הזה את הפריזמה הנחוצה והמתאגרת של אמנות התיאטרון, המעמידה במרכזה את הגוף הכותב מחדש את הטקסט הקדום. 
אמיר בנבג׳י וחיים וייס
 
״מן המחזה הדיבוק עולה כי בתרבות היהודית בראשית המאה העשרים החשיבה מחדש על הגוף מייצרת אותו לאו דווקא כמבנה יציב והרואי, כפי שאולי קיוותה, אלא כאתר של משבר. יתרה מכך, השפה שמציג הדיבוק עבור משבר גופני מודרני זה לקוחה דווקא מן המסורת עצמה, מן הפולקלור, הסיפורים החסידיים והמיסטיקה היהודית, ובכך מועמד משבר הגוף המודרני בסבך עמוק, רב-רובדי ובלתי פתיר של יחסים עם העבר.״

משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
55.2 מחיר מוטבע על הספר 69

ספרו של יאיר ליפשיץ מציע לקוראיו מפגש אסור בין הטקסט היהודי לבין הגוף. אמנם חז״ל אסרו ללכת ל״תיאטראות וקירקסאות״ וראו בהם ייצוג לתרבותו הפסולה של האחר, אולם מחקרו החלוצי של ליפשיץ עוסק דווקא בנקודות שבהן התיאטרון, התיאטרליות והגוף תורמים תרומה מכרעת להבנת הטקסט היהודי הקנוני, זה שלרוב נתפס כנטול גוף ומופשט. במחקרו משתמש המחבר באמנות המעמידה במרכזה את הביצוע הגופני כדי להציע פרשנות המערערת על הנחות היסוד שלנו ביחס למורשת הטקסטואלית היהודית. הוא מציע לקוראיו להתעכב ולבחון דווקא את נקודת ההשקה הטעונה והמורכבת ביותר בתרבות היהודית: הטקסט והגוף.
 
הספר מציע מבט ייחודי על תנועת המטוטלת שבין יצירות תיאטרוניות קלאסיות ומוכרות, כגון מלאכים באמריקה של טוני קושנר, הדיבוק של אנ-סקי וייסורי איוב של חנוך לוין, ובין טקסטים יהודיים קנוניים. ליפשיץ מראה באופן משכנע כיצד הטקסט, מרכז הווייתה של התרבות היהודית במשך מאות רבות של שנים, משפיע על אופן עיצובה של דמות תיאטרונית, מעמיק את משמעותה ומוסיף לה רבדים מפתיעים.
 
במרכזו של הספר עומד גוף, וליתר דיוק הגוף היהודי הנשי והגברי, הניצב בקדמת הבמה. מחקרו של ליפשיץ מוסיף נדבך חשוב ומכריע לשיח מקרי ערני, חריף וטעון בשאלת דימויו של הגוף היהודי. חוקרים רבים עסקו בגוף הגלותי, הדווי, השבור והנשי לכאורה, ובניגודו - הגוף הציוני שברא את עצמו מחדש כגוף עברי בריא וחסון. ואולם בעוד שחוקרים אלה עסקו בייצוגים המילוליים והטקסטואליים של הגוף והדירו מן הדיון את הממד התיאטרלי, ליפשיץ מוסיף לשיח המקרי הזה את הפריזמה הנחוצה והמתאגרת של אמנות התיאטרון, המעמידה במרכזה את הגוף הכותב מחדש את הטקסט הקדום. 
אמיר בנבג׳י וחיים וייס
 
״מן המחזה הדיבוק עולה כי בתרבות היהודית בראשית המאה העשרים החשיבה מחדש על הגוף מייצרת אותו לאו דווקא כמבנה יציב והרואי, כפי שאולי קיוותה, אלא כאתר של משבר. יתרה מכך, השפה שמציג הדיבוק עבור משבר גופני מודרני זה לקוחה דווקא מן המסורת עצמה, מן הפולקלור, הסיפורים החסידיים והמיסטיקה היהודית, ובכך מועמד משבר הגוף המודרני בסבך עמוק, רב-רובדי ובלתי פתיר של יחסים עם העבר.״

1/1/1970
כנרת זמורה דביר2009עיון557 עמ' מודפסים
מודפס6970.4
תמונה קבוצתית
ספר מודפס
6970.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 88
משלוח תוך 48 שעות

פרופסור גרשון שקד, גדול חוקרי הסיפורת העברית בזמננו, נולד בוינה ב-1929, עלה לארץ ב-1939, ונפטר בירושלים בסוף 2006. הוא פרסם למעלה משלושים ספרים, רובם בחקר הספרות העברית החדשה. ביניהם מונוגרפיות על מנדלי ועגנון, ספר מכונן על סיפורת "הגל החדש", מפעל מונומנטאלי בחמישה כרכים שהוקדם לחקר "הסיפורת העברית 1880-1980", והספר "זהות", שעניינו בחינת סוגיית הזהות היהודית בספרים שרובם לא נכתבו בעברית. את הספר תמונה קבוצתית, המוגש בזה לקוראים, הספיק שקד להכין בשנת חייו האחרונה, ובו איגד בכפיפה אחת מאמרים חדשים עם מאמרים שנדפסו בכתבי עת שונים אך נערכו כאן מחדש. המאמרים מצביעים על תהליכים רוחניים שונים שפקדו את החברה היהודית בתקופת המדינה, כפי שהם משתקפים בתרבות ישראל ובספרותה, ובראשם התמורות שהתחוללו ביחס אל סמלי יסוד כמו ירושלים, הכותל ומצדה, וביחס אל התנ"ך ואל המסורת הציונית. הספר כולל פרקים העוסקים במחזה ובמשחק התיאטרוני כדרך להידברות תרבותית בישראל, פרקים העוסקים בתופעות חברתיות ותרבותיות, פרקים מונוגרפיים, פרק מקיף על יצירות אוטוביוגרפיות וסמי-ביוגרפיות שראו אור משנות השמונים של המאה העשרים ועד לראשית המאה הנוכחית, פרקים שעיקרם ביקורת הביקורת הספרותית, משמאל ומימין. פרקי תמונה קבוצתית מאופיינים בתווי ההיכר של כתיבתו המחקרית של שקד: הם מעמיקים ומשכללים את הדיון בספרות העברית, על מופעיה הצורניים המיוחדים, ובתוך כך פותחים צוהר רחב להבנת תהליכים מרכזיים בהיסטוריה התרבותית הקולקטיבית שלנו. כולם מעידים על גישתו של חוקר מעורב, החותר בה בעת לראייה מקפת של החומר הנחקר, על יסוד החדירה לפרטי פרטיו, לביסוס עמדה רגשית, פוליטית ותרבותית ברורה ומחויבת.

משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
6970.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

פרופסור גרשון שקד, גדול חוקרי הסיפורת העברית בזמננו, נולד בוינה ב-1929, עלה לארץ ב-1939, ונפטר בירושלים בסוף 2006. הוא פרסם למעלה משלושים ספרים, רובם בחקר הספרות העברית החדשה. ביניהם מונוגרפיות על מנדלי ועגנון, ספר מכונן על סיפורת "הגל החדש", מפעל מונומנטאלי בחמישה כרכים שהוקדם לחקר "הסיפורת העברית 1880-1980", והספר "זהות", שעניינו בחינת סוגיית הזהות היהודית בספרים שרובם לא נכתבו בעברית. את הספר תמונה קבוצתית, המוגש בזה לקוראים, הספיק שקד להכין בשנת חייו האחרונה, ובו איגד בכפיפה אחת מאמרים חדשים עם מאמרים שנדפסו בכתבי עת שונים אך נערכו כאן מחדש. המאמרים מצביעים על תהליכים רוחניים שונים שפקדו את החברה היהודית בתקופת המדינה, כפי שהם משתקפים בתרבות ישראל ובספרותה, ובראשם התמורות שהתחוללו ביחס אל סמלי יסוד כמו ירושלים, הכותל ומצדה, וביחס אל התנ"ך ואל המסורת הציונית. הספר כולל פרקים העוסקים במחזה ובמשחק התיאטרוני כדרך להידברות תרבותית בישראל, פרקים העוסקים בתופעות חברתיות ותרבותיות, פרקים מונוגרפיים, פרק מקיף על יצירות אוטוביוגרפיות וסמי-ביוגרפיות שראו אור משנות השמונים של המאה העשרים ועד לראשית המאה הנוכחית, פרקים שעיקרם ביקורת הביקורת הספרותית, משמאל ומימין. פרקי תמונה קבוצתית מאופיינים בתווי ההיכר של כתיבתו המחקרית של שקד: הם מעמיקים ומשכללים את הדיון בספרות העברית, על מופעיה הצורניים המיוחדים, ובתוך כך פותחים צוהר רחב להבנת תהליכים מרכזיים בהיסטוריה התרבותית הקולקטיבית שלנו. כולם מעידים על גישתו של חוקר מעורב, החותר בה בעת לראייה מקפת של החומר הנחקר, על יסוד החדירה לפרטי פרטיו, לביסוס עמדה רגשית, פוליטית ותרבותית ברורה ומחויבת.

1/1/1970
מודפס67.2
על סף הגאולה
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84
משלוח תוך 48 שעות

על סף הגאולה הוא דיון חלוצי מרתק בסיפור קליטתם של העולים מארצות ערב בשנות "העלייה הגדולה" (1953-1948) כפי שהוא מעוצב ביצירות הספרות שכתבו בני היישוב הוותיק והעולים עצמם. סיפורן של המעברות ושל שכונות המצוקה שנוצרו בעקבותיהן נדחק שנים רבות אל שולי המחקר וביקורת הספרות, כשם שתושביהן נדחקו אל שולי התודעה הציבורית.
 
בתיה שמעוני בוחנת את הפער הקבוע שבין חזון הגאולה הציוני לבין העמידה הנצחית על הסף של ה"אחרים", "אחינו המזרחים". היא משרטטת את גבולותיו ואת מאפייניו המובהקים של הפער הזה בקבוצה גדולה של יצירות שנכתבו בארץ למן שנות החמישים ועד ימינו. לראשונה מתוארים כאן קווי המתאר של המעגל הקיומי שתחילתו במעברה וסופו בשכונת המצוקה, באמצעות שימוש בקטגוריות מרחביות סמליות ומעקב אחר מוטיבים חוזרים ביצירות שכתבו הן הסופרים ה"קולטים" הן הסופרים ה"נקלטים". שמעוני מראה כיצד היצירות הללו מגיבות זו על זו - גם בעל כורחן - וכיצד כל יצירה מדברת בשני קולות לפחות. כך מתברר שגם היצירות שקידמו את הנרטיב הרשמי האופטימי היו סדוקות בעטיים של קולות אחרים, שערערו את החזות האידיאולוגית והלשונית האחידה; ומנגד, גם ביצירות האופוזיציוניות הובלעו לא אחת ההנחות הכמו קולוניאליסטיות והגזעניות שהיו חבויות מתחת לפני השטח של הספרות ההגמונית.
 
על סף הגאולה הוא חיבור אמיץ ורב־כוח המתמודד עם כמה שאלות בעלות חשיבות עליונה באשר לאופן עיצובן של החברה הישראלית ותרבותה. שמעוני בוחנת את השאלות הללו כפי שהן באות לידי ביטוי במדיום הספרותי במבט רגיש ומעמיק ובלשון בהירה ומדויקת, ביקורתית אך לא מתלהמת. יכולתה להביע עמדה ביקורתית, ואף פולמוסית, בלי שתוותר על ראייה מורכבת של תמונת המציאות הכוללת ועל הקשבה זהירה לריבוי הקולות העולים מן הטקסט, הופכת את הדיון בספר הזה להדגמה נדירה של דיאלוג פתוח בין זהויות לתרבויות שבו עצמו - אם כי לא בכל היצירות הספרותיות הנדונות במהלכו - יש מפתח לשיח חברתי ותרבותי עשיר, ואולי גם אופטימי יותר.
יגאל שוורץ וטלי לטוביצקי

משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
67.2 מחיר מוטבע על הספר 84

על סף הגאולה הוא דיון חלוצי מרתק בסיפור קליטתם של העולים מארצות ערב בשנות "העלייה הגדולה" (1953-1948) כפי שהוא מעוצב ביצירות הספרות שכתבו בני היישוב הוותיק והעולים עצמם. סיפורן של המעברות ושל שכונות המצוקה שנוצרו בעקבותיהן נדחק שנים רבות אל שולי המחקר וביקורת הספרות, כשם שתושביהן נדחקו אל שולי התודעה הציבורית.
 
