ביקורת העורך

ביקורת ספר מזווית אחרת
ציון8
גברים ללא נשים
הרוקי מורקמי

תקציר

בשבעת הסיפורים שבקובץ הנהדר הזה מתמקד הרוקי מורקמי בחייהם של גברים שמוצאים את עצמם לבד, ללא נשים, איש־איש בדרכו. חתולים נעלמים ובָּרים עשֵנים, לבבות בודדים ונשים מסתוריות, בייסבול וביטלס — כל אלה נארגים יחד לסיפורים מהפנטים המדברים אל כולנו, משובצים בנגיעות ההומור האירוני המאפיין את עבודתו. 

הרוקי מורקמי, סופר ומתרגם יפני, נולד בקיוטו ב־1949 וכיום מתגורר בקרבת טוקיו. יצירתו הענפה תורגמה ליותר מחמישים שפות, והוא תירגם ליפנית סופרים מערביים חשובים. מורקמי זכה בפרסים ואותות כבוד רבים, בהם פרס הנס כריסטיאן אנדרסן לספרות, פרס פרנץ קפקא ופרס ירושלים.

"ספר שובה לב שאי־אפשר לעמוד בפניו. כמו אהוב שאיבדנו, הוא מוסיף להיאחז בך עוד זמן רב אחרי שהקשר נגמר... בחלקו אלגוריה, בחלקו מיתוס, בחלקו ריאליזם מאגי, בחלקו בלש פרטי א־לה פיליפ מרלו... מורקמי הוא פרפורמר של אמנות המיצג."
הניו יורק טיימס

חצי בן אדם / רן בן-נון
הבדידות הורגת את גיבוריו של המאסטר היפני
חצי בן אדם / רן בן-נון
הבדידות הורגת את גיבוריו של המאסטר היפני
  • תקציר מנהלים
  • תקציר מנהלים

  • קאפוקו, שחקן מבוגר, מתחיל לאבד את ראייתו, שותה קצת, גורם לתאונה ורשיונו נשלל. התיאטרון שלו שוכר עבורו נהגת אישית, מיסאקי, צעירה עממית ומקשיבנית מעולה. קאפוקו ומיסאקי הם גיבורי הסיפור "תנהגי במכונית שלי", הפותח את הקובץ של המאסטר היפני. איך זה להיות גבר ללא אישה? לא משהו, האמת. קאפוקו מספר למיסאקי את סיפור נישואיו לאשתו המנוחה, שחקנית פחות מצליחה ממנו אך מאוד יפה, שניהלה שורת רומאנים קצרים עם השחקנים הצעירים והנאים שחלקו איתה את הבמה. אחרי מותה קאפוקו יצר קשר עם המאהב האחרון שלה, טמבל חביב שהתאהב בה עד כלות והתרסק כשעזבה אותו. למה בחרה דווקא באיש המשמים הזה כמאהב? שואל קאפוקו ומסאקי משיבה: כי היא לא רצתה להתאהב. אצל מורקמי, כמו בחיים, גם האישה הכי "פשוטה" לכאורה חכמה הרבה יותר מהגבר הכי "מתוחכם".
  • כמו מה זה
  • כמו מה זה

  • בריכה עירונית/ אדוה בולה
  • קל/כבד?
  • קל/כבד?

  • קליל יחסית למורקמי, אך לא באופן אבסולוטי.
  • למה כן?
  • למה כן?

  • יש כאן סיפור על שם "יסטרדיי" של הביטלס (כן, עוד אחד), שבו קיטארו המוזר משדל את המספר, טאנימורה, לצאת עם חברתו, אריקה. קיטארו לא הצליח להתקבל לאוניברסיטה ולדעתו אריקה, שהיא כבר סטודנטית, ראויה למישהו מוצלח יותר ממנו. מורקמי מתאר כאן את הדרך הארוכה שבה אנו לומדים דברים על עצמנו, כמו טבעות גדילה על גזע עץ שצריך להשלים כדי לחיות.
  • למה גם כן?
  • למה גם כן?

  • בסיפור "שחרזדה", הבארה הגיבור מרותק לביתו מסיבות עלומות וזוכה לביקורי "אשת קשר תומכת", שבאה לערוך קצת קניות ולשכב איתו על הדרך, באופן פרקטי ונעים. אחרי הסקס היא מספרת לו על ימי נערותה, בהם נהגה לפרוץ לביתו של מלך הכיתה ולרחרח את חולצותיו, ותוך כדי כך, במעשה קסם, הופכת לקצת בת 17 בעצמה. ואז, בסיפור היפה בקובץ, קינו, מנתח פלסטי מצליח שנמנע ממחויבות כל חייו, מתאהב בטעות באחת מנשותיו המזדמנות ומידרדר לאנורקסיה חריפה. לגברים ללא נשים יש בעיות כמו של נשים.
  • למה לא?
  • למה לא?

  • יש משהו קצת קריפי, ואולי אפילו מסוכן, בגישת ה"בלעדייך אני חצי בן אדם" של מורקמי. לא טוב היות האדם לבדו? תתמודדו!
  • דמות לקחת
  • דמות לקחת

  • הסיפור "סמסא מאוהב" הוא מעין היפוך ל"הגלגול" של קפקא, שבו מקק מגלה שהוא בן אנוש רכרוכי כשהטנקים הסובייטיים שוטפים את פראג, ומוצא נחמה בזרועות מתקנת מנעולים גיבנת שמזכירה לו קצת את צורתו המקורית.
  • משפט לקחת
  • משפט לקחת

  • "מה שהעניק לו הזמן שבילה עם נשים הוא את ההזדמנות לקבל חיבוק מידי המציאות מצד אחד, ולהתכחש לה לגמרי מצד אחר".
  • איפה קוראים?
  • איפה קוראים?

  • לבד במיטה. ותחשבו טוב טוב על מה שעוללתם.
  • נחזור לעוד?
  • נחזור לעוד?

  • כרגיל. אין כזה דבר, יותר מדי ספרים של מורקמי.
  • השורה האחרונה
  • השורה האחרונה

  • סיפור הנושא, שהוא גם האחרון, הוא העצוב מכולם, כי מורקמי מצליח לגעת בעומק תחושת הבדידות ללא החצי השני שלך. הוא מספר על אהבה שהתחילה כבר בגיל 14, התממשה רק שנים רבות לאחר מכן, אולי מאוחר מדי, ושרדה רק שנתיים. לתו האחרון הזה יש איכות פואטית של שיר געגוע – כשהוא כבר נזכר לחפש אותה, מתגלה שהיא התאבדה מזמן. גבר ללא האישה של חייו הוא האדם הבודד בעולם.