בתיה שמעוני בוחנת את הפער הקבוע שבין חזון הגאולה הציוני לבין העמידה הנצחית על הסף של ה"אחרים", "אחינו המזרחים". היא משרטטת את גבולותיו ואת מאפייניו המובהקים של הפער הזה בקבוצה גדולה של יצירות שנכתבו בארץ למן שנות החמישים ועד ימינו. לראשונה מתוארים כאן קווי המתאר של המעגל הקיומי שתחילתו במעברה וסופו בשכונת המצוקה, באמצעות שימוש בקטגוריות מרחביות סמליות ומעקב אחר מוטיבים חוזרים ביצירות שכתבו הן הסופרים ה"קולטים" הן הסופרים ה"נקלטים". שמעוני מראה כיצד היצירות הללו מגיבות זו על זו - גם בעל כורחן - וכיצד כל יצירה מדברת בשני קולות לפחות. כך מתברר שגם היצירות שקידמו את הנרטיב הרשמי האופטימי היו סדוקות בעטיים של קולות אחרים, שערערו את החזות האידיאולוגית והלשונית האחידה; ומנגד, גם ביצירות האופוזיציוניות הובלעו לא אחת ההנחות הכמו קולוניאליסטיות והגזעניות שהיו חבויות מתחת לפני השטח של הספרות ההגמונית.
 
על סף הגאולה הוא חיבור אמיץ ורב־כוח המתמודד עם כמה שאלות בעלות חשיבות עליונה באשר לאופן עיצובן של החברה הישראלית ותרבותה. שמעוני בוחנת את השאלות הללו כפי שהן באות לידי ביטוי במדיום הספרותי במבט רגיש ומעמיק ובלשון בהירה ומדויקת, ביקורתית אך לא מתלהמת. יכולתה להביע עמדה ביקורתית, ואף פולמוסית, בלי שתוותר על ראייה מורכבת של תמונת המציאות הכוללת ועל הקשבה זהירה לריבוי הקולות העולים מן הטקסט, הופכת את הדיון בספר הזה להדגמה נדירה של דיאלוג פתוח בין זהויות לתרבויות שבו עצמו - אם כי לא בכל היצירות הספרותיות הנדונות במהלכו - יש מפתח לשיח חברתי ותרבותי עשיר, ואולי גם אופטימי יותר.
יגאל שוורץ וטלי לטוביצקי

1/1/1970
כנרת זמורה דבירמרץ 2016עיון, ביוגרפיה208 עמ' מודפסים
דיגיטלי2842
מודפס59.2
השלישי האפשרי
ספר דיגיטלי
2842מקורי
ספר מודפס
59.2 מחיר מוטבע על הספר 74

הפרוזה השירית של הסופר יואל הופמן מתמיהה את קוראי הספרות העברית כבר עשרים וחמש שנה. היא מפליאה בחידתיות של עלילותיה המוסוות; בהומור המפתיע שהיא מייבאת מהמזרח הרחוק ומספרות הנונסנס; ובלשונה, שלהגיונה המומצא אין דומה בספרות העברית.

חוקרת הספרות רחל אלבק-גדרון מדובבת את הפרוזה הזו בקול ביקורתי המיוחד לה, באופן שהופך את חידת הופמן לשאלה עיונית עברית פוסט-מודרנית שאפשר אולי לכנותה ״הופמנית״. בשבעת פרקיו משוחח הספר בלשון ביקורתית משוכללת עם שפות הסיפור השונות שהפרוזה של הופמן ״משתמשת״ בהן: לשון השירה, חידות הקואן ומכתמי הזן, שפת התצלום המצוטט וסיפורי העלילה של גיבורי הופמן. זהו ספר ביקורת המעורר את קוראיו להמציא לעצמם אף הם שפת קריאה משל עצמם ביצירותיו של אחד הסופרים המעוררים ביותר בספרות העברית של זמננו.

יגאל שוורץ ותמר סתר

 

ד״ר רחל אלבק-גדרון היא מרצה בכירה במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בר-אילן. היא מתמחה במחקר בין-תחומי המשלב פילוסופיה, ספרות ואמנות חזותית. בתחום זה הציעה בספרה המאה של המונאדות: לייבניץ והמודרניות של המאה העשרים (אוניברסיטת בר-אילן, 2007) דגם מונדולוגי לפשר תופעות פן-תרבותיות במודרניזם של המאה העשרים.

אלבק-גדרון שימשה פרופסור אורח במרכז טאובה לחקר היהדות שבאוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה; עמית מחקר באוניברסיטת אוסקה, יפן. בשנים האחרונות עסקה בחקר פרוזה עברית מודרנית בעבודותיהם של א״נ גנסין, אהרן אפלפלד, א״ב יהושע, רונית מטלון ועוד. הציגה סדרת עיונים עקרוניים ביצירתו של יואל הופמן על רקע סוגיות יסוד של הפואטיקה המערבית המודרנית של והפוסט-מודרנית לצד סוגיות מרכזיות במחשבה ובפואטיקה של המזרח הרחוק, בעיקר כפי שהתגבשה כאסתטיקה המקושרת לזן-בודהיזם יפני, ספרה השלישי האפשרי: מחקר מונוגרפי בעבודתו של יואל הופמן מציג מגוון רחב של קריאות ביצירת הופמן מתחום עיון זה. 

 

״לא כל שפה פיוטית של אמן מצדיקה את השאלה ״מהי המולדת״ שבה מדברים את שפתו. אף שלכל יצירה, או קבוצת יצירות של כותב אחד, יש מה שחוקרי הספרות נוטים לכנות ״פואטיקה״, הרי שלא כל יוצר מעורר את התחושה שהסובייקט-המדבר שלו הוא חידתי וייחודי כל כך, שניתן לומר על יצירתו שהיא ״שפה״, כלומר היא בעלת לקסיקון, תחביר, קונטקסט, אטימולוגיה ומסורת משל עצמה. יתרה מזו, השפה שמכוננת קבוצת היצירות של הופמן, נדמית כתוצר של ציוויליזציה שלמה ״אחרת״, ״שכנה״, הדומה בכל לציוויליזציה שלנו, אך גם שונה ממנה באופן לא מוגדר. נדמה שהיא תוצר של ״עולם אפשרי״ אחר. זו היא שפה ש״מדוברת״ ב״מולדת״ כלשהי, שמעוררת בנו רצון למפות ולתור אותה, לסקור את מוסדותיה וללמוד את חוקיה, גם אם לא בהכרח להגר אליה.״

ספר דיגיטלי
2842מקורי
ספר מודפס
59.2 מחיר מוטבע על הספר 74

הפרוזה השירית של הסופר יואל הופמן מתמיהה את קוראי הספרות העברית כבר עשרים וחמש שנה. היא מפליאה בחידתיות של עלילותיה המוסוות; בהומור המפתיע שהיא מייבאת מהמזרח הרחוק ומספרות הנונסנס; ובלשונה, שלהגיונה המומצא אין דומה בספרות העברית.

חוקרת הספרות רחל אלבק-גדרון מדובבת את הפרוזה הזו בקול ביקורתי המיוחד לה, באופן שהופך את חידת הופמן לשאלה עיונית עברית פוסט-מודרנית שאפשר אולי לכנותה ״הופמנית״. בשבעת פרקיו משוחח הספר בלשון ביקורתית משוכללת עם שפות הסיפור השונות שהפרוזה של הופמן ״משתמשת״ בהן: לשון השירה, חידות הקואן ומכתמי הזן, שפת התצלום המצוטט וסיפורי העלילה של גיבורי הופמן. זהו ספר ביקורת המעורר את קוראיו להמציא לעצמם אף הם שפת קריאה משל עצמם ביצירותיו של אחד הסופרים המעוררים ביותר בספרות העברית של זמננו.

יגאל שוורץ ותמר סתר

 

ד״ר רחל אלבק-גדרון היא מרצה בכירה במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בר-אילן. היא מתמחה במחקר בין-תחומי המשלב פילוסופיה, ספרות ואמנות חזותית. בתחום זה הציעה בספרה המאה של המונאדות: לייבניץ והמודרניות של המאה העשרים (אוניברסיטת בר-אילן, 2007) דגם מונדולוגי לפשר תופעות פן-תרבותיות במודרניזם של המאה העשרים.

אלבק-גדרון שימשה פרופסור אורח במרכז טאובה לחקר היהדות שבאוניברסיטת סטנפורד, קליפורניה; עמית מחקר באוניברסיטת אוסקה, יפן. בשנים האחרונות עסקה בחקר פרוזה עברית מודרנית בעבודותיהם של א״נ גנסין, אהרן אפלפלד, א״ב יהושע, רונית מטלון ועוד. הציגה סדרת עיונים עקרוניים ביצירתו של יואל הופמן על רקע סוגיות יסוד של הפואטיקה המערבית המודרנית של והפוסט-מודרנית לצד סוגיות מרכזיות במחשבה ובפואטיקה של המזרח הרחוק, בעיקר כפי שהתגבשה כאסתטיקה המקושרת לזן-בודהיזם יפני, ספרה השלישי האפשרי: מחקר מונוגרפי בעבודתו של יואל הופמן מציג מגוון רחב של קריאות ביצירת הופמן מתחום עיון זה. 

 

״לא כל שפה פיוטית של אמן מצדיקה את השאלה ״מהי המולדת״ שבה מדברים את שפתו. אף שלכל יצירה, או קבוצת יצירות של כותב אחד, יש מה שחוקרי הספרות נוטים לכנות ״פואטיקה״, הרי שלא כל יוצר מעורר את התחושה שהסובייקט-המדבר שלו הוא חידתי וייחודי כל כך, שניתן לומר על יצירתו שהיא ״שפה״, כלומר היא בעלת לקסיקון, תחביר, קונטקסט, אטימולוגיה ומסורת משל עצמה. יתרה מזו, השפה שמכוננת קבוצת היצירות של הופמן, נדמית כתוצר של ציוויליזציה שלמה ״אחרת״, ״שכנה״, הדומה בכל לציוויליזציה שלנו, אך גם שונה ממנה באופן לא מוגדר. נדמה שהיא תוצר של ״עולם אפשרי״ אחר. זו היא שפה ש״מדוברת״ ב״מולדת״ כלשהי, שמעוררת בנו רצון למפות ולתור אותה, לסקור את מוסדותיה וללמוד את חוקיה, גם אם לא בהכרח להגר אליה.״

1/1/1970
כנרת זמורה דביר2013עיון624 עמ' מודפסים
מודפס6992.8
דרך הבימוי
ספר מודפס
6992.8מקורי מחיר מוטבע על הספר 116
משלוח תוך 48 שעות

"כיצד ניתן לדבר על התיאטרון העברי-הישראלי דרך הפרקטיקה של הבמאי ולא דרך המחזאים והמחזה המקורי?" - זו השאלה המונחת ביסודו של ספר עיון פורץ דרך זה.
דרך הבימוי: על במאים בתיאטרון הישראלי מאת דורית ירושלמי מציע דיון ביקורתי ראשון מסוגו בביוגרפיות המקצועיות ובדפוסי הבימוי של הבמאים הבולטים בזרם המרכזי של התיאטרון הישראלי מאז 1931. חיבור חלוצי מעמיק וחדשני זה, המבוסס על מחקר מקיף ועל ידע וניסיון אישיים של חוקרת תיאטרון בכירה ואשת במה, מסיט את מרכז הכובד בהיסטוריוגרפיה של התיאטרון הישראלי מן הטקסט הכתוב לעבר העיסוק בעשייה התיאטרונית גופא ובנסיבות ההקשריות-החברתיות, הפוליטיות והתרבותיות - וכן בנסיבות הפנים-מוסדיות שהיא מעוגנת בהן, כגורמים מרכזיים המעצבים את תולדות התיאטרון הישראלי.
 
שלושה עשר במאים, ובהם רק במאית אחת, שסיפורם האישי הוא גם הנרטיב הקיבוצי של התיאטרון המקומי, משמשים מושא לניתוח המושחז, הקולע, העשיר בדוגמאות והמפתיע לא אחת של ירושלמי. בפרק הדן בפועלם של ברוך צ'מרינסקי ושל צבי פרידלנד ב'הבימה' ושל משה הלוי ב'אהל', מגלה ירושלמי, שלא כפי שנהוג היה לחשוב, שהישגיהם הגדולים היו קשורים דווקא במחזות מתורגמים, ולאו דווקא בקומץ הדל של מחזות מקור שהעלו. ניתוח דפוסי הבימוי של במאי הקאמרי הראשונים - יוסף מילוא, מאבות 'תיאטרון הבמאי' הישראלי, גרשון פלוטקין, 'הבמאי הנעדר', ושמואל בונים, שגישר בין הבמה המרכזית, 'הדרמטית', לבימת הבידור הקל - מלמד כי לא סגנון כולי כלשהו ואף לא אקלקטיות סגנונית הם שהיו אופייניים למשלב האמנותי שבו 'דיברו' במאי 'הקאמרי' הראשונים, אלא החותם האמנותי הספציפי של כל במאי. כבמאים מובילים הם תרמו את חלקם לביסוס התשתית לתיאטרון של הזרם המרכזי המאשרר ומחזק את סגנון החיים, ההעדפות והטעם של הבורגנות התל-אביבית. בחלקו השני של הספר מתמקדת ירושלמי בשבעה במאים: נסים אלוני, יוסי יזרעאלי, נולה צ'ילטון, חנוך לוין, אילן רונן, עמרי ניצן וחנן שניר. המרחב המחקרי שירושלמי משרטטת מאפשר להתוודע להופעת 'היוצר הבימתי', להיווספות הפרקטיקה של 'הבימוי השיתופי', להעצמה אנרגטית של המנגנון התיאטרלי ולתוצרים של 'במאי הטרנספורמציה'. שער זה ממחיש את הצטברות דפוסי הפעולה וגישות הבימוי על במת הזרם המרכזי, ואת התחנות המרכזיות של תהליכי השינוי והשימור שהתחוללו בו. לדיון בדפוסי הבימוי המקומי מקדימה ירושלמי מבוא נרחב ומאיר עיניים על התיאוריה המודרנית והפוסט-מודרנית של תפקיד הבמאי, המקצוע הצעיר, האניגמטי והבכיר בעולם התיאטרון. דרך הבימוי מפלס בלשון רהוטה ועניינית ערוצים חדשים להבנת ההיסטוריה של התיאטרון הישראלי בכלל, ותרומת הבימוי להתהוותה בפרט. זהו ספר חובה לכל שוחר תיאטרון, לכל תלמיד תיאטרון ומשחק ולכל יוצר ומבצע. 
גד קינר

משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
6992.8מקורי מחיר מוטבע על הספר 116

"כיצד ניתן לדבר על התיאטרון העברי-הישראלי דרך הפרקטיקה של הבמאי ולא דרך המחזאים והמחזה המקורי?" - זו השאלה המונחת ביסודו של ספר עיון פורץ דרך זה.
דרך הבימוי: על במאים בתיאטרון הישראלי מאת דורית ירושלמי מציע דיון ביקורתי ראשון מסוגו בביוגרפיות המקצועיות ובדפוסי הבימוי של הבמאים הבולטים בזרם המרכזי של התיאטרון הישראלי מאז 1931. חיבור חלוצי מעמיק וחדשני זה, המבוסס על מחקר מקיף ועל ידע וניסיון אישיים של חוקרת תיאטרון בכירה ואשת במה, מסיט את מרכז הכובד בהיסטוריוגרפיה של התיאטרון הישראלי מן הטקסט הכתוב לעבר העיסוק בעשייה התיאטרונית גופא ובנסיבות ההקשריות-החברתיות, הפוליטיות והתרבותיות - וכן בנסיבות הפנים-מוסדיות שהיא מעוגנת בהן, כגורמים מרכזיים המעצבים את תולדות התיאטרון הישראלי.
 
שלושה עשר במאים, ובהם רק במאית אחת, שסיפורם האישי הוא גם הנרטיב הקיבוצי של התיאטרון המקומי, משמשים מושא לניתוח המושחז, הקולע, העשיר בדוגמאות והמפתיע לא אחת של ירושלמי. בפרק הדן בפועלם של ברוך צ'מרינסקי ושל צבי פרידלנד ב'הבימה' ושל משה הלוי ב'אהל', מגלה ירושלמי, שלא כפי שנהוג היה לחשוב, שהישגיהם הגדולים היו קשורים דווקא במחזות מתורגמים, ולאו דווקא בקומץ הדל של מחזות מקור שהעלו. ניתוח דפוסי הבימוי של במאי הקאמרי הראשונים - יוסף מילוא, מאבות 'תיאטרון הבמאי' הישראלי, גרשון פלוטקין, 'הבמאי הנעדר', ושמואל בונים, שגישר בין הבמה המרכזית, 'הדרמטית', לבימת הבידור הקל - מלמד כי לא סגנון כולי כלשהו ואף לא אקלקטיות סגנונית הם שהיו אופייניים למשלב האמנותי שבו 'דיברו' במאי 'הקאמרי' הראשונים, אלא החותם האמנותי הספציפי של כל במאי. כבמאים מובילים הם תרמו את חלקם לביסוס התשתית לתיאטרון של הזרם המרכזי המאשרר ומחזק את סגנון החיים, ההעדפות והטעם של הבורגנות התל-אביבית. בחלקו השני של הספר מתמקדת ירושלמי בשבעה במאים: נסים אלוני, יוסי יזרעאלי, נולה צ'ילטון, חנוך לוין, אילן רונן, עמרי ניצן וחנן שניר. המרחב המחקרי שירושלמי משרטטת מאפשר להתוודע להופעת 'היוצר הבימתי', להיווספות הפרקטיקה של 'הבימוי השיתופי', להעצמה אנרגטית של המנגנון התיאטרלי ולתוצרים של 'במאי הטרנספורמציה'. שער זה ממחיש את הצטברות דפוסי הפעולה וגישות הבימוי על במת הזרם המרכזי, ואת התחנות המרכזיות של תהליכי השינוי והשימור שהתחוללו בו. לדיון בדפוסי הבימוי המקומי מקדימה ירושלמי מבוא נרחב ומאיר עיניים על התיאוריה המודרנית והפוסט-מודרנית של תפקיד הבמאי, המקצוע הצעיר, האניגמטי והבכיר בעולם התיאטרון. דרך הבימוי מפלס בלשון רהוטה ועניינית ערוצים חדשים להבנת ההיסטוריה של התיאטרון הישראלי בכלל, ותרומת הבימוי להתהוותה בפרט. זהו ספר חובה לכל שוחר תיאטרון, לכל תלמיד תיאטרון ומשחק ולכל יוצר ומבצע. 
גד קינר

1/1/1970
כנרת זמורה דביר2007עיון298 עמ' מודפסים
מודפס55.2
שאלות נכבדות
ספר מודפס
55.2 מחיר מוטבע על הספר 69
משלוח תוך 48 שעות

שאלות נכבדות הוא קובץ מאמרים ראשון בעברית פרי עטו של אברהם (ארנולד) בנד, אחד מהגדולים בחוקרי התרבות היהודית המודרנית, שעמד שנים רבות בראש המחלקה לספרות השוואתית באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. לקוראים הישראלים המצויים בכתיבתם של חוקרי התרבות היושבים בארץ צפויה כאן הפתעה. את מקומו של הסגנון המתנצח-לוחמני המאפיין את כתיבתם של רוב החוקרים הישראלים תופס בכתביו של בנד סגנון שיחתי, מתון וניחוח. ממאמריו מצטיירת תמונה של אדם היושב בכורסה נוחה בסלון ביתו, אולי ליד האח, והוא משוחח עם אורחים אחדים המקשיבים לו בעניין. הוא מנהל את השיחה בסמכותיות, לעתים בתקיפות - אבל תמיד בנחת, בטון אינטימי, מזמין וידידותי.
 
בשאלות נכבדות מכונסים מאמרים הדנים בסוגיות רבות ובמבחר יצירות גדול. בין המאמרים קיימים קשרים רבים, חלקם גלויים וחלקם סמויים יותר, המשקפים את תפיסת עולמו המורכבת והמרתקת של המחבר. כך למשל קל להבחין שכתיבתו של בנד נעה לאורך ציר כפול, ביוגרפי והיסטורי - הוא דן במסלול התפתחותו של היוצר, באירועים חשובים שהתרחשו בתקופתו, בדברים שקרא והשפיעו עליו וביוצרים האחרים שעמם היה בדיאלוג, ובהקשר הזה מפתח את פרשנותו. היוצרים המרכזיים שבהם עוסק בנד הם פרנץ קפקא, אחד העם, מ"י ברדיצ'בסקי, ח"נ ביאליק, שאול טשרניחובסקי, ש"י עגנון, עמוס עוז וא"ב יהושע. הם נקראים כל אחד לחוד, אבל גם זה עם זה וזה כנגד זה. גם דמותו של זיגמונד פרויד שבה וחוזרת במאמרים, בין באורח ישיר - בדיון בכתיבתו של פרויד על היהדות - ובין בעקיפין, למשל בדיון ביחסו האמביוולנטי של עגנון כלפי הפסיכואנליזה.
 
חוט סמוי המקשר בין המאמרים הוא יהדותם של המחברים ושאלת התמודדותם עם עובדה זו ועם השאלות ההיסטריות והאידיאולוגיות המרכזיות בתקופתם. ההתעניינות של המחבר בנושא זה קשורה לסיפור חייו כילד וכנער יהודי שהתחנך בשתי מערכות חינוך מקבילות - היהודית והכללית. היחס, המתוח לעתים, בין היהדות והציונות שב ועולה בפרקי הספר ביחס לתקופות שונות בהיסטוריה ובספרות העברית, ומגיע לשיאו במאמר "ארכיאולוגיה של הונאה עצמית", הבוחן את עמדתו האידיאולוגית של א"ב יהושע ביחס לנרטיב הציוני כפי שהיא משתקפת בכתיבתו המסאית מזה ובכתיבתו הספרותית מזה.
 
במהלך הקריירה העשירה שלו עסק בנד בתחומים רבים. בקובץ הזה כונסו מאמרים בשני תחומים שלקוראים הישראלים יש בהם עניין מיוחד: ספרות יהודית בהקשר היסטורי וצמתים בספרות ובתרבות העברית החדשה. את הקובץ פותחת מסה ביוגרפית יפהפייה המציגה את מפתח המונחים של המפות שבנד משרטט בפרקי הספר ופותחת צוהר לעולמו.
יגאל שוורץ

משלוח תוך 48 שעות
ספר מודפס
55.2 מחיר מוטבע על הספר 69

שאלות נכבדות הוא קובץ מאמרים ראשון בעברית פרי עטו של אברהם (ארנולד) בנד, אחד מהגדולים בחוקרי התרבות היהודית המודרנית, שעמד שנים רבות בראש המחלקה לספרות השוואתית באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס. לקוראים הישראלים המצויים בכתיבתם של חוקרי התרבות היושבים בארץ צפויה כאן הפתעה. את מקומו של הסגנון המתנצח-לוחמני המאפיין את כתיבתם של רוב החוקרים הישראלים תופס בכתביו של בנד סגנון שיחתי, מתון וניחוח. ממאמריו מצטיירת תמונה של אדם היושב בכורסה נוחה בסלון ביתו, אולי ליד האח, והוא משוחח עם אורחים אחדים המקשיבים לו בעניין. הוא מנהל את השיחה בסמכותיות, לעתים בתקיפות - אבל תמיד בנחת, בטון אינטימי, מזמין וידידותי.
 
בשאלות נכבדות מכונסים מאמרים הדנים בסוגיות רבות ובמבחר יצירות גדול. בין המאמרים קיימים קשרים רבים, חלקם גלויים וחלקם סמויים יותר, המשקפים את תפיסת עולמו המורכבת והמרתקת של המחבר. כך למשל קל להבחין שכתיבתו של בנד נעה לאורך ציר כפול, ביוגרפי והיסטורי - הוא דן במסלול התפתחותו של היוצר, באירועים חשובים שהתרחשו בתקופתו, בדברים שקרא והשפיעו עליו וביוצרים האחרים שעמם היה בדיאלוג, ובהקשר הזה מפתח את פרשנותו. היוצרים המרכזיים שבהם עוסק בנד הם פרנץ קפקא, אחד העם, מ"י ברדיצ'בסקי, ח"נ ביאליק, שאול טשרניחובסקי, ש"י עגנון, עמוס עוז וא"ב יהושע. הם נקראים כל אחד לחוד, אבל גם זה עם זה וזה כנגד זה. גם דמותו של זיגמונד פרויד שבה וחוזרת במאמרים, בין באורח ישיר - בדיון בכתיבתו של פרויד על היהדות - ובין בעקיפין, למשל בדיון ביחסו האמביוולנטי של עגנון כלפי הפסיכואנליזה.
 
חוט סמוי המקשר בין המאמרים הוא יהדותם של המחברים ושאלת התמודדותם עם עובדה זו ועם השאלות ההיסטריות והאידיאולוגיות המרכזיות בתקופתם. ההתעניינות של המחבר בנושא זה קשורה לסיפור חייו כילד וכנער יהודי שהתחנך בשתי מערכות חינוך מקבילות - היהודית והכללית. היחס, המתוח לעתים, בין היהדות והציונות שב ועולה בפרקי הספר ביחס לתקופות שונות בהיסטוריה ובספרות העברית, ומגיע לשיאו במאמר "ארכיאולוגיה של הונאה עצמית", הבוחן את עמדתו האידיאולוגית של א"ב יהושע ביחס לנרטיב הציוני כפי שהיא משתקפת בכתיבתו המסאית מזה ובכתיבתו הספרותית מזה.
 
במהלך הקריירה העשירה שלו עסק בנד בתחומים רבים. בקובץ הזה כונסו מאמרים בשני תחומים שלקוראים הישראלים יש בהם עניין מיוחד: ספרות יהודית בהקשר היסטורי וצמתים בספרות ובתרבות העברית החדשה. את הקובץ פותחת מסה ביוגרפית יפהפייה המציגה את מפתח המונחים של המפות שבנד משרטט בפרקי הספר ופותחת צוהר לעולמו.
יגאל שוורץ

1/1/1970
כנרת זמורה דביר2009עיון397 עמ' מודפסים
מודפס6970.4
מנדלי והסיפור הלאומי
ספר מודפס
6970.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

יהודים לובשי בלואים מדברים בלהט ובתנועות ידיים מופרזות, כיפותיהם מזוהמות "בליחה סרוחה ובזיעה נוקשה", "קולות משונים יוצאים מפיהם ברעש גדול", ובעת התפילה מקפצות כינים בין ראשיהם... כיצד אפשר להסביר את המשיכה של מנדלי מוכר ספרים (הוא ש"י אברמוביץ) לתיאורים דוחים מעין אלה? האם אפשר לראות עין בעין את הכיעור, העליבות והגועל של העיירה היהודית המזרח-אירופית מבלי להניח מראש שהם הוצבו שם רק על מנת להישלל, במסגרת המסע אל חוף המבטחים של הלאומיות הציונית המודרנית וה"נורמלית"?
 
במנדלי והסיפור הלאומי מצליח ד"ר אמיר בנבג'י לקרוא מחדש את אברמוביץ באופן ש"מציל" אותו מניסיונות ההצלה של פרשניו הוותיקים. הוא מראה כיצד להיטותם של המבקרים לספק לטקסט לגיטימציה אידיאולוגית במסגרת השיח הציוני-לאומי עיקרה ממנו את רבדיו העמוקים והמהפכניים ביותר, וכיצד ההתרכזות ב'נמשל' הלאומי הותירה את ה'משל' - כלומר את הטקסט עצמו - מאחור. בְּמָקום שההיסטוריונים של מפעל הספרות הלאומי מצאו שבח למודרניות ולחילוניות רואה בנבג'י ריבוי, פיצול, אירוניה, סכיזופרניה וגועל. הוא משחרר את הטקסט מחיבוק הדוב האידיאולוגי באמצעות פירוק שיטתי של ההנחות המקדימות על הריאליות של הטקסט ועל משמעויותיו הסמליות. תחת זאת הוא מציע את הקטגוריה האסתטית של האלגוריה, וטוען שהעיירה של אברמוביץ היא עיוות גרוטסקי של העיירה היהודית הטיפוסית, עיוות החורג ממסגרות הייצוג המקובלות ונעשה סיוט עצמאי המערער גם את דעתו של מנדלי המספר, שאינו מסוגל להשתלט על הדימוי שיצר ו"מתפזר לחלקים דקים".
 
במסה המבריקה שלפנינו מוביל בנבג'י את הקוראים במסע חניכה מהופך, שנקודת המוצא שלו היא "תנועת הגועל" העיקשת בטקסט. במקום לנסות לנרמל את האסתטיקה המפוצלת והסכיזופרנית של אברמוביץ, בנבג'י מציע לראות בה מפתח למחשבה פוליטית אלטרנטיבית. הפוליטיקה של מנדלי מבוססת על תנועה הזוכרת את המעצורים והבלמים. זוהי שמרנות בתוך געש מהפכני המתגלה, לבסוף, כרדיקליות האמיתית. בקריאתו הכובשת של בנבג'י מתחוור לנו, אם כן, שהזהות היהודית המודרנית נופצה כבר בשעת הולדתה, ודווקא בידי ה"סבא" הגדול של הספרות העברית.
 
כתיבתו החדה והמעורבת של בנבג'י אינה מניחה לטקסט של אברמוביץ לנוח על משכבו בשלווה והיא מתעמתת איתו וקוראת אותו בתוך עולם פוסט-מודרני שוקק ורוחש. הבעיות האתיות והאסתטיות שמעלה הטקסט מתוארות על רקע הפילוסופיה של תאודור אדורנו, פול דה מאן והוגים נוספים, ובהשוואה למקרי מבחן אחרים בשיח הספרותי והלאומי, מ"הוא הלך בשדות" והמניפסט של חבורת "לקראת" ועד לשאלת אפשרותה של פעולה פוליטית בעידן הרב-ערוצי של ימינו. זהו ספר שכתוב בלהט ובתנופה, והקריאה בו היא חוויה אינטלקטואלית יוצאת דופן.
טלי לטוביצקי ויגאל שוורץ

ספר מודפס
6970.4מקורי מחיר מוטבע על הספר 88

יהודים לובשי בלואים מדברים בלהט ובתנועות ידיים מופרזות, כיפותיהם מזוהמות "בליחה סרוחה ובזיעה נוקשה", "קולות משונים יוצאים מפיהם ברעש גדול", ובעת התפילה מקפצות כינים בין ראשיהם... כיצד אפשר להסביר את המשיכה של מנדלי מוכר ספרים (הוא ש"י אברמוביץ) לתיאורים דוחים מעין אלה? האם אפשר לראות עין בעין את הכיעור, העליבות והגועל של העיירה היהודית המזרח-אירופית מבלי להניח מראש שהם הוצבו שם רק על מנת להישלל, במסגרת המסע אל חוף המבטחים של הלאומיות הציונית המודרנית וה"נורמלית"?
 
במנדלי והסיפור הלאומי מצליח ד"ר אמיר בנבג'י לקרוא מחדש את אברמוביץ באופן ש"מציל" אותו מניסיונות ההצלה של פרשניו הוותיקים. הוא מראה כיצד להיטותם של המבקרים לספק לטקסט לגיטימציה אידיאולוגית במסגרת השיח הציוני-לאומי עיקרה ממנו את רבדיו העמוקים והמהפכניים ביותר, וכיצד ההתרכזות ב'נמשל' הלאומי הותירה את ה'משל' - כלומר את הטקסט עצמו - מאחור. בְּמָקום שההיסטוריונים של מפעל הספרות הלאומי מצאו שבח למודרניות ולחילוניות רואה בנבג'י ריבוי, פיצול, אירוניה, סכיזופרניה וגועל. הוא משחרר את הטקסט מחיבוק הדוב האידיאולוגי באמצעות פירוק שיטתי של ההנחות המקדימות על הריאליות של הטקסט ועל משמעויותיו הסמליות. תחת זאת הוא מציע את הקטגוריה האסתטית של האלגוריה, וטוען שהעיירה של אברמוביץ היא עיוות גרוטסקי של העיירה היהודית הטיפוסית, עיוות החורג ממסגרות הייצוג המקובלות ונעשה סיוט עצמאי המערער גם את דעתו של מנדלי המספר, שאינו מסוגל להשתלט על הדימוי שיצר ו"מתפזר לחלקים דקים".
 
במסה המבריקה שלפנינו מוביל בנבג'י את הקוראים במסע חניכה מהופך, שנקודת המוצא שלו היא "תנועת הגועל" העיקשת בטקסט. במקום לנסות לנרמל את האסתטיקה המפוצלת והסכיזופרנית של אברמוביץ, בנבג'י מציע לראות בה מפתח למחשבה פוליטית אלטרנטיבית. הפוליטיקה של מנדלי מבוססת על תנועה הזוכרת את המעצורים והבלמים. זוהי שמרנות בתוך געש מהפכני המתגלה, לבסוף, כרדיקליות האמיתית. בקריאתו הכובשת של בנבג'י מתחוור לנו, אם כן, שהזהות היהודית המודרנית נופצה כבר בשעת הולדתה, ודווקא בידי ה"סבא" הגדול של הספרות העברית.
 
כתיבתו החדה והמעורבת של בנבג'י אינה מניחה לטקסט של אברמוביץ לנוח על משכבו בשלווה והיא מתעמתת איתו וקוראת אותו בתוך עולם פוסט-מודרני שוקק ורוחש. הבעיות האתיות והאסתטיות שמעלה הטקסט מתוארות על רקע הפילוסופיה של תאודור אדורנו, פול דה מאן והוגים נוספים, ובהשוואה למקרי מבחן אחרים בשיח הספרותי והלאומי, מ"הוא הלך בשדות" והמניפסט של חבורת "לקראת" ועד לשאלת אפשרותה של פעולה פוליטית בעידן הרב-ערוצי של ימינו. זהו ספר שכתוב בלהט ובתנופה, והקריאה בו היא חוויה אינטלקטואלית יוצאת דופן.
טלי לטוביצקי ויגאל שוורץ

צפית ב-4 ביקורות מתוך 